Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Hockey VM

« · 1036627 · » Till forumet

Sv: Hockey VM
Detta var väl inte på något sätt någon rolig premiär, men jag måste säga att det var riktigt starkt att ändå lyckas ta sig samman och vinna. Starkt är ordet i en mycket svår match.

Den defensiva insatsen över hela banan är väl under all kritik. Av just den anledningen är det därför riktigt bra att vi vann och att göra 6 mål känns inspirerande. Den här segern kommer betyda mycket för självförtroendet och för sammanhållningen. Att få ordning på defensiven och att på så sätt automatiskt bli mer samspelta blir nyckeln inför framtiden.

Fernholm ja. Nja, han hör väl inte hemma på den här nivån än. Visst går det att klaga på Sanny Lindströms långsamhet och markeringsmissar, men han hade inte varit ett dugg sämre än Fernholm. Jag är ganska övertygad om det. Inte minst Alex Edler.

Tellan gjorde väl ingen stormatch men hade det mycket svårt också. Fick ingen hjälp alls. Puckarna styrdes och han var skymd många gånger.

Sedan tycker jag inte att det är bra att rulla på med tre centrar och fyra ytterforwardspar under en hel match då den är så pass jämn som den blev.

Några minuter in i tredje hade jag förändrat något åt det här hållet:
Nilsson-Bäckis-Hörnqvist
Weinhandl-Tony-Ekman
Warg-Bagarn-Wallin (visst, tre centrar men håll 0-0 och få ordning på defensiven)
Fernholm, avbytarbänken.

En matchotränad Marcus Nilson och Fabbe kunde få avlasta någongång.

Men, nu blev det ju seger ändå till slut. Starkt, trots allt. Inte minst viktigt efter en mycket tråkig och dålig hockeysäsong av Tre Kronor så här långt.
Kommentera

70 Rodrigues: Fernholm är ett enda stort mörker, men är väl knappast så att Edler/Sanny gör det bättre. Edler har iaf rutin från liten rink men har väl knappast imponerat i uppladdningen. Tror knappast Åkerman hade gjort det bättre då han åker med skydden på, särskilt i ett VM. Vi får väl helt enkelt hoppas på att Murray eller Norström förstärker laget.
Kommentera

RavenLord: Hoppas att vi får Schweiz i kvartsfinalen då....
Kommentera

källan: eller Sverige håller lika låg klass som Schweiz med tanke på att sverige håller ungefär lika hög/låg klass som Vitryssland
Kommentera

källan: Med andra ord lite bättre än Sverige
Kommentera

Vitryssland håller ungefär samma klass som Schweiz!
Kommentera

70 Rodrigues: Av det jag sett så gör han inget
Kommentera

Bissett19: Vad gör Fernholm i laget??
Kommentera

difzi: Slippa se de här spelet ,ja det hoppas jag med om inte så lär man slipa på det bra mycket ;)
Kommentera

Bissett19: Tack! Men detta e match ett, så vi hinner slippa på spelet :)
Kommentera

slashpuppie:

Nej de tycker jag inte..

70 Rodrigues:
Men att lägga den totala skulden på han e fel, låt killen va, alla gör misstag..
Kommentera

difzi:

Klart att Tellan  skulle kunna tagit ett par kassar,men det som oroar mest är ju backspelet farmför Tellan,det är ju totalt obefintligt.....
Kommentera

difzi: Det har varit dåligt spel både från backarna och målvakt
Kommentera

difzi: mmm, men allt var naturligtvis Salos fel sist det begav sig....
Kommentera

difzi: Han läser ju spelet som fan läser bibeln, 3 mål får han fan ta på sig!
Kommentera

70 Rodrigues:

Ursäkta?!?!? Om du ser matchen ¨så kanske du ser att det inte är Tellans fel att de har blivit 5 mål insläppta, utan vi måste förbättra försvaret och ja målvakten är en del av den på sitt hörn, men det är fel att lägga skulden på Tellan.
Kommentera

Hur länge ska Djurgårdsjäveln få stå kvar i målet??
Kommentera

Metal Guru: Haha ja det är inte som i t ex Tjeckien x)
Kommentera

Nåja. Isen är någorlunda reklamfri i varje fall.

Kommentera

NordaBoy: Nej, det tycker jag inte. Inte än.
Kommentera

NordaBoy: kanada
Kommentera

JimmyH: Ska inte patrik Berglund vara ett namn för VM-Laget?
Kommentera

Mackelito: Sett USA nåt?
Kommentera

NordaBoy:

1 Kanada

2 Finland

3 Ryssland

4 Sverige

Blir nog ganska lika dnat detta år m inte Tjeckien kommer före sverige förstås..
Kommentera

Paddan: haha märkte det jag med
Kommentera

Någon som vet vem det var som vann VM i fjol.
Kommentera

jonmannen: Hoppas inte Tellan gär en Salo
Kommentera

Dream Team: ok fräckt
Kommentera

jonmannen: De använder sig av retro-tröjor den här matchen. Varje lag kommer att använda sig av "sin" retro-modell under en match i turneringen. Dessa är väl utan namn då.
Kommentera

jonmannen: Det är väl något med att IIHF firar 100 års jubileum i år och alla lag i A-VM därför måste spela minst en av VM-matcherna i retrotröjor.
Kommentera

har inte följt försnack eller mellansnack så varför har inte Danskarna nått namn på tröjjorna?
Kommentera

Nån mer än jag som lagt märke till och uppskattar den reklamfria isen?
Ja, förutom den jättelika Skodablaffan i mittcirkeln... :-)
Kommentera

Paddan: Fegisdomare som inte vågade ta ytterligare en solklar tvåa på en tjeck i Danmarks PP.
Därefter danskt stolpskott varpå tjeckerna kvitterar.
Rättvist?
Morsning.... :-)
Kommentera

Paddan:
Och där chockade checkerna tillbaks.
Kommentera

mattias - 74: De chockstartade i varje fall. Mål efter 31 sekunder.
Kommentera

Paddan:
Som tur är e reklamljudet normalt.
Det är tur att man har vett att prioritera.
Kommentera

mattias - 74: Skulle väl vara om Olsen Brothers skulle snöra på skridskorna.
Kommentera

Paddan:

Jag får ha datorplinget på eftersom jag jobbar. Vad tror du kan Danskarna Chocka ?
Kommentera

Paddan:
Jag gick och slog på tv:n. Det var värre än vad jag befarade.

Telefon?
Snarare två konservburkar och en björntråd.
Kommentera

mattias - 74: Vilket fantastiskt burkigt och fint ljud på TV6-sändningen än så länge. Låter ungefär som om det är någon som kör tv-ljudet över telefon.
Kommentera

difzi:

Är du säker ?

Danmark - Tjeckien känns som om det bara kan gå på ett sätt men 15 ggr pengarna på Danmark gör att det är värt 10 kronor på oddset :)

Usa - Lettland känns också som ganska klar likaså Kanada - Slovenien, stackars kopitar som spelar i en sådan skitnation !
Kommentera

mattias - 74:

Va lugn, Salo vaktar inte kassen ;)
Kommentera

Dream Team:

Absolut men man vet aldrig =)
Kommentera

mattias - 74: Då känns det rent spontant som du överrskattar Tre Kronor anno 2008 nåt oerhört. Laget 2002 höll kanske aningens högre klass.
Kommentera

Deas:

Vitryssland i Premiären, varför får jag en slags Salt Lake City känsla ?
Kommentera

mattias - 74:
Jag tror mer på Ryssland och Usa än på Kanada tänk den pressen dom har på sig tror att Ryssland tar dom i semi och vinner i finalen mot Usa
Kommentera

Deas:

Ja vinner inte Kanda med det där spelarmaterialet så är det en skräll.
Kommentera

Alla rosters.

Min topp fyra baserat endast på spelarmaterial:

Kanada
Ryssland
Finland
Usa
Kommentera

The Fat Bastard: Om man läser på hockeysverige så verkar i varje fall Slovakien ha ännu svårare än Tre Kronor att få med NHL-proffs och spelare ifrån andra ligor i Europa till VM.
Kommentera

The Fat Bastard:
ta bort HAR
Kommentera

« · 1036627 · »