Poffa: Nu är jag inget mattegeni men om det är fyra kedjor borde väl deras backpar, rent matematiskt, spela med dem vart fjärde byte? :)
Enligt Expressen spelar de med femmor och en extra-kedja. Det är också så jag upplevt det, att deras backpar oftast varit med Modin-Sudden-Affe kedjan.
Spud sa: "Alltså du menar de mått som innebar att de dominerade en hel elitserie och om det fanns lite rättvisa i världen så hade det räckt till sm guld"
Nu vann ju Brynäs finalen -99 över 5 matcher trots att alla (läs Anrell) gullade med MoDo under hela finalserien. Det lag som vinner över 5 matcher är bäst!
Nu skulle väl kvällens taktik köras efter modellen dump and chase, så utrymmet för de svenska backarna att delta i den offensiva speluppbyggnaden blir ju då rätt begränsad. Alltså blir det åter spelet i egen zon som kommer vara de svenska backarnas viktigaste, OCH vad det visat sig hittills, svåraste uppgift. Ur det perspektivet känns ju en bra fördelning mellan backparen extra viktig. Det bästa vore väl att fördela det så att man spelar en offensiv back, tillsammans med en defensiv, detta för att minimera risken med det som flera gånger hänt hos Johnsson-Lidström som bägge är offensivt lagda..
Sen håller jag med Niklas Vikegård - det får inte bli för MJUKT i egen zon!!!
Nu spelar man ju med tre backpar och fyra kedjor så det är ju bara (rent matematiskt) var tolfte byte som kedja 1 spelar med backpar 1. Så att påstå att det skulle spräcka en jättebra förstafemma är väl i mina ögon ingen större anledning för att låta bli att sära på Johnsson - Lidström.
Poffa: Håller med om att det backparet känns lite väl offensivt. Men å sidan har ju den femman fungerat ypperligt (förutom Johnssons fummlande ibland), varför ändra något?
känns som tre balanserade backpar som har klart definerade roller inom backparen. Om man sedan väljer att ändra i BP och PP är en annan femma. Men i spel fem mot fem känns det fel med så konstigt kombinerade backpar som det är nu.
Portello: Jag rankar dem helt klart som tvåa efter Canada efter vad jag sett så det går nog vägen.. Att de skall räcka ända fram är väl kanske att ta i, men det skulle onekligen vara skoj att se de som vinnare om inte Tre Kronor skulle greja det..
Då var det klart att Finland spelar semifinal.Men finnarna fick kämpa ordentligt för att besegra Tyskland.Eloranta avgjorde med en styrning då det var mindre än fem minuter kvar.
Stigsson: Verkar som att Modin "bara" har 7 poäng. Swehockey har fabricerat en extra poäng. Förklaringen på mysteriet kom då Modin själv tog upp det i en intervju.
På tal om det tycker jag det fick en rätt skön touch i lördags när Wikegård beklagade det svenska försvarsspelet med att det var för mjukt... Om nåt är mjukt under en match mellan Sverige och Finland i WC, DÅ är det dåligt!
"Finlands hårding ber om ursäkt – och hoppas möta Sverige igen". Pratar man om Ruutuu? Nej. Man pratar om den välkänt stenhårde Jere Lehtinen. Jag har då aldrig sett honom som en hårding direkt - snarare en riktigt duktig "mjukis".
Deas: Typiskt TV4 och andra att "såga" INNAN den riktiga turneringen börjar...I kvarten börjar ju turneringen- särskilt som ALLA lag är klara för kvarten...
Trots den något hackiga spelet så är då skytteligan en trevlig läsning.
1 Modin, Fredrik SWE RW 4+4 8 2 Alfredsson, Daniel SWE CE 0+6 6 3 Sundin, Mats SWE CE 1+4 5 4 St. Louis, Martin CAN RW 2+2 4 5 Holmström, Tomas SWE LW 2+2 4 6 Johnsson, Kim SWE LD 1+3 4
Och var det verkligen bara superkedjan som var på kalkon? Nej de pratade om den sk. "gyllene generationen" och visade hela laget. "Superkedjan" var dock en av anledningarna till att laget hamnade där.
Spelar Lidas och Kim inte med Sudden/Modin/Affe kedjan?
Jag tycker Foppa varit helt ok. Näslund däremot har inte fått mkt uträttat ännu, även om han har två powerplay assist.
Finlands Janne Niinimaa hoppar av det finska World Cup-laget. Orsaken till avhoppet är dålig personkemi i förhållandet till landslagstränaren Raimo Summanen.
Danne_L: Jo iofs, men att ställa över en spelare med Foppas spetskvalliteter går bara inte trots att alla vet och kan se att han inte är kry.. Däremot är Näslunds spel oförsvarbart och att de ligger i botten av +/- handlar i mångt och mycket om just Näslunds svaga insats och att det oftast spelar med de sannerligen felkomponerad backparet Lidas/Kim..
Jo förståeligt eller ej på grund av skador. När man spelar en turnering skall man inte ta hänsyn till sånt tycker jag. Spelar du betyder det att du är fit for fight och skall bedömas som alla andra. Och som de sade. De ligger i botten i plus/minus-ligan. Fett IG!
Danne_L: Skulle snarare endast ha varit Näslund, han har varit oduglig karln.. Foppa förstår man ju att han går trögt, Zäta däremot har sett väldigt pigg ut..
Någon som har en förklaring varför en sån som Åke Unger kommenterar alla matcher i Europagruppen? Överlag är det inte direkt någon World Cup status över Tv 3:s val av kommentatorer och har så aldrig varit heller (vad jag kan erinra mig om) i hockeysammanhang.
Bättre än så här måste man kunna begära av Tv3. Det är väl i princip bara Wikegård som håller måttet.
I kanadas andra träningsmatch mot USA var Lemieux inblandad i 2 av de 3 målen och hade även två frispelningar som mottagarna tyvärr brännde. Enligt Aftonbladet var han osynlig :P
Läste i nån artikel i Aftonbladet där dom ställde sig frågan hur en "piratturnering" som World Cup kan rankas högre än OS. Det är ju inte så konstigt egentligen, i båda turneringarna finns de bästa spelarna med, men World Cup spelas på små rinkar, där kan de bästa spelarna göra sig själv rättvisa och bjuda på liret dom gör till vardags i NHL.
Dessutom är OS en stor del av massor med andra sporter, WC är enbart en hockeyfest.
Så skippa hellre NHL spelare i OS och spika WC vart fjärde år, hellre än att köra OS med NHL deltagande, plus WC nån gång...vart 8:e år om vi har tur. Däremot är ju både OS med NHL deltagande och WC självklart att föredra framför allt annat.