Tre Kronor

Nationellt · 17813 inlägg · 807 ämnen

World Cup

« · 408838 · » Till forumet

Sv: World Cup
LL:

Naturligtvis. Men sådana hemska tankar ska man inte tänka.
Kommentera

knaskamilla: "Fast nog känns det som att chansen att han spelar i ES i höst blir större för var dag han går skadad..."

Jag skulle också vilja påstå att risken att han tvingas lägga av blir större för varje dag han går skadad...
Kommentera

Sannes:
Att man glömmer bort IFK kan jag förstå men Bajen..Huahua...;0)
Kommentera

Danne_L:
Attans, hur kunde jag glömma det, usch så pinsamt av mig.
Kommentera

Sannes:

Tillägg: Hammarby-IFK Göteborg börjar 17.00...ser alltså ut som vi alla missar OS höjdpunkter denna afton..;)
Kommentera

Portello:
Höjdhoppet börjar 18,30 och tresteg kl 19,10, det är väl dom tiderna man skall ha koll på antar jag.
Kommentera

Imorgon klockan 16,40 sänds Slovakien-Sverige på tv3.
Krockar det med något i OS med svenska medaljchanser?
Kommentera

JimmyH:

Självklart håller jag stenhårt på Sverige.

Det jag menar är att det inte känns bra om han går in i turneringen om det finns någon som helst tvekan, för t.ex magmuskeln eller fotknölarna. Som det låter nu är det väl risk för det.

Men som sagt, känner han sig 100 är det givet att han ska lira.
Kommentera

YaQoP: Håller du inte stenhårt på Sverige då?

Sverige har aldrig vunnit en turnering på den här nivån.

Sverige har med Peter Forsberg i truppen aldrig haft ett bättre lag.

Det största en hockeyspelare kan vinna är Stanley Cup, sedan kommer OS och World Cup.

Peter själv saknar en av dem tre tunga titlarna och detta är hans sista chans. Så nog kommer han satsa allt på denna turneringen.

Gillar du Peter så borde du unna honom som person en seger i World Cup mer än att det ska gå bra för ditt favoritlag.

Tycker jag iaf...
Kommentera

JimmyH:

För att jag håller stenhårt på både Modo och Avalanche. Dessutom varar WC under nån vecka medans de övriga är hela säsonger.
Nu vet jag ju inte om han skulle hålla en hel säsong även om han avstår WC, men ändå. Chansen blir större.

Men är han 100% så ska han självklart lira WC, däremot tror jag inte att möjligheten finns att han är det då med så kort tid kvar.
Kommentera

YaQoP:

"WC eller inte, jag vill hellre se Foppa under säsongen, varesig i Colorado eller Modo, hellre än nån match i WC innan han blir helt nere för räkning."

Varför då?
Kommentera

En annan sak man kan vara orolig för är ju att OM Foppa känner sig tillräckligt bra för att spela, hur många smällar kommer han ändå inte få ta, dom är ju alltid på honom hårdast av alla.
WC eller inte, jag vill hellre se Foppa under säsongen, varesig i Colorado eller Modo, hellre än nån match i WC innan han blir helt nere för räkning.
Kommentera

Deas: Jag är inte lika orolig. Foppa säger ju själv att det inte är någon fara.

Mario Lemieux och Steve Yzerman var skadade och kunde knappt träna under hela OS 2002 men ändå var dem kanske Kanadas bästa spelare under turneringen och hjältar i finalen.

Foppa kommer spela i World Cup och han kommer att göra det på riktigt hög nivå.
Kommentera

knaskamilla: Visst är han skadad väldigt ofta men med dålig timing tänker jag på Salt Lake och nu också World Cup.
Kommentera

knaskamilla: Så rätt så rätt. Fick man sig sitt dagliga lördagsskratt dessutom...
Kommentera

Måste bara tillägga att han hade en jävligt cool tröja, den där Peter...
Kommentera

Deas:

Timing på skador? Han är väl konstant skadad? Men jag håller med, det börjar kännas lite halvtråkigt inför World Cup. Det blir inte alls lika kul att åka till Globen och se ett Tre Kronor med en Foppa som inte kan prestera eller till och med utan Foppa. (Fast nog känns det som att chansen att han spelar i ES i höst blir större för var dag han går skadad...)
Kommentera

H*elv*te också. Foppa kommer om han nu ens spelar isåfall inte göra det på 100%. Jag blir så j*ävla irriterad, vad har karln för timing på sina skador? tar oturen aldrig slut?

På pappret är detta tidernas Tre Kronor men utan Foppa känns det inte alls lika roligt. Dessutom kommer man gå och tänka "What if?" om Sverige förlorar någon jämn rysarmatch i slutspelet utan att Foppa finns på isen.

Enligt Aftonbladet är det inte bara magen utan nu känner han dessutom av fotknölarna igen.
Kommentera

Deas: Ja det vet jag. De gjorde mycket poäng gentemot den speltid de fick förra säsongen. Men ännu inget jättegenombrott på den här nivån.
Kommentera

JimmyH: Sedinarna är redan väldigt bra och kommer överraska många här hemma i Sverige.
Kommentera

Deas: I´ll take this in svenska...

Med tanke på att Grekland vann Fotbolls-EM så kan nog Tyskland och framförallt Finland med Kiprusoff i mål gå långt här men som du säger så får de svårt att vinna turneringen.

Däremot så håller jag inte alls med om att Ryssland skulle ligga så bra till som 2:a lag. Ryssarna kommer få slåss med Slovakien och USA om sista semifinalplatsen. Går de längre är det en stor skräll. Däremot så kommer Pavel Datsyuk och Ilya Kovalchuk ligga högt upp i poängligan i turneringen.

Sverige och Tjeckien får ses som favoriter till semifinalplatserna från Europagruppen men det blir tufft såklart. Tjeckien blir nog extra farliga och kan sammansvetsas nu för Ivan Hlinkas tragiska bortgång.

Kanada vinner turneringen, om inte så vinner det lag som lyckas slå Kanada.

I Sverige gnälls det på att det kommer fram för få nya talanger efter 70-talisterna men i USA skulle jag vilja säga att det ser värre ut. Dessutom så har de flesta spelarna i laget sina bästa år bakom sig redan nu. Det får svårt att upprepa det man gjorde i OS, nämligen att nå final.

Men hur som helst så är det väldigt jämt bakom Kanada. Det kommer bli många jämna matcher och små marginaler avgör. Kan Sverige få en målvakt att storspela plus ett genombrott på antingen "Zäta" eller "Sedins" plus att de etablerade gör det man kan förvänta av dem så har vi stora möjligheter att ta våran första seger på här nivån.

1. Kanada
2. Tjeckien
3. Sverige
4. Slovakien
5. Finland
6. Ryssland
7. USA
8. Tyskland
Kommentera

Det där var iof innan Federovs avhopp.
Kommentera

Deas tippar World Cup (plus några åsikter)

(Postade det på ett engelskt forum men ni behärskar väl utländska hoppas jag)

My ranking of the World Cup teams (when looking at rosters only)

1. Canada
2. Russia
3. Sweden
4. Czech Republic
5. Slovakia
6. Usa
7. Finland
8. Germany

I think any of the top 6 teams can win. Finland's roster isn't very good and Germany, of course, has no chance at all.

One thing I want to clarify is that I think USA has a better chance of winning than Slovakia, because of the small rinks and experience, but still I put Slovakia ahead of them because individually I think they have more talented forwards. Like I mentioned above, it's my ranking of the teams' rosters.

Perhaps I have too much respect for the russians considering their goalie situation and Bure's absence.

Finally I'd like to express my wish for two more teams. There are nations that are just as good as Germany. Sure, they'd lose big time unless they have five skaters in front of their own net but still it'd be worth it to make the roundrobin games at least slightly more exciting. The fact that everyone is qualified for the quarter finals before the tournament starts just plain sucks.
Kommentera

Frisco:

Men framförallt är det inte alls särskilt länge till matchen Sverige-Tjeckien. Stockholm nästa! (Ja, efter alla miljarder svängar jag ska innan det, förstås...)
Kommentera

HF: Ja den 4:e september i World Cup ja. Det är en träningsmatch i Globen den 25 augusti.
Kommentera

Salle: Sverige möter väl Finland i Helsingfors?

-HF
Kommentera

Salle: Ja det finns det.
www.ticnet.se
Kommentera

nån: Apropå World Cup... Nån som vet om det finns biljetter kvar till Swe-Fin 25/8 i Globen? Är ju här nere då så man kanske kan titta in och se lite hockey i sommarvärmen...
Kommentera

Robert P: Självklart kommer Kanada att vinna. Man har hemmaplan, Sverige och de andra lagen(i den gruppen) kommer dit med jet-lag i kroppen. Samtidigt har Kanada självklart bästa truppen.
Kommentera

Deas:

Dessvärre, för svensk del, säger det en hel del om Kanadas backbesättning att man trots avhopp från sina två bästa backar ändå har en bättre backbesättning än nåt annat lag i turneringen.
Kommentera

Inte bara Blake utan nu även Pronger borta för Kanada. Riktigt tungt för dem eftersom det är världens kanske två bästa backar.
Kommentera

YaQoP: Angående det jag skrev om Jagr förut: Nu vet vi iaf att han ska vara med...
Kommentera

YaQoP: Jag hoppas att det inte stämmer. Det där var tydligen ur en den tjeckiska skvallerpressen så jag kanske kan andas ut då...
Kommentera

Deas:

Hur han knappt tränat? De lät ju smart, även om han inte ska lira WC så kommer det väl en säsong efter, nånstans.
Kommentera

Angående Jagr.

Jag har läst en översättning av en intervju i en tjeckisk tidining där den nykäre Jagr berättar hur han knappt har tränat och är väldigt tveksam inför World Cup. "Ett tufft beslut väntar då det gäller den turneringen" hade han tydligen sagt.

Personligen tycker jag det är tråkigt om det ligger någon sanning i det där. I OS var Jagr heltaggad och kanske den bästa forwarden under de tre första matcherna.

Jaja...det är ju bra för Sverige om inte annat :) Om det nu är sant...
Kommentera

GulSvartaMalin: Tellqvist var ännu bättre i VM ifjol än Lundqvist i år. Han har dessutom gjort väldigt bra ifrån sig i AHL och de matcher han spelat i NHL. Jag tycker att Tellqvist ska vara förstakeeper.
Kommentera

JimmyH: Jag håller med om Målvakterna. jag har inget emot Salo men han har gjort sitt i landslaget. Efter Lundqvists insats i VM så är det ju inget att snacka om. Tellan gjorde bra ifrån sig VM:et före det också. Ut med det gamla och in med det nya.
Kommentera

Poffa:

Tackar ödmjukast!
Kommentera

Mats Edström:

Jadå, följ länken så kommer du till officiella sidan.
Kommentera

Är det någon som vet om World Cup har någon egen hemsida?
Kommentera

Poffa:
Mats Sundin brukar abonnera Hovet och de NHL spelare som hör hemma i 08-området brukar vara inbjudna att träna ihop med Mats.
Detta för att de är lite för många för att kunna delta i träningar med sina gamla lag .
Kommentera

Mygel & Poffa:

Jag tror att de tränar med A-laget för att det inte är så många proffs kvar. Salle, Svarten och Hasse försvann ju inför förra säsongen, menar jag.
Kommentera

Poffa: Aha. MoDo är väl lite speciellt i det avseendet :)

Men kanske är det så att de tränar med laget nu för att de ska spela där i höst........
Kommentera

Mygel:

Jo, så är det säkert. MODO:s proffs har tidigare år varit så pass många att de tränat för sig själva med en egen tränare. Men till i år har de valt att träna med A-laget och då undrade jag om det fanns någon överenskommelse mellan klubbarna och Ishockeyförbundet om att proffsen skulle träna med A-lagen inför stundande World Cup.
Kommentera

Poffa: Normalt sett tränar väl de flesta NHL proffs (som inte är på try-out läger) med sina gamla klubbar. Kenny J o Mathias Tjärnqvist tränar t.ex. med Rögle under somrarna.
Kommentera

Poffa: Om WC-spelarna ringher sin gamla hemklubb tror jag knappast att dessa säger nej. Alfie tränar exempelvis med VF sedan ett par veckor tillbaka..
Kommentera

Äääh, jag tar upp det här också. Kanske någon vänlig själ kan svara på följande fråga:

Har ES-lagen tagit på sig att låta de i WC uttagna NHL-spelarna träna med respektive klubbar? Eller är det upp till spelarna att själva fixa detta?
Kommentera

Deas: BRA skrivet!!
Precis vad jag själv brukar hävda! Precis, precis... Sedinarna är nästan alltid i anfallszon. Ofta gräver de i hörnen, men slutresultatet av bytena tycks ofta bli en tekning i anfallszon och ibland rentav utvisning på nån motståndare. Därefter byts Näslund & co in.
Kommentera

De gånger jag har sett Vancouver på canal+ så har alltid sedinarna skapat mycket och de är nästan alltid i anfallszon. Detta verkar också stämma då jag ser highlights på nhl.com. Deras skott (iaf daniels) och skridskoåkning verkar också bättre nu. Tänker då framförallt på Henkes solomål nån gång i mitten av säsongen (första gången jag såg det trodde jag de visade Jagr eller Bure highlights från mitten av 90-talet) och dannes 4 målsmatch. Plus att andra av Dannes mål i år varit på ruggigt fina handledsskott.

Mer 18-20 min i speltid i ett annat lag tror jag Danne skulle kunna göra en 70-80 poäng nästa säsong.
Kommentera

Jag tror att Sedinarna kan överraska. De är bättre än de flesta tror.

Litet stat från i år:

Den här säsongen var de 4a och 5a i Vancouvers interna poängliga, 3a och 5a sett till +/- medans de sett till speltid hamnar på 16e respektive 17e plats.

Då det gäller poängen i förhållande till speltid är denna jämförelse lite missvisande eftersom alla backar har mer speltid men inte alltid gör så många poäng. Men det är intressant statistik i vilket fall eftersom att även om man räknar bort 6 backar så är de fortfarande 11a och 12a i laget sett till speltid.

Under perioden då Näslund var skadad och Sedinarna bildade förstakedja med Bertuzzi fick de ca 18-20 minuter varje match och då producerade båda också väldigt bra. De hade pointstreaks på flera matcher och en bit över 1 poäng per match. Rätt mig om jag har fel men visst var det under denna period som Daniel hade sin 4 målsmatch med?
Kommentera

« · 408838 · »