Tre Kronor

17483 inlägg · 806 ämnen

Tre Kronors laguppställning VM 2003

« · 273845 · » Till forumet

Sv: Tre Kronors laguppställning VM 2003
Om Hardy tänkt använda Nylander, Sundin och Forsberg som centrar, vilket jag hoppas, så är det bara att låta Jörgen Jönsson och Mathias Johansson stå utanför truppen helt och hållet. Finns ingen anledning att flytta ut någon av dom till positioner dom aldrig spelat på tidigare.

De bästa av de yttrar som finns i truppen från Slovakien-matchen krossar mest troligt både Jönsson och Johansson som yttrar.

Med de NHL-proffs som kommer in är faktiskt Jönsson överflödig i nuvarande form. Johansson är överflödig oavsett form.
Kommentera

Robert P: jag tror inte jönsson kommer få åka...han är helt klart en duglig center och har den rutin som krävs...jönsson, sundin, foppa och nyllet som centrar...men davidsson är ju också grymm...kanske jönsson får lira forward..har för mej att han har gjort det tidigare under hardys ledarskap..
Kommentera

Pat86: Hur gick det för honom den gången?
Jag menar om det inte fungerade lär de inte pröva igen.
Kommentera

Pat86:

Jönssons rutin och duglighet som center skulle visa sig redan i slutspelet. Där var han möjligen bra defensivt, men en gigantisk flopp offensivt.

Som jag ser det finns det ingenting som talar för att han vaknar ur dvalan i VM bara för att det är nu det gäller.

Rutin ska inte vara avgörande för om man spelar VM eller inte. Man ska visa något också. Det har Davidsson gjort i större utsträckning den här säsongen.

Men visst, kommer inte Nylander finns det ju en öppning. Men jag undrar fortfarande om Hardy vågar skita i att ta med Mathias Johansson. Minns hur sågad Peter Wallin var när han dumpade Anders Eriksson efter att ha plockat hem honom inför Rysslands-VM 2000.

Men med tanke på hur bra Davidsson har funkat med Andersson och Hannula vpre det inte smart att splittra den kedjan för att spela ihop en massa nytt folk bara för att få plats med Jörgen Jönsson och Mathias Johansson.
Kommentera

Robert P: Nästan alla spelare fungerar bra med Hannula han är en av de bättre i Sverige.
Kommentera

Robert P: När måste trupparna spikas?
Kommentera

Punkk: trupperna menar jag förståss.
Kommentera

Punkk: Undrar samma sak...man lär vell i alla fall imorgon få reda på vilka som ska spela och vilka som är petade.
Sedan undrar man ju vilken dag sudden kommer, jag hörde något om att han skulle komma till Söndag. Foppa kommer vell på måndag. Rehnberg har ju redan åkt och Nyllander lär vell komma också
Kommentera

Looben:
Hannula är möjligtvis en av dom bättre spelarna i sin genre i Sverige, men det finns ett stort antal spelare som är bättre hockeyspelare än honom och han är ingen spelare man bygger en kedja runt utan snarare en spelare man bygger en kedja med.

I mina ögon är både Niklas Andersson och Johan Davidsson bättre än Hannula som helhet i den kedjan.

Punkk:
Sverige måste anmäla minst två målvakter och 15 utespelare någon gång under morgondagen.

Eftersom möjligheterna till nya NHL-förstärkningar inte finns förrän till slutspelet antar jag att Hardy anmäler tre målvakter, åtta backar och tolv forwards imorgon.
Får han ett ja från Nylander spelar Sverige med bara nio forwards i första matchen, annars blir det en extraanfallare. Sundin och Forsberg finns ju som bekant inte med i första matchen/matcherna och det går inte att anmäla spelare som ska ta deras platser i dom matcherna.
Kommentera

Robert P: Här är spelarna som är anmälda idag. Detta är deb officiella laguppställningen. Resterande spelare anmäls när de landat i Finland från NHL (Forsberg, Sundin mfl).

No Name Date of Birth Position L/R Height Weight Club
6 JOHANSSON Magnus 04.09.73 D R 178 82 Frolunda Goteborg
9 NORDSTROM Peter 26.07.74 F L 187 88 Farjestad Karlstad
11 AXELSSON Per-Johan 26.02.75 F L 185 80 Boston Bruins
14 NORSTROM Mattias 02.01.72 D L 188 91 Los Angeles Kings
17 JOHANSSON Mathias 22.02.74 F L 187 91 Pittsburgh Penguins
18 NILSSON Marcus 01.03.78 F R 188 88 Florida Panthers
20 ZETTERBERG Henrik 09.10.80 F L 183 82 Detroit Red Wings
23 SUNDIN Ronnie 03.10.70 D L 186 98 Frolunda Goteborg
24 ANDERSSON Niklas 20.05.71 F L 176 80 Frolunda Goteborg
25 RHODIN Thomas 08.04.71 D R 181 90 Farjestad Karlstad
28 TARNSTROM Dick 20.01.75 D L 186 92 Pittsburgh Penguins
30 LUNDQVIST Henrik 02.03.82 GK L 185 83 Frolunda Goteborg
32 TELLQVIST Mikael 19.09.79 GK L 182 84 St. Johns Maple Leafs
34 TJARNQVIST Daniel 14.10.76 D L 188 88 Atlanta Thrashers
51 HANNULA Mika 02.04.79 F R 176 86 MIF Redhawks Malmo
72 JONSSON Jorgen 29.09.72 F L 187 91 Farjestad Karlstad
76 DAVIDSSON Johan 06.01.76 F L 183 85 HV 71 Jonkoping
79 TJARNQVIST Mathias 15.04.79 F L 185 87 Djurgardens IF Stockholm
Kommentera

Hmm, det betyder med andra ord att Michael Nylander inte kommer spela VM.
Kommentera

Truppen verkar märklig med tanke på att det bara är sex backar med och Renberg, Höglund, Salo, Sundin och Forsberg ska ha plats 19-23 i truppen.
Kommentera

Robert P: Ja eller så anmäls han senare precis som Forsberg, Salo Mats Sundin, Rehnberg (är det ngn mer NHL-proffs som saknas?)
Kommentera

Nja, är ju bara 23 spelare som får anmälas fram till slutspelet då två nya får plockas in (och två gamla kliver av) och plats 19-23 kommer ju Salo, Renberg, Sundin, Forsberg och Höglund ta.

Har Hardy insett att Kronwall/Gustafsson inte håller och skiter fullständigt i dom och ska köra med fyra kedjor rakt av och ha två anfallsreserver, eller har ska Hardy gå tillbaka till nåt jävla sunksystem där man ska lira med bara en back i två femmor?
Kommentera

Robert P: Svårt att veta vad som rör sig i Hardys hjärna - han kanske vet något...men han har ju rätt betr Kronwall o Gustafsson -att de inte håller måttet.
Kommentera

Robert P: Jag tror på det där sista du nämnde angående att han ska gå tillbaka till sunksystemet där Martin Johansson får en nyckelroll som halvback eller nåt skit...
Kommentera

Wewillwintoday:

Foppa slängs rakt in i hetluften som halva och får ägna hela VM åt att försöka hitta sitt spel i en roll han aldrig tidigare haft och aldrig mer kommer ha heller.
Kommentera

Robert P: Det finns risk för det. Annars är det som sagt jäkligt vågat att endast anmäla 6 backar...
Hmm. Antingen räknar han kallt med att ingen av dessa 6 backar skall skada sig innan slutspelet och att antingen Marcus Ragnarsson eller Mattias Öhlund kan komma att bli tillgänglig, men det är väl ändå knappast troligt..

Men om någon blir skadad, får man hämta någon ny då?
Kommentera

Wewillwintoday:

Man får ju anmäla två nya spelare till slutspelet (eller om det var andra gruppspelet t o m) men jag vet inte om det gäller INNAN eller bara mellan själva spelfaserna.

Är det bara mellan spelfaserna och dessutom mellan andra gruppspelet och slutspelet som gäller så är det ju inte sådär jättebra om nån back bryter foten i första matchen och det ska spelas fem matcher med fem backar.
Kommentera

Usch
30 KOPAT Vladimir 23.04.71 D L 178 84 HC Keramin-Minsk
Kommentera

Vf chefen: grrr det där namnet ger mig rysningar :-(
Kommentera

Online rapportering enligt swehockey modell via länktips.
Kommentera

Robert P: Nä, då är det som du sa. Istället för att våga peta Martin Johansson kommer han att köra med sunksystemet. TRIST.
Kommentera

Wewillwintoday: Kalla mig obildad men det är väl Mathias Johansson som du pratar om?:-)
Kommentera

Dragan 2k: Haha du har så rätt, jag babblar :)
Martin Johansson är ju en back i MODO som jag gärna ofta vill se bänkad :) (nu kommer någon annan modoit och ger mig en känga).

Självklart är det Hardys favorit Mathias Johansson som jag menade.
Kommentera

Robert P: Lär väl se ut så här typ:

Mv
Salo (Tellqvist)

Liberos
Norström
Tjärnqvist
R Sundin

4or
Rhodin Forsberg-Zetterberg Axelsson
Tärnström M Sundin-Renberg Höglund
Mag Johansson Jönsson-Nordström Nilson
Mat Johansson Davidsson-Hannula Andersson
Kommentera

Salo
Tellqvist
Lundkvist
------------------
Tärnström
Norström
Sundin
Johansson
Tjärnqvist
Rhodin
Kronvall, (om inte Calle Johansson kommer)
---------------------------------------------------
Sundin
Forsberg
Zetterberg
Nylander
Renberg
Höglund
Axelsson
Jönsson
Nilsson
Davidsson
Andersson
Johansson
---------------------
Hannula, Nordström och övriga får packa och åka hem
Kommentera

Vi svarar med följande :)

Maalivahdit:

31 Pasi Nurminen (30 Jani Hurme)

1-kenttä:

16 Ville Peltonen
11 Saku Koivu
8 Teemu Selänne
4 Janne Niinimaa
4 Kimmo Timonen

2-kenttä:

14 Niklas Hagman
12 Olli Jokinen
17 Tomi Kallio
9 Toni Lydman
3 Petteri Nummelin

3-kenttä:

22 Mikko Eloranta
10 Esa Pirnes
29 Lasse Pirjetä
2 Marko Kiprusoff
6 Ossi Väänänen

4-kenttä:

32 Kimmo Rintanen
23 Tommi Santala
20 Antti Miettinen

13.hyökkääjä: Juha Ylönen
Kommentera

Axelsson-Forsberg-Zetterberg

Höglund-Sundin-Renberg

Davidsson-Jönsson-Hannula

?-Johansson-Nilsson
Kommentera

hm rättelse:

Axelsson-Forsberg-Zetterberg

Höglund-Sundin-Renberg

Andersson-Davidsson-Hannula

Johansson-Jönsson-Nilsson
Kommentera

"Nyhet: Hardy hoppas på Guld"....nähä! jag trodde han hoppades på att komma sist........
Kommentera

nej så här är sveriges kedjor ut:

Axelssson-Zetterberg-Nilsson

Hannula-Andersson-Davidsson

Renberg-Sundin-Höglund

Nylander-Forsberg-Johansson

Backbesättning:

Sundin-Johansson

Norström-Rhodin

Tjärnqvist-Tärnström

Målvakt:

Salo
Kommentera

Ronnie Sundin23: Var nånstans har ni sett att Nylander kommer?
Kommentera

Just nu på VisasatSport, i väntan på kvällens match:

Sverige - Sovjet VM 1991 Hela matchen i repris.

Därefter Kanada - Vitryssland Live kl 1500.

Go Kopat Go..... :-))
Kommentera

Huge:Tyvärr 44 sekunder för sent...*hångarvar*
Kommentera

Nike89: Förb... klyktattare! *osar svavel*
Kommentera

Just nu är 20 svenska spelare anmälda (jag tittade på www.ihwc.net och "roster" för Sverige). Salo och Höglund har nyss registrerats i truppen.

De tre spelare som ännu inte hunnit ansluta är Renberg (ansluter senare idag), Sundin (sön eller mån) och slutligen Forsberg (mån?). Det ger 23 spelare totalt, varav dessa består av 3 målvakter, 6 backar och 14 forwards.

Efter den 2 maj får Sverige anmäla ytterligare 2 spelare men måste då också välja bort två spelare från den ursprungliga truppen på 23 man (tror jag). Om jag har fattat det hela rätt så kan alltså Hardy välja att ta bort två forwards och välja att ersätta dem med en back plus en forward. Drömscenariot vore att Marcus Ragnarsson kunde ansluta från Philadelphia och att Nylander väljer att ansluta efter att han har fått några dagars semester/betänketid.

Mattias Tjärnqvist är ju bara med på lånad tid känns det som. Han borde ju vara den ena spelaren som ryker. Vilken den andra blir beror kanske på skadeläget. Om någon av våra 6 backar skadas så måste man ju plocka in en ersättare. Blir inte nån NHL-back tillgänglig får man slänga in antingen Per Gustavsson eller Niklas Kronwall den 2 maj...
Kommentera

samjo: 2:e maj, då är ju VM snart slut......ska det komma nya då som ska hitta sin roll i laget.....hmmm....ja, det kan ju funka men det känns som att gripa efter halmstrån, bättre att jobba med det man har då tycker jag
Kommentera

mysmi: Sverige spelar 3 st gruppspelsmatcher innan den 2:a maj. Lettland nu ikväll, Vitryssland imorgon och Kanada på tisdag (den 29:e april). Efter det börjar nästa gruppspelsomgång (med start på fredag den 2:a maj). Där möter vi ytterligare tre lag plus tar med oss de poäng vi skrapat ihop i vår första grupp. Det är det sista gruppspelet som avgör hur kvartsfinallottningen blir. Det klart att man inte skulle tacka nej till att byta ut Mattias Tjärnqvist mot Mikael Nylander då den 2:a maj... eller hur???

Här nedan finns matcherna som sänds i svensk TV. Finalen går den 11:e maj.
hockeyvm.tv3.se/index.phtml?action=omhockeyvm
Kommentera

samjo: jag vet att finalen är den 11 maj........och visst, jag ser gärna Nylander i landslaget visserligen........men när de kommer så sent så gör det sällan varken från eller till. Men man kan ju alltid hoppas att det gör en massa till då :)
Kommentera

mysmi: Foppa kommer att spela först den 29:e april... och han kommer göra en ENORM skillnad :)

Meningen är ju att man ska ha chans att ersätta exempelvis två skadade spelare med två friska inför det sista gruppspelet som börjar den 2:a maj. Man BEHÖVER ju inte ta in två nya spelare om man inte vill. Men jag tror att Nylander har fått uppskov till den 2:a maj och då kan han själv välja om han vill ställa upp eller inte. På mig känns det som att det redan är klart eftersom Djurgårdens Mattias Tjärnqvist är anmäld till truppen. Jag tror att den sistnämnde kommer att bli hemskickad om Nylander dyker upp.

Resten av laget är ju intakt. Nylander kommer inte att bli en frälsare, men han kommer säkert att göra en del nytta. Han är lurig och en spelartyp man kan använda när inget annat fungerar.
Kommentera

samjo: Nylander ja. Den mannen kan väl i prinicip göra vad som helst på isen. En typisk spelare som kan få Hardys hår ännu gråare och vitare. I sina bästa stunder en lysande tekniker även om han ibland känns lite för puckkär.
Kommentera

samjo: håller med dig...
Kommentera

samjoh: han ska spela redan imorgon mot vitrysslnd
Kommentera

Ronnie Sundin23:

Inte kan Hardy spela Nylander hos Forsberg, det går ju inte sabba Foppas kvalitéer för att Nylander ska åka runt och aldrig släppa pucken.
Kommentera

samjo: foppa ansluter imorgon den 26 april mot vitryssland
Kommentera

Ronnie Sundin23:Sovit bort en dag eller?Det är den 26:e idag nämligen.
Kommentera

Ronnie Sundin23: ja mena 27
Kommentera

Mattias Tjärnqvist och Jörgen Jönsson vad gör dom med i VM..snacka om utfylnadsspelare.
In med Sundström för Jönsson och ut med Tjärnqvist om Nylander vill spela.
Kommentera

« · 273845 · »