Vf chefen: Läste den. Saxat från densamma: "Efter matchen hävdade Hannu Aravirta att Hurme skulle ha blivit sjuk i eftermiddags och inte skulle orkat hela matchen."
Om detta nu skulle vara något annat än en dålig bortförklaring kan man fråga sig varför man sätter in en målvakt som inte är helt kurant i en kvartsfinal i ett hemma VM.
"Sen så måste "Big Ice" Hockeyn vara död nu, när grabbarna går in o tutar o kör sitt "eget" race o vänder det hela!"
Undrar om du såg matchen igår, eftersom du tror att det var Big Ice som Sverige försökte sig på. Finnarna backade hem från början och vi fick föra spelet. Dom såg mkt tagna ut de första 10min. Ett bra PP med en flytstyrning av Selänne fick de blåvita in i matchen igen. Sedan rullade det på och Salo kan lastas delvis för 3-1. Som många bra målvakter, försökta han tjuva lite grann med en liten sidledsförflyttning inåt banan, i väntan på ett diagonalpass in i slotet från Kallio. 99 gånger av 100 lyckas detta och alla tycker att målvakten gjorde en idioträddning som lyckades hinna med på det snabba passet och direktskottet. Turligt nog för finnarna så slank skottet från Kallio in denna gång, den hundrade. I övrigt kunde Salo inte göra mkt åt målen. Oavsett detta så var det naturligtvis rätt att byta in Tellqvist.
Att man började tuta och köra efter 1-5 har absolut noll betydelse för huruvida Big Ice borde skrotas eller inte, eftersom Big Ice aldrig behövde praktiseras. Vid 1-5 har man ju inget att förlora, nå´t måste hända för att ändra matchbilden.
Huge: Sen så har jag aldrig förstått mig på Big Ice hockeyn så jag vet inte vad det var jag såg, nåntin alldeles makalöst arbete samt kollaps från motståndarlaget kanske?
bobbe: Hardys taktik åstadkom iaf rejäl förvirring i Kanadas OS-lag senast... :-)
Big Ice-modellen är väl inget statiskt system som man skall spela, oavsett vilket motstånd och taktik man möter. Det blir väl lite mixat för det mesta skulle jag tro. Det är väl främst mot lag som har lite tröga backar som det funkar bäst. Tycker faktiskt att spelet efter 1-5 igår kan sägas vara en variant på Big Ice, kanske lite fler spelare som tokcheckade än i den normala varianten.
Tittar man på Hardys resultat så ser man att dom berömda marginalerna har spelat in, åtminstone 2 gånger, förutom i OS. Förlust 2 ggr på straffslag mot blivande världsmästarna t.ex. Vinst i dessa 2 matcher så hade nog Hardy fått helt godkänt av de flesta, även om man inte hade vunnit finalerna.
Marginalerna spelade ju också in igår, åt båda håll kan man säga. Selänne, som väl aldrig missar ett friläge, brände chansen till 6-2, när Tellan gjorde en matchavgörande räddning. 6-2, och matchen är slut.
För övrigt ganska roligt att läsa murvlarna i kvällstidningarna. Innan VM startade så var ju evenemanget totalt ointressant för de flesta svenskar, enligt Anrell & Co. Det var väl därför man hade 18 sidor om gårdagens match i dagens Sportblad.... :-)
Men när ni säger att Finland gjorde turmål blir jag irriterad, vad kallar ni era mål då? Varje mål var ju stutspuckar som ändrade riktning på nån spelare.
Ni vann, grattis!
Vad sa jag Jimmy? Klassiker? Jadu, det är bara förnamnet.
Finland förblir med oturen, den enda bortförklarningen jag har i nuläget.
rådbjer: Hehe, så dj-a cool var jag nog inte igår kväll, skall du veta. Det svors i upphetsningen över Salo bl.a. Enkel simtur över Bottenhavet, hem till sina rötter, var väl bland det lindrigaste som hördes.... ;-)
Det vi såg var nog som jag svarade bobbe, en kombination av finsk kollaps och en variant av Big Ice.....
Finnarna har ju åkt på en del smällar mot Sverige genom åren, men dom kommer tillbaka, det är ett segt släkte Här en liten historia som visar deras kynne:
Pekka och Toivonen skall lägga sig att sova i jaktstugan. Toivonen får överslafen. Pekka, i underslafen, kilar fast sin jaktkniv under Toivónens madrass, för att snabbt kunna nå den om en björn eventuellt tar sig in i stugan. Under natten rör Toivonen oroligt på sig däruppe. Kniven lossar och ramlar ner med spetsen först, fastnar 1 dm in i Pekkas ena öga. Pekka vaknar, ruskar på sig och konstaterar lakoniskt: "Nå, det var ju tur det int´var en sax."
Känns ändå som att Kanada inte förtog sig i början av OS, för att komma starkt på slutet, då det gällde. Då det verkligen gällde för Sveriges del gick "Big ice hockey" på en rejäl nit i och med den vitryska muren på egen blålinje och lyckades aldrig hitta något medel för att riva den...
finne85: Klart vi också hade turmål, pebbens stryning till 6-5 var ju iaf matchens viktigaste. ;) "Ett löstskott, så himmla löst som alla lösa kan vara"
bobbe: Visst var det så att Kanada inte förtog sig i början. Man blev också tagna på sängen av Sveriges taktik. Den matchen visar kanske också på att systemet funkar bäst mot lag med lite orörliga backar, ett lag som samtidigt försöker gå framåt. Mot lag typ Viryssland, med stora starka spelare som bildar köttmur framför en tillika storpelande målvakt, hjälper nog inga system i världen. Det är bara att gå in och försöka lägga på mål, mala på och försöka trötta ut motståndaren.
Skall bli kul att se semin mot Slovakien. Dom har ju lite orörliga backar, men vill samtidigt gå framåt. Förmodar att det blir som mot Finland, dom backar hem och försöker kontra. Förresten, inte bara förmodar.... Det blir så med säkerhet.
Vf chefen: Man får ju mardrömmar... vilken blick! Fighting spirit, vinnarinstinkt, jävlaranamma... kalla det vad man vill.
Huge: Kanadensarna var nog inte särskilt samspelta och inte beredda på taktiken heller, överraskningsmomentet var nog en del, trots allt snack om systemet.
finne85: Det är väl lite från båda håll att det blir så här.
Sverige, till viss del domaren och ett bra Finland gav er ledning 1-5 samtidigt som ett pinknödigt Finland efter 3-5 ett bra Sverige gav oss upphämtning till 6-5.
finne85: Tror nog att de flesta svenskar skulle sagt likadant om det varit tvärtom, dvs att vi tappat 1-5.
Trots allt verkar inte finsk press vara särskilt hårda mot den gode Ara. Törs inte tänka på vad som skulle ha sagts om Hardy vid svensk förlust.... Visst var det lite av skänkning över det hela, men ni får nog skylla er själva till en hel del. Att sluta spela vid 5-1 och tappa fokus, samtidigt som motståndaren får 2 snabba mål kan bli förödande, som synes....
Foppa säger på Aftonbladet.se att om de inte vinner mot Slovakien så är inte den här matchen så mycket värd. Jag håller absolut inte med. Oavsett om vi vinner eller förlorar på fredag så kommer denna match att gå till svensk idrottshistoria. En sådan viktig match, mot Finland och en sådan fantastisk upphämtning kommer iallafall aldrig jag glömma. Oavsett hur det slutar på fredag. Det vi bevittnade igår är verkligen som Wennman skrev "det svenska Miracle on ice" Tack Tre Kronor för denna underbara kväll. Tack för att ny struntade i Hardys förlegade taktik. Om det så inte blir guld så ska grabbarna hyllas när de kommer hem, enbart för denna prestation.
Tre Kronor stoppade leijonens VM.. stoppade kanske lite fel ord, fast kommer inte på vad det skall vara just nu, men nåt åt det hållet. inte pissade som du sa tidigare iaf :)
Grattis till segern iaf.
Sen vad sa jag? P-J Axelsson avgör? Rätt :) Sa jag att Finland saknar vinnartyper jämtemot Sverige? Rätt :)
Nånting rätt har man väl ändå.. Hjälper ändå inte, det här är värsta som kunde hända. Hellre förlora med 47-0 än 6-5.
Men nu lärde vi oss en läxa. Grattis till segern ännu en gång! (Fast jag tycker dt var orättvist)
Vf chefen: Såg ut som ngt i stil med: "FAAAAAAANNNNNN GRAAAAAABBAAARRR.... FAAAAAAAAANNNNN VA SKÖÖÖÖNNNNTT AAAAAAAAAAAHHHHHHHH...."
Kort sagt: ett lugnt och balanserat uppträdande, kombinerat med ett välartikulerat muntligt uttryckssätt. Såg ju ut som en uppspeedad jättenarkoman på jakt efter mer amfetamin, ngt man normalt brukar se på Sergels Torg. Hoppas få se Mats på plattan under andra omständigheter lite senare.... :-)
"Tror nog att de flesta svenskar skulle sagt likadant om det varit tvärtom, dvs att vi tappat 1-5."
- Som sagt.. skulle hellre ha förlorat med 47-0
"Trots allt verkar inte finsk press vara särskilt hårda mot den gode Ara. Törs inte tänka på vad som skulle ha sagts om Hardy vid svensk förlust...."
- Aravirta är en oerhört duktig och lojal tränare. Han har lyft finsk hockey, men han & finland har inte haft marginalerna på sin sida, då blir det som det blir..
Tycker att Sverige var helt överlägset den andra halvan av matchen och dessutom hade ju Sverige första 10 minuterna så det ger ett överläge på 10 minutert och därför var det rättvsit med svenska seger :)
Men man måste beundra en spelare som selläne...
Utan honom hade inte finnarna kanske fått mer än ett mål...
"Tycker att Sverige var helt överlägset den andra halvan av matchen och dessutom hade ju Sverige första 10 minuterna så det ger ett överläge på 10 minutert och därför var det rättvsit med svenska seger :)" - Jo, visst det var jämt, men Finland var för första gången i turneringen effektiva, precis som Kanada och Tjeckien brukar vara.
"Utan honom hade inte finnarna kanske fått mer än ett mål..." - Jo, Selänne var helt okej igår. Men det finns 1000 men. Sen tycker jag Selänne är allt för loj, speciellt i mindre viktiga matcher, dock inte i gårdagens viktiga match.
Jaja, ni vann.. och det känns förjävligt.. på sättet ni vann och sättät vi förlorade på... grattis igen.
finne85: Det var Finland som fick hjälp i början av matchen, sen spelade sverige till sig ... Vi fick inget av finnarna, Vi tog igen det vi gav bort i början av matchen.
finne85: Jo, i hockey kan allt hända. Ger inte alla spelare 100 procent och spelar med hjärta så kan man förlora fast man leder med 5-1. Våra spelare ville helt enkelt mer, och spelade verkligen ett bra lagspel, de kämpade ner finnarna
"Det var Finland som fick hjälp i början av matchen, sen spelade sverige till sig ... Vi fick inget av finnarna, Vi tog igen det vi gav bort i början av matchen."
- Så du menar att Sverige inte fick nån hjälp av Finland då? Säger det igen, ni spelade bra och kämpade o.sv. men ni hade nog mer tur än vi, fast tur förtjänar man ju brukar det heta fast jag börjar tveka (rim yau)
Tycker det är frukansvärt att höra att ni kan kalla det att vi spelade ut Finnarna os.v. Det var en rysare, ni kunde lika gärna ha varit i mina kläder idag.
Domare, tur, skicklighet....allt det där är nog rätt och riktigt, men vi vann, för det vi förbättrade vår båsdörröppnarfunktion en bit in i andra, medan ni stod där med glappande och knarrande dörr matchen ut. I fråga om bås-in- och ut...klassade vi er.