Nu är svensk hockey kraftigt på ner gång, och det är hela hockey sveriges fel. Vi bedriver nog hockeyn på fel vis. när vi inte får fram större bredd än så här. Jag skulle gärna vilja se att man körde lite nhl variant på elitserien, med fyra högsta divitioner med typ sex/ sju lag i varje högsta serie, och att inget av dom lagen kan åka ur sportsligt, men ekonomiskt ska dom kunna det, " har dom skrall ekonomi ska dom flyttas ner" och minska antalet utlänska spelare, "kommer att göra sig självt " om dom låser elitseien för då vågar lagen satsa på yngere svenska spelare. Och värna även om lagen i lägere serierna, det är där som dom föds våra hockey talanger, jag vet för ta exempel medelpad som har timrå i elitserien, sundsvall i alsvenskan, kovland i ettan, och njurunda och ånge i tvåan, aldeles för lite lag för ett hocky distrikt, även om det är "norrland" nä ska det göras något åt svensk hockey så ska det göras om helt.
falo: Håller med dig. Svensk hockey måste börja sata på ungdomen, för att kanske få fram en ny generation. Vi kanske har redan några på gång, namn som t.ex; Loui Eriksson, Robert Nilson, Johannes Salomonsson, Stefan Liv, Henrik Lundqvist mm som redan har vissat "talang" vid ung ålder. Att låsa serien som falo sa, skulle någ vara en stark åtgärd för Svensk ishockey. Vad är orsaken till att Svensk hockey har börjat krascha? Det gick åt helvete (ursäkta uttrycket) i WCH. Där ska man inte lägga hela tyngden. Matchen mot Tjeckien, var den mest uslaste matchen jag någonsin har sett, som Sverige har spelat. Vi måste inse att vi är sämst när det verkligen gäller, och det måste vi göra något åt! En annan orsak är att vi satsar för lite på ungdomen. Alla klubbar går visserligen ut med att säga: "Vi satsar på ungdomen!" Men hur mycket satsar de egentligen? Som det ser ut nu, tycker jag att de satsar alldeles för lite. Kosekvenserna blir ju nedgång, för Svensk ishockey. Och det skulle vara en STOR nedgång för de svenskafolket, skulle jag tro. Jag ser ingen annan åtgärd än att stänga elitserien och resten som falo sa och framför allt satsa på ungdomen!!!!
Stigsson: OK, kanske du har rätt vad vet jag. Men vi måste verkligen börja satsa på ungdomen, få klubbarna till att göra det, hur vi ska göra det? Ja, de får experterna lösa..
Det gör mig orolig att icing taktikens mästare Boustedt leder framtidsarbetet inom hockeyn. Hockey är blod, svett, tårar, kämpa, vilja, lirare, slit, teknik, kraft, styrka, jävlar anamma, lidelse etc etc etc inte någon taktik freaks drömmar om den ideala defensiva uppställning.