65Selander: Som du ser så har vårt orakel från Jönköping koll på grejerna. Du får ta och skärpa dig lite grann....
Nä, statistik är inte min starka sida (heller?), men jag kommer iaf ihåg att det var OS detta år och att man förmodligen inte spelade VM samma år. OS i Grenoble där Jean Claude Killy tog storslam i alpint men där många ansåg att fransmännen myglat bort österrikaren Karl Schranz. Från hockeyn minns man väl mest den genomskinliga sargen.... :-)
Golonka spelade med no 9 samt C:et. Minns en klassisk bild från Stockholm 1969, då han efter att ha slagit in segermålet glider på knäna förbi det sovjetiska båset och med en knuten näve uppsträckt i luften. Ryyyyyysning...
65Selander: Ja, nog var det bataljer som hette duga ibland. Bröderna Holicek, centern Martinec, backen Horesovsky osv... Undrar vart den tuffe backen Jan Suchy tog vägen? Han var väl vad jag vet den förste som gick ner på knä och täckte slagskott, ngt som Salming ju senare praktiserade. Och då talar vi inte om dagens chicken-täckning där man slänger sig mot skytten i liggande läge. Här gick man helt sonika ner på knä sisådär 4-5m från skytten och sen fick pucken träffa lite varstans på överkroppen. Suchy täckte ett skott mot ryssarna en gång (69 eller 70) på VM:et i Stockholm och blev träffad rakt i ansiktet. Han rörde inte en min. Har för mig att ryssarnas excoach Michailov gjorde samma sak i samma turnering: ett rejält slagskott träffade strax under ena ögat. Blodet sprutade på vägen till båset men han var tillbaka i nästa byte. Hatmatcherna mot ryssarna efter ockupationen 1968 gjorde att ingen sida ville vika ner sig. Kommer du ihåg vilket nummer Golonka hade? :-)
Att vara på bild ihop med Bubla är nog något som värmer det Hlinkiska hjärtat mer än annat.
När alla andra tog avstånd, behöll Hlinka kontakten. Efter fyra år i fängelse så hade han absolut ingen framtid i Tjeckien. Hlinka fixade en ny i Nordamerika åt "lillebror". Han är ju faktiskt en dag äldre än Bubla.
Ivan Hlinkas son fick heta precis som pappa, Ivan Hlinka. Jiri Bublas ville inte vara sämre, det blev en Jiri Bubla till, fast han bytte till Slegr efter faderns klavertramp.
De var helt enkelt oskiljaktiga i det mesta the Litvinov twins.
Ambroo: Håller med, Hlinka var en av de allra största inom hockeyn. Det är tragiskt att många av de stora har gått bort på samma sätt. Pelle Lindbergh t.ex. omkom ju även han i en trafikolycka.
Heter inte alla förstfödda söner samma som pappa?