Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Hockey VM

« · 1034062 · » Till forumet

Sv: Hockey VM
The Fat Bastard: Ta en piña colada till.
Kommentera

Hawerchuk: Mats Ahdrian säger: "Nu sitter även distriktsförbunden och avgör hur Tre Kronor ska fungera och vilka som ska spela där medan elitserielagen som har i dom allra flesta fall sina spelare i Tre Kronor inte ska få vara med och bestämma om sina spelare. Det finns idag en risk… nej jag vill mena att idag är folk mer intresserade av Frölunda i Göteborg än Tre Kronor. Anledningen till det är i mångt och mycket det att man idag inte kan känna igen spelarna i det finaste vi har, Tre Kronor.

- Det handlar om att det är så mycket turneringar som kräver att stort antal olika landslag som till exempel ett OS-lag, ett VM-lag och så vidare. Det borde vara färre landskamper och vi som har spelare med i Tre Kronor borde ha större inflytande över Tre Kronor och Svenska Ishockeyförbundet borde jobba hårdare med det dom är bra på, det vill säga bredden."

På ett sätt är jag böjd att hålla med. Tre Kronor spelar många matcher, men få som är intressanta och med intressanta spelare...

Se länk för reportaget i sin helhet, för den som är intresserad.
Kommentera

Klinth:
Är det inte samtidigt så att idag är det lite för många matcher i Elitserien i förhållande till de streck som gäller något, för att alla matcher ska vara riktigt intressanta?
Kommentera

Metal Guru: Nu blir det guld, för Bäckis ska spela VM :-)
Kommentera

The Fat Bastard:
Nu är det inte bara NHL spelare som har tackat nej. Det finns även några ES klubbar vars spelare har som tradition att tacka nej när landet kallar.
Kommentera

Metal Guru: Jag kan till viss del hålla med dig om att elitserien är en lång sträcka till det intressanta, slutspelet. Men samtidigt måste jag erkänna att vilken serielunksmatch som helst med Frölunda är av mer inintresse för mig än en Kalle Anka cup som Tre Kronor ställer upp i, och som man varje gång plockar in nya spelare för debut som skall prova på hur det känns...
"och yngst någonsin är trillingarna Knatte, Fnatte och Tjatte som gör debut blott 12 år gamla, och stod för makalösa 1 poäng under hela turneringen. De spås en lysande karriär bla, bla, bla.."

Träningsmatcher är det och inget annat.

Minns en gång i tiden då man var liten. Man kunde namnet på de som spelade i Tre Kronor, man såg varje match, och det gällde alltid något för alla inblandade. Något har hänt under resans gång, och alla småcuper för landslaget, och det faktum att nästan vem som helst får vara med, gör inte situationen bättre.

Hade det betytt tillräckligt mycket att ha den gulblå tröjan med Tre Kronor på, och hade matcherna dom spelar betytt tillräckligt mycket, så hade spelarna inte tackat nej i den utsträckning de nu gör.

Heder till Bäckström!!!
Kommentera

73Sjöbba: Jo, visst finns det det. Men knappast till VM, utan snarare till Kalle Anka cup i Ulan Batur...
Kommentera

73Sjöbba:

Förr fanns det två landslag, Vikingarna och Tre Kronor, det är väl som Euro tour-landslaget och VM-landslaget, men sen pengarna började att styra allt mer så har hjärtat för Sverige försvunnit.
Kommentera

Största stjärnan i Tre Kronor blir antagligen Nicklas Bäckström... undrar va fan dem andra "stjärnorna" tänker med!? Vill inte se dem i Tre Kronor med. En skam att tacka nej till landslaget, på grund utav påhittade skador
Kommentera

Jonte321: Nu behöver ju inte alla skador vara påhittade... Men visst verkar det som om man känner efter både en och två gånger extra innan man svarar, och letar krämpor som kanske inte är så allvarliga.

Tråkigt är det. Om man jämför med ett OS år så är det här skandalöst dåligt.

Till OS kommer de största stjärnorna fortfarande, det är nästan lika fint som Stanley Cup, men bara nästan...

VM guld innebär inte så mycket för NHL spelarna (Stanley Cup är mycket, mycket större och mer värt och har man åkt ut ur slutspelet är det svårt att ladda om mot ett nytt mindre lockande mål). Men är ett bra tillfälle för yngre spelare att visa upp sig för just NHL lagen. Se bara på truppen....

Kalle Anka cup guld innebär knappt något för elitseriespelarna, och många "äldre" ES spelare tackar nej...
Kommentera

Klinth:
"Minns en gång i tiden då man var liten. Man kunde namnet på de som spelade i Tre Kronor, man såg varje match, och det gällde alltid något för alla inblandade. Något har hänt under resans gång..."

Men nu är det inte bara Tre Kronor det har hänt något med under resans gång. ALLT är det numera junkfood-konsumtion på. Då hade du två tv-kanaler att bråka om - nu har du hundratvå. Då hade du två idrotter att bry dig om - nu har du hundratvå. Etc, etc, etc...
Kommentera

Metal Guru: Det är väl så enkelt som att Tre Kronor spelar 20 skitmatcher per säsong, omsätter 50 spelare och att VM som går varje år i förhållande till VM i övriga sporter blir ganska urvattnat (även om man som fan av sporten sitter där, klistrad. År efter år :P)
Kommentera

Metal Guru: Nu hänger jag nog inte riktigt med i svängarna. Vad har 2 eller 102 kanaler/sporter med Tre Kronor och det stora spelarnas ovilja att ställa upp att göra?
Kommentera

Klinth:
Inte vet jag.
Det var du som mindes din barndom, och jag som sade att mycket annat i världen har ändrat sig på ett likadant sätt.
Kommentera

Metal Guru: Ahh... Du tänker så...

Då är ju vissa saker av ondo medans andra saker är av godo...
Kommentera

Jävligt surt att inte spelare ställer upp för vårt fosterland, förjävligt rent ut sagt, divorna är ju på hemmaplan. :)
Kommentera

The Fat Bastard: Återkommande diskusion.. Och som alla andra år har jag full förståelse för alla som nämner allt från skoskav till familjeorsak som orsak till att inte vara med i kalle anka VM.
OM förbundet hade velat signalera att detta var/är en nationell angelägenhet hade de sett till att turneringen sänts i en för nationen lättåtkomlig kanal, visst har de flesta denna kanal nu men så var det definitivt inte i början på 90 talet. Nu har de hackat ner ett pinnhål till när de lämnade tv3 för dess lillebrors kanal tv6 då tv3 hellre priorieterar top model och lyxfällan.
Kommentera

spud:

Du snackar.
Nu går VM i Canada och de flesta länderna har bra lag. I dagens Sverige kan nästan alla se VM-hockeyn så jag håller inte med dej om att det är ett Kalle Anka VM.
Kommentera

spud:

Det är ju klart...Du är ju Modoit och där regerar ju "the mighty dollar", det är väl bara Foppa som har hjärta nuförtiden.
Kommentera

spud: Nu är det väl ändå så att fler har tillgång till TV6 än till TV3 då TV6 numer är en marksänd kanal och ingår i det fria utbudet?
Kommentera

The Fat Bastard: Jag beklagar din och frellas bristande läsförståelse, men jag skrev ju att de flesta har denna kanal nu. Så var det dock inte i början av 90 talet då denna kultur skapades.

Men om ni ska på något sätt övertyga mig så får ni lägga fram argument som går ut på att hockeyspelare ska vara livegna 3 veckor om året, ni får även gärna applicera den teorin på er egen yrkesgrupp om ni nu har nån.
Kommentera

spud:

Kultur?, allt handlar väl om när NHL blev mångdubbelt större och köpte in halva Europas spelare, vägrade att sammarbeta med Internationella Hockeyförbundet, där tappade VM status och intresse.

Nu till detta VM har ju många NHL spelare valt att ställa upp för sitt land, men dom Svenska är visst för skadade och saknar sin familj för mycket.

TRAMS!
Kommentera

Undrar hur han sätter ihop kedjorna Bengt Åke. Någon som vet eller kan länka till en sida om dessa uppgifter?
Kommentera

The Fat Bastard: Trots att du verkar spela att du inte förstår gör jag ett sista försök.
Med kultur menar jag naturligtvis den betydelse som VM spelar för sverige. Om förbundet vill signalera att VM är en viktig turnering för oss hade de under 90-talet sett till att hela sverige skulle titta på evenemanget. Således har inte NHL eller några andra nationer något att göra med hur vi i Sverige uppfattar ett VM.

Nu har vi ju en turnering som hälften av tiden gör reklam för norrlands guld och resterande tid visar hockey som få bryr sig i. Det tar mig flera månader att vilja dricka norrlands guld efter ett vm, är så jävla less på den ölen bara av att titta på hockey vm att jag inte kan förstå vem som köper då.
Kommentera

spud:

Vad menar du egentligen? Skulle svenska ishockeyförbundet köpt sändningsrättigheterna till VM och sedan gett dem till den kanal som når flest hushåll.

Nog för att SIF varit stadda vid kassa de senaste decennierna, men frågan är om man inte konkat av detta åtagande.

Varför skall just vi i Sverige, ha ett annat förhållningssätt till kommersiella sändningsrättigheter, än vad resten av hockeyvärlden har?

Eller har du några exempel där ishockeyförbund i andra länder köper in sändningsrättigheter för att trygga maximalt TV-tittande? 
Kommentera

Et tu Brute: nån som vet om USA - Sverige visas på tv idag?
Kommentera

oscaaaar:

Den går sent på TV 6
Kommentera

mattias - 74: jaha, den var så sen :P tack endå
Kommentera

oscaaaar:
Gå och lägg dej nu och vakna pigg som en mört vid tolv. Somna sedan om direkt efter matchen och vakna upp som en ny människa på morgonen ^^
Kommentera

spud:

AHA, det är därför inga spelare ställer upp. :))
Kommentera

Undrar hur han sätter ihop kedjorna Bengt Åke. Någon som vet eller kan länka till en sida om dessa uppgifter?
Kommentera

Jonte321:

Då det är officiellt dyker det upp på stats.swehockey.se
Kommentera

piff: haha, kan man ju göra men det känns ju ändå ovärt för tre kronor lär ju förlora.
Kommentera

mattias - 74:

Tre Kronors laguppställning i VM-genrepet mot USA den 27 april
Söndagen den 27 april 2008
Klockan 19.00 lokal tid. Klockan 01.00 lokal tid, direktsändning i TV6
Cumberland County Civic Center
Portland, Maine, USA
VM-genrep
USA-Sverige

SVERIGES LAG

32. Mikael Tellqvist, startar
  1. Stefan Liv

5. Daniel Fernholm
  6. Magnus Johansson
  9. Tony Mårtensson
15. Rickard Wallin
80. Mattias Weinhandl

29. Kenny Jönsson
36. Anton Strålman
12. Karl Fabricius
17. Michael Holmqvist
10. Patric Hörnqvist

23. Alexander Edler
  7. Niclas Wallin
  3. Nils Ekman
79. Fredrik Warg
27. Robert Nilsson

8. Sanny Lindström
24. Jonas Frögren
97. Per Ledin
16. Johan Andersson
26. Marcus Nilson

En av dessa två är ombytt på bänken, i skrivande stund oklart vem:
18. Linus Videll
41. Daniel Weiding

Spelar ej:
30. Erik Ersberg
19. Nicklas Bäckström

Kommentera

Hej! nån som vet TV-tiderna för sveriges matcher? kanal?
Kommentera

Dawidovski: Här finns alla tv-tider och kanaler.
Kommentera

Stigsson: Det känns som sverige måste kliva upp 7 steg för att ha någon chans i dag. Det är inte många pass som går hem och inte mycket till spel från vår sida. Tråkigt men sant.
Kommentera

Nån som hittat spelprogr. för VM med SVENSKA tider?
Alla matcher i VM vill jag ha.
Ska göra ett VM-tips.
Kommentera

MorganaLefaey:

Hoppas de kan repa mod inför VM starten. Hoppas denna flata insats var en engångsföreteelse.

Heja Sverige!
Kommentera

Frisco: Här på länken hittar du spelschemat i alla fall. Quebec tillhör Eastern Standard Time (-5) och med våran +1 så bör ju det betyda en 6 timmars tidsskillnad.
Kommentera

Stigsson: Annars så var det väl inget större fel på länken till tvmatchen som du lämnade igår.

www.tvmatchen.se/index.php?showPeriod=thisweek
Kommentera

Stigsson: Tack. MEn jag vill ju bara använda ctrl c ctrl v:) LAt? JA!
Paddan: Det är ju starttiderna till sändningen.
Kommentera

Stigsson: Och Halifax har en timmes skillnad jämfört med Quebec. Det skulle bara bli fel om jag skulle försöka räkna ut tiderna själv.
Kommentera

Frisco: Jag är ledsen men kan för tillfället inte hitta nåt bättre än det där.
Kommentera

Stigsson: Eurosports kanske stämmer?

www.eurosport.se/ishockey/vm/2008/calendar.shtml

:):):)
Kommentera

Då var de 24 grundspelsmatcherna inskrivna i tipset.
Det är bara att tippa om ni vill och orkar.

Sen väljer ni Ishockey-VM 2008

www.DenSun.se/predictionleague
Kommentera

Frisco: En dum fråga kanske? Måste man lämna in alla resultaten redan?
Kommentera

Macahan: Nej. Man kan tippa eller ändra varje matchresultat ända fram till matchstart.
Kommentera

Frisco: Okej, tackar :-)
Kommentera

Macahan: Videll får lämna VM-truppen.

Se länk!
Kommentera

« · 1034062 · »