Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Ishockey - Förr och nu

« · 324778 Till forumet

Ishockey - Förr och nu
Idag tittade jag på Tre Kronor i TV. Jag måste erkänna att trots att jag själv anser mig var en hockeydåre så är det ytterst sällan jag lyckas hetsa upp mig på eller för Tre Kronor. Annat var det förr. Ju förr dess bättre. Därför blev jag mycket lycklig när man i en av pauserna hade lyckats pressa in Anders Eldebrink och intervjuade honom om hans debut-VM, 1981 i Göteborg. Samtidigt visade man den turneringens finalmatch Sverige-Sovjet i sammandrag. En klassisk match. Ett svenskt fiasko nästan jämförbart med OS 2002. Sverige blev totalt utklassade och förlorade med 1-13. Fast detta visste jag ju sedan tidigare och hade faktiskt vaga minnesbilder av denna match.

Men, och nu kommer mennet, tiden har gått, hockeyn har utvecklats och framförallt, målvakterna har blivit mycket, mycket fetare! De målvakter som jag idag såg hämta ut puckarna från buren bakom sig (av naturliga skäl mestadels svenska) i VM 1981 såg närmast anorektiska ut! Vad har hänt? Har dagens målvakter viktproblem? Eller har skydden utvecklats så att dom blivit, större, smidigare och därmed ökat volymen på dagens keeprar? Har detta något att göra med att allt mindre mål görs i hockeyn över huvud taget?

En annan sak jag tyckte mig se var att ALLA spelare hade mycket mer tid att behandla pucken på. Ibland trodde jag faktiskt att spelet var avblåst trots att det senare visade sig att det pågick. Detta tror jag dock inte har något med målvaktsskyddens utveckling att göra konstigt nog, utan är helt enklet en utveckling av spelet. Alla jobbar mycket intensivare över hela banan numera. Därmed har mycket finlir försvunnit, lirarnas plats har tagits av grovjobbare. Trist men sant.
Kommentera

« · 324778