Modoante: Med aftonens insats i färskt minne, skulle du vara förvånad om detta skulle hända? Nu är ju Henke Lundqvist eoner bättre än Stefan Liv, men det säger nog en del om vilken satus laget i sin helhet har när Fredrik Warg toppar lagets interna poängliga.
Modoante: Wallin hoppar ju in taklingen och dessutom siktar han upp emot huvudet på Wick så den matchstraffen är helt korrekt tycker jag.
Men den på Edler är fel. Alpfjanten tittar över axeln, ser Edler komma och "väntar" in att Alexander skall sätta in en tacklingen. OK att det kanske är en tvåa men inte mer. Han vänder ju ryggen till.
Synd att Liv storspelar först nu. Men samtidigt bra då Alpinisterna lämnar 2 trekronor ensam med Hiller. Dessutom när Sverige är en man mindre. :-)
Otroligt dålig genomförd match idag. Från första nedsläpp till slutsignalen. Tyvärr tror jag inte att Sverige är bättre än såhär. Vi har knappast övertygat i de tre matcher vi spelat. Jag trodde i min enfald att detta lag skulle börja köra lite idag och visa att man vill vara med och kriga om medaljerna. Men efter ikväll är jag ytterst tveksam. En storspelande Lundqvist i mål lär inte vända detta. Kanske Murray är den adrenalinkick laget behöver. Sedan bör BÅG fundera både en och två gånger på om Franzén verkligen tillför laget något. Han får ta på sig Schweizarnas 2-1-mål med ett uselt backspel vid målet.
Godkänt idag får bara Kenny, Magnus J och Ledin. Övriga spelare underpresterade å det grövsta.
Är det någon som ser hur Sverige ska kunna gå långt i detta VM?
Är det nån som överhuvudtaget orkar bry sig om denna Kalle Anka-turnering som kallas VM, när inte ens spelarna själva orkar att göra det? Vad skall man annars tro om att så många tackar nej till att delta? Insatsen igår är under all kritik, fast vad kan man vänta sig av ett B-lag?
Bafucin: Ja. En hel del. Även du eftersom du verkar ha sett matchen och även måste klicka dig in hit och skriva om det.
Vad less jag är på sådana inlägg. Varför ens gå in här och skriva det?
Jag tycker att formel 1 är tråkigt. Inte går jag in i motorsport-boken och skriver så.
Alltid då någon EHT-turnering spelas så ska det också skrivas vad tråkigt och hur mycket man inte bryr sig om de där turneringarna. Min mamma tycker att elitserien är tråkig, men inte reggar hon sig här och skriver det i alla gästböcker.
Tycker man att något är tråkigt så skiter man väl i att ens engagera sig? Eller?
har man inte rätt och gnälla om laget spelar dåligt. sedan att Vm är varje år gör väl inte saken bättre heller. Vartannat hade varit lagomt. Nu är det OS som är den stora behållningen även om jag ser Vm men det borde inte vara så ofta.
Trodde väl inte ens i min vildaste fantasi att jag skulle komma överens med självaste Mats Wennerholm, Sportbladet, vid något tillfälle under mina levande år. Men idag delar jag hans uppfattning. Nu tycker jag han är rätt ute kring Tre Kronor.
Det har under långa stunder sett helt bedrövligt ut både framåt och bakåt under hela turneringen. Spelet och Bengans taktik stämmer inte för fem öre. Att vi har ett klart sämre lag på pappret än de andra stornationerna är ju glasklart eftersom alla våra stjärnor tackat nej till turneringen. Så är det ju och det känner ju alla till. Därför hade jag förväntat mig ett betydligt mer rakare och tuffare spel från Tre Kronor. Mer åt NHL-hållet alltså. Det är ju liten rink det spelas på t.o.m. Bara en sådan sak.
Om vi tittar på laget så är det just rakt, tufft och enkelt som ska vara Tre Kronors melodi tillsammans med en väldigt noggrann defensiv och en väldig hunger att visa svenska folket och övriga i hockey-världen att det går att lyckas utan stjärnor med ett stenhårt jobb. Tycker jag i alla fall.
Det är ju bara att titta på spelarna vi har. Fernholm, Frögren, Wallin, Kenny, Bagarn, Ekman, Fabbe, Holmqvist, Hörnqvist, Ledin, Nilson, Warg. Det är starka och fysiska spelare. Tycker man kan lägga till Robert Nilsson här också som är van ett enkelt spel i sitt Edmonton.
Och för att inte glömma Widing som ju bör bli anmäld nu och som också är en rak spelare med mycket fart. Men sist men inte minst kraftpaketet Douglas Murray som kliver in ikväll.
Bengan har misslyckats helt och hållet så här långt med sin filosofi. Igår blev jag helt galen när han inte gjorde några som helst förändringar inför sista perioden. Schweiz hade full kontroll på matchen, vi kom ingenstans. Det var uddlöst, kraftlöst, idélöst och sarggnugg i byte efter byte. Det är coachen som har det yttersta ansvaret för hur det ser ut på planen och det är han som ska se till att att ändra en matchbild. Det dröjde en bra bit in i sista innan han bytte plats på hela två spelare. Herregud.
Vi har långt ifrån ett kanonlag, det känner jag till. Därför är det extremt viktigt att utnyttja resurserna rätt och riktigt för att få ut max av spelarna. Bengan har alltså ingen lätt uppgift denna gång. Tre Kronor har väl aldrig varit svagare än så här under hans tid som förbundskapten. Nu går allt liksom inte av sig själv längre.
Så det är upp till bevis ikväll nu, Bengan. Självklart är det lika viktigt att samtliga spelare måste rannsaka sig själva också och ställa sig frågan, varför är jag här? Vad kan jag bidra med? Nu måste det vara färdigduttat för den här turneringen.
Jag är en försiktig optimist och tror fortfarande att vi kan skrälla och ta oss till en semifinal. Men det är ju litegrann att lösa innan som sagt.
Avslutningsvis måste jag dela ut beröm åt Andreas Johansson som sköter sig oväntat bra som expert.
jonmannen: Streamingen brukar oftast börja strax/precis innan nedsläpp lite beroende på utsändning. Fast ibladn kan man få med förshowen och alltihopa.
Salle: Mm det vet jag, men går man in på sidan nu så finns det bara NHLmatcherna inatt. Står inget alls om att Sverige - Danmark ens ska streamas. Gjorde ju tabben att åka ut till föräldrarna med mitt programkort från boxer som inte fungerar i deras canal digital mottagare...trodde det inte spelade nån roll vilken mottagare man hade men tji fick jag..så nu ser det ju ut som man missar kvällens drabbning :/
Skarin: "Om vi tittar på laget så är det just rakt, tufft och enkelt som ska vara Tre Kronors melodi tillsammans med en väldigt noggrann defensiv och en väldig hunger att visa svenska folket och övriga i hockey-världen att det går att lyckas utan stjärnor med ett stenhårt jobb. Tycker jag i alla fall."
Det tycker garanterat Bengt-Åke Gustafsson också. Han säger ju till och med att det är det han vill se mer av intervjuer.
Men det är ju inte Bengan som spelar....
Sedan så tar man ut ett landslag så tar man ju bara ut spelare man tror på. Då måste man ju ge dem tålamod och inte hålla på och byta så fort det inte stämmer utan låta spelarna själva få en chans att lösa problemen.
Nu fick dock Bengan till slut styra upp det där i den sista perioden. Hade vi inte dragit på oss utvisningar så hade det kunnat funka.
Idag ska det bli riktigt intressant att se hur det ser ut. Är det lika mesigt så är VM över, är det däremot lite attityd och hunger bland spelarna så känns det däremot bra igen. Rakt och enkelt! Precis som Bengan vill!
Jag håller med Magnus Nyström med andra ord. Kors i taket det också.
JimmyH: "Nu fick dock Bengan till slut styra upp det där i den sista perioden." Jäklar vad han styrde och ställde. Man blev nästan chockad över hans förändringar, föll omkull i soffan nästan.
Nej matchbilden var usel, precis som under stora delar av turneringen. Då måste någonting göras.
"Sedan så tar man ut ett landslag så tar man ju bara ut spelare man tror på. Då måste man ju ge dem tålamod och inte hålla på och byta så fort det inte stämmer utan låta spelarna själva få en chans att lösa problemen."
Visst är det så. Inte minst under en lång säsong. Sedan hade han ju innerst inne velat ha ett nästan helt annat landslag än det här. Nej, allt surr kring det där köper jag inte i detta fall. Vi har ett dåligt landslag till skillnad från övriga stornationer. Då gäller det att hitta andra lösningar och ett spel som passar.
Ska bli mycket intressant att se hur det kommer se ut ikväll. Bengan menar att spelarna inte gör som han säger och spelarna hänvisar det motsatta verkar det som. Nu borde väl spelare som Tony (han har varit helt kass ända sedan semifinalerna mot FBK) och Weinis (dito) få sitta på läktaren eller på bänken. Då finns det inte särskilt många "finlirare" kvar i laget.
Kul i alla fall att du för en gång skull håller med Magnus Nyström. Tycker han är rätt ute många gånger. Till skillnad från Wennerholm exempelvis.
Ragnar: Sätt honom på träning i överstegsåkning bakåt. Hur träningen går till? På min tid nötte vi varv efter varv runt tekningscirkeln. Det är säkerligen ingen skillnad idag. Terapi när den fungerar som bäst.
Otroligt dåligt turneringsupplägg, som vanligt. Nu då Sverige slagit Danmark kan de skita helt i matcherna mot Tjeckien och Ryssland, och bara ladda inför kvarten där i vilket fall som helst får möta någon av dem två.
De två kan däremot välja att kanska lägga sig någon match för att komma tvåa istället för etta, och då få den troliga trean vitryssland i kvarten istället för gruppfyran Sverige. Om nu inte Sverige går och slår någon av Tjeckien och Ryssland då, då vill de komma etta och Vitryssland i kvarten (antagligen).
Cenariot där ett lag kan tjäna på en läggmatch aldrig kunna uppstå. Om det gör det kan man inte klandra det lag som gör en match på 70%. De vill vinna turneringen och ska ge sig själva bästa förutsättningarna för det, inte kämpa i en meningslös match (eller inte meningslös sett till att det är bra för dem att torska den).
Se Sverige i OS 06, eller Sverige i handbollen för några år sen då de förlorade jättemycket (sumpade den turneringen och OS-platsen?) på att de var dum-helylle och vann matchen de borde lagt sig i. De ska inte tvingas göra något de förlorar på, och en uppenbar läggning hade också varit en bra pik till arrangörerna som gjort det korkade upplägget.
Skönt att få ventilera om det :) Tillbaka till målfesten nu.
Ja efter tre mindre bra insatser (rent ut sagt dåliga) såg det väl lite bättre ut idag både framåt och bakåt. Det var bättre kontroll över hela banan. Firma Tony/Weinis låg bakom hela fyra mål vilket ju är mycket bra men jag tycker ändå att kedjan har stora problem. Murray gjorde ju en strålande debut också.
Men det stora svaret kommer ju på lördag mot ryssarna.
Min förhoppning är att vi får möta Finland i kvarten. Då finns det goda vinstchanser till avancemang.
Deas: Oj, så väl insatt är jag alltså. Går inte att möta någon ur andra gruppen i kvarten alltså? Har det inte varit så tidigare turneringar? Ettan i ena gruppen möter fyran i andra, osv.
Skarin: Nej, nu får man möta lagen ur samma grupp vetta. Nya vindar.
Skönt att se i matchen att spelarna förstod allvaret och visade upp en helt annan inställning och spelade som Bengan har velat att de ska göra sedan dag 1. Hoppas att du tyckte att det var tillräckligt många ändringar i kedjorna också.
Deas: Schweiz borde väl vara betydligt mer troliga till en kvartsfinalplats än Vitryssland.
Sedan så tycker jag att du går händelserna lite väl i förväg, det är mycket kvar att spela om. Det finns en hel rad med scenarion och placeringar. Vi kan till och med bli 3:a även om vi förlorar båda matcherna som är kvar.
Dessutom så måste lagen även tänka på vad som händer i semifinalen. Om nu Sverige förlorar två raka så har Ryssland chansen att lägga sig mot Schweiz för att själva bli trea i gruppen, om Schweiz slår Danmark vill säga. Men då får Ryssarna istället troligen möta Kanada direkt i en semifinal istället för Finland eller USA. Så jag vet inte jag.
JimmyH: Herregud. Detta upplägg med kvartsfinaler känns betydligt sämre, eller hur?
Jo, det blev en hel del ommöbleringar vilket var bra. Sedan blev matchen aldrig jämn målmässigt. Bengan behövde aldrig ta ställning till att agera i båset.
Kan inte nån skicka hem Fernholm?
Svar: Håller med till 100 %