Brynäs IF

727850 inlägg · 7961 ämnen

2003/2004

« · 255894 · » Till forumet

Sv: 2003/2004
Tja!
Stefan Bemström jag vet inte?, finns bättre backar på marknaden för samma lön. Så välj dom förre Bemström.

Så blev Färjestad en gigant.
Se länktips...

keriks: sluta skriva sån där skit!, tänk istället:
Vad kan du göra för Brynäs IF?

Föresten så kommer styrelsen få sin dom på årsmötet.

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!

M.V.H Tor!
Kommentera

keriks: Jag tror ingenting eftersom jag inte är säker på hur det ligger till, men en gissning är att det nog varit fritt fram för att samtala med Honken.
Din teori om att styrelsen skulle försöka rädda sitt eget skinn på bekostnad av Honkens framtid verkar lite överdriven, minst sagt.
Kan det vara så att man får föra samtal och kontraktsförhandlingar endast under vissa tider? Ngn som kan ge oss upplysningar i ämnet?
Kommentera

Hej !
I söndags läste jag i arbetarbladet. Ett uttalande från Brynäs ordförande Roland Henning där han talade om att Brynäs IF varit nära, "bara två timmar ifrån", att teckna ett kontrakt med Johan "Honken" Holmqvist.
Tanken var mycket god tycker jag, men jag trodde att det finns en bestämmelse för NHL proffsen, där det framgår att dom inte får ha avtalsdiskussioner/teckna avtal under den befintliga säsongen. Och om så är fallet, hur kan då Brynäs ordförande vara så dum att han bekräftar ett avtalsbrott i tidningen.
Kan det vara så att ordföranden och styrelsen jobbar intensivt på att skapa medkänsla inför det kommande årsmötet, så att man är beredd på att offentligt medge avtalsbrott... eller vad tror ni andra ?
Det är inte utan att man undrar om inte föreningens ordförande skulle behöva lite hjälp med sin mediahantering.
Det är bara att jämföra med vilken framtoning Leksands IF har i media, avseende diskussionen /avtalet med Tommy W.
Kommentera

Gick alldeles nyss på ett april-skämt. En person med insyn i Mora IK sa att Mikael Simons var klar för Brynäs....höll på att tappa allt framtidshopp. Puh, hoppas bara att det inte fanns nån sanning i det :)
Kommentera

aphac: Widing kan nog vara något att titta på.
Det har ju ryktats om att vi skall få en del finnar i laget till nästa säsong. Om nu detta är sant är det möjligt att man letar efter ngn stor stark back, typ Koskinen i Timrå, som ersättare eller komplement till Rehnberg.
Annars tycker jag att du kanske är lite väl negativ ang. tidigare nyförvärv. Inför denna säsong såg det väl inte så tokigt ut?
Förvärvet av Tuulola var det nog inte så många som direkt jublade över när det annonserades, och vad hände?
En av våra bästa backar någonsin....

Ngn som vet hur det går för Simon Östlund? Har inte hörts mkt om honom på länge...
Gordo?
Kommentera

aphac: "den nya värvartrion" vad menas? Har jag missat nått?
Kommentera

aphac: Widing är ett intressant namn. Kanske kan det lossna för honom igen om han byter lag, man vet ju aldrig. Apropå det snappade jag upp ett rykte att Bacon är på väg till Djurgården. Kanske är det lika bra, både för honom och Brynäs. Talangfull, men det har han varit i flera år nu...
Kommentera

aphac:
Hellre Widing än Nylander! Widing kan i alla fall nypa till lite i närkamperna...
Kommentera

Huge: Det vette tusan om Renberg är nått att behålla!
Han har inte den pondus som stor,stark back bör ha.
Undrar om Daniel Widing från Leksand är nått som BIF tittar på?
Kommer från Gävle och varit lovande men verkar ha stannat upp och därför ska flytta på sig(enligt transfersidan klar som förlust för LIF).Backsidan bör som redan sagt förstärkas med högklassbackar.
Ju fortare BIF avgör(hoppas jag) KS ju tidigare kan BIF åtminstone förhandla med spelare, när man vet var man spelar nästa säsong.
Hoppas att den nya värvartrion har nått bra på gång som vi inte vet om.
När blev man positivt överraskad och impad över ett nyförvärv i BIF senast???????
Kommentera

Vi är inte klara för ES ännu men om vi utgår från att det fixar sig så säger jag som Challe Berglund: Det gäller att bygga bakifrån...

Prio 1: Målvakt
Prio 2: Backar
Prio 3: Forwards

Svårt att veta hur man tänkt sig i målvaktsfrågan. Genom långt gångna förhandlingar med Honken, vilka gick i stöpet i ett sent skede, har man väl inför Aspen visat att man inte riktigt vill satsa på denne. Hur reagerar Aspen i detta läge?
Om han blir lovad förstespaden, ställer han upp?
Vill vi ha honom? Många frågor blir det....

4 backar har kontrakt: Sjödin, Andersson, Laitinen och P3.
Dessa utgår jag ifrån blir kvar, tror knappast ngt annat lag kommer att lösa ut ngn av dom.
Danne Johansson skall vi behålla, även Rehnberg.
Återstår 2 backplatser. Dessa skall besättas av rejäla klassbackar. Det blir svårt att hitta några, både av ekonomiska och tidsmässiga skäl. Man måste dock göra sitt yttersta för att fixa detta.
Mycket viktigt.

Forwardssidan är inte lika akut, även om det måste förstärkas även här.

Håller Janne Larsson en säsong till? Tål att diskuteras...
Luovi vill jag gärna ha kvar, om man fick 100% garanti för att bihålorna blir OK. Knappast realistiskt dock...

Det bör dock finnas pengar kvar till några nya forwards efter att backplatserna blivit tillsatta. Kan Timrå hitta spelare så kan nog vi också göra detsamma.

Berglund på Expressen skall få äta upp sina ord: "Stackars, stackars Brynäs"
Han skrev förmodligen likadant om Timrå ifjol när Zäta försvann.
Ack vad han bedrog sig....
Kommentera

Lilljanne:Adam är ändå en av de lovande spelarna vi har. BIF har många som inte kommer att bli bättre eller har sett sina bästa dar. Adam har säkert bara hälften av Laitinens men i spelet skiljer inte sååå mycket.
BIF kommer att värva med snålplånboken och då är Adam en bra billig spelare.
En spelare som Kyrö har bara blivit sämre sedan han fick sitt långtidskontrakt, därför är sånt livsfarligt att teckna med lite äldre spelare. Det finns säkert spelare i dagens lag som skulle vilja ha ett långt kontrakt till nästa år, var på er vakt för sånt BIF!
Kommentera

te95mne: Äntligen nån som ifrågasätter Adam A:s storhet. Mej har han inte imponerat på. Det är väl bara åldern som talar för en ny chans.
Kommentera

jorka: Går det inte att värva på som de andra elitlagen, med en liten brasklapp att spelaren i fråga får gå ifall bif inte tar sig upp. Det verkar som LHC gör så i a f.
Kommentera

BrynäsTorBjörne: Det kan dom behöva av vad jag läst i dalatidnigarna så har dom problem med nyförvärv eller snarare saknad av sånna...
Kommentera

I dag började Leksand sin försäsongsträning...
Kommentera

kacken: Jag vill ej ha kvar Nylander eller Asplund, om det inte verkligen krisar, men det måste finnas bättre alternativ. Luovi bör inte längre finnas i beräkningarna, han kan ju aldrig spela, han var bra i sin roll, men kommer troligtvis aldrig att spela hockey igen...
Kommentera

kacken: Instämmer helt och fullt...
Kommentera

P J Davydjoos:

Håller helt med dig, byt de du nämner och in med friskt blod.
Såg dock att man ev planerade att behålla Wågström och Louvi (kan ej stämma!).
Det måste till en rejäl ansiktslyftning till nästa år.
Detta vill jag se:
Värva 3-4 backar, 5 forwards och 1 st 1:a målis!

Dessa har kontrakt:
Tommy Sjödin
Adam Andersson
Henrik Petré
Veli-Pekka Laitinen
Niklas Anger
Jonas Soling,
Tommi Miettinen
Simon Östlund.
Roger Kyrö.
Ove Molin.
Björn Danielsson

Går ut:
Peter Nylander förnya!
Daniel Johansson förnya!
Johan Asplund förnya! som 2:a

1Janne Larsson sluta!
Per Djoos sluta!
Kyösti Karjalainen sluta!
4Kenneth Bergqvist bort
5Daniel Wågström.bort!
Jussi Pekkala bort!
1Henrik Rehnberg bort!
7Miko Louvi bort!
1Jamie Ram bort!
Kommentera

te95mne: Han måste få en plats tycker jag för att fortsätta utvecklas i samma fart! Håller med att han har brister men det är en chansning vi får ta, för att sedan ha en riktigt bra Elitserie back!
Kommentera

Sitter här och undrar varför varenda gång någon pratar backar så anses Adam Andersson vara självskriven? Kan tänka mig som (möjligen) "framtidsman", men maken till puckrädd och svag närkampsspelare var det länge sedan man såg i Brynäs. Kan tänka mig att en del av detta berott på att det gått dåligt för Brynäs i år, men han har ju svårt att räcka till fysiskt i egen zon!!??? (182, 82 kg = liten räka).

//M
Kommentera

Igor: Det är det ju inte bara Han som gör. En viss Mattias Ek verkar ju inte heller vara något Brynäs fan.
Kommentera

Lunkan: För övrigt verkar det som Berglund i Expr tar alla chanser att klanka på Brynäs. Kom ihåg i vintras när han självsäkert slängde ur sig att Brynäs inte skulle ha en chans borta mot FBK och Brynäs vann dagen efter. Det var en skön näsknäpp på FBK:s egen "hockeyexpert".
Kommentera

Frågan om man ska behålla Nyllet eller ej beror väl självklart på om man har en lämplig roll för honom. Som checkinglinespelare i 4:e med bra fart på grillerna och alltid med 100%ig inställning är han ett fynd, som pådrivare med ledaregenskaper eller som tekniker och målskytt är han ganska rutten. Det finns många roller i ett bra lag. Låt Nyllet kämpa i en mer destruktivt inriktad 4:eline och stoppa istället in yngre talanger med teknik, spelsinne och fart i varvat med mer rutinerade stjärnspelare i de tre första.
Kommentera

Ford Prefect: T.o.m Bäckström har insett att läget inför nästa säsong är allvarligt

saxat från expressen "

Men i går sa också sportansvarige Anders Bäckström:
- Jag menar, problemet är ju att vi tappar tid eftersom vi fortfarande inte vet säkert var vi spelar i höst... Vilka positioner jag behöver stärka? Ja, det är ju hela vägen. "
Kommentera

Får man önska? Tänk om vi kunde få Micke Lind... Tänk om vi kunde lura hem Andreas Dackell, Niclas Wallin och Tony Mårtensson... Krydda det med ett par unga uppkomlingar. Det finns säkert nån snabbskrinnare i Boden eller Kiruna som vi kan norpa. Och så Honken förstås, även om han är ute ur bilden vad jag förstår. Nåja, drömma får man väl?
Kommentera

Ove Milon: jag tar tillbaka de där om att Tyska ligan är dålig.

Vi får se hur bra Bales är, den som lever får se...

Så då sätter vi punkt för Mike Bales-debatten.

Brynäs IF ÄR DOM BÄSTA!!!!

M.V.H Tor!
Kommentera

Ove Milon: De skall till Schweiziska ligan, jag vet. Men det är ju samma sak !!
Kommentera

Tor Karlström: Tror inte man måste vara dålig för att spela i tyska ligan !!! Girig räcker ** ler ** Vi skeppar ner Thomas Rhodin & Magnus Johansson efter denna säsongen, de är tongivande i ES, tycker jag !!!
Kommentera

Tor Karlström: Kimmo Kapanen spelade i Tyskland innan han kom till Timrå...
Kommentera

Ove Milon: Spelarna man i tyska ligan är väl ett bevis i sig självt. Men man kanske inte ska vara så taskig, att utala sig nervärderade om motståndaren kan straffa sig. Så jag är beredd att ge grabben en chans.

Slutsats: jag tar tillbaka de är med "halvdassig" och väntar å ser hur bra Bales är.

Hoppas att Brynäs och Leksand möts i en framtida SM-final!

M.V.H Tor!
Kommentera

Tor Karlström: Det var ju skönt att inte Honken är på väg dit i alla fall. Det hade varit för mycket !!

Exakt hur vet Du att han är "halvdassig" ??

NHL-meriter har han i alla fall !!

Vi syns på blå !!!
Kommentera

Tja!
Leksand har värvat en "halvdassig" kanadadesare vid namn Mike Bales från Tyska ligan som ersättare för Sean Gauthier på målvaktsidan.

Då kanske chanserna ökar att få hem "Honken", eller sitter jag och drömmer nu...?

M.V.H Tor!

Se länktipset för mer information om Mike Bales...
Kommentera

P J Davydjoos:
Ja, det finns en del att göra... :-)
Kommentera

svedas:
Ram, Asplund
Johansson, Pekkala, Rehnberg
Larsson, Luovi, Jobs, Floberg, Mårs, Karjalainen, Nylander, Danielsson (har nu förlängt 3 år!?), Wågström, Bergqvist...
Kommentera

svedas: Smygas in - ja... Men inte behålla Nylander om vi vill ha en FRAMTID... Björne anser jag vara ett misstag att förlänga med i detta skede innan några spelare att bygga laget runt har värvats, man bygger inte ett lag runt spelare som Björne eller Nylander, då gräver man sin grav djupare, det behövs bättre namn för att bygga ett lag, och sedan kompletterar man med spelare som Björne, och i fallet Nylander tar man en spelare som Rönnqvist som är lovande och klarar av Nylander arbetsuppgifter + mycket mer samtidigt som han är utvecklingsbar...
Kommentera

svedas: Nu vet jag vilka Du menar. Det ar mojligt att man ska fasa in demi A-truppen. Jag ar helt med pa fornyelse och foryngring.

Maste dra nu. Bra diskussion!
Kommentera

Jompe: Svanbom och Mattson är två junioren som tagits upp nu på slutet. jag vet inte så mycket om dom annat än at jag vill att BIF ska satsa på egna spelare så långt det går, och nu har ju Brynäs ett bra j-20 så varför inte låta några där få chansen.
Kommentera

P J Davydjoos: jag tror ju på att förändringar ska smygas in. Det går inte att byta ut ett helt lag på en säsong. Det är väl bara djurgårn som har klarat det.
Kommentera

svedas: Yes, intressant. Jag vill ha med Ronnqvist--dar har vi en annan mycket lovande junior. Sen kan man kanske onska Kyro ett roligare ode att vara center i en checking line hela sin aktiva karriar...

Nolander, haller med. Han ser bra ut. Vem ar Svanmbom och Mattson? Passar Jimmy Lindstrom in i Din modell?

En allman poang som ar otroligt viktig ar att till nasta sasong ska vi kunna ga runt pa fyra femmor av elitserieklass. Jag tappade till slut rakningen pa matcher dar vi foll ihop pga att vi gick pa for tunt med folk de sista tva perioderna.
Kommentera

gordo: Jag menar att "virus" eller då WL skulle värva klokt och offensivt, och med offensivt menar jag att man överraskar lite också :) att värva inför framtiden. 2005/2006 låter bra!!! Det tar tid, men vi måste etablera oss, med etablerade och lovande. Anser troligtvis som dig(enligt föregående samtalsämne) att Nylander varken är riktigt etablerad eller lovande för att behållas i ett lag med en framtidsvision...

Men jag menar också att det behövs förändringar i övrigt i staben, men det lär ju inte ske innan årsmötet, så därefter kommer vi förhoppningsvis få en organisation som är ett steg i vårat mål att leda utvecklingen sportsligt och organisatoriskt...
Kommentera

gordo: Instämmer. Frågetecken för Willy dock.
Har han intresset och motivationen?
Kommentera

gordo: Än en gång: Vilkas kontrakt går ut?
Kommentera

Jompe: Så här vill jag att det ska se ut ungefär.

Landslagsmålis
Lundström

DJohanssson
A.Andersson
Sjödin
2 Landslagsbackar
Nolander?
Svanbom
Mattsson

Anger- Miettinen- Soling
N.Danielsson- En klasspelare-en klasspelare
En klasspelare-Engström-Molin
Nylander-Kyrö-Björne

Ev. Östlund
Kommentera

P J Davydjoos:

Att Brynäs inte har en Elitmässig sportkommitté är i stort sett det enda vi vet.
Att Brynäs plötsligt skulle lyfta med en ny sportchef tar jag inte för givet. Det tar år att bygga upp något från grunden...
Just nu snackas det Willy Lindström. Det är ok det också.

Klokt och offensivt... förhoppningsvis några överraskande värvningar också. Eftersom 14 spelare har kontrakt som går ut finns det en gigantisk möjlighet att påbörja en transformering av truppen mot SM-guldet 2005/2006!
Kommentera

P J Davydjoos: Intressant att du skriver: HANS ges en otroligt bra budget att värva spelare med, du gör det undermedvetet för att du vet att det är hans "virus" lindberg som ges en budget som är bra.
Kommentera

P J Davydjoos: Det ar precis sa jag tanker. Vi kommer att gora oss av med ett helt koppel gamla och dyra spelare plus en halv pluton tranare som inte jobbar for oss langre. Aven om vi maste ta hand om ett budgetunderskott sa har jag en kansla att vi faktiskt har en chans att fa ihop ett starkt och spannande lag med en bra, klok mix av ungt och gammalt.

Jag tror ocksa att Bergs avpollettering oppnar dorren for nya och battre kontakter med sponsorer. Dar har vi en annan anledning att se ljust pa framtiden. Det kanns som om vi nu faktiskt har ett tillfalle att definiera nya mal, dra igang nagot nytt. Nu kommer gordo att slita mig i bitar och hojta "med Danielsson?? med Nyllet??!", men den risken far jag ta. Avstand kan ibland vara valdigt betryggande. :-))

En av de centrala bitarna i det har pusslet ar forstas sportchefen, och att han far en bra budget att arbeta med. Jag skulle tro att det ar delvis sadant man forhandlar om just nu. Vem som ska bli sportchef verkar ju ha vari tklart ett tag, av tidningsrapporter att doma (man sager att man fortfarande forhandlar med den kille som var deras forsta-namn).

Det har ocksa glunkats om att det ska bli en tredje person till tranarfunktionen for A-truppen. Om det innebar att Sundlov blir mv-tranare igen eller inte har jag ingen aning om.
Kommentera

Tja!
Hemvändar-debatten är intressant, men tänk på nåra saker:

1.pengar är ALLT, "money talks" är ett kändt uttryck.
2. Peter Forsberg hans moderklubb ÄR Modo, Holmqvist hans moderklubb är Tirerp, Westlund kommer från Dalarna från början. Så att kräva att dom två ska hysa starka känslor för Brynäs IF är för mycket begärt tror jag om ska se saken ur deras perspektiv.
3.Alla spelare som ska spela i Brynäs IF SKA sikta på SM-Guld, mätta trettioåringar som inte vill de. Ska bort, hellre unga äregiriga 20-åringar då.
4.Dom måste VILJA spela i Brynäs IF, pengarna ska inte avgöra klubb-valet. Men tyvärr är de inte så i dom flesta fallen.

Ska ha lektion nu, men mera kommer sanrt...

M.V.H Tor!

Låt debatten gå vidare!!!
Kommentera

Jompe: Jo, det är sant...

Soling ersätter Karjalainen Rakt av... Djoos och Janne och Pekkala och Luovi har löner i stort sett i landslagsklass, vi kan nog få ut mer av dom pengarna om vi värvar klokare.

Janne var kung, inte i ES längre... Luovi var bra, spelar inte längre... Djoos var totalt dominant, inte längre... Pekkalas lön är väl som att slänga pengarna i havet, har aldrig gjort skäl för lönen... Eskos lön ska ha varit otroligt stor, det är väl det kloka i att behålla GP, att Eskos lön oavkortat skulle gå till en spelare, även om jag är tveksam till att GP leder laget som ensam huvudtränare nästa säsong...

Ram, ja, om man tänker efter så kommer väl BIF att värva någon topp KS-målvakt typ SKAIKS och ha Lundström som tvåa. Isåfall skulle Ram generera en del pengar till någon viktig utespelare... Men förhoppningsvis värvas någon bättre målvakt, och Asplund får vandra vidare...

Men vi får hoppas på att mycket pengar frigörs, vi får ett bättre förhållande med sponsorer i och med att "virus" blir sportchef(önsketänkande) och "virus" värvar klokt och tar oss tillbaks till toppen...
Kommentera

P J Davydjoos: Till Din lista kan ocksa laggas att Mr Kvalserien, Roger Melin, lyfts bort fran Brynas lonelista per den siste april. Otroligt, egentligen--vi har alltsa avlonat Esko och delar av Roger hela den har sasongen. Snacka om att segla med drivankaret i.
Kommentera

gordo: Självklart ska vi ha kvar Molin, och se honom som en spelare att bygga laget runt, och använda honom i rätt omgivning, han är som sagt gudabenådad då han spelar i en välkomponerad femma(a'la Larsson Bissett Djoos -99).

Angående juniorerna, det finns ju ingen Huss-typ som visar vägen för de lovande unga spelarna med sitt kunnande, kämpaglöd och hjärta... Men jag tycker N. Danielsson kämpar på bra och visar att han vill tillföra något i framtiden...

För övrigt så blir det svårt för den bristfälligt kompetenta SK'n att bygga ett bra lag inför nästa säsong, om inte en riktigt bra sportchef presenteras väldigt snart och hans ges en otroligt bra budget att värva spelare med... Vi får väl hoppas på det bästa, även om det inte ser så himla ljust ut...

Men Soling kommer ju tillbaks iallafall. Och Djoos, Janne, Kyösti, Luovi, Pekkala, Ram mfl byts iallafall ut, och Esko får inga mer pengar, vilket öppnar några ekonomiska möjligheter att få kompetenta spelare till truppen nästa säsong. Om det värvas klokt och offensivt förstås... Men hur brukar det se ut?
Kommentera

« · 255894 · »