Lidas och Kim är ju offensiva backar och har väl inte sin styrka framför eget mål. Kim med Ragnarsson funkar utmärkt i Philadelphia när de spelar tillsammans. Varför inte i Tre Kronor också? Att spela Norström-Ragnarsson är lika sjukt. Visserligen stabilt i egen zon men de är inte direkt fruktade i motståndarzon. Kul att se Öhlund göra bra i från sig i Tre Kronor det var inte...någonsin?
difzi: Hardy måste ju ha en skruv eller två lös...Jamenar - inte byter man ut ett vinnande lag helt utanvidare...Så dålig var väl inte Salo efter 5-2-segern igår..?
Salo släppte in två baljor och Tellan hade en jäkla tur att det bara blev tre insläppta...
Jag tycker fege-Hardy är en stor pajas som inte gav Salo en ärlig chans att revanschera sig ikväll på hemmaplan... Tänker han knäcka pojkstackarn för gott eller vad sysslar det grå gummitrollet med?
Jag hoppas verkligen att det är det minsta av durkslagen (Salo) som står mot finnsatarna...!
Portello: Ja, du har nog rätt. Även om Ragnarsson-Norström är felfria också tillför de inte mycket till spelet tillsammans. De ska därmeot spela mer eller mindre nonstop i boxplay. Då bör både Lidström och Johnsson vara bannlysta, medan de är givna i pp.
Varesig man är på Salos "sida" eller inte så vill jag skriva det igen, han hade INTE stått idag även om han inte gjort gårdagens tavla. Det är så hårt om första målvaktsplatsen att ingen av dom SJÄLVKLART inte står två dagar i rad.
difzi: Det var längesen jag var så nervös över en målis som jag var i den tredje perren ikväll...Dock tur att vi har Zäta i laget för annars kunde det ha gått riktigt illa...
Tellan spelade knappast stabilare än vad Salo gjorde igår - snarare tvärtemot eller omvänt om man säger som så...
Bert Callaway: Visst va man nervös, men ja å ja vet att många känner sig trygga me tellan där, salo é en topp målvakt å de é lite synd om honom, men han gör sina tabbar!
Göttanz... men vilken rysare det blev på slutet när tjeckerna spelade sex mot fyra!
Bra inledning av Tellan men sedan hände något... fast jag tycker ändå att han skall få fortsatt förtroende.
Ut med Kim Johnsson! Han var indirekt orsak till Tysklands första mål samt spelade riktigt kass i tredje perioden mot Tjeckien, vilket gjorde att tjeckerna kunde sätta två av sina mål. Jag tycker att man skall sätta in Tärnström (som är min personlige favorit). Inte för att Sveriges power-play är dåligt (snarare grymt) men med Tärnström kan det bli snäppet vassare, vilket kanske krävs mot Finland.
Klart det blir yrt och ängsligt i försvarsarbetet då näst intill samtliga forwards helt slutade jobba och göra det jobb som krävs för att kunna bevaka en ledning. Att dessutom backar som "Lidas" och Kim använde handväskor gör inte saken lättare för "Tellan". Alla målvakter behöver ett starkt försvarsspel framför sig på den här nivån.
Men visst. Kan hålla med om att "Tellan" släppte för många returer.
Enda anledningen till att vi skulle få stryk om Lunkan står är hans ovana på liten rink... Hade han varit intränad på det så tror jag att han skulle kunna matcha både Tellan och Sållet.
Magnus: Jo det stämmer att Lunkan lär bli bättre än både Salo och Tellan, men eftersom han inte vant sig vid rinkarna håller jag med difzi om att man inte borde chansa.
Bert Callaway: Otryggt i tredje? Tellan ger då mig ett bra mkt säkrare intryck än vad Salo gör! Han räddade 37/40 och ett av målen var en perfekt styrning.
Vi har två matchtränade målisar som är van NHL rinkar, vi har en som är matchotränad och inte van NHL rinkar.
Självklart sätter vi den sistnämnde i mål nu när våra katastrofmålisar som släppt in ca. 10mål var senaste matcherna visat att dom helst av allt borde sluta med hockey.
Ibland önskar man att man hade kommentatorer även vid matcher man ser live. Om inte annat så brukar de i alla fall kunna spekulera i vad knepiga pauser eller domslut handlar om. Igår var jag förvirrad mer än en gång, kan jag säga...
Efter den här matchen känns det som att Sverige kommer att ta sig till semi, och inte längre. Vad höll de på med egentligen? Och vad gör Hardy? Varför får inte Sedinarna spela? Har han verkligen satt ihop bra kedjor?
Kedjorna känns klockrena, förstakedja som producerar, andrakedja som kommer mer och mer, tredjekedjan lyfte när det börja osa hett och fjärdekedjan köttar.
Sedinarna får inte spela på grund av de inte är tillräckligt bra. Detsamma gäller Kenny Jönsson, Dick Tärnström, Micke Nylander, Nisse Ekman, och Jonte Hedström mfl.
Vad gäller avbrotten så strulade matchuret.
Vad gäller Mikael Tellqvist så tycks han mest få kritik här i Sverige, i Kanada har jag bara hittat goda ord om hans insats idag. Där inser väl de att en målvakt gör en bra insats då laget vinner trots att han för mota 40 skott under matchen och spelar som bäst när det är som viktigast.
JimmyH: Förresten en grej är jag faktiskt kritisk mot och det är de två första backparen. Där skulle jag vilja skifta lite. Kim och Lidas blir lite lätta i egen zon tillsammans och Norström och Ragnarsson blir lite dåliga konstruktivt. Byt plats på säg Norström och Johnsson.
Själv anser jag att andrakedjan (Foppa, Macke och Zäta) bara ser tröga ut. Tre spelare som vill ha mycket puck fungerar inte tillsammans, oavsett hur bra de är individuellt.
Nä, bort med Andreas Johansson och Pebben Axelsson, In med Sedinarna tillsammans med Zäta och flytta Jönsson med Foppa och Macke. Lägg därtill att byta plats på Ragnarsson och Kim Johnsson så ser det genast bättre ut.
Jag har varit överraskad att Tjärnqvist spelar istället för Tärnström eller Kenny Jönsson (som inte ens är med i laget) men det går ju bra så jag ska inte klaga nåt mer =)
Jag vet att de vann. Men vad hände i sista perioden? De såg ut som yra höns, ungefär.
Jag tycker inte alls att kedjorna känns klockrena. Foppa, Näslund och Zäta är jävligt bra spelare, men de bildar inte en jävligt bra kedja. Inte som det sett ut hittills i alla fall. Att Foppa inte är på topp är för övrigt fullt förståeligt, men jag tror ändå att andra formationer hade varit att föredra.
Förklara gärna för mig vad som gör att Andreas Johansson är tillräckligt bra, men inte Sedinarna. För jag har inte lyckats komma fram till vad det är.
Att matchuret strulade vet jag, men det hade varit skönt att ha en kommentator som spekulerade kring vad som hände ändå. Eller som förklarade varför de inte löste det hela under periodpausen, t.ex.
Måste få säga också att jag gillar icingregeln. Det känns som att det blir lite mer fart i matcherna med den regeln.
Poffa: Själv anser jag att Markus Näslund bara ser trög ut. Han skulle behöva ett mål. Zetterberg gör ett jättejobb som center i den kedjan och Peter Forsberg är väl inte i toppform ännu.
Nu kan man egentligen inte ge dem så mycket betyg på den här matchen på grund av de spelade så få byten ihop pga alla utvisningar.
Men hur kan Kanadas kedjor funka så bra? Lemieux-Sakic-Iginla brukar gilla att ha puck dem också.
knaskamilla: Andreas Johansson jobbar bra över hela banan och han har ett bra skott! Utmärkt ha i en tredjeformation.
Sedins är svaga i egen zon, duktiga offensivt. Du måste i alla fall hålla med om att de inte platsar i våra två powerplay-kedjor och om de inte ska spela i powerplay är det inte bättre att använda grovjobbare i tredje och fjärdekedjan då?
Dessutom så vill väl dem ha lika mycket puck som Foppa och Näslund så vad gör de för skillnad?
Touchicing har jag förespråkat hela tiden. Framför allt med tanke på att vi saknar Red-Line Offside så kommer det ge ett mer böljande spel. Snacket om att det skulle vara farligt att spela med den (vilket är skälet till att den försvann) är just bara snack. En spelare, en tysk spelare i tyska förstaligan, skadades allvarligt. Men tittar man på NHL där de kört med touchicing hela tiden så har det inte hänt några allvarliga olyckor inom överskådlig tid.
Klarar de fysiskt spelande transatlanterna att sköta sig i samband med jakten på pucken så skall väl välvårdade ES-spelare klara det också.
Jag anser det bevisat att Sedin + Sedin + Zäta är en bra kedja, liksom Sedin + Sedin + Weinhandl är en bra kedja. Detta trots att både Zäta och Weinis också är ganska puckkära spelare. Nä, jag kan inte förstå varför inte bröderna Brothers fick chansen, åtminstone i matchen mot Tyskland...
Andreas Johansson jobbade långt ifrån bra över hela banan igår. Och att Sedinarna inte skulle kunna ta en plats i PP håller jag inte med om. Där får de tiden att spela ut och runt och tillsammans med Zäta skulle de kunna uträtta storverk. Om man dessutom sätter in Alfie som point och t ex Öhlund eller Kim Jonhsson som ensam back så skulle det mycket väl kunna vara en vinnande PP-uppställning.
Och här menar jag nu att de skulle vara en andrauppställning, bättre PP-uppställning än Foppa, Sudden, Macke, Holmström och Lidström har jag svårt att se. Även om de inte riktigt lyckats ännu.
Jag tar upp det också. Jag tycker den uppställningen spelar fel i PP. Att Holmström skall stå framför mål är ju självklart, men i övrigt så är det lite märkligt att man inte väljer att spela mer på Foppa. Han skall ha pucken bakom mål för att kunna leverera passningar till instörtande Sudden och Macke (som står vid varsin sargkant). Uppe på blå har man då alternativ nummer tre i Lidströms skott. Nu är allting allt för inriktat på att det skall komma skott från blå och att Holma skall stå där och skymma. Mer variation med mer puck på Foppa skulle vara det optimala enligt mig.
Hoppas att de som bestämmer också kollar på WC och inser att touchicing gör spelet roligare. Vad gäller skador så borde man väl isf ta bort andra saker från hockeyn också. Skridskorna, t.ex. Det är väl fler än en som dött av att ha fått halspulsådern avskuren?
JimmyH: "Sedins är svaga i egen zon, duktiga offensivt. Du måste i alla fall hålla med om att de inte platsar i våra två powerplay-kedjor"
hmm...är de inte bra offensivt säger du? :) Deras powerplayenhet var enligt mig riktigt bra under träningsmatcherna! Nu har vi iof Affe, Modin och Z som andra enhet och det är ju också "hyfsat"
Jag tycker nog att Sedinarna kan få chansen ändå, många lag har tre offensiva kedjor och en grinder-kedja. Just nu känns det som Sverige bara har 2 kedjor som kan producera.
YaQoP och knas: Ja... När har de någonsin varit riktigt bra ihop? Det funkade inget vidare VM 2001 tyckte jag och träningsmatcherna nu gjorde de 1 mål på 3 matcher.
Poffa: Det är väl kanske en smaksak men att peta Fredrik Modin som faktiskt leder poängligan i World Cup ur powerplay-uppställningen tycker jag verkar dumt.
Deas: Jo det kan jag hålla med om lite grann men så här brukar Tre Kronor ha och jag tror det är bra mot tuffare motstånd att ha två lite mer defensiva kedjor. Men ska vi ha tre kreativa så helst inte Zetterberg med Sedins. Det gillar jag inte. Isf kanske Zetterberg med Jönsson tex och att man kanske slänger upp tex Marcus Nilson med Foppa och Macke i så fall.
Naturligtvis så skall det vara Modin som står på pointen och inte Alfie. Modin har varit klart bättre än Alfie och har bättre skott än Alfie. Men tanken med Sedins och Zäta som en PP-uppställning är ändå fungernade om du frågar mig.
In med Salo nu förfaen innan det är för sent att ge upp...!
Grattis Sverige till segern...!