Tre Kronor

17487 inlägg · 806 ämnen

Hockey VM

« · 1037767 · » Till forumet

Sv: Hockey VM
Skarin: Ja man möts inom den egna andragruppen i år.

JimmyH: I vilket fall som helst (jag täckte såklart inte alla tänkbara händelseförlopp) kan vi mycket väl få ett scenario där ett lag tjänar på att lägga sig. Utifrån det står jag helt för resonemanget i mitt förra inlägg.
Kommentera

JimmyH: Jag menade såklart Schweiz. My bad.
Kommentera

Deas: Jag är gärna utan både kvarts- och semifinal. Alla de bästa möter i slutet varandra och de två bästa till final.
Kommentera

JimmyH:
Så om man har otur möter kan man möta sin finalmotståndare fyra gånger?
Kommentera

Metal Guru: Du tänker väldigt ineffektivt.
Kommentera

JimmyH:
Jag tänker bara som du uttrycker dig.
Kommentera

Metal Guru: Nej, i så fall så tolkar du med målsättningen att sätta in en billig och helt ovidkommande poäng.

Tack för ditt bidrag. Jag ska i fortsättningen skriva övertydligt.

Eller nej, det ska jag inte.
Kommentera

Jag vill se det gamla VM-upplägget med en serie där alla möts en gång.

Åtta lag (de sämre länderna får spela en turnering om 8e-platsen innan) och alltså sju matcher.

Detta vore helt rättvist, och också otroligt spännande med dramatik från start. Sju lika viktiga matcher fördelade på två underbara veckor.
Kommentera

Deas: Jag tycker om att de mindre nationerna får mäta sig med de större. Det breddar hockeyn i världen.

När VM spelades som du nämner så kom det inte fram någon Kopitar, Huet eller Vanek.
Kommentera

JimmyH: Ja det är ju väldigt lätt att säga i efterhand. Efter det s.k. krismötet tror jag t.o.m. en apa hade möblerat om i sovrummet.

Du svarade inte på min fjåga.
Kommentera

JimmyH: Jag tycker fortfarande att det är en "Kalle-Anka" turnering. Fast tittar gör jag det erkänner jag och jag tycker även att jag har rätt att uttrycka mitt missnöje här.
Problemen är två, Det har gått inflation i VM, varje år är för ofta, det blir liksom inget att vänta på som typ fotbolls-VM. Dessutom visar väl det faktum att inte alla spelare vill ställa upp även det att VM inte är lockande. Att representera sitt land borde vara ett hedersuppdrag.

Fast återigen...jag tittar och kommer att fortsätta med det.

Nåt positivt från VM....Douglas Murray:-)
Kommentera

Hej! nån som vet vilken match som visas ikväll kl 18:30 på 6an? det står på flera ställen att en VM-match skall visas men ingenstans står det vilka som möts...
Kommentera

JimmyH: Ja det är klart, de spelare du nämner utvecklades helt under en eller två matcher mot toppnationer i olika VM-turneringar.

Att det är bra för de mindre nationernas landslag där de flesta av deras spelare aldrig lämnar för NHL och alltid är med i landslaget är en annan femma. Dessa lag har också kommit närmare, och det är bra.

Kanske borde istället Word Cup spelas på sättet jag beskrev. För roligt vore det, så in helviti.
Kommentera

Dawidovski: Kolla på IHWC.net så ser du på spelschemat att Rysslands match är den enda som passar in på den tiden, och dessutom den enda som inte visas på viasatsport.
Kommentera

Dawidovski: 09/05/2008 19:00 Ryssland Vitryssland

Det är den enda matchen som startar 19.00 så det borde vara den.
Kommentera

Frisco: Ok! Tackar ödmjukast!
Kommentera

Skarin: Fjågan: Sämre för Sverige eller för ett VM totalt sett? Rent spontant så känns det sämre på båda.

Deas: Du tänker lite snävt. De där talangerna kommer fram för att sporten i landet har blivit rikare och strörre i de där länderna tack vare att de har fått spela VM och fått exponering. 1992 började fler lag få spela VM.

Bafucin: Eftersom jag älskar ishockey och Hockey-VM så kan jag inte riktigt förstå varför man ska måsta se det mer sällan för att det ska bli bättre. Det enda jag tycker är lite mumbojumbo med turneringen är att bara vissa NHL-proffs kan spela den beroende vilka lag som går långt i Stanley Cup. Kanske skulle turneringen ligga i augusti istället?
Kommentera

JimmyH: Allt tappar status och blir urvattnat, mindre speciellt, om man får det för ofta. Visst, en gång per år är inte jätteofta, och jag gillar också alltid VM, men jag skulle hellre se en större turnerning vartannat år.

Många spelare klagade då World Cup låg i Augusti senast. För bara ett årligt VM skulle den timingen vara än mindre populär.

Fick jag min vilja igenom skulle det så ut på följande vis:

- Alla spelare tillgängliga vid varje OS. NHL får helt enkelt leva med ett uppehåll på två veckor. De säsongerna skulle de kunna dra ner på försäsongsmatcherna, t,ex (just nu är det oklart hur det blir efter OS 2010). Detta spelas med gruppspel och sen cup som börjar vid kvartsfinaler. Dock med ett gruppspel där man inte kan tjäna på att lägga sig. Bara två, lite större grupper kanske, där grupperna baseras på senaste turneringens resultat. 16 lag är med. Detta skulle innebära 7+3=10 matcher för finallagen. Alla lag är garanterade 7 matcher. Blåbärsnationerna alltså åtminstonde 3 matcher mot toppnationer.

- World Cup läggas frekventare så att det också är vart fjärde år. Detta år får vi "leva med" att turneringen går i Augusti/September, då NHL knappast gör en paus mitt i säsongen så ofta som vartannat år. Denna turnering spelas likt VM tidigare, där varje lag möts en gång i en serietabell. Här är 10 lag med, och alla spelar 9 matcher. Det låter kanske som mycket men finallagen i VM spelar redan nu 9 matcher, så det är klart genomförbart. De tre bästa blåbärsnationerna får vara med, och får då alltså 7 matcher mot topplag. Bra med uttrymme att agera spoiler, samt en utmaning för de bra lagen att slå de sämre större än sina konkurenter, eller att undvika en skrällförlust.

En storturnering vartannat år alltså, precis som i fotbollen. World Cup alltid på liten rink, och OS alltid på stor rink, då båda har sina speciella fördelar.

Mindre hockeynationers större talanger kommer ändå få chanser mot andra bra spelare iom Elitserien och Ryska ligans expansion. Plus att de nya reglerna som tvingar NHL-klubbar att signa sina draftval inom två år placerar många talanger i AHL, eller Kanadas bästa juniorligor. Dessa turneringar skulle också ge dem nästan lika många matcher mot toppnationer som i dagsläget, sett över perioder på två år.
Kommentera

Deas: Det låter bra. Jag tror också att IIHF skulle vilja ha det så här men det är tyvärr NHL som sätter käppar i hjulet. Det borde till exempel vara en World Cup-turnering nu till hösten.

VM genererar fortfarande nog dock så pass mycket pengar att det inte finns hållbara belägg för att lägga den vartannat år.

Jag kan heller inte begripa varför det ska vara så svårt att tycka att en turnering är rolig varje år. Jag har i alla fall inga problem med det.
Kommentera

JimmyH:
Felet med det VM vi har idag är väl att lite för många matcher betyder alldeles för lite.
Kommentera

Metal Guru: Ja den moderna människan behöver ju ständig behovtillfredställelse och ingenting får bli tråkigt. Då måste vi genast leta något annat. Det är därför som den klassiska och fina längdskidåkningen har blivit en sprinter, masstarter och jaktstarter.

Så nog skulle VM tjäna lite på ett tuffare system. Deas två grupper från start är ett bättre system tycker jag.
Kommentera

JimmyH:
Ju enklare desto bättre.
Om jag fick önska skulle jag vilka ha 2 grupper x 8 lag, där de två bästa i ena spelade semifinal mot respektive i andra gruppen.

Och nedflyttning sköttes om med att de två sämsta i ena spelade nedflyttningssemi mot respektive i andra gruppen.
Kommentera

Metal Guru: Felet är väl det att det är alldeles för ofta och för många landslagsturneringar dessemellan som inte betyder något...

Gör som fotbollen...
-OS vart fjärde år
-VM vart fjärde år

Sedan ska ishockeyförbunden vara så starka gentemot NHL och den skapande ryska hotta ligan, eller vilken jävla maktfaktor som helst, att de måste släppa spelare som blir uttagna till VM eller OS...

Sen kan vi älta finslipning typ Ceska som sliter ut intresset bäst fan vi vill, människorna kommer bli intresserade när det gäller något, typ vid VM eller OS.....
Kommentera

Friman SR: Har ni sett att samtliga spelare i trekroner skänkt en 3 krona till mustachkampen?
Kommentera

Helg Ernest: vilken tid är martchen ikv?=
Kommentera

oscaaaar:
Kommentera

Fan om man fick se sådana tacklingar i Elitserien skulle jag gå på mer matcher
Kommentera

RavenLord: Orutinerat av Murray. Tycker att alla fula tacklaingar skall bort. Ryssen var inte puckförande Punkt slut.
Kommentera

RavenLord: Du menar den när Kozlov fick hjärnskakning?
Kommentera

RavenLord: Nu är inte ryssen puckförare men inte f-n är det nån 5+20.
Han tacklar inte emot huvudet men ryssens kommer lågt och det tar i skallan.

Och Strålmans kramande med Konowalchuck ger samma sak. Men den lika kramande ryssen för inte gå av isen.

P-A Tetiskt och hans U-R Bota visar sina domarkunskaper.
Kommentera

65selander: Sant det var enda felet med den...men så jävla skönt se en svensk som smäller på för de får man fan inte se här hemma iaf...Men domarnivål är som här dvs pajasnivå..men de är fan en pajasturnering...Hoppas på jävla mycke slagsmål och puckla på nu resten av matchen
Kommentera

Salle: Nu är det kramkalas igen, kommer det finnas någon plats kvar i båset snart?
Kommentera

RavenLord: Och du fick vad du ville... :-)
Kommentera

RavenLord: "Hoppas på jävla mycke slagsmål och puckla på nu resten av matchen"

Du gillar hockey?
Kommentera

65selander: Det blir väl matchstraff för alla. Tills slut så slår Nabokov och Henke långpuckar emot varandra.
Kommentera

Salle:

Trodde jag aldrig skulle behöva skriva detta:

Men nu blir Fernholm viktig.
Kommentera

Jajjen: Får för mycket innebandy på is här i elitserien så kompensera nu med slagsmål

*har inte c+ i år så inte sett det heller på länge*
Kommentera

65selander:

Det var mycket orutinerat av honom, men samtidigt kändes det som lite för stort straff, matchstraff för att ryssen inte rörde pucken.. surt o idioitiskt.

Vinner vi inte medalj lär vi i alla fall få pris till mest matchstraffande spelare i tuneringen, speciellt om matcherna fortsätter som denna.
Kommentera

RavenLord: Murrays överfall kanske lönar sej. Nu är ryssarna ute efter hämnd och skiter i att lira hockey. Det är Sveriges chans att rå på ryssarna. Det är väl ungefär så transatlanter brukar lira mot europeerna. Smart Dogge!
Kommentera

Jajjen:

Du har en poäng i det du säger.
Bara inte de svenska spelarna tar första bästa tillfälle i akt för att ge igen de med, de kan sluta upp väldigt roligt..målvakterna kommer göra upp matchen bokstavligt
Kommentera

Jajjen: Får hoppas på det :)
Och jag gillar finlir och avskyr hakningar,inte för våldshockey som man kanske tror efter mina inlägg...men gillar då de smäller på rejält och önska det var mer rejäla tacklingar i Elitserien
Kommentera

RavenLord:
YES!
Tänk om vi spelat så här mot Schweiz...
Kommentera

Metal Guru: Mårtensson och Weinhandl lär ju stärka sina aktier inför flytten till Ryssland.
Kommentera

Metal Guru:

Ja, de skulle vara något :)
Hoppas vi fortsätter så här, äntligen verkar vi ha fått kläm på det hela.
En period kvar, vi har ledning och Lundqvist fortsätter att stor spela känns sköönt :)
Kommentera

difzi: Riktigt bra målvaktsspel av bägge målvakterna. Kul match att se. Kul att se svenskarnas hjärta.
Kommentera

Portello: Sa Dogge som han säger han sa är han min idol för stunden.

"Jag sa till Morozov vid tekningen att hålla huvudet uppe för du är inte i ryska ligan längre"

:-)
Kommentera

Bissett19: Fernholm är så viktig att han t o m petas när det är backbrist och det till förmån för en forward...

Forza Bagarn Andersson!
Kommentera

Ambroo: En finne ställer till det i slutsekunderna. Anti Klimax är hans namn.

ZZZ
Kommentera

Salle: surt som fan =( lägg dags !!
Kommentera

« · 1037767 · »