knazska-myilla:
Det är möjligt. Jag påpekar bara att på en specifik människa finns det bara en korrekt stavning, och det är den som människan ifråga själv använder. Alla andra alternativa stavningar är fel.
Se'n om man ändå dömer de som rätt i VG-tävlingar har jag ingen större åsikt om - mer än att de fortfarande är fel. Jag har själv åtskilliga gånger plumpat på att ge närliggande stavningsalternativ, men det accepterar jag - eftersom jag då inte har haft rätt.
Arg och upprörd kan man bli när det finns flera accepterade stavningar, och VG inte har specificerat vilken man vill ha - och ger fel på den ena. Kanske inte så mycket egennamn, men i geografin finns det exempel - typ svenska 'Peking' och internationella 'Bejing'.
Frizskco:
På nåt sätt hoppas jag att du och Mäthiäz-81 kommer få rätt till slut.
Frisco:
Ja visst, men det betyder ju inte att man kan stava namn hursomhelst, utan mer att det ska vara lätt att hitta folk trots att man inte vet vilken variant på stavningen de valt.
here we go again, mattias - 74:
Namnet Blomkvist kan stavas på måååånga olika sätt:
Blomkvist, Blomqvist, Blomquist, Blohmkvist, Blom von Qvist - osv i en aldrig sinande malström av omkastningar och utbyten av bokstäver - det har du helt rätt i.
Men frågan gällde nu en s.p.e.c.i.f.i.k person. Och då är det i första hand han själv som bestämmer hur hans namn stavas - i andra hand skatteverket. Inte hur mattias -74 stavar hans namn.
Har du kollat upp om nu verkligen denne före detta elitskidåkare stavar sitt namn som du föreslagit? Om han inte gör det, då har du fel.
mattias - 74:Arg och arg ??
Var ju tvungen att höja rösten för att få tyst på ditt babbel och när du väl började lyssna , så kunde jag ju sänka den till normal samtaston ;0)
mattias - 74:
För att återgå till din grundfråga - Susan Gunarzon.
Det finns en milliard olika varianter på stavning, men bara EN är rätt.
Den som kanotisten själv använder.
Jag kan också acceptera när jag ibland får fel trots att jag svarat nästan rätt, typ det som hände mattias i det här fallet.
Det som upprör en är ju att man ofta ser andra få rätt när dom gör samma fel.
Och det är inte lika lätt att acceptera...