Brynäs IF

727808 inlägg · 7961 ämnen

2003/2004

« · 255098 · » Till forumet

Sv: 2003/2004
gordo: Angaende Nyllet--igen. Pa ett plan tror jag att vi alla ar overens om hans kvaliteter som hockeyspelare. Sjalvklart finns det spelare som ar battre i rollen som sargkrigare an han ar; vi behover bara tanka pa Holmstrom i Detroit som har samma speluppgift men som ar en i alla avseenden betydligt battre spelare an Nylander. Sa varfor spelar Nylander med oss istallet for Holmstrom om nu Holmstrom ar sa mycket battre? Exakt. Vad det handlar om ar inte att rekrytera de basta, utan de basta vi kan fa med de ekonomiska ramar vi har. Vagen mot ett battre lag gar via marknadsavdelningen via sponsorerna via medlemsengagemang. Jag menar fortfarande att Nyllet ger tillrackligt mycket "bang for the buck" for att forsvara en plats i laget.
Kommentera

Stort grattis allihop till segern mot RBK. Detta ar inga latta matcher, sa mycket bra jobbat! Ser fram emot matchreferat fran ganget som var pa plats.
Kommentera

gordo: Hur många matcher har du sett Nyllet denna säsong?

Jag har sett ett 40 tal matcher och inte blivit besviken på Nyllet än.
Kommentera

LUNDSTRÖM 6: Nyllet få inte fram pucken ur hörnen tillräckligt ofta. Bara vänder och vänder för att sen bli av med trissan.
Jag har aldrig sett Larsson/Kyrö driva på sina kompisar i båset. det bevisar väl att det finns andra pådrivare och att en kapten bara morsar på domaren.
Slutar Janne efter denna säsong så hoppas jag att inte Kyrö får C:et.
Onödigt att Sjödin blir kapt. då han är ute ur laget efter nästa säsong.
Andreas Dackell borde vara en kanon kapten. Jag har inte fått nå svar från min källa vad som händer med Dackell nästa säsong, men jag tjatar på så får vi se vad som händer.
Kommentera

Foppa kanske vänder hemåt och spelar i MoDo nästa år. Funderar lite...om Foppa spelat i Brynäs hade han förmodligen gått till Frölunda :(
Kommentera

Gust: Om Foppa hade spelat i Brynäs, kommit hem som världens bäste hockeyspelare (ngt de inte fattat ännu därborta), med en förmögenhet på exakt 15 miljarder dollar, nybyggd egen golfbana utanför stan samt med en gedigen kärlek till sin moderklubb, ngt han alltid framhåller, så är det ju självklart att han skulle ha gått till..........Frölunda??
Eller hur?
Kommentera

Vill appladera alla som var i Angelhom igar. Enligt inlagg i RBK:s GB vann ni stort matchen pa laktaren. Ett inlagg sager ungefar att "har kommer ett av Sveriges klassiska hockeylag med en klack som staller upp for sitt lag i medgang och i motgang. De vann STORT, bade pa laktaren och pa isen".

"Som stottar sitt lag i medgang och motgang..." Och det skulle vara vi, det?
Kommentera

Huge: Då kanske inte han hade haft lika gedigen kärlek till sin moderklubb?!
Kommentera

gordo: Nylander har varit bättre än Molin i precis allting i år. Snbbhet-kreativitet-tacklingar-mål-poäng-kämpaglöd
Kommentera

svedas: Isf var det väl ett otroligt korkat exempel att framhålla.

Mig veterligt har väl inga av våra "egna" flyktade spelare lika klart som Foppa deklarerat att det är Brynäs som gäller vid hemkomsten (Dackell, möjligtvis).
Därför skall man kanske inte bli så förvånad att de går till andra klubbar ibland.
Kommentera

Huge: Jag är bara så jävla trött på att när en gammal brynäsare får frågan om han kommer att återvända till Brynäs blir ofta svaret: Vi får se, det är inte uteslutet. Medans spelare som spelat i MoDo svarar: Det finns inga alternativ. Nu vet jag att jag hårddrar detta men nog ligger det nånting i det eller...?
Kommentera

Jompe: "Som stottar sitt lag i medgang och motgang..."

Vilka typer...
Det där har dom snott ur min "Presentation" här på GB:n. ;-))
Borde ha tagit Copyright på meningen...

Fick du mitt mess om slutresultatet igår?
Blev så upphetsad när Miettinen slog spiken i kistan att jag glömde bort hans mål i rapporteringen... :-))
Kommentera

Huge: Det är väl lite med dom som med alla oss andra !! Låt oss säja att man flyttar från sin hemstad till en storstad och ett nytt jobb. Inte fan vill man hem till samma hjulspår den dagen det är dags för återflytt ??? Om inte någon kan locka med en jättelik sedelbunt, förstås. Detta är ju deras vardag, och de vill som alla andra pröva nya saker & miljöer, om de kan. Hur kul vore det att efter en hel ishockey-karriär och i resumén står det klubbar: BIF ??? Vi måste förstå att som fans kan man inte byta klubb sådär men som spelare behöver man nya utmaningar & miljöer för att få tillfredställelse & motivation !!
Kommentera

Gust: jag vet från säkra källor att Brynäs ledning har betett sig så urbota dumt mot spelare i Brynäs. Också stjärnor som har lämnat BIF för spel i NHL
Kommentera

Ove Milon: Jag trodde det var grejjen, att dom redan är fullskitna med pengar och utmaningar och bara vill hem och avsluta karriären i laget som har fostrat dom. Men jag är väl blåögd :)
Kommentera

Ove Milon: jag tror ju i o f s att den sociala biten är viktigare om man redan har kammat hem en massa stålar. Då gäller det att hitta ett ställe man vill stadga sig på.
Kommentera

Gust: Visst ligger det något i ditt resonemang.
Jag är lika besviken som alla andra när våra flyktingar inte återvänder. Om det är någon tröst så gäller nog detta även de flesta andra lags supportrar.
Har man så man klarar sig och samtidigt är starkt knuten till moderföreningen, både socialt och känslomässigt, är ju saken ganska klar egentligen. Speciellt om man är världsstjärna, typ Foppa eller Markus Näslund.
Kommentera

Milon och Gust: Ni har rätt båda två. En del kommer hem fullsketna, med avslutad karriär, och en del kommer hem för att avsluta densamma......

Såja, lugna i klassen nu.... ;-))
Kommentera

Huge: En fråga. Är det någon som vet vad Mårtenson har för planer nästa säsong?
Kommentera

Huge: En helt annan fraga ar ju hur bra det egentligen alltid ar att fa hem en fullsketen, stenrik, posmatt och belaten NHL-miljonar som flyttar hem for att fixa sjukkassa och pension til sig sjalv och utbidning till ungarna? Hur hungrig ar en sadan kille pa isen? Jag vet att detta ar "surt sade raven", men ar det alltid bra att fa en spelare som ar pa vag dit hockeyspelare gar nar de dor?
Kommentera

svedas: Konstigt att det aldrig är några säkra källor som kan tala om när spelare betett sig urbota dumt mot föreningen?
Eller är det ngn som tror att detta aldrig förekommer?

Ordspråket "Det är aldrig ens fel att två träter" är bra att ha i
åtanke ibland...
Kommentera

svedas: ...och utan nytändning & motivation spelar man bra för att frugan kan gå på syjunta ???????
Kommentera

svedas: Mårtensson ja........
Där har du t.ex en spelare som väl nästan kan gå in i kategorin
"urbota dumt".... ;-)

Ingen aning om hans planer för framtiden. Vill han hem så tar jag gärna emot med öppna armar...
Kommentera

Huge: Du har säkert rätt.
Kommentera

Ove Milon: Nej, men det skiter man i då!
Kommentera

Jompe: Det är naturligtvis inte ALLTID bra att få hem en proppmätt NHL-miljonär. Den enda som jag på rak arm kan plocka fram skulle väl i sf vara Sandström, i viss mån. Trodde att han skulle tillföra Malmö mer än han gjorde.
Skulle Foppa eller Näslund komma hem så tror jag dom iofs är så pass bra spelare att dom ändå lyfter laget, trots kanske en gnutta motivationsproblem ibland. Dessa är ju undantagsspelare, och jag tror att en sån som Foppa aldrig skulle spela om han inte kände att han tillförde ngt. Han har ju isf bara allt att förlora, inget att vinna. Skulle t.ex Dackell komma hem så tror jag nog att vi skulle få ganska stor användning av denna kraft.
Kommentera

svedas: Håller nog med Huge att det kanske inte alltid är så bra med hemvändare. Många gånger är de som en svärm med gräshoppor som drar fram och äter upp & ödelägger allt i sin väg.

Förresten Huge, jag har en svåger här i Småland som kallas Huge, hans farfar flyttade ner till Tranås från Huge för att spela bandy & hockey !! Både han och hans farsa har sedan fört traditionen vidare med spel i TAIF.
Kommentera

Ove Milon: jag tror det är farligt att ha en MEGAstjärna i ett lag. Då litar de andra spelarna allt för mycket på honom.
Kommentera

Huge: Medan Du och Ove Milon reder ut ert gemensamma stamtrad sa kan ju jag fundera vidare pa det har med hemvandare. :-) Allt beror pa var i deras utveckling de ar nar de kommer hem. Jag ar, som Du helt overtygad att Dackell aldrig skulle komma tillbaka till Brynas och ge en "half-assed performance", om uttrycket tillats. Han ar helt enkelt inte den sortens person, det finns inget mellanlage pa hans gaspedal. Tar vi a andra sidan Martensson sa skulle han komma hem lite som en misslyckad NHL-spelare som aldriug kom upp fran farmartrasket. Det galler alltsa att fa hem spelare i ratt fas.
Kommentera

svedas: Helt rätt. Det har ju uppdagats flera gånger att när superstjärnan är borta, växer alla andra flera enheter !!
Titta på TIK !!!
Kommentera

svedas:
Snabbhet & Kreativitet:
Om du fått för dig att Nylander är snabbare och kreativare än Molin då är det åtminstone en av oss som har emaljöga.

Tacklingar:
Ingen aning...

Mål & Poäng:
Elitserien:
Nylander 50 matcher 8+6
Molin 48 matcher 8+16

Kvalserien:
Nylander 5 matcher 0+1
Molin 4 matcher 0+0

Kämpaglöd:
Nylander sliter som ett djur i varje byte och Molin spelar som vanligt i 20-25 sekunder.
Jorå, Nylander kan nog sägas visa mer kämpaglöd än Molin!
Kommentera

Jompe: Fast det kan ju vara så att en sån som Mårten kommer hem för att bevisa att han fortfarande är bra
Kommentera

LUNDSTRÖM 6:
Ca trettio matcher uppskattar jag det till.
Men jag mäter inte prestation efter mängden transpiration.
Det finns många bättre spelare till samma eller mindre kostnad...
Kommentera

svedas: Ja, sa kan det forstas vara. Det skulle vara mumma att fa hem honom igen.
Kommentera

Jompe:
Jag tycker du är inne på en intressant fråga.
Vi pratar om Nylanders styrka och svagheter. Det kvittar väl egentligen. Precis som du skriver är det frågan om hur bra Brynäs skall vara i framtiden som vi borde lägga ned alla energi (förutom att stötta Brynäs i Kvalserien).
Målet måste vara att spelare som Nylander inte skall platsa i Brynäs.
Då är Brynäs ett bra lag.
Det kommer att ta 2-3 år innan vi är där...
Kommentera

gordo: Jag vet inte om du har sett Brynäs i år för du skulle du ha sett att Molin som bäst har åkt runt runt mål medan Nyllet försöker tränga sig in framför ibland. Sen har som du skriver Molin lika många mål gjorda ..men hur många powerplay får han inte spela?

Låt Nyllet gå in i stället för Molin och du får se fler poäng från Nyllet. Och kanske fler från Molin också för då får han ta i lite igen. Sen är det döfött med Molin-Larsson-Kyösti att inte GP förstår det efter 50 omgångar
Kommentera

Jompe: Det där med Huge och Tranås låter intressant, måste följas upp.

Det där med hemvändare är inte alltid så lätt, som synes.
Jag tror iofs att övervägande delen av hemvändare i Mårtenssonkategorin i stället ofta vill visa att man inte kommer hem som ett misslyckande, och därför ger lite extra vid hemkomsten. Rönnquist i Luleå är väl ett bra exempel tycker jag.
Kommentera

gordo: Exakt! Jag tror jag horde myntets vag hela vagen ner anda hit. Malet ska vara ett lag som ar sa bra att Nylander inte platsar--sa kan man beskriva det hela.
Kommentera

gordo: Jag håller med dig om att Nylander inte borde platsa i Brynäs men då är det bara sjödin och anger som skulle vara kvar och då blir det dyrt.
Kommentera

svedas: Larsson och Kosa i samma kedja..de blir omkorda av ismaskinen pa langsidan.
Kommentera

Huge: No need to be ironic !!!! Var bara en kommentar liksom, Huge är väl inte så jättestort, liksom !!!
Kommentera

svedas:
Det blir en och annan match inkl mästarCupen och lite sånt smått och gott.
Håller med dig om Molins rätt mediokra säsong. Han är och kommer alltid att vara en primadonna. Men han är sevärd och gör alltid skapligt med poäng.
Det gäller som tränare att bestämma hur man använder honom för att få ut mesta möjliga kapacitet.
Han och Janne lider mycket av att Djoos varit borta.
Det är väl inte speciellt många spelare som överträffat sig själv den här säsongen över huvud taget.
Den stora frågan är:
Hur använda Molin resten av kontraktstiden?
Eller det kanske är bra att sälja honom till något alpland och få ut lite pengar istället...

Janne- Ove- Kyösti tycker jag också är mest PRO, men inte ens lovande Danielsson lyckas ju leverera när han spelar i samma kedja som Janne och Ove.
Kyösti droppar ju i alla falla in ett par mål då och då.
Varför slår inte Brynäs lovande juniorer igenom med dunder och brak som i andra föreningar?
Varför tar de inte chansen som juniorer gör i andra föreningar?
Är de inte lika hungriga...
Kommentera

svedas:
Javisst!
Eller att antingen utbilda fram egna juniorer av högsta klass eller värva lovande unga spelare (tex Jimmie Ericsson) och lyfta med dem i laget.

Sedan finns det fler spelare i Brynäs som skulle hålla i ett guldlag om än skaran krymper för varje år nu. Tänker på Generationsväxlingen...

Bäst i Sverige är målet, svedas.
Vägen dit heter målmedvetenhet och kontinuitet...
Kommentera

svedas: Ärligt talat, vilka egenskaper har Nylander för att spela bättre i PP? Molin drar på sig bevakning, han drar isär försvaret, han kan avsluta, han kan slå bra pass - vad tillför Nylander i PP?
Kommentera

Ove Milon: Synd att du fått det hela om bakfoten. Det var inte alls någon ironisk mening över min kommentar. Jag är mkt historiskt intresserad, i synnerhet av hembygdens förflutna, inte minst vad gäller idrott. IK Huge var faktiskt större än Brynäs i hockey när det begav sig, under 40- och början av 50-talet. Dessutom Svenska Mästare i bandy 1939 och 1940. Har själv släkt (farfarsbror) som flyttade till Småland under 1900-talets början
(Burseryd och Smålandsstenar).
Obs. Huge är alltså ingen plats utan en idrottsklubb från stadsdelen Bomhus, strax söder om Gävle, och stadsdelen Brynäs för övrigt...
Vi kanske har gemensamma nästansläktingar därnere, vem vet..
;-))
Kommentera

gordo: Sälj Molin till Alplandet

Ge juniorerna chansen!
Jag menar att man inte har gjort det. Det blir lite halvhjärtat. De får spela 1:a perioden för att sen stå över.

jag vet inte om ni minns hur värdelös Jonas Johnsson var i sitt debut år. Han var sen seg stapplig och..värdelös, ändå fick han chansen, match efter match
Kommentera

P J Davydjoos: Just nu tillför han precis lika mycket.
Kommentera

P J Davydjoos: Nog föredrar jag Molin framför Nyllet i PP, men har Nyllet å andra sidan fått chansen i PP så ofta (någonsin?)
Det kanske döljer sig en Sakic under tröjan? ;-)
Kommentera

Huge: Ok, ber om ursäkt för mitt syrliga inlägg !! Min svåger heter Per-Olof "Huge" Eriksson, hans farsa heter Olle Eriksson, farfar vet jag inte men det bör varit på 40-talet nån gång. Farfar öppnade ju en marina i Tranås som heter Huges. En ganska stor rörelse i båtbranschen nu, han äger den inte längre, blev avlurad den för ett antal år sedan !!!
Kommentera

Huge: Jag menar att Molin lever på gamla meriter. Han måste visa att han ska vara med lika väl som NDanielsson
Kommentera

« · 255098 · »