Tre Kronor

17480 inlägg · 806 ämnen

Ishockey-VM herrar 2024

2708342 · » Till forumet


Sv: Ishockey-VM herrar 2024
eltifoso:
Jo 2018
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Tarasov: Ja det tror jag, var inte tyskarna snubblande nära OS guld nyligen?
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Jugge:
Vad tror ni om OS? Om nu Schweiz/Tyskland inte går skador på sina nyckelspelare kommer de kunna utmana om finalplats. Själv tror jag det även de nu inte har samma djup. Men Draisaitl/Stultze känns som en stark ryggrad.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
mattias - 74: ” Borde inte Nyqvist va given i ett Os lag?”

Han kommer väl från sin bästa säsong i karriären? En del av den framgången kan nog tillskrivas Forsberg och O’Reilly. Men jag tror han definitivt skulle funka i en 4:e ihop med William Karlsson och varför inte Grundström.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
ante08:
Såg Vm - finalen. Av nostalgiska skäl känns det som slutet på hockeysäsongen
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Jugge:

Borde inte Nyqvist va given i ett Os lag?
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
ante08: Att kunna köra änn-äjtsch-äll den här tidpunkten på dygnet är bara ren bonus haha
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Helt okey Hockeykväll ikväll!
VM-final och en hyfsat tidig NHL-match. Vad väljer ni att glo på?
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
mattias - 74: Ja, plus att han inte övertygat i Penguins den här säsongen. Dock en del skadad så han kanske kommer igen 24/25. Han gjorde väl mer eller mindre succé efter att han blev trejdad till Penguins och minns att Crosby var väldigt nöjd.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Jugge:

Rakells senaste VM är väl inget man skriver hem till mamma om? Vill minnas att han skulle bära laget då och det gick väl sådär
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gavelo: ” Filip Forsberg känns väl rätt given, Höglander kanske, William Karlsson, Backlund, Leo Karlsson, Ekholm, Ekman Larsson, Bratt, Rakell, kan vara aktuella.”

Forsberg absolut, glömde han helt. Inte lätt att komma ihåg alla namn. Höglander, Rakell och Backlund tveksamma. William Karlsson vore perfekt 4:e center. Leo och Bratt ska med också så klart.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Tarasov: Hedman gör inget monster Vm, han spelar mycket och är bra, men tyvärr inte så bra som jag hoppats på, det följer dessutom lite hur han sett ut i Tampa.
Visst borde han vara aktuell för ett Os om 2 år men nog inte i 1:a backpar.
Karlsson tycker jag gör ett utmärkt Vm och är en av det bättre spelarna i hela VM, känns solklar som Kapten i kommande Os
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gavelo:
Sen är frågan hur nästan två ytterligare år påverkar Hedman/Karlsson. Inte så orolig egentligen men det är en faktor. Särskilt Karlsson tror jag rätt enkelt kan hålla nivån.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Jugge: Det är ju ändå 40% av backsidan, 100% isch på målvaktssidan och större delen av forwardssidan som kommer bytas ut, men jag håller fullständigt med om att formen måste gå före namnet på tröjan.

Filip Forsberg känns väl rätt given, Höglander kanske, William Karlsson, Backlund, Leo Karlsson, Ekholm, Ekman Larsson, Bratt, Rakell, kan vara aktuella.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Trilske: tycker spontant de kan dela ut två brons.
Lägg fokus på finalen
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gick snabbt att dela ut bronsmedaljerna, medaljceremonier brukar ju annars vara en ganska utdragen process.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
eltifoso: Blev som förutspått igen
Bronset bärgat och ännu lite mer i spelkassan
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gavelo: ” Det är nog inte alltför många ur dagens trupp som tar en startplats i kommande Os truppen”

Backsidan är i det närmaste OS-truppen. Det är väl bara Ekholm, Lindholm och Forsling som ska in som jag ser det, eventuellt Gustafsson och OEL. Målvakter lär bli Markström och Ullmark.

Forwardsidan blir det så klart en rejäl makeover när spelare som Zibanejad, Lindholm, EP40, Nylander och kanske Landeskog ska in.

Det viktigaste är ju att Hallam tar ut spelare som kommer från bra säsonger och inte tar med folk på gamla meriter.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Halvljummen tillställning som tog fart sista 10 och i synnerhet efter Calle Grundens kanon.

Gillar hans spelstil, definitionen av "en enhet", ser ut att vara ett riktigt kraftpaket med fart och fina händer.

Varit rätt osynlig i denna turnering men får naturligtvis godkänt efter att ha skjutit hem bronspengen.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Jugge:
Skönt efter några års kräftgång
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
jonsson: Det trodde jag inte, vi slår ju nästan aldrig Kanada.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
SÅ DÄR JA 3-2
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Wohooooo
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
ante08: Det är nog inte alltför många ur dagens trupp som tar en startplats i kommande Os truppen
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Bra fart och betydligt mer NHL-liknande spel i dagens match än både Kvarten och Semin. Känns som det passar NHL-spelarna i truppen bättre. Att se Canada utan medalj vore kul. Trots allt!
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Trilske: Jag kan förstå att journalister som AJ blir besvikna över stämningen när de själva verkar leva i en illusion att hockey-VM är glödhett i Sverige och att massvis med supportrar är beredda att lägga tiotusentals kronor för att se slutspelsmatcher på plats. Så var det ju aldrig.

Fattar att det ingår i deras jobb att skapa hype kring turneringen men får intrycket av att en del lever i en bubbla...
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Peja:

Journalister har ju en tendens att se sig som lite mer förmer än andra.

Sen kanske det bara var en tweet skriven i svensk fan-anda snarare än som journalist, har ingen aning.

Blev nämligen lite tveksam då jag ser att han har svarat en annan att Slovakiens tryck i Ostrava var "klart vassare".
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Trilske: Är inte Adam Johansson själv och de hundratals andra journalisterna det tydligaste exemplet på ”eventpublik”?
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
eltifoso:
Tror Schweiz tar sitt första Vm - guld idag.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
eltifoso:

Mycket märkligt då transportsträckan bara blir ännu längre, är tillräckligt många b-nationer i turneringen med matcher som bara ska "stökas av".

Man blev ju dessutom lätt avundsjuk när man hörde vilket drag det var på Tjeckiens matcher mot lag som Schweiz, Kanada och Finland.

Detta fick vi inte uppleva en enda gång, annat än ett hyfsat likvärdigt motstånd i den första matchen.

Resten var en ren transportsträcka.

Såg att Adam Johansson kritiserade trycket under gårdagen och kallade publiken för "eventpublik", men känns som att det kan vara en helt annan publik på plats under helgen/slutspelfasen jämfört med vad det var för 1,5-2 veckor sedan?

Tycker inte heller det var något speciellt tryck igår, bortsett från när tjeckerna fick rejäl islossning.

Känns som det kan vara fler genuina fans på plats under gruppspelet som lever sig in.

Man vet ju själv hur det brukar se ut här hemma, dvs många marginalåskådare som vaknar till liv i slutet av säsongen.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Trilske: ” Vi skulle ju haft Tjeckien i gruppen men värdnationen får styra och ställa lite hur de vill så de bytte plats med Polen.”

Ja jag hörde det och media plus gemene man jublade högt över hur lätt grupp tre kronor fick då och njöt av de storslagna segrarna i gruppen
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
eltifoso:

Vi skulle ju haft Tjeckien i gruppen men värdnationen får styra och ställa lite hur de vill så de bytte plats med Polen.

Så det blev ju tyvärr ett riktigt nedköp för oss då vi dels bara fick en bra motståndare i gruppen och dels hade kunnat få en bättre lottning i slutspelet.

Resulterade i väldigt ojämna grupper, hade gärna haft en värdnation som CZE i gruppen.

Fortfarande irriterat över Raymonds huvudlösa icingpuck innan situationen där pucken tog på domaren, en situation som inte ens hade behövt uppstå.

Satan vad vi tappade matchen där.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Wauzsig: Jag lägger absolut ingen vikt vid hemmalag, hemmanation utan tittar rent sportsligt.
Tjeckien har ett rätt svagt lag men spelar just som ett lag, Schweiz har några riktigt bra spelare men saknar bredd.
Dom förtjänar finalspel men det är svagt för VM när 2 mindre nationer möt i en Final.

Sen kanske det är ett större underbetyg till Sverige, USA och Kanada än något annat.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gavelo: Att det skulle vara dåligt för VM att hemmalaget spelar final kan jag inte köpa. Även om Tjeckien som vanligt är rätt tråkiga.

Schweiz tycker jag spelar en bra och underhållande hockey.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Wauzsig: Jag tycker det, otroligt dåligt för Vm att 2 relativt svaga lag spelar final.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
jonsson:Absolut, stor fördel att spela den tidiga matchen

Brons bör det bli
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gavelo: Att det arrangerande landet går till final är raka motsatsen till en blöt filt.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Specter: Kanada har ett ganska svagt lag men ja jag hoppas Sverige åker på dyng, så kanske Hallam vaknar och funderar på om han kanske borde avgå så han inte förstör OS också
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
tragisk final. Kanada kommer att krossa 3kr imorgon också..
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Tjeckien - Schweiz i VM final.
Det lägger sig som en blöt filt över turneringen!
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Byss: Hallam har kontrakt säsongen 25/26 ut.
Det är ingen fördel för Sverige.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Paninaro: Får hoppas att Hallam får gå nu efter två floppar ändå…
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Rip Kirby: vilka vill vi möta? Troligtvis en Sven Nylander plats oavsett tror jag.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
jonsson: John Tavares ger Kanada chans till final. Kvitterat och vi går mot overtime.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
eltifoso:

Som det se ut nu blir det Kanada imorgon, frågan om vi ha nån chans där ändå,
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
SuneMangs: Hade Sverige fått mer än en rejäl motståndare i gruppen så kanske jag trott mer på dem
Men de i den andra gruppen verkar mått bra av att matjchats mot varandra i gruppen

Detta plus ett enormt hemmastöd gjorde min insats i matchen tämligen enkel.
I bäst av fem tror jag Sverige gått segrande mer troligt
I en match kan det gå lite hur som helst

Men men ett litet misslyckande får det väl ses som, fiasko? Nej nej långt från
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gavelo: "Jag hör vad du säger men innan matchen tror jag 9 av 10 tillfrågade skulle medge att Sveriges trupp är 2 och 3 snäpp bättre än Tjeckiens."

Det håller jag fullständigt med om! Samtidigt har vi upplevt större, smärtsammare och märkligare förluster än den här. Det är 22 år sedan fiaskot i Salt Lake City och jag har fortfarande inte hämtat mig.

Förlust mot ett relativt spetsigt Tjeckien på hemmaplan är inte märkligt i sig, däremot är försvarsingripandena i den här matchen riktigt fiaskoartade och man borde kunna förlora med mindre siffror än man faktiskt gör. Speciellt med backarna vi har.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
SuneMangs: Jag hör vad du säger men innan matchen tror jag 9 av 10 tillfrågade skulle medge att Sveriges trupp är 2 och 3 snäpp bättre än Tjeckiens.

Sen håller jag definitivt med om att dagsform och annat borde vara avgörande i större utsträckning, nu är man given bara man spelar i NHL vilket är jättemärkligt.
Tjeckien vinner rättvis och Hallam har ytterligare ett fiasko på sitt CV, för nog tror jag alla hade räknat med final med det laget man plockat in.
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Gavelo: Vi har definitivt fler forwards som spelar på högre nivå, men presterar bättre vet jag inte om jag håller med om. Många av tjeckernas breddforwards kommer från starka säsonger (i sämre ligor) när man tittar närmare. Det här med dagsform och självförtroende kanske är något att ha i åtanke i framtiden?
Kommentera

Sv: Ishockey-VM herrar 2024
Inget vårtecken är så tydligt som att Tre Kronor blir förnedrade i hockey.
Man kommer få jobba hårt för att sälja biljetter till VM nästa år, fyfan vad intresset är svalt
Kommentera

2708342 · »