Vetgirig.nu

3612 inlägg · 31 ämnen

Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel

« · 1085475 · » Till forumet

Sv: Ilska när man svarat (nästan) rätt men likförbannat får fel
Metal Guru: "Arg och upprörd kan man bli när det finns flera accepterade stavningar, och VG inte har specificerat vilken man vill ha - och ger fel på den ena."

Jag kan också acceptera när jag ibland får fel trots att jag svarat nästan rätt, typ det som hände mattias i det här fallet.
Det som upprör en är ju att man ofta ser andra få rätt när dom gör samma fel.
Och det är inte lika lätt att acceptera...
Kommentera

Metal Guru: Inte vet jag, men jag vet att det inte är helt ovanligt att folk stavar på ett annat sätt än vad som står i offentliga dokument, ska då det som står i dessa dokument anses som felaktigt?
Kommentera

Wayne Gretsky:
Vari ligger bekymret i att heta Lenah Sätterberg..?
Kommentera

Metall Gurra: Jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Jag tycker nog att både det namn som används och det som står i offentliga handlingar kan ses som korrekta. Letar man i register efter Lena Zetterberg så kan man hitta att personen är döpt till Lenah Sätterberg.
Kommentera

knaskamilla:

Precis det jag menade.
Kommentera

knazska-myilla:
Det är möjligt. Jag påpekar bara att på en specifik människa finns det bara en korrekt stavning, och det är den som människan ifråga själv använder. Alla andra alternativa stavningar är fel.

Se'n om man ändå dömer de som rätt i VG-tävlingar har jag ingen större åsikt om - mer än att de fortfarande är fel. Jag har själv åtskilliga gånger plumpat på att ge närliggande stavningsalternativ, men det accepterar jag - eftersom jag då inte har haft rätt.

Arg och upprörd kan man bli när det finns flera accepterade stavningar, och VG inte har specificerat vilken man vill ha - och ger fel på den ena. Kanske inte så mycket egennamn, men i geografin finns det exempel - typ svenska 'Peking' och internationella 'Bejing'.

Kommentera

Metal Guru:

Jag är faktiskt på Mattias sida i det här fallet. Det förra namnet han stavade fel på var ju helt bisarrt, men när det är ett namn där två stavningar är väldigt vanliga bägge två borde man nog ändå få rätt för fel.
Kommentera

Frizskco:
På nåt sätt hoppas jag att du och Mäthiäz-81 kommer få rätt till slut.

Kommentera

Metal Guru: Min personliga förhoppning är att det ändras i vetgirig så att dessa stavningar alla är rätt i och med Mahthiass felanmälan.
Kommentera

Frisco:
Ja visst, men det betyder ju inte att man kan stava namn hursomhelst, utan mer att det ska vara lätt att hitta folk trots att man inte vet vilken variant på stavningen de valt.

Kommentera

Metal Guru: Blomkvist, Blomqvist och Blomquist står på samma ställe i telefonkatalogen.
Kommentera

here we go again, mattias - 74:

Namnet Blomkvist kan stavas på måååånga olika sätt:

Blomkvist, Blomqvist, Blomquist, Blohmkvist, Blom von Qvist - osv i en aldrig sinande malström av omkastningar och utbyten av bokstäver - det har du helt rätt i.

Men frågan gällde nu en s.p.e.c.i.f.i.k person. Och då är det i första hand han själv som bestämmer hur hans namn stavas - i andra hand skatteverket. Inte hur mattias -74 stavar hans namn.

Har du kollat upp om nu verkligen denne före detta elitskidåkare stavar sitt namn som du föreslagit? Om han inte gör det, då har du fel.

Kommentera

Frisco:

Vad sägs om denna då.

Fråga:

Bisittare vid skidåkningssändningar på SVT. Vad heter han? (För och efternamn)

Svar:

Anders Blomqvist

Jag svarade Anders Blomkvist och fick fel. har felanmält.
Kommentera

Frisco:

Inte om du stavar med Q :)
Kommentera

mattias - 74: Jag skulle svara E på en blindkarta över Götaland men svarade Equador. Det borde jag väl få rätt för?
Kommentera

Gidde: När folk beklagar sig över allting så kan ju jag få klaga på frågan om vilket land Freddy Adu kommer ifrån i ämnet fotbollsnationaliteter. I min enfald trodde jag att ämnet handlade om för vilket land en spelare spelar, inte var någon är född och emigrerade från i späd ålder.
Kommentera

Stigsson:

Stiggson / Stigsson

:)
Kommentera

mattias - 74:

Så du har äntligen läst det vi skrivit nu då?

"Felanmäl frågan så kommer nog din "felaktiga" stavning att läggas till, och därmed även bli rätt i framtiden som svarsalternativ på den där frågan"

Det har inte med stavningsregler att göra, utan hur många svarsalternativ som finns inlagda på frågorna.

Såja, nu kanske vi alla kan vara överens igen?

Ska vi kanske ta och stämma in i "We shall overcome" ?
Kommentera

mattias - 74:Arg och arg ??
Var ju tvungen att höja rösten för att få tyst på ditt babbel och när du väl började lyssna , så kunde jag ju sänka den till normal samtaston ;0)

Kommentera

Metal Guru:

Nu fick man ett samtal från en arg alisandali :)

Nu vet jag vad som gäller i fortsättningen, att man aldrig lär sig nån gång att läsa innan man ligger som en gasell på tangenterna :-)
Kommentera

mattias - 74: Ja du borde ju veta efter en hel eftermiddags övning.
Kommentera

mattias - 74:

För att återgå till din grundfråga - Susan Gunarzon.

Det finns en milliard olika varianter på stavning, men bara EN är rätt.
Den som kanotisten själv använder.

Kommentera

knaskamilla:

Jaja du vinner orkar ärligt talat inte bry mig mer i det där nu men jag står fast vid att ibland är vetgirigs stavningsregler väldigt hårda och ibland löjliga
Kommentera

mattias - 74:

På vilken fråga då? Kamilla är en rätt ovanlig stavning i Sverige, så att man skulle skriva t.ex. Kamilla Henemark känns ganska osannolikt. 658 stycken finns det för övrigt.

Du vet att "vissa stavar med ett n". Såg du statistiken jag länkade? Hur många stavar med ett n? Varför välja det alternativet när två n är det vanliga, om du inte vet med säkerhet att just den Gunnarsson har en knasig stavning?
Kommentera

knaskamilla:

Jag slarvade inte för jag vet att vissa stavar med Ett N och had ejag skrivit med 2 N had ejag fått rätt men jag anser att jag borde haft det ändå!

Tror du man får rätt för Kamilla också när man skriver så istället för Camilla ?
Kommentera

mattias - 74:

Just det, jag glömde. Det finns 47015 Mattias och 13318 Mathias. Det finns 34851 Matilda och 7643 Mathilda. Varför kan du inte bara erkänna att du slarvade när du skulle skriva Gunnarsson i stället för att göra det till en principsak och låtsas som att du har rätt? (Sen kan man iofs fundera på hur dyslexivänligt Vetgirig är, men det är en annan fråga.)
Kommentera

mattias - 74:

Men hur jävla ofta råkar man på någon som stavar sitt efternamn Gunarsson? Det logiska är att stava det Gunnarsson, därför är det helt ologiskt att gissa på Gunarsson när man ska skriva det...

Det finns förresten 14706 Gunnarsson i Sverige. Det här är vad man får för resultat om man söker på Gunarsson: "Det finns ingen eller högst fyra personer som har efternamnet gunarsson. Bara efternamn som bärs av fler än fyra personer är med i namnsökningen."
Kommentera

Frisco:

Du verkar inte förstå vad jag är ute efter

Ett annat exempel

Mattias som jag heter stavas oftast Mattias men kan även stavas Mathias vilket är fullt korrekt men antagligen skulle det ge fel. Varför ?

Lika så Mathilda som oftast stavas Matilda.
Kommentera

Wayne Gresky:

Carolla stavas aldrig carolla utan carola, Gunarsson stavas oftast Gunnarsson men kan även stavas Gunarsson det är skillnaden.

Gidde: Klart jag läser vad jag skriver men det verkar som om vi inte kommer längre nu jag tycker ändå jag borde få rätt och det har jag min fulla rätt att tycka !
Kommentera

mattias - 74:

Läser du vad vi skriver??
Jag börjar faktiskt undra! ;-)
Kommentera

Wayne Gresky:

Tydligen är jag det :-)
Kommentera

mattias - 74: Vad är skillnaden mellan Carolla och Gunarsson?
Kommentera

mattias - 74: För att folk felanmält och att de lagt in alternativen manuellt. Är vi trötta idag?
Kommentera

Wayne Gresky:

Nej inte Carolla men Carola är rätt.

Häggkvist eller Häggqvist är ju också 2 stavingar som skulle kunna ge rätt eller hur ?
Kommentera

Gidde:

Varför får man godkänt för vissa svar som är snarlika som dessa jag beskriver.

Överstegsfinten och överstegs finten är ett annat exempel då det sistnämnda är rätt men det första mycket väl skulle kunna vara helt korrekt vilket jag och gurun påpekat.
Kommentera

mattias - 74: Problemet är ju att sidan är så dåligt programmerad så att alla alternativ måste läggas in manuellt. Sen är ju frågan vad som räknas som ett namn.

Skulle du godkänna Carolla Häggquist?
Kommentera

mattias - 74:

Wayne har ju beskrivit hur det funkar.

Det finns bara ett rätt svar från början, alla andra varianter är de som "felanmälts" och lagts till i efterhand. Så vill du göra andra felstavande människor glada så ska du ju anmäla "felet" till vetgirig.

Det ger liksom inget att klaga här, det är inte vi som är admins för siten.
Kommentera

Wayne Gresky:

Jag tycker man skall stava namn det stavas om det så är på ett eller flera sätt. vetgirigs stavningsregler är väldigt hårda och det är det inte bara jag som klagat över. Det är skillnad att stava helt fel än att som i detta fallet faktikst stava ganska rätt och få fel. Man hade ju kunnat fått godkänt iaf.
Kommentera

mattias - 74: Du vet lika väl som vi andra att endast ett svar är korrekt från början. Sedan kan de fylla på med alternativ när folk klagar. Det är väl helt enkelt ingen som klagat på Gunarsson än. Du får väl bli den förste, du hittade ju trots allt 30 personer som lagt sig till med den missfosterliga stavning.

Ska man få rätt för Jane Huokko också?
Kommentera

mattias - 74:

Jaja kanske fel att brusa opp för det där men stavas det på flera sätt så skall man kunna stava det på flera olika sätt och borde få poäng också anser jag iaf. Nu hade jag inte vunnit matchen ändå men det är ändå lite löjligt.
Kommentera

Frisco:

Hittar du några som stavar sitt efternamn så? Tror jag knappast, det handlar om att man skall kunna stava på fler en ett sätt eftersom det är möjligt borde det också ge poäng eller ??
Kommentera

mattias - 74: Nnilsson, Hannsson och Svennsson.
Kommentera

Paddan:

HAHA

Gjorde en söking på hitta.s på Gunarsson och fick en hel del träffar. Ni får tycka att jag är besserwisser men 1 N eller 2 N skall inte vara någon skillnad i ett efternamn
Kommentera

Gidde: Äh, Mattias är ju såklart halvamerikan. De brukar ju kunna säga Gunar (med långt u) när de försöker uttala det namnet.
Kommentera

Gidde:

Jag tycker det är löjligt att ge fel för det, det finns dom som stavar med ett N Gunarsson och då borde båda alternativen ge rätt. Tycker iaf jag.
Kommentera

mattias - 74:

Är du allvarlig nu??

Brukar du handla på Galne Gunnar eller Galne Gunar för ett antal år sedan?

Ett eller två s i efternamnet hade jag kunnat förstå, men att du reagerar på ett eller två n tycker jag är en helt annan sak...
Kommentera

mattias - 74:

Men herregud, du måste väl ha hört namnet uttalas någon gång? Har de sagt Gunarsson då, tycker du?
Kommentera

« · 1085475 · »