Jämfört med Foppa och Zäta så visar ju äckström ingentinag. Det räcker ine att bara åka omkring och undvika taklingar för att uppnå Deras epitet, som Boorken m.fl. gett dem.
NuMo: Nä visst är Bäckis duktig MEN han är otroligt beroende av sin omgivning. Han kan inte som Foppa, Zäta och Sudden dra med sig de övriga. Att man sedan är duktig när man spelar med Ovechkin spelar mindre roll nu.
Där var det då slut... Men man kan fn inte säga annat än att man är stolt över vad detta Svenska landslag kunde prestera mot ett oerhört stjärnspäckat Kanada.
Dream Team: Lite surt men jag måste vara nöjd med hur de Svenska inte viker ner sig. Med en lite bättre målis och lite mindre motflyt så hade vi nog kunnat nå final.
Jag trodde INTE att detta blågula lag skulle komma så här långt. Nu åker man dit emot hemmalaget och storfavoriterna Kanada och man får trots allt chans att spela en brons kamp emot finnarna.
Sen kommer det bli en sevärd final mellan knickedicker och Ryssliga Ryssar.
Salle: Glömde skriva att det var kul att ostjärnorna Warg och Andersson fick komma in och visa upp sin bästa sida emot slutet. Bra gjort av BÅG men det reparar INTE det faktumet att Nilsson fick så mycket speltid trots att han var iskallare än iskall.
NuMo: Telefonerna har gått hett i 060-området tror jag. Nog var Strålman bra men inte f-n var han bäste spelare. Trots målet så var det på tok för många misstag för den. Det var ju Weinis som dominerade denna matchen.
Dream Team: Henke Lundqvists inhopp i laget och ett turmål i sudden mot tjeckerna var tydligen skillnaden mellan underskattning och ett klockrent tips.
Med det sagt vill jag säga att laget verkligen överträffade mina förväntningar i matchen mot Kanada. Det går inte att komma ifrån att Bengt-Åke har en förmåga att få landslaget att vara som bäst när det gäller. Den här gången var motståndet övermäktigt, speciellt när inte Lundqvist var på topp. Det var kul att se att "vanliga" elitseriespelare vågade ta kampen och vågade spela ut mot kanadensiska fixstjärnor.
Det ska bli intressant att se om NHL-scouterna också gillade vad de såg...
NuMo: "Jämfört med Foppa och Zäta så visar ju äckström ingentinag. Det räcker ine att bara åka omkring och undvika taklingar för att uppnå Deras epitet, som Boorken m.fl. gett dem."
Bäckström visar upp mer mognad och ansvarstagande än vad både Foppa, Sundin och Zäta gjorde när dom var lika gamla och hade spelat ungefär lika mkt på denna nivå. Varför tror du Bäckis blev vald till kapten?
Wayne Gresky: Marigt läge för Bengan och Henke inför matchen. Med en fältherre som Kenny Jönsson på läktaren så hade det kanske varit lite för mkt att även tvingas bänka Henke, trots att detta kanske hade varit det mest förnuftiga beslutet rent hockeymässigt. Samtidigt hade vi då tappat mkt av det lilla ev psykologiska övertag vi har iom att Henke står mellan stolparna och att kanadensarna vet hur pass bra han ändå är.
Men visst fan gjorde vi en mer än godkänd insats. Frögrens oturliga high sticking blev väldigt kostsam i kombination med lite för tafatt spel på några av deras mål. Tyvärr räcker det inte med en Magnus Johansson när 100 kg expresståg med bländande klubbteknik kommer farande. Och Henke ska trots allt ta minst två av deras mål även om skotten inte gick av för hackor...
Angående Bäckströms roll som lagkapten. Konkurrensen är väl inte direkt mördande i truppen när det gäller ledarskap. Då är det ganska vanligt att plocka den bäste spelaren.
Sen verkar det som seniliteten till slut satt in på allvar. Det här gjorde Foppa när han var lika gammal som Bäckström: youtube.com/watch?v=KTtFmPZpoAI
Wayne Gresky: Bara det att man valde Bäckis som kapten före en spelare som Kenny Jönsson visar kanske på hur mkt hans ledaregenskaper och skicklighet anses vara värda och att det visst finns konkurrens om platsen.
Jag var mest irriterad på kommentaren att Bäckis skulle vara ingenting i jämförelse med Foppa, Sundin och Zäta. Under sitt första NHL-år tycker jag att Bäckis på ett bättre sätt motsvarat de höga förväntningarna, om man jämför med de övrigas prestationer under sina resp första NHL-säsonger. Att Bäckis för övrigt har en bit kvar till de övrigas nivå är en annan sak.
Bäckström skapade en hel del chanser igår, trots att varken Nilsson eller Hörnqvist hade ett rätt och trots att han kanadensarna la mycket krut på att neautralisera honom.
Om Bäckis hade haft typ Alfredsson på ena vingen är jag övertygad om att det hade varit enormt stor skillnad mot Kanada.
NuMo: Foppa och Sudden var inte lika ensamma som Bäckström heller. Det räckte för Kanada med att lägga all kraft på att neutralisera Bäckis, så var hela förstakedjan borta, pga att varken Hörnqvist eller Nilsson håller hög klass i dagsläget. Samtidigt ska man komma ihåg att det var ett stjärnspäckad Kanada i Kanada som stod för motståndet, i hur många VM har Sudden/Foppa ställts mot motståndare av den kalibern?
Men det är klart, Bäckis är ännu inte lika bra som Foppa eller Sudden var när de var som bäst. Det vore ju märkligt annars, med tanke på att Bäckis bara är 20 år.
Huge: Bäckström är assisterande kapten i turneringen. Kenny Jönsson är ordinarie lagkapten.
Bäckström har dock tyvärr visat sig att inte vara mogen att leda ett svenskt lag i den här turneringen anser jag. Han har inte lyckas kliva fram som den offensiva stjärnan jag hoppades att han skulle kunna vara.
Han har en otrolig kapacitet och klass i sig men var helt enkelt inte mogen än att på egen hand dominera matcher åt Tre Kronor.
Men han är ju vare sig lastgammal eller färdig som spelare. Han har alla möjligheter till att till och med bli vår bästa någonsin om allt slår väl ut för honom.
NuMo: Beror väl på vad du menar med "avgörande skillnad". Han gjorde inga avgörande mål men hans medverkan var väl en stor del i att vi öht gick så pass långt med detta på papperet svaga lag. Och detta kan väl också anses vara nån form av avgörande skillnad, om man säger så. Som Peja helt riktigt påpekar: När Foppa och Sudden spelade så var ju omgivningen ofta en helt annan än den Bäckis hade i detta VM. Och även motståndet kändes en aningen tuffare.
JimmyH: Håller med. Men i en ngt bättre omgivning så är jag säker på att Bäckis hade fått en lite mer uttalat offensiv roll än i detta VM. Tycker att han gjort ett helt Ok VM mht till omständigheterna: en ngt ihålig omgivning och ett mkt tufft motstånd, då främst i gårdagens match.
Men då är väl du en pederast då.