Tre Kronor

17487 inlägg · 806 ämnen

Slovakien-Sverige

« · 680024 · » Till forumet

Sv: Slovakien-Sverige
Danne_l: Mattias Norström kommer inte att  ansluta till OS-truppen trots det som sagts. Saxat ur Expressen:

"- Det känns jättetråkigt att inte kunna åka. Jag körde ett hårt pass på testcykeln i går och var symtomfri efteråt, men efter ett ispass här i Los Angeles i dag kom huvudvärken tillbaka, berättar "Notan"."

Nu kan Micke Nylander komma att bli aktuell som inhoppare.
Kommentera

Frisco:

Rätt Frisco. Ska vi gå långt ska vi kunna slå ut alla lag i kvartsfinal. Och som Tornberg säger, hur talar man om för Sudden, Foppa, Alfie och Henke att de ska gå ut och förlora? Nä, spela varje match som om det vore den sista och glöm inte Vitryssland.

Kommentera

Poffa: Det går att lägga sig på ett snyggt och sexigt sätt också....;)

Tror nog att dessa rutinerade spelare hellre spelar en kvartsfinal mot hä fint väder i Schweiz än mot Kanada. Det är klart att det ligger någonstans i bakhuvudet hos spelarna om vad det finns för möjligheter. Tråkigt att det ska behöva vara så, men när grundserien ser ut som den gör kommer det alltid spekuleras hej vilt om vilka motståndarna man vill ha eller inte ha. Även bland spelare så klart.

Det vi kan hoppas på är att Slovakien går ut och kör järnet och verkligen vill vinna. Men jag tror inte de är så sugna på det faktiskt. Tror det blir tillknäppt och ganska avslaget. Finns ingen som helst anledning att gå ut och tömma sig helt imorgonkväll då det ser ut att bli en tidig kvartsfinal på onsdag. Spara krafter! Fixa till powerplay och boxplay.

Dit jag vill komma är att den person som hellre möter Tjeckien eller Kanada framför Schweiz i en kvartsfinal ljuger.

Snacket om att BÅG ska gå in i omklädningsrummet och kräva att laget ska förlora är bara skit-snack. Det var bara något som Johan "studieskulden" Tornberg hävde ur sig.

Kan hålla med om att BÅG snackar lite väl ofta om rymdblommor och annat yrsligt ibland.
Kommentera

Poffa: Förresten så hävde Foppa för någon dag sedan ur sig något i stil med: "Vi vill ju kanske inte direkt möta Kanada redan i kvartsfinal". Bara en sådan sak. Frågan löd så klart om vilka han ville möta i kvarten.
Kommentera

Skarin: Spelar nog ingen roll vem som är med! det blir torsk imorn mot Slovakerna, dom e riktigt bra asså..
Kommentera

Skarin: Vad sägs om att spela 2-2? =)

Skulle man lägga sig, så att det verkligen syns. Och sedan åka på torsk mot Schweiz skulle knappast folkets dom bli nådig. Då kan de nog stanna borta i Nordamerika för all framtid, här hemma är de knappast önskvärda då.
Kommentera

Frella: För min del räcker det med att BÅG ens kan med att berätta att tankarna finns. Han måste få sparken, NU!
Kommentera

Frella: Det är sant. Men den slutsignalen, den sorgen ;)
Kommentera

Givetvis kommer Tre kronor inte gå ut till match med ambitionen att lägga sig snyggt. Det går knappast att beordra.
Sverige kommer nog göra vad man kan, åtminstone inledningsvis. Står det däremot typ 1-3 efter två perioder så lär man nog slå av på takten och gilla läget. Det är trots allt en kvartsfinal mindre än ett dygn senare, och att få möta Schweiz istället för Kanada tas nog som ett litet plåster på såren.
Kommentera

Dream Team: Svar på min eget, felaktiga "teori" vad gäller resultat i slutomgången kontra trolig sluttabell. Givetvis är det så att Sverige kommer före Slovakien vid seger ikväll, och därigenom skulle man kunna ställas mot antingen Kanada eller Tjeckien i kvartsfinalen. Jag umgicks med tanken att Sverige även vid seger inte kunde gå förbi slovakerna, men det var ju fel.

Oavgjort borde väl räcka bra. Då kan man inte beskyllas för något. Eller ja, skulle man leda matchen med två mål med en minut kvar och släppa segern kanske inte det håller hela vägen, men Schweiz som motstånd i en kvartsfinal måste ju vara mer fördelaktigt jämfört med att ställas mot Kanada eller Tjeckien.

...säger han och har matchen mot Vistryssland fäst på näthinnan...

Den som lever får se, helt enkelt.
Kommentera

Dream Team: och varför är alla lagen så hysteriskt skraja för Kanada då? (inkluderar inte Finland såklart)
Kommentera

Karoliina:

Namnet.
Samma anledning som att tuffa grabbar inte går i Winson Jeans.

Kommentera

Angående den så kallade folkstormen inför kvällens möte mot Slovakien:

Jag struntar i Kanadas form hitills. Även om de inte sett lojja ut (de försökte verkligen mot finland) så höjjer de sig som vanligt då det vankas slutspel.

Tre Kronor ska gå så långt som möjligt i slutspelet, det är det som gäller. Chansen att vinna kvartsfinalen är mycket större om de möter Schweiz.

Varför är rationellt tänkande förbjudet då det gäller taktik utanför rinken? Oerhört fjantigt med denna folkstorm i händelse av svag insats mot Slovakien.

De är profesionella idrottare med vinnarskallar sa en hockeyspelande kompis till mig igår. Ja, ok? Vad vill deras vinnarskallar helst vinna? En betydelselös match eller kvartsfinalen? Båda matcherna givetvis men de bör ändå tänka till och ge sig själva bästa möjliga förutsättningar för att vinna kvartsfinalen.

Skyll på turneringsupplägget istället, det borde inte vara såhär.

Glöm inte hur sverige floppade i Handbolls-VM för några år sen då de vägrade att lägga sig i en match där de borde gjort det (där också klantiga regler i gruppspelet eftersom det uppstod en situation där man tjänade på förlust).

Glöm heller inet hur både Sverige och Finland gjorde svaga kvartsfinaler i World Cup efter deras holmgång i sista gruppspelsmatchen. Finland torskade nästan mot Tyskland medan Sverige fick storstryk av ett utvilat Tjeckien. Ett tjeckien som tog det väldigt lugnt i ett meningslöst gruppspel där de ibland hade stjärnor på läktaren.
Kommentera

Karoliina:

Därför att Kanada är världens bästa landslag och alla vet vad de kan när dom får spelet att stämma. Jag tror att 2 matcher utan målskytte kan vara bra för lönnlöven. Jag är beredd och säga att Kanada tar sig till Final igen mot Skall vi säga Ryssland ( Om det är möjligt ) annars slovkaien :-)
Kommentera

Deas: Tre kronor är i Turin för att spela hockey, det blir ingen läggmatch! Att vila Henke är nog en bra idé då matcherna är täta men annars så är det fullt ös som gäller. Nyllet var mitt val tidigare men som det ser ut nu så är det lite väl mycket "lirare" i laget, vi behöver lite jävlar anama också, därför är Hedström välkommen att ta t ex Mikas plats. Snälla ni förknippa inte våra kronor med begrepp som läggmatch, det är såååå osportsligt!!
Kommentera

Bengt-Åke måste rädda ansiktet i dag och klargöra att Tre Kronor går för seger i alla matcher. Det blir omöjligt för honom att sitta kvar annars. Gårdagens uttalanden var sanslöst dumma. Vad man pratar om inom gruppen må vara en sak, men att officiellt antyda att man ska lägga sig är oförsvarbart.
Kommentera

Bonuz: Fullt ös som gäller? :) Ja de bör ju inte vara fräscha imorn ;)
Kommentera

ståpäls: Inte en chans. Bengt Åke och spelarna ska gå så långt som möjligt i slutspelet. Läs mitt inlägg nedan. Är det bättre att ett slitet tre kronor får stryk av tjeckien igen eller kanada i kvarten än att de är likgiltiga ikväll?

Lägg ner helylle-grejjen. Det är turneringsupplägget som är dåligt, inte Bengt Åkes inställning.
Kommentera

Deas:

Ja, men det lite dumma i allt detta är väl att Bengan uttalade sig lite underligt. Hade han hållt käft och förlorat idag hade det inte varit några problem. Förlorar de nu dock lär det bli ett herrans liv.
Kommentera

ståpäls: Mycket märkliga uttalanden av Bengt-Åke,jag förstår att tankegångarna på en förlut finns inom gruppen,men att säga det rakt ut till massmedia är otroligt korkat gjort.

Det bästa för Bengt-Åke är att Tre Kronor gör en kanonmatch o vinner,sen att vi får Kanada i en kvartsfinal behöver ju inte innebära sorti direkt.
Finns nog bra hans att eliminera Kanada,laget har inte imponerat direkt,deras backar ser otroligt långsamma ut,(Foote,Blake,Pronger),men på forwardssidan finns det ju spetskompetens så det räcker!!

Men o andra sidan brukar ju Kanadickerna höja sej rejält när det vankas vinna eller försvinnamatcher.......
Kommentera

Bissett19: Exakt VAD är det BÅG har sagt?
Har du ngn länk, så man kan få höra med egna öron.
Alltför många gånger som det tyvärr visat sig att en fjäder har blivit en höna...
Kommentera

Danne_l: Ja han kunde varit smidigare. Men herrans liv blir det bara om folk tycker det är fel att lägga sig. Vilket jag tycker det är svårt att argumentera för att det är.
Kommentera

Hur glada kan storsponsorn Svenska Spel vara över Bengans läggsnack?
Kommentera

Bissett: tack för länken...

Deas:

Visst kunde man varit smidigare och hållit det hela inom gruppen, men det blir ju isf ingen principiell skillnad vad gäller det moraliska.
Håller samtidigt med om att reglerna ju inbjuder till detta och att ALLA lag som kommer i samma läge förmodligen resonerar i samma banor.
Kommentera

ståpäls: "Hur glada kan storsponsorn Svenska Spel vara över Bengans läggsnack?"

Tror inte det blir några problem med detta. Utgår från att matchen är bortplockad vad gäller samtliga spelformer.
Hur dom ställer sig till det moraliska spörsmålet är iofs en annan sak, men dom är ju ett spelbolag, och spelare i allmänhet och pokerditon i synnerhet är väl rätt vana vid att bluffa.... ;-))
Kommentera

Huge: Det går att spela samtliga spelformer utom singel (det plockades bort alldeles nyss).
Kommentera

Deas: du får ursäkta. Men det är bara så satans roligt:-)

Citat finska kvällstidningen Iltalehti: det blir just en lysande ishockeymatch. Sverige vill lägga sig och Slovakien önskar förlora samma match med fyra mål.

Kommentera

Jag fattar inte varför de vill förlora en match för att få en lättare motståndare i kvarten! Visst föredelar hit och dit men om man vill vinna guldet som jag misstänker alla vill så ska man vinna mot de bästa laget i vilket fall om det är i gruppspelet eller i en smifinal det spelar ingen roll man ska inte lägga sej! Hur mycket roligare är det att säga 'Ja, vi vann guldet för vi slog ut de bästa hockeynationerna i världen.' än att säga att 'Ja, vi hade en väldigt tur med lottningen och första riktiga svåra matchen var i semin och finalen.'
Kommentera

ståpäls: Ligger kvar på Expekt iaf......hursomhelst kan det bli en intressant match,först ska dem försöka torska med flit,sen ska man fejka skador på Ronnie Sundin o Mika Hanulla,för att få in Kronwall o Hedström i laget.......:-)))
Kommentera

piff: Så länge upplägget är som det är så går det ju aldrig att gardera sig mot denna typ av situation.
Kanada, exempelvis, brukar gå på halv fart i gruppspelet, vilket väl isf också borde betraktas som en form av läggmatch.
Så länge systemet inbjuder till denna form av debatter, så kommer vi aldrig att få rättvisa.
Finns det förresten ngt upplägg som skulle innebära i det närmaste absolut rättvisa?
Förslag emotses....
Kommentera

Bissett19:

Hannula har väl varit bra. Han åker skridskor och jobbar iaf. Tycker dom kan ta bort Modin! Vad har han gjort ??
Kommentera

mattias - 74: Viss skillnad på de spelartyperna kanske. Hannula är ju en bebisversion av Hedström.
Kommentera

Frella:

Förvisso, men men som sagt han jobbar men Modin kommer säkert igång med målskyttet snart..
Kommentera

mattias - 74:
Snart hoppas jag är idag! Eller iaf till kvartsfinalen! Vill inte få någon repris från förra året när de åkte ur i kvarten.
Kommentera

piff:

Nej jag hoppas verkligen Sverige vinner idag så man slipper alla spekulationer om läggmatcher m.m.. det är ju inte Sveriges kända som!
Kommentera

Bissett19: Det konststycket fixar dom väl redan i första perioden ;-)
Kommentera

mattias - 74:
Kul att gå in i omklädningsrummet och säga 'Killar, idag ska vi förlora med flit för att få en lättare motståndare i kvarten!'
Kommentera

mattias - 74: Blir ju lätt då motståndarna vill loosa med minst 4 mål...
Kommentera

Huge: 1an får välja vilket lag de möter i kvarten, sen får 2an välja bland resterande lag.
Kommentera

piff: Ja vad gör det?

Fast de säger nog hellre "förta er inte ikväll grabbar, vi ska vara fräscha imorn" Och losar de så blir morgondagen ännu bättre.
Kommentera

Deas:
Men kul att losa med flit och lätt att göra det när motståndarern vill det samma.
Kommentera

piff: Vore det inte skoj om Italien skulle lyckas slå Schweiz nu under dagen så att alla spekulationer direkt kan kastas ner i papperskorgen :-)
Kommentera

Deas: Ja, det är väl samma upplägg som handbollen börjat med i större sammanhang och det verkar väl vara det mest rättvisa.
Sen kanske det även här kan dyka upp lägen då det kan bli fråga om att "lägga sig".
Eller är detta uteslutet?
Det kan ju tänkas att 2 lag slåss om seriesegern, lag A och lag B.
Lag A vet att lag B kommer att välja det lag som lag A har svårast att spela mot.
Alltså låter man lag B vinna serien.
Typ..... :-)
Kommentera

Stigsson:
Det vore egentligen den bästa lösningen. Undra hur Schweiz resonerar. De kanske har samma tankar som B-Å att lägga sej och då få en som de tycker lättare motståndare.
Kommentera

Bissett19:

Drömkedja ikväll månne...
Kommentera

Huge: Det är dock en betydligt mer sällsynt situation. Men visst kan det hända =)
Kommentera

mattias - 74: Jaaaaa hoppas!! Frölundakedajan!
Kommentera

Dream Team: Nej och ja, jag kände väl på mig att jag hade rätt från början. Bara Ryssland gör sin plikt så kan inte Sverige gå förbi Slovakien i tabellen. Varför det, Sverige kommer väl före tack vare inbördes seger mot Slovakien? Nej, dom gör inte det, inte oberoende vissa villkor, åtminstone. Vi leker med tanken att Ryssland gör sin plikt mot USA, och att Sverige då slår Slovakien. Då får vi en tabell där tre lag har åtta poäng. Är det då målskillnad som avgör? Nej, det blir nu en helt ny tabell med enbart dessa tre lag, där positionerna dessa lag emellan fördelas genom inbördes möten. Här här vi en tabell som i nuläget ser ut såhär:

Ryssland21 0 18-52
Slovakien11 0 05-32
Sverige 10 0 10-50

Här krävs det alltså en seger med fyra mål ikväll, då vi har en klart sämre målskilnad än Slovakein. Ja, om vi nu vill komma tvåa i gruppen, alltså. Så förlusten med 0-5 mot Ryssland kan trots allt alltså vara rätt så positiv, sett till att vi får Schweiz i kvartsfinalen. Detta beror i slutänden på hur det går för Ryssarna mot USA. Vad är det som säger att de går för fullt? Spelar alla lag kvartsfinal i morgon, eller är det utspritt över två dagar?

Kommentera

Dream Team: Alla kvartsfinaler går imorgon
Kommentera

« · 680024 · »