Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Laget i kväll....

411229 · » Till forumet

Sv: Laget i kväll....
RavenLord:

Tycker de va rätt ballt, gamla klassiska som dom vunnit Canada Cup i.
Kommentera

Alla i Canadas lag heter Canada. Så jäkla lustigt! :)
Kommentera

Ja då drar det igång på riktigt med lite rejält motstånd och inget B-lag som Tyskland som var ett sömnpiller att se "tyckte tydligen Salo med som sov till stora delar igenom matchen"

Såg Lite på samandraget mellan USA - Kanada och lår då säga att Kanada har nå enormt fult matchställ
Kommentera

65Selander: Det är bara att konstatera när en målvakt gör ett misstag så märk det och han blir syndabock. Att sedan ett forwards kan missa öppet mål ett antal gånger under en match, det reagerar man inte lika hårt på, är ju också ett misstag, eller hur.
Så sluta att gnälla på Tommy Salo, en målvakt har också rätt att göra misstag. Att sedan Tommy kan göra fantastiska räddningar under match som normalt kunde blivit mål, det tänker man inte på det enda man kommer i håg är misstaget. KONSTIGA TANKEBANOR.
Sportjournalister och sportkommentatorer är skuld till detta fenomen.
Hörde bara LG Jansson sitta och ondgöras sig i radion om detta i går i matchen mot Tyskland.

ja-lin
Kommentera

65Selander: >>>Vet inte om det är nonchalans eller om det är nerverna som spökar för Salo.

Sverige vann med 5-2 igår. En säker seger. Första Tyska målet tillkom i spel 5 mot 4 sedan Kim Johnsson missat grovt på offensiv blå. Andra Tyska målet tillkom efter att Lidström släppt Tysken till skott. Ser ut som Lidström är rädd för Tysken. Även det i spel 5 mot 4. 2 rejäla backmissar i numerärt överläge var orsaken till målchanserna. Det sista du betecknar som en tabbe var en bra räddning av Salo när Tyskarna kommer i en blixtkontring och är 2 mot 1.
Kommentera

Jag måste säga att det känns säkrare med Lunkan än med Salo i mål =)
Kommentera

Anledningarna till förlusten mot Vitryssland var varsin stortavla från Öhlund och framförallt Salo, otur i samband med ett stolpskott och två i ribban, samt lojt spel av många utespelare. Lite underskattning från start sen stod alla och stirrade på varandra. Dessutom gick de flest av de ca 50 (?) skotten i magen på vitrysslands målvakt, få bra avslut.

På frågan om modoiter numera är lite väl optimistiska då det gäller Salo tvingas jag hålla med om att det faktiskt verkar vara så. På modo's egna forum kallar de Salo för kung och han "var bra förutom en liten betydelselös tavla".

Sanningen är att Salo är på nedgång (se bara trendkurvan på statistiken jag postade).

Däremot hoppas jag verkligen, verkligen att Salo hittar tillbaka till gammal god form då säsongen i MoDo börjar.

Värst vad alla snackar Salo i "Laget i kväll" fastän han har en egen tråd =) iof så är det ju relevant till det ämnet med...jaja, ignorera mig :P
Kommentera

Poffa: Alltid lär man sig något nytt. Idag fick man reda på att Lonken är materialförvaltare i Modo. Underbart.

Annars låter det rätt kul. Henrik "Lonken" Lundqvist haha
Kommentera

Dragan 2k:

Jag som trodde att när Frisco skrev Lonken så menade han MODO:s materialförvaltare.
Kommentera

Det är lite irrelevant men Lonken? Haha. Det är ju Lunkan eller Henke som gäller. Andra smeknamn som härmed är godkända är king of the rink, hjälten, Modeikonen, Draganfan, supermålis.
Kommentera

Et tu Brute:

Det blir sällan samma sak, mål är bra mycket mer dramatiska än räddningar. En målvakt gör väldigt många fler (förhoppningsvis iallafall) räddningar under en match än vad det blir mål.
Kommentera

Dysso:

När fastnar då AVGÖRANDE räddningar? eller är de för alltid förpassade till förträngningsfilen?
Kommentera

rådbjer: "Pudding" låter bra ;)
Kommentera

Poffa:

Alltså, det var en rejäl tavla också, det kan du inte förneka. Sen när han gör liknande tavlor igen så kommer minnet tillbaka, ofelbart.

Jag håller med om att att häxjakten efter Salo var oerhört överdriven, och att kommentatorerna snackar om det där alldeles för mycket. Det ändrar inte det faktum att Salo återigen gjorde enkla misstag, misstag som en målvakt inte får göra i viktiga matcher.
Kommentera

Poffa: Vilket misstag??? I knooow nooothing!
OS? Vilket OS misslyckande?

Kommer inte ihåg nåt sånt.
Kommentera

Dysso:

Även om det är det avgörande misstaget som fastnar så måste man kunna se längre än så. Framför allt två år efter det avgörande misstaget är gjort.
Kommentera

Poffa:

Men då är vi tillbaka till att AVGÖRANDE misstag är det som fastnar. Det är även där det handlar om att kunna hantera press...
Kommentera

slashpuppie: Tycker "Pudding" kan stå!
Kommentera

Salo har varit en av mina favoriter i många år. Tycker som flera andra här att den där gnistan kanske inte riktigt finns där längre. Men vem som ska stå överlåter jag åt Hardy och company, det kvittar faktiskt för mig vem som står.
Tycker Salo har fått alldeles för mycket skit för sina "tabbar"
Kommentera

Dysso:

Nä, det ändrar inte det faktumet. Men hade Salo blivit förföljd på samma sätt som han blivit nu, om det stått 8-3 till Sverige? Inte en chans. Då hade det varit "Forgive and forget"...
Kommentera

Kanske ska tillägas att ett av misstagen jag syftar på är målet som blev bortdömt.
Kommentera

Poffa:

Visst gjorde Sverige en kass match, men det ändrar inte det faktum att även Salo gjorde en dålig insats.

Tycker det gäller gårdagens match också. Sverige gjorde väl inte sin bästa match någonsin, och ett antal enkla misstag skedde. Salo stod dock för två av dom...
Kommentera

Dysso:

Visst svider misslyckandet i OS även i mig, men jag hänger inte ut Salo som den skyldige. Salo gjorde ett misstag, men om det svenska laget hade ens varit det minsta bra hade det stått 8-3 när misstaget skedde. Då hade det varit en sak som folk skrattat åt.

De som verkligen gjorde bort sig i OS var i mina ögon utespelarna som inte gjorde sitt jobb.
Kommentera

65Selander:

Jag tror han har dålig syn, jag. Som Ben Perrault, den gamle klassikern.
Kommentera

Poffa: Problemet är inte att det är eran målis utan att det är Salo

1:a målet är ingen tabbe
2:a målet är tabbe
Det bortdömta målet är också en tabbe som hände på slutet när Tysken slår in den med handen om jag inte missminner mig så var det
konstigt långskott igen.

Vet inte om det är nonchalans eller om det är nerverna som spökar för Salo.
Kommentera

Poffa: Det är ju skillnad ju, fattaru inte det!
Inse att Salo är slut :0)
Kommentera

Poffa:

Det är bara att acceptera att det som hände mot Vitryssland svider i den Svenska hockeysjälen. Det är samma sak som om en friidrottare gör ett misstag i ett SM eller ett OS. Jag lovar att misstaget i ett OS kommer vara det man kommer ihåg, och det man drar paralleller till hela tiden...
Kommentera

Poffa: som du säger om Tellan skulle göra en tabbe, kommer det inte vara så mkt tal om det, men om Salo gör en tabbe är det 50 tal inlägg om det, varför? okej, han gör minst 5 tabbar per tunering känns det som...men ändå, varför?
Kommentera

64Waern:

"Hade det varit nån annats lags målis och inte MoDos blivande så tycker nog du samma sak. "gnäll inte på en MoDospelare för då blir supportrarna så kinkiga"."

Min stora undran är, om Tellan gör ett liknande misstag i kväll, kommer det vara 50 inlägg om vilken sopa han är då också? Knappast.
Kommentera

64Waern: Frågan är om den rätta skärpan fanns hos Tellan vid studspucken eller om han också kanske "halvsov" vid tillfället, definitionsfråga, enligt mig.
Dessutom är det kanske inte så konstigt att en del MODOsupportrar försvarar sig när en del inlägg om Salo har en tendens att vara av skadeglädjekaraktär.
Kommentera

Poffa: Att missa en studspuck vid blå går väl inte att jämföra med en målis som står och halvsover och inte verkar ha rätta skärpan.
Hade det varit nån annats lags målis och inte MoDos blivande så tycker nog du samma sak. "gnäll inte på en MoDospelare för då blir supportrarna så kinkiga".
Kommentera

maria29:

Bra sagt. Det är lite märkligt hur enormt mycket snack det blir för att Salo gjorde en tabbe som egentligen varken gjorde till eller ifrån. Här i gästboken har det varit ett femtiotal inlägg om vilken tabbe det var, hur dåliga Salo är och så vidare.

Antalet inlägg som kritiserade Kim Johnssons gigantiska tavla på offensiv blålinje i samband med 1-1 är lätträknade. Nä, jag håller med Anrell...

"Ingen kommer att håna Johnsson i media. Ingen kommer att skrika elaka saker från nån läktare om det. Ingen andfådd sportkrönikör kommer att nämna det annat i relief mot Salos copycat av sig själv.
Det är en lite sorglig orättvisa. Den drabbar alltid målvakter."
Kommentera

Jag kunde tyvärr inte se matchen mot tyskland igår men hörde på radion om Salos miss. Och jag måste få säga att om man aldrig fick göra nåt misstag då sulle nog inte jag ha haft jobbet kvar. Nu vet han vad han måste bättra på. Men med tanke på all skitkritik han får så är det inte konstigt att han blir darrig.
Kommentera

Magnus: Inte vet jag om det gnälls för mycket. Seger med 5-2 och båda bortamålen tillkommer i kontringar när Sverige spelar 5 mot 4 och Sveriges målvakt blir syndabock för den Tyska förlusten. Underligt i mina ögon. Vid Tyskarnas första mål tycker jag att Kim Johnssons agerande vid offensiv blå visar att han är ensämre målvakt än Salo.

Mot jobbet.
Kommentera

Jompe: Han hoppade inte heller. Dessutom så lyckades han att ändra riktning på pucken. Salo ser ut att kunna bli en attraktion i elitserien i vinter. :=)
Kommentera

Salle:

Nej dax att sova, ska nog gråta mig till sömns pga Modos djupa målvatskris. ;) En polack och ett avdankat halvfinskt såll, snyft.
Kommentera

Salle: Ifall Lundqvist hade haft mer internationell rutin från viktiga matcher samt rutin från spel på liten rink så skulle jag nog ranka Salo som 3a. Men i dagsläget är han 2a i brist på annat...
Kommentera

Frella: Salo har väl alltid sett seg och oengagerad ut även under sina glansdagar :-)

Men han är fortfarande en målvakt av hög klass med mycket rutin så han lär inte bry sig om ett eller 2 skitmål så länge man vinner matchen.

Fast jag ser Tellan som en klar 1:a målis i denna turnering.
Kommentera

Salle: Du har givetvis rätt, det är meningslöst att vi diskuterar eftersom det inte kommer leda någon vart. Hardy har valt truppen och det spelar ingen roll vad vi säger.
Vissa gillar Salo, andra inte. Vissa gillar Öhlund, andra inte osv.
Kommentera

Frisco: Gnälles det för mycket eller? :) Jag tycker bara inte att Salo håller den klass man kan förvänta sig. Det är inte bara idag han spelat som han gör. Det ÄR så han spelar nuförtiden tydligen och då finns det bättre alternativ som jag ser det.
Kommentera

Salle: Är väl inte bara tabben, Salo ser seg, oengagerad och darrig ut. ger inget säkert intryck, har så heller inte gjort på ett tag. "Tellan" ger ett mycket säkrare intryck i sitt spel trots hans tavla...
Kommentera

Magnus: Detta var BARA en match i ett oviktigt grundspel mot ett sämre lag så Salos tabbe (1:a målet är inte hans "fel" om det är någons) spelar lika stor roll som Tellans i tjeckmatchen. Jag tror att det var bra att Tellqvist slapp stå denna för målvakter "svåra" match. Salo stod sysslolös låååånga stunder och släppte då är de få (15-3 i 1:a per)anfallen alltid svåra. Jag tror det blir bra det här. Han kanske spikar igen nån annan gång istället. Nu har vi dessa 2 som Ulf-Hardy tror på så det kan vi inte ändra på hur måna inlägg vi än skriver här.
Kommentera

Magnus: Synd att Sverige förlorade idag. z2
Kommentera

Magnus:

Summa summarum. Åter tjänstefel av Hardy...;)
Kommentera

YaQoP: Så är det och det var dumt att köra igång Salo överhuvudtaget som jag ser det. Som Hardy gjort är det dock rätt att köra Salo/Tellqvist, helt rätt.

Men hur länge sedan är det Salo spelade någon viktig match? Om jag inte minns helt fel var han väl bänkad i Colorado under Stanley Cup-slutpelet?

Hur som helst, om jag vore Hadry hade Salo inte ens varit med i laget. Inte på bänken och än mindre på isen, finns bättre alternativ.
Kommentera

Ambroo:

Ja du får skylla på mig om du vill
Kommentera

YaQoP: Är man världsmålvakt ska man inte göra tavlor av den klass Salo gör oavsett motstånd!
Kommentera

YaQoP: Om det kommer imorrn då? Ska vi skylla på dej då?
Kommentera

Frella:

Nej då kan han också göra en eller två tavlor, Sverige ska ändå vinna mot sånt motstånd.
Kommentera

YaQoP: Bara hoppas att Sverige inte möter Tyskland i kvarten då om Salo står eller?
Kommentera

411229 · »