Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Sverige-Canada

« · 394034 · » Till forumet

Sverige-Canada
2-1 till sverige efter första.

det ser bra ut, vi fick in två snabba mål å de va ganska viktigt skulle jag tro, men sen kvitterar candada till 2-1 :( på tal om canada, f*n va fult de kan spela...=S

men Sverige kommer att hålla i de hela, vi vinner =)
SVERIGE VM-GULD 2004
Kommentera

Sv: Sverige-Canada
3-3 efter andra =S de där sista målet var verkligen onödigt, men de é bara att bita ihop och kämpa på, vi ska icke ge upp nu!!!
Kommentera

difzi: Började ju inte alls bra mål för Kanada efter 20 sekunder.
Kommentera

pinsamt sverige
Kommentera

Jonas Höglund, lika bra som han är i den offensiva zonen, lika dålig är han i den defensiva, snacka om att såsa bakåt, kanadicken som petade in 5-3 målet var hans gubbe.
Kommentera

Har inte Hardy fått tillräckligt många chanser nu?
Kommentera

danoj:

Helt klart är ju att Sverige förlorar matchen på backarna. Lidström har varit helt värdelös. Inne på de tre första baklängesmålen.

Foppa också blek, även om han slog en fin passning till 2-0-målet. Kladdaren Nylander tycker jag vi kan vara utan. Alldeles för puckkär.

Grattis Kanada, pinsamt Sverige (men bara den sista och vilktigaste matchen).
Kommentera

Så nära, men endå så långt borta.......vi lede 3-1!!! vi lede 3-1!!! förlårade...5-3,,hur kan detta vara möjligt!!!! ;(((
men silver..är bättre än ingenting alls, vi kämpade på bra, men inte tillräkligt,,va pinsamt att tappa en sådan ledning......men vi ska lyckas bättre i world cup of hockey!!
Kommentera

Poffa: Tycker Foppa bevisat att han skulle stannat hemma den här turneringen, helt bedrövligt usel idag, inte mycket bättre igår. Lidas ändå stabil tycker jag.

Nylander kan man kasta i en container nu, sen att Höglund får spela defensivt är ju som att ge bort mål!

Pinsamt var ordet.
Kommentera

Måste säga att jag är lite besviken.

Kanske inte så mycket för silvret, jag hade nog inte väntat mig någon ädlare valör före VM. Jag är mer besviken på en del spelare som inte syns...
Kommentera

Frella:

Lidas stabil? Nä, det kan man inte påstå. Första målet så markerar han målgården istället för att ta anstormande kanadick. Andra målet tjurrusar han ut i hörnet och tappar sin gubbe framför mål. Tredje målet står han och tittar på den spelare han skall bevaka istället för att ligga nära honom.

Dessutom kladdar han alldeles för mycket med pucken i offensiv zon. Vad det gäller Foppa kan jag bara hålla med. Hade varit mycket bättre att stanna kvar i Denver och slicka såren istället för att tokhasta till VM. Det enda positiva är väl att han slipper en massa anklagande kommentarer om svikare och annat som varit uppe här i boken förut (då mot Lidas).
Kommentera

Poffa: Tycker väl det är Höglunds mål två st, känns som att det är samma vi menar, nån forward måste ju fylla upp när backen går, Höglund bara glider han. Kan inte vara lätt att spela back bakom Höglund, Nylander...man är i princip alltid i numerärt underläge. Höglund ska nog ägna sig åt enbart PP.

Men utan Lidas och Foppa hade vi nog haft Guld nu...dessvärre. Och varför spelar man med en skadad Andreas Johansson? Så bra är han inte.
Kommentera

Frella: de är ju itne bara Lindströms å Foppas fel, varför skulle vi ha vunnit vm-guld utan de?
Kommentera

Vi förlorar på för lite jävlarenamma och för lite folk framför mål, man vinner inga matcher nere i sarghörnen. Hardy är fortfarande en förlorare.
Kommentera

70 Rodrigues:
Håller med fullständigt. Det finns en hel del kilon i de svenska spelarna också men inte f*n är det någon som sätter till. Arbetet med att jaga puck när Canadensarna slår ner den i sarg var pinsamt. Är man först in på pucken så är man oftast först ut också. Så jävla pinsamt när man i 80% av fallen åker ner och låser pucken och får en motståndare i ryggen direkt.
Kommentera

Frella: Tillåt mig tvivla, Lidas och Foppa petar trots allt två mycket sämre spelare. Sämre än herrar Sundin och Davidsson var man knappast, än fast man inte nådde normal nivå. Men, men, skit var det värt...
Kommentera

Man såg vart det barkade efter 3-1 målet. Efter det åker grabbarna runt och tror att dom är stjärnor och gottar sig i Lidström & Forppas stjärnglans. Och sedan tappas självklart matchen då de alltid giftiga kanadickerna tar för sig. Hade man haft det "svenska" "lag"-spel som uppvisats tidigare under turneringen så hade detta aldrig hänt. Grabbarna åkte omkring med guldet runt halsen. Så jävla typiskt!

Sverige drabbas ännu en gång av stjärnsyndromet dvs. total handlingsförlamning. Alla väntar på att storstjärnorna ska kliva fram och visa vägen. Men det gör dom så sällan. (Sundin var är du?= Nej satsa på den ursvenska modellen framöver. Där hjärta, kämpaglöd och ständig nederlagstippning gäller. Det slår aldrig fel oavsett idrott.

Nu kan vi börja oroa oss inför nästa svenska härdsmälta, nämligen fotbolls-EM. Med det stjärnlag vi enligt kvällstidningarna har på G så är det väl bara att ställa ut skorna på plan.
Kommentera

Lumber Jack: Samtidigt så hade spelat funkat bra fram till dess att de anlände, matchen mot USA var ingen hit och detta var direkt pinsamt. Spelarna förlitar sig för mycket på dessa och väntar på att de ska göra allt. Tror vi hade vunnit om vårat ihopspelade lag fått fortsatt spela.
Kommentera

Största besvikelsen i VM är annars Alfredsson. Har han gjort någon bra match? Någon period där han inte drällt, fipplat och klåpat bort embryon till målchanser? Han må göra sina poäng i NHL, men maken till glaslirare finns inte. Låt honom stanna hemma under World Cup.

Foppa sen. Skulle aldrig tagits in ö h t. Han är inte, och kommer aldrig bli, en härförare i Sudden-klass. Den senare har en nivå i sitt spel som Foppa saknar - i a f när det handlar om landslaget. Nu blev det en omfokusering på en enda spelare, som icke klarade av att leverera en bråkdel av det som med fog förväntades av honom. Vilket bidrog till att sänka laget.

Däremot fanns det andra Modo-spelare som imponerade. Salomonsson och Påhlsson var riktigt bra. I övrigt vete fan om jag kan hitta så många glädjeämnen.

Nä, hualigen. Ännu en svensk uppvisning i konsten att vika ner sig. Kanadensarna garvar sig nog till sömns i natt.
Kommentera

Marcus: Håller med dig. Visst är det kul när man får hem sina stjärnor, men tyvärr så slutar de andra spelarna att spela lika bra som det brukar, mesta del i alla fall...och nu som du sa, tog vi någ segern i för skott, va inte det smartaste, men nu finns det inget att göra åt saken, tycker att vi ska vara glada, att Sverige vann alla sina matcher, förutom två stycken som blev oavgjorda å nu denna som vi förlårade..men vi fick trots allt silver.

Sen tycker jag att vi ska ge Lundqvist en varm applåd, för han var verkligen duktig i kassen. Nu fick vu intygad till 100% att vi även har en bra målvakt här hemma å inte behöver gå å vänta på att Tellqvist eller Salo ska bli fria i från NHL, personligen ville ja se "Tellan" i VM, men Lundqvist va så pass bra så de behövdes inte =D
Kommentera

Bragd-Birger: Man ville ju bara skjuta Åke Unger då han påtalade med hoppfull röst varje gång Foppa kom in, "Nu är Foppa inne!". Han var ju knappast någon frälsare, och just detta är väl ett exempel på att fokus flyttats från laget till en spelare...
Kommentera

Frella: Jo, den femtielfte gången började det kännas liiite obefogat med falsettröst så fort Foppa hoppade över sargen. Vem bryr sig, liksom...
Kommentera

Frella: Jag håller nog med dig här. Guld vet jag inte om vi hade tagit, men som jag skrev i en annan tråd här så tycker jag att det är onödigt att plocka hit spelare för 2 matcher.

Jag vet hur duktig dom är, men jag tycker att laget som tagit dom så långt kan få köra racet ut.
Kommentera

Bragd-Birger: Speciellt då han enbart hade en passning rätt på hela matchen...men är han såhär dålig i ES nästa år har man inget att frukat iaf =)
Kommentera

Frella: Räcker med en tryckare från Styf i första bytet.
Kommentera

Frella: Och inte att förglömma då han säger "nu är världens bästa xxx-spelare inne". Byt sedan ut xxx mot back, anfallare, PP-spelare eller vad du vill. Om spelaren sedan inte riktigt är världens bästa så lägger han till "en av världens bästa...". Jag ser framför mig hur Unger sitter dreglandes i sitt pojkrum med affischer på nutidens toppspelare på väggarna. =) Nä fy fan vilken härdsmälta detta var. Det mest oroande är att man börjar bli van.
Kommentera

Marcus: Spelar man på denna nivån så är man förmodligen en av världens bästa spelare...sen om det är på plats 1 eller 200 på en ranking spelar mindre roll för Unger =)
Kommentera

Tycker inte man ska skylla förlusten på Foppa och Lidas. Vad som händer efter Sveriges 3-1 mål är ju att man helt tappar gnistan och tuffheten. Fanns inga i Tre Kronor som ville gå in och göra "skitjobbet" fullt ut. Spelar man så här fjuttigt och inte så rejält som det verkligen krävs går det så här mot Kanada. I stort sett samtliga svenska spelare får ta på sig det här.

Dessutom måste ju vi erkänna att Kanadas fysiska standard var betydligt högre än Sveriges. Vi orkade helt enkelt inte.

Tråkigt att Kanada gör sin bästa match i turneringen idag, vi gör den sämsta.

Det som gör mig mest irriterad är att vi inte kunde klara av att spela traditionellt svenskt vid ställningen 3-1.
Kommentera

Marcus: Framför allt börjar man inse att det är en skillnad på att dominera i NHL och i landslaget. Vete fan vad det är dom spelar där borta, men inte är det något som funkar på stor rink i a f.
Spelare som Alfredsson, Näslund, Lidström (m fl) är ju totalt värdelösa varenda gång dom spelar i blågult. Även om nu kommentatorerna, efter ännu ett missat tvåmeterspass, påpekar vilken 'världsspelare' det är.
Kommentera

Skarin: Kanada vilade ju i princip hela matchen mot Slovakien i semin då det såg ut som man knappast tog ut sig, sen att man gick vidare på ett regelvidrigt sätt är skitsamma. Sverige fick slita betydligt mer för sin seger mot USA, det kan nog ha satt sina spår idag.

Tycker väl att man borde spela kvart och semi efter varandra och ha vilodag fram till finalen istället för som nu...
Kommentera

Bragd-Birger: Tycker att målet Alfredsson satte var nog det enda rätt han åstakom under turneringen.Och foppa kunde ha stannat hemma han var inte bra och Lidström var inte heller bra.måste säga att jag tycker att salle var fan så mycket bättre än foppa brukar inte såga honom men han var inte bra men det var det inte många som var i finalen
Kommentera

Jaha. Det blev torsk. Segt. Fast nu ska det bli skönt...skönt att slippa dessa extremt irriterande reklamavbrotten som man envisas med. ALltid lika irriterande när man inte kan se situationer som uppstått när TV3 drar igång med sin IBM eller Tele2 reklam. Får jag se den där "Don't you hate when you get a big bill in your mailbox" igen finns det stor risk att jag helt enkelt blir galen.
Kommentera

Dragan 2k: Känns som man hade blivit lika galen av att höra Åsa och Curre skämta med varann om det gått i SVT, och man inte haft dessa reklamavbrott och istället filmat spelarna som står och hänger vid sargen =)
Kommentera

Dragan 2k: Hörde att dom ska köraden oavbrutet i scandinavium under Förlundas hemmamatcher.
Kommentera

Dragan 2k: Håller med dig till fullo. Reklamen och bristen på repriser retar upp mig så förbaskat.
Kommentera

modoante: du kan inte säga att Forsberg var dålig när han fick ha en ryggsäck i hella matchen och när dom inte fick stopp på honom så var dom tvungena att skada honom men lyckades inte som tur var. och det som vänder matchen till Kanadas fördel är att dom börjar köra fult och då gör sverige misstaget att inte stå upp med exakt samma mynt. och en sak som jag tänkte när niedermyer gorde den taklingen i ryggen på foppa det var att nu skulle sverige ha en spelare som står upp och visar att så här gör man inte.
Kommentera

Lasse Anrell ger idag exempel på hur utvecklingen ibland inte blir riktigt som man har tänkt sig.

Saxat ur AB (händelsen hämtad från VM -97):

"Keith Primeau hade arrogant och hånfullt åkt runt och kallat svenskar saker som "Hora, kyckling, bög, jag ska mörda dej, fuck you, kärring, fitta, döda, blatte". Särskilt angrep han Magnus Svensson som var en av de bästa svenskarna. Men Primeaus arrogans blev till sist hans fall.
I en minnesvärd sekvens kom hämnden. Den var skoningslös, regelmässig, grym. Vid en sarg såg inte Primeau upp tillräckligt snabbt för att se att två svenskar kom från varsin sida. När han såg dem var det för sent.
Från ena sidan kom Svensson som han hånat hela matchen. 90 kilo flinande Svensson. Från andra sidan kom Mattias Öhlund. 100 kilo flinande Pitepalt. Splaff, rakt in Primeau. Ingen boarding, inte för många skär. Bara kött mot kött, skydd mot skydd, förstärkta av att de kom från varsitt håll.
Primeau skadades allvarligt, delar av hans huvud sprack, några revben gick av, hjärnan skakades om.
Så kan det gå.
Så kan det alltså gå.
Så gör man när man tar smart hämnd.
Hur det gick i matchen? Sverige förlorade. Kanada vann - men Primeau missade guldfesten."
Kommentera

Dream Team:

Hade gärna sett att Niedermayer fått en liknande behandling som Primeau fick, men "hårdingarna" i Tre Kronor ville/kunde/vågade tydligen inte.
Kommentera

YaQoP: vilka hårdingar????tacka vetja Peter Worell
Kommentera

Zcootah:

Peter Worell? En spelare som knappt kan åka skridskor och bara hinner med att smälla på då det är avblåst? Peter Worell är bara stor och dum, definitivt inte hård.

Scott Stevens var hård, Tie Domi likaså och även Donald Brashear. Spelare som kunde/kan leverera, smälla på och stå upp för sina lagkamrater.
Kommentera

Poffa: Marcus Nilson är härligt tuff. Placera honom med foppa skulle vara bra. Spela hockey kan han ju också.
Kommentera

AudibleGiraffe: Undra hur pass viktigt det kändes för Gretzky o Co att ta ut ett motvapen mot just Peter Forsberg även om det inte ens är säkert att lagen möts i World Cup.

Tänkte mest på grund av det fakta att Canada tagit ut både Kirk Maltby och Kris Draper i sitt World Cup före stjärnor som Primeau, LeCavalier, Recchi, Shanahan mfl.

Jag tror att Sverige är det lag som Canada fruktar mest i World Cup, bara en känsla jag har.
Kommentera

Truppen klar nu: Se länk
Kommentera

Robert P: Bedrövligt att systrarna Sedin tar två platser. De borde fyllts ut av två elitseriespelare istället.
Kommentera

mangan: Ekman skulle dom väl också kunna plocka bort!

Bara hoppas att alla får vara hela och friska nu tills turneringen börjar!

Kul att Modin är med ;-)
Kommentera

65Selander: Men Modin var väl ändå stenklar?! Som ledare av poängligan i Stanley Cup kan man nog inte ha förväntat sig nåt annat!
Kommentera

Mest överraskande är förstås att Nylander inte tar en plats.
Kommentera

Lite förvånad över att Salo är med, trodde inte han ville spela i Tre Kronor nåt mer....
Kommentera

65Selander: Ekman har ju ändå gjort 55 poäng i NHL i år. Hur många andra svenskar kom upp i det?
Kommentera

Robert P: Andreas Johansson till WC?? vad ska han dit och göra?
Kommentera

« · 394034 · »