claesw: Detta är det 115:e inlägget i denna gästbok sedan Sweden Hockey Games startade i Tisdags. Det är nästen en tiondel av alla inlägg som någonsin skrivits i denna gästbok. Så uppenbarligen berör denna turnering på ett eller annat sätt.
Borde bli stryk för Sverige idag när de möter motstånd...Kanada som Ryssland lekte med hade ju sverige problem med de säger ju allt.Och Tjeckien är nog i rysslands klass om inte bättre Om nått år jublar vi när vi pressar Danmark och Norge till straffar Hur kan man se en seger på straffar som en framgång för svensk hockey mot ett Kanada som består av tredje sorteringens spelare
RavenLord: Att vi får stryk av Finland kan jag svälja, ty de spelar bra hockey. Men den dagen vi pressar pölse-ätarna och lusekoftorna till straffar, lovar jag att emigrera till Nepal och leva ett liv som munk i Himalaya ;-)
Jimmy: Jag kan inte förstå hur den kan beröra...Vad är vitsen? Ska man spela landslag, ska de bästa vara med- punkt slut! Det gäller ju all idrott på landslagsnivå! Skulle små fotbollsturneringar utan våra proffs vara intressanta? Nej.
claesw: håller med dig helt, i landslaget ska dom bästa vara med för att det ska bli intressant, dra en paralell till hockeyvm som gick i gbg, hur kul är det att se elitseriespelarna göra upp om vm? Dom kan man ju ändå se under pågående säsong, Sen är det ju inte deras fel att systemet är som det är, men intressant? Svar nej.
claesw: Ganska så många skulle jag tro. Jag tycker att det kan vara kul att se 3kr spela, även om det inte ar sveriges absolut bästa spelare i världen spom spelar. Det är kul att se ett hopplock av sveriges bästa spelare i europa också. Detsamma gäller ju för de lag som vi möter, eller hur!?!
En helt annan fråga är ju huruvida VM eller NHL skall vara viktigast för både klubbar och spelare! Svaret är ju, åtminstonde enligt amreikanare solklart, NHL. Jag skulle vilja se hockeymästerskapen OS och VM större än NHL, så att dessa mästerskap spelas med lagens bästa spelare. Det är ju ändå OS och VM.
Däremot skall man inte ha samma förväntningar på t.ex SHG och VM, för då är man lite snett ute.
claesw: Jo men nu är det som det är i Hockeyns värld. NHL kommer aldrig släppa sina spelare till enstaka Landskamper. Vet inte hur länge det accepteras i fotbollens värld heller där matcherna blir allt fler. Svennis är ju bråk med FA pga att de engelska topplagen inte vill släppa sina bästa. Sedan spelar inte de bästa i OS-turneringen i Fotboll.
Sedan om du inte vill bry dig om SHG så behöver du inte det men däremot berör det många andra. Mycket genom medias sätt att bevaka turneringen också.
Media har stor makt. Titta bara på TV4 som lyckats fått Handboll till en stor TV-sport. Själv hade jag hellre sett Sveriges förluster i JVM i Hockey än i Damhandbolls-VM tex.
RavenLord: Så dåliga tror jag inte att vi kommer att bli. Jag hoppas att svackan vänder nu, fast självklart är det mer än bara så. Det kommer inte alls så många bra ungdomar i svensk hockey längre, så det är mycket som måste ordnas.
Frölunda85: Ja jag hoppas de vinner ikväll när man ska iväg och se 3kronor för första gången i sitt liv Live. Men man är ju van och härdad med att se förluster i år från Elitserien.
Stabil 4-1 seger för Sverige. Tjeckien kunde aldrig på allvar hota. Det blir betydligt tuffare mot Ryssland på lördag, den matchen blir ju lite av en final i turneringen.
Så blev det då äntligen en seger under ordinarie matchtid, men det finns fortfarande stora frågetecken!
Kedjan med Anger, Rönnqvist och Tjärnqvist var under all kritik...
...det enda de gjorde var att stå fel i banan, slå bort puckar och dra på sig onödiga utvisningar. Att Nordgren var bänkade är oförståligt då hans spelstil passar internationellt, han har väl dessutom gjort mer poäng än dessa tre spelare tillsammans den här sässen!
Dragkedjan måste bli bättre...
...visserligen fick Kahnberg hänga en kasse men det var ju i tombur. De måste lära sig att spela enklare, eftersom de inte får lika mycket tid på sig som i Elitserien så måste pucken gå fortare. Dessutom brister det i defensiven, hur skulle de ha klarat sig utan Lindman och Kronwall där bakom!?
Nåja, nog med klagomål nu!
Vad härligt det är att se en "gubbe" som Niklas Andersson, vilken lirare...
instämmer att dragkedjan inte har imponerat direkt. I min mening är de fortfarande en säsong ifrån att på allvar kunna kandidatera för en plats i VM-truppen.
Johan Davidsson fortsätter däremot att imponera. Med en bra VM-turnering skulle det förvåna mig mycket om inte Vancouver eller en annan NHL-klubb börjar rycka i honom på allvar.
SirPimme: Ja, håller med dig där. Tror kanske inte att dragkedjan ( i alla fall inte hela) platsar i VM om det kommer proffs. De har ju så mycket kvar att lära.
Niklas har ju varit absolut bäst de här två matcherna. Han glänser verkligen
Örn-öga: Niklas Nordgren är mycket bra, men jag tycker att han inte kommit upp i sin normala form efter att han hade magsjukan. Han kommer nog igen när Timrå skall spela i slutspelet.
Anger dansade runt pucken ganska lustigt i dagens match, men det kanske berodde på dålig is. Tror att det finns många i ES som skulle platsat före Anger
Han draftades av Mighty Ducks och spelade också mycket riktigt där men det var innan han hamnade i Islanders som troligen har hans nuvarande rättigheter...