Just nu är 20 svenska spelare anmälda (jag tittade på www.ihwc.net och "roster" för Sverige). Salo och Höglund har nyss registrerats i truppen.
De tre spelare som ännu inte hunnit ansluta är Renberg (ansluter senare idag), Sundin (sön eller mån) och slutligen Forsberg (mån?). Det ger 23 spelare totalt, varav dessa består av 3 målvakter, 6 backar och 14 forwards.
Efter den 2 maj får Sverige anmäla ytterligare 2 spelare men måste då också välja bort två spelare från den ursprungliga truppen på 23 man (tror jag). Om jag har fattat det hela rätt så kan alltså Hardy välja att ta bort två forwards och välja att ersätta dem med en back plus en forward. Drömscenariot vore att Marcus Ragnarsson kunde ansluta från Philadelphia och att Nylander väljer att ansluta efter att han har fått några dagars semester/betänketid.
Mattias Tjärnqvist är ju bara med på lånad tid känns det som. Han borde ju vara den ena spelaren som ryker. Vilken den andra blir beror kanske på skadeläget. Om någon av våra 6 backar skadas så måste man ju plocka in en ersättare. Blir inte nån NHL-back tillgänglig får man slänga in antingen Per Gustavsson eller Niklas Kronwall den 2 maj...
samjo: 2:e maj, då är ju VM snart slut......ska det komma nya då som ska hitta sin roll i laget.....hmmm....ja, det kan ju funka men det känns som att gripa efter halmstrån, bättre att jobba med det man har då tycker jag
mysmi: Sverige spelar 3 st gruppspelsmatcher innan den 2:a maj. Lettland nu ikväll, Vitryssland imorgon och Kanada på tisdag (den 29:e april). Efter det börjar nästa gruppspelsomgång (med start på fredag den 2:a maj). Där möter vi ytterligare tre lag plus tar med oss de poäng vi skrapat ihop i vår första grupp. Det är det sista gruppspelet som avgör hur kvartsfinallottningen blir. Det klart att man inte skulle tacka nej till att byta ut Mattias Tjärnqvist mot Mikael Nylander då den 2:a maj... eller hur???
samjo: jag vet att finalen är den 11 maj........och visst, jag ser gärna Nylander i landslaget visserligen........men när de kommer så sent så gör det sällan varken från eller till. Men man kan ju alltid hoppas att det gör en massa till då :)
mysmi: Foppa kommer att spela först den 29:e april... och han kommer göra en ENORM skillnad :)
Meningen är ju att man ska ha chans att ersätta exempelvis två skadade spelare med två friska inför det sista gruppspelet som börjar den 2:a maj. Man BEHÖVER ju inte ta in två nya spelare om man inte vill. Men jag tror att Nylander har fått uppskov till den 2:a maj och då kan han själv välja om han vill ställa upp eller inte. På mig känns det som att det redan är klart eftersom Djurgårdens Mattias Tjärnqvist är anmäld till truppen. Jag tror att den sistnämnde kommer att bli hemskickad om Nylander dyker upp.
Resten av laget är ju intakt. Nylander kommer inte att bli en frälsare, men han kommer säkert att göra en del nytta. Han är lurig och en spelartyp man kan använda när inget annat fungerar.
samjo: Nylander ja. Den mannen kan väl i prinicip göra vad som helst på isen. En typisk spelare som kan få Hardys hår ännu gråare och vitare. I sina bästa stunder en lysande tekniker även om han ibland känns lite för puckkär.
Mattias Tjärnqvist och Jörgen Jönsson vad gör dom med i VM..snacka om utfylnadsspelare. In med Sundström för Jönsson och ut med Tjärnqvist om Nylander vill spela.
De tre spelare som ännu inte hunnit ansluta är Renberg (ansluter senare idag), Sundin (sön eller mån) och slutligen Forsberg (mån?). Det ger 23 spelare totalt, varav dessa består av 3 målvakter, 6 backar och 14 forwards.
Efter den 2 maj får Sverige anmäla ytterligare 2 spelare men måste då också välja bort två spelare från den ursprungliga truppen på 23 man (tror jag). Om jag har fattat det hela rätt så kan alltså Hardy välja att ta bort två forwards och välja att ersätta dem med en back plus en forward. Drömscenariot vore att Marcus Ragnarsson kunde ansluta från Philadelphia och att Nylander väljer att ansluta efter att han har fått några dagars semester/betänketid.
Mattias Tjärnqvist är ju bara med på lånad tid känns det som. Han borde ju vara den ena spelaren som ryker. Vilken den andra blir beror kanske på skadeläget. Om någon av våra 6 backar skadas så måste man ju plocka in en ersättare. Blir inte nån NHL-back tillgänglig får man slänga in antingen Per Gustavsson eller Niklas Kronwall den 2 maj...