Robert P: Jag tycker tyvärr att samtliga svenska kommentatorer är dåliga. När man tittar på Canal plus Zap och får höra de amerikanska kommentatorerna förstår man vilken skillnad det är i kunnande. NHL tonight är för övrigt det bästa program jag vet.. De grabbarna kan sin sak.
Wewillwintoday: Gillar också de amerikanska kommentatorerna skarpt. Lyssna på kommentatorer i extas skrika "Peter the Great! Peter The Great! Peter The Great!" är bland det mest upplyftande man kan höra från kommentatorer.
Kom ihåg förr i tiden, nu låter man nästan gammal, när Eurosport kommenterade hockey VM. De jag tänker på är när en jänkare och en kanadensare kommenterade. Helt plötsligt hörde man saker som "He shoots!!!! It's upstairs!!!" "The Swedes are really throwing their weight around!" "What a hit!"
Myser fortfarande när jag tänker på det. Synd att det inte är ett alternativ till TV3 längre.
Dragan 2k: Eurosport det var tider det! Paul Ferguson och Richard Beaupre körde varje VM förr om åren. Härligt att höra. Tog dock några matcher innan jag insåg vad "hatchmark" betydde.
"Here comes Sundiiiin along the boards... he moves the puck across the blue line, slams on the brakes, and shooots. HE SCORES!!!!! My Goooood , What a Goal.... "
liepins: Du, jag kan väl säga att min "burk" behöver uppgraderas minst 10 år. Är ganska dåligt bevandrad rent datortekniskt, så några filer lär det inte bli tal om än på ett tag. Det mesta ligger i den egna "filen", den mellan öronen.... :-) Tack i alla fall för omtanken.
Säger bara en sak...Lars-Gunnar Björklund och Rolle Stoltz. Det var kommentatorer det. Fast det kommer ni väl inte ihåg. Det var på den tiden när det bara fanns två TV kanaler att titta på.
Fast det gick ju bra det oxå.
En sak till....TV3:s "VM slogan" eller vad man skall kalla den.."nu är det personligt", vilket trams. Vaddå personligt?
Finns en hel del bra eller utmärkta kommentatorer där ute. Sen finns det ju också de i Kinchs skola som, ja låt mig vara lite diplomatisk, inte är så bäst alltid. :)
Expertkommentatorerna är för det mesta bra. Det är själva refererandet som är dåligt i Sverige, med ett lysande undantag i L Granqvist. Han verkar dock förlorad till fotbollen.
Klart sämst är Kristian Andersson på C+ när han gör NHL. Att han får svamla vidare bevisar att sport-kommentatorer är bristvara nu när man med digital-tv och ppv kan se direktsändningar av de flesta sporterna i svensk tv.
Aben: Mycket riktigt, det är en klassiker. Återkom dessutom ca var 15 sekund i kommentarerna... :-))
Grattis till fortsatt spel i A-gruppen förresten. Måste väl vara lite av hockeyfeber nu i Danmark? Läste BT efter vinsten mot USA, kul läsning. Ngn i Aftonbladet eller Expressen häromda´n påstod att nu har det börjat gå utför med Danmark eftersom man förlorade mot Ryssland och Schweiz. Utför? Herregud, menade karl´n att vinsten mot USA var helt normal och att förlusterna därefter bara visade att man tappat formen? Ja, jag säger då det....
Själv tycker jag att Håkan Södergren är absolut bäst, han är kunnigast och berättar med känsla, intressant att lyssna på det han säger