1150x200-brynasbanner.jpg

2007·11·03 HV 71–Brynäs IF

« · 937237 · » Till forumet

Sv: 2007·11·03 HV 71–Brynäs IF
Jompe: "Frågan ar vad vi bor gora? Ingenting?"

Tycker du att det gjorts "ingenting" bara för att man inte redan sparkat spelare och inhandlat dyra ersättare som ökar på en redan ansträngd ekonomi?
Det viktigaste är att spelet börjat funka med det material vi redan har, och det har sett riktigt bra ut dom senaste 5 matcherna. Plumpen mot HV ändrar inte på detta faktum, som jag ser det.

Men självfallet säger man inte nej till lite förstärkningar, men då måste det ju först ordna sig med de spelare man isf tänkt ersätta.
Jag försöker resonera på ett realistiskt sätt och inte bara skrika på förstärkningar hit och dit, utan att titta på konsekvenserna och ifall det öht är möjligt.
Frågan är lite mer komplicerad än att det bara skulle handla om att be ett par spelare dra och sen tro att dom bara skulle acceptera detta frivilligt.
Den ende spelare jag isf skulle kunna tänka mig att ersätta och där spelaren själv också kanske kan tänka sig ett miljöbyte är Hutten.
Det känns som att vi inte har fått ut det som förväntats i det fallet, eftersom han såg klart bättre ut direkt när han kom, trots att han var otränad.
Kommentera

Jompe: Är det de kalla vindarna från Svalbard som får dig sådär dyster? Mitt förslag är att vi låter Huge argumentera oss till en bättre tabellposition, tror det kan fungera faktiskt. ;-)
Kommentera

Huge: Statistik i all ara. Jag tittar på tabellen och blir bekymrad av vad jag ser. Frågan ar vad vi bor gora? Ingenting?
Kommentera

GävleLasse: "Förra säsongen så skrev du i det här skedet at tabellen satt sig och att man kunde se hur det skulle sluta..Förutom Brynäs ras och LHC's starka avslutning så stämde tabellen rätt bra. Men i år kan alltså allt hända? Är det föratt Brynäs ligger taskigt till som du anser det? Man kan inte komma med påståenden baserade på hur Brynäs ligger i tabellen.

Och vem har påstått ngt som är baserat på hur vi ligger i tabellen?
Det är ju DU som påstår att vi skulle ligga risigt till bara för att alla andra lag minsann slår topplagen medans vi bara förlorar.
Det borde väl isf innebära att du åtminstone har nån form att statistik som hittillls kan "bevisa" din teori, men jag kan inte se någon sådan.
Så därför har jag roat mig med att göra ditt jobb och tagit fram alla resultat hittills mellan resp lag.
Och då framträder en lite annan och betydligt mer nyanserad bild av läget.

Mot våra s.k konkurrenter har vi 3 vinster, 1 oavgjord och 4 förluster.

Våra konkurrenters motsvarande siffror är:

Luleå: 4 vinster, 4 förluster.
Mora: 3 vinster, 5 förluster.
DIF: 5 vinster, 2 oavgjorda, 2 förluster.
SSK: 2 vinster, 3 oavgjorda, 2 förluster.
SAIK: 3 vinster, 2 oavgjorda, 3 förluster.

Som synes en rätt så jämn fördelning lagen emellan.

Sen tittar vi på våra resp våra konkurrenters resultat mot topplagen:

Där har vi 3 vinster, 6 förluster.

Luleå: 2 vinster, 1 oavgjord, 6 förluster.
Mora: 3 vinster, 1 oavgjord, 5 förluster.
DIF: 2 vinster, 1 oavgjord, 5 förluster.
SSK: 3 vinster, 7 förluster.
SAIK: 4 vinster, 4 förluster.

Som synes även här en rätt så jämn fördelning lagen emellan.

Siffrorna visar alltså att vi hittills har presterat ungefär likvärdigt med vad våra resp konkurrenter har gjort, mot både topplagen och våra resp konkurrenter.
Kommentera

GävleLasse: Satt och grävde lite i +/- statistiken...

DJ -1 (11/12)
Hietanen -5 (6/11)
Kankaanperää -7 (5/12)

Lade dessutom märke till att DJ klockade uppemot 18 minuter de 2 senaste matcherna...

Märkligt. ;-)
Kommentera

Huge: "Men inte NU."
Jo, jag talade inte om termer av morgondagen (eller övermorgon heller för den delen) men om en möjlighet öppnar sig (läs Melin eller annan tränare) som stämmer in på den kravprofil som Sundlöv haft på Boorks ersättare så kan det vara läge att passa på. Därmed inte sagt att vi måste sidsteppa nuvarande tränare fullständigt.

Och frågan kring stommen som Peja nu nämnde i sin insändare är den intressantaste punkten. Är eran Sjödin, Molin, Lind och Dackell över och har ersatts som bärande spelare av Widing, Månsson och ??
Hur för man över "Brynässjälen" till nästa generation spelare så att lojalitetsband skapas (förutom ev via j-lags spel då)?
Kommentera

Huge: Varför skulle inte Brynäs kunna värva spelare? Alla andra klubbarna verkar ju kunna göra det.

Och vad är det för grund som du snackar om? Ett gäng pensionärer?
Kommentera

Huss: "Men själva syftet med Boork var väl ändå att ta in honom för det han är bra på dvs riva ner gamla strukturer och bygga upp en ny stabil grund. Han var nog inte ämnad att ta oss till toppen av pyramiden."

Exakt.
Och det är ju hela min poäng att man i nuläget inte ska gå in och rota i den stabila grund som vi nu verkar vara på väg att få tillbaka.
Inför nästa säsong eller ifall spelet skulle skita sig totalt framöver denna säsong så måste man självfallet agera. Men inte NU.

Eftersom det känns rätt så osannolikt att det händer nåt på spelarfronten iom att truppen redan är stor så måste man se till det vi har.
Och då menar jag att Sundström mkt väl kan komma att lyfta laget tillräckligt mkt för att vi ska förbättra oss ett par snäpp.
Att han skulle vara nån sorts ersättare för Bäckis har jag aldrig sagt, utan det handlar om en fullgod center som gör sitt jobb bra.
Att han som du säger är utvecklingsbar och därmed är ett moment 22 är sånt som vi och alla andra lag får leva med. Det är möjligtvis de lag med stor kassakista som i ngn mån kan stå emot när NHL kliver in.

Nä, mer istid på Sundström och Andersén är iaf ett bra första steg när vi nu inte har möjlighet att värva nytt utifrån.
Kommentera

rackham: "Och man kan inte undgå att tycka att Almtorp skulle kunna höja lägstanivån även hos den gamla damen..."

Jag undrar varför Brynäs står och trampar på samma ställe i utvecklingn.
Kan det bero på de fula vana man har att ideligen ta tilbaka de spelare som försvunnit?

Visserligen så är almtorp bättre än Hauthonen men då låter Andreas Karlsson som ett bättre alternativ. Annrs lär Nick Angell ha en del kontakter med transatlantiska centrar...
Kommentera

Huss:

Klokt, Huss, klokt!

I övrigt:
Andreas Karlsson.
För helvete!

Och man kan inte undgå att tycka att Almtorp skulle kunna höja lägstanivån även hos den gamla damen...
Kommentera

Huge: Men själva syftet med Boork var väl ändå att ta in honom för det han är bra på dvs riva ner gamla strukturer och bygga upp en ny stabil grund. Han var nog inte ämnad att ta oss till toppen av pyramiden.
Att då låta en orutinerad kille som Östblom (som levt under nestor Boorks vingar och andats hans tankar i ett par år nu) fortsätta som förstatränare vore fel om ledningen vill få ut mer av laget. Därtill är Östblom alltför präglad av Boorken och alltför orutinerad för att själv byta strategi.
Intet ont om Östblom men han har hamnat i en rävsax och det är alltför mycket pengar inblandade för att en någorlunda riskmedveten styrelse törs chansa. Det var skillnad när lika (ännu yngre) Sandlin tog över ett självspelande piano.
Sundström är talangfull utan tvekan, men du kan inte på fullaste allvar mena att han är mogen att ta över Bäckströms mantel som fortfarande ligger där på marken och skräpar? Detta är handlar mer om att försöka ta en plats i laget för hans del och när han väl gjort det så blir det NHL för hans del så det vore fel att bygga laget på honom även långsiktigt.
Snacka moment 22 för övrigt, om han blir så riktigt bra att han bidrar till att lyfta Brynäs som man hoppas försvinner han till NHL och utvecklas han inte i den takten så blir han bara en 3-4 center i mängden (Hansen, Karlsson osv)
Ekonomin är viktigt vid värvningen därav förslaget att bryta med Brendl (samt Hauhtonen och Sjödda vid säsongsslutet). Frigöra kapital för andra investeringar helt enkelt.
Sen är det frågan om publicitet, det kommer bli ett mediavakuum efter Boork (och Brendl), det är något att fundera på för ledningen.
Kommentera

GävleLasse: Ja, det är sant, men man saknar ändå en förstaback. Miika Wiikman söker ju ny klubb nu har jag hört men Brynäs är nog inte tillräckligt smarta för att signa honom.
Kommentera

Peja: Helre en målvakt än en ny back...Gå runt på sex backar istället så löser det sig.

Hietanen, Kankki, Angell Andersén..Sjödda, Nolander
Kommentera

Peja: Även Modo hade det tungt med målskyttet fram till man förstärkte med Yetman.

Nej nu måste Östblom Göra om i laget. Hansen är en tredjecenter som skall spela defensivt, det är han duktig på. Brynäs saknar fart på centersidan, Molin har fart...Han får duga som center tills man förstärkt på den positionen.

Brendl är med och producerar varje match. Han tillsammans med Lind och Danielsson har varit en av få formationer som funkat.

Nej, en ny center av klass skulle säkert få fart på både spelet, PP och några av våra spelare.
Kommentera

Huge: Sundström var tredjecenter i Björklöven förra säsongen. Att han redan nu skulle vara beredd att ta stort ansvar i Brynäs (elitserien) känns som en utopi. Dessutom har han ju varit skadad... Nej, snacka om att överskatta killens nuvarande kapacitet. Men han kommer säkert att bli bra på sikt och ska såklart få speltid. Det behövs en puckförande, spelskicklig förstacenter, en powerforward som kan stå framför mål i PP och en förstaback... Den här truppen är ett fuskbygge.
Kommentera

GävleLasse: På hur Sundström sett ut när han spelat.
Bra spelsinne, bra skott och betydligt mer kreativ än Karlsson.
Kommentera

SSK har värvat Dragan, som redan har visat att han kommer tillföra mycket, och de har två landslagsmässiga spelare på G. En forward och en back.

Egentligen har SSK spelat bra hela säsongen, men de har haft förtvivlat svårt att göra mål. Kombinationen av islossningen mot Frölunda och nyförvärven kommer ju garanterat lyfta deras lag. Vad kommer att lyfta Brynäs?

Det måste in nya spelare. Skicka DJ till Rögle, ge Sjödin mindre istid och så vidare. För att bara nämna backsidan... Det här laget har ingen förstaback. Sjödin är inte längre en förstaback för ett elitserielag, tyvärr.
Kommentera

Huge: "Centerfrågan känns mest akut och där blir det Sundström som kommer att få ta på sig ett stort ansvar när han kommer tillbaka.
Ngt han är fullt kapabel att göra, enligt min mening.
Kan bli den injektion som behövs framåt."

Och på VAD baserar du de teorierna? Han är fortfarande väldigt orutinerad och kommer således inte att ges det utrymme som krävs för att ens kliva fram

Ett lysande exempel pådet är Sebbe Karlsson som hade ett par matcher där han var bland de bättre bland centrarna... Fick han chansen i PP t ex? Nej...

Där ska ju Hansen spela, trots att han inte tillför någonting offensivt.
Kommentera

Huss: Bryt med spelare hit och dit och kasta in andra tränare hit och dit.
Innan man ens börja diskutera såna saker så borde man väl först titta på om det öht är realistiskt och genomförbart?
Inte minst ur en ekonomisk synvinkel.

Att i nuläget kasta in en ny tränare känns bara korkat, ärligt talat.
Östblom är väl införstådd med det spelsystem som han och Boork under åren varit med om att forma. Och som i nuläget är det enda system som kan rädda oss, enligt min mening.
Jag är iaf väldigt skeptiskt inställd till nån ändring på den fronten, speciellt med tanke på att det nu börjat se klart bättre ut.

Centerfrågan känns mest akut och där blir det Sundström som kommer att få ta på sig ett stort ansvar när han kommer tillbaka.
Ngt han är fullt kapabel att göra, enligt min mening.
Kan bli den injektion som behövs framåt.
Kommentera

Huge: Mora har tagit poäng mot LHC, slagit FHC på bortaplan...Luleå slog FBK och TIK hemma osv. det är bara att titta efter. Faktumet kvarstår TROTS att jag valde att inte ta upp det.

Plus att Mora och SSK har slagit oss...sex pinnar. Vart hade vi varit i tabellen om dessa kammats hem? -3 poäng för SSK och Mora och +6 för oss...

Nej, det kommer att fortsätta att se u som det gjort hela säsongen. Förra säsongen så skrev du i det här skedet at tabellen satt sig och att man kunde se hur det skulle sluta..Förutom Brynäs ras och LHC's starka avslutning så stämde tabellen rätt bra. Men i år kan alltså allt hända? Är det föratt Brynäs ligger taskigt till som du anser det? Man kan inte komma med påståenden baserade på hur Brynäs ligger i tabellen.

Jag sätter en tsing på att Brynäs kommer som bäst 9:a den här säsongen. Sätter DU emot?
Kommentera

GävleLasse: "Och SSK har slagit oss, FBK, LHC, FHC osv..."

Ja, det var ETT av våra konkurrentlag.
Glömt dom andra eller passar dom inte in i din teori?
Eller vad ville du ha sagt?
Kommentera

Huss: Jag är inne på din linje, men jag tror inte att Brynäs vågar satsa sig r krisen..Dels för att de fortfarande inte inser att det är kris. Det finns ju skribenter här som är inne på samma linje.

Nej, det blir som bäst ingenmansland med det här laget.
Kommentera

Jompe: På papperet är Brynäs i år snäppet bättre än förra säsongen, men relativt de andra lagen i elitserien är vi inte det.
Så sant, så sant. Men frågan är om Brynäs är bättre i år?
De finska backarna är riktigt bra utan tvekan men att laget skulle vara bättre förutsatte också att de nuvarande backarna bibehåll status quo eller t.o.m tog ett steg framåt (Nolander och Sunken främst).
Likadant på forwardssidan, där Widing, Karlsson och Alcén är positiva överraskningar men i övrigt ser det blekt, oinspirerat och ängsligt ut.
En sak som skiljer de bästa lagen från de övriga är också att de bästa lagen har en stabil förstamålvakt som håller en hög lägstanivå, vilket tyvärr inte kan sägas om vår duo. När inte backarna litar på sin keeper så vågar de inte heller styra ut motståndarforwards i relativt ofarliga skottlägen för att vad som helst kan trilla in om keepern har en dålig dag.
Nej, det är bara att ta in en erfaren tränare (att göra Östblom denna björntjänst är vansinnigt, speciellt om han skall vara påläggskalv), gärna Melin, bryt med Brendl och Hauhtonen, signa ett par duktiga centrar, en målskytt och en defensiv back dvs ett gäng att bygga laget på.
Kommentera

Huge: Och SSK har slagit oss, FBK, LHC, FHC osv...
Kommentera

Olofs tillrättavisning av Brendl e Mora-matchen verkar ju ha fått grym effekt
Är rädd för att det här inte kommer sluta bra...

Hovet:
- inget utspel vad jag såg/minns...?

Läkerol:
- slagskott i sargen e avblåsning, pekfinger fr Olof i båset
- 2 min utvisning, där han märkligt nog undslapp 2 min till för en crosschecking-eftersläng

Kinnarps:
- Sittande misshandel av sargen m klubba
- 2+10 min

Efter Mora-matchen
"- Jag har pratat med Brendl om det som hände och förklarat för honom att han inte tillför laget något med ett sådant agerande i det läget och vi var helt överens efter samtalet. Pavel var helt medveten om vad han gjort och vi båda konstaterade att det skedde i stridens hetta, men att det var dumt, säger Brynäs tränare Olof Östblom."
Kommentera

GävleLasse: Känns som att ditt resonemang är lite väl pessimistiskt och framförallt en aning felaktigt, rent konkret.
Vi har slagit Timrå gånger 2 och även LHC, tänkta topplag. Det är 9 pinnar det handlar om.
Utan att ha tittat närmare på våra "konkurrenters" poängskörd mot topplagen så skulle jag tro att deras inte skiljer sig så mkt åt jämfört med vår egen på 9 poäng.
Att vi i framtiden, med ett klart förbättrat spel jämfört med tidigare, skulle ha lika stora möjligheter att överraska mot topplagen ser jag som ngt självklart.
Och det är nog inte bara vi som skyller våra förluster mot topplagen på att "det är inte de här matcherna vi ska vinna"
Det gäller i lika hög grad för våra konkurrenter.
Kommentera

Huge: Skilnaden mellan Brynäs och de andra lagen som vi främst kamperar mot är att de vinner matcher som de inte borde vinna så att säga.

Detta medans vi skyller ifrån våra förluster i liknande matcher med att " det är inte de här matcherna vi ska vinna"

Om nu dessa lag överraskar mot topplagen och spelar jämnt med oss så ser det verkligen illa ut för Brynäs. Tyvärr måste jag säga..
Kommentera

Jompe: Det är framförallt det sistnämnda som gäller: jämnheten mellan lagen, även om det igår tillfälligt såg minst sagt ojämnt ut lagen emellan.
Men det är som sagt jämnheten mellan de 6 s.k "icke slutspelsklara lagen" som är så frapperande, jämfört med tidigare säsonger.
Nu kan ju det paradoxalt nog också vara vår lycka till slut, iom att alla slår alla sas. Det gäller bara att hänga på i kampen och inte bli avhängd så matcherna innan jul kommer att bli rätt viktiga.

Sen ser det i dagsläget ut att Frölundas tränare förmodligen kan komma att gå samma öde till mötes som Boork. Bäckman var också dittagen som en städgumma och lyckades med sitt uppdrag.
Nu börjar tydligen gamlingarna gnöla och han är sannolikt kokt redan idag.
Undrar om han överlever uppehållet...
Kommentera

Tabelltoppen: Vi är hur som helst etta i en liga nu; dirty-play-ligan. Då Hans-Ivar Engvall konsekvent vägrar ta med PIM-kolumnen infogar jag den. En statistikintresserad snubbe kan ju berätta hur ofta vi vunnit den reversibla schysstspelligan under nolltiotalet.

Mannschaft GP 2 5 10 20 AVG PIM
Brynäs IF 17 115 3 5 4 22,06 375
MoDo HK 17 111 3 5 4 21,59 367
HV 71 17 119 1 4 3 20,18 343
Kommentera

GävleLasse: "Kristan hade tre, fyra nollor i det här skedet av serien…
Det är säkert någon statsfanatiker som har löpande stats från förra säsongen som kan bevisa detta. Jag vill minnas att Kristan hade en bra bit över 92 % i räddningar så här långt i serien." Jag gör som Pär Djoos gjorde; plockar ned pucken på forehandvolley trots att det inte var mitt namn på adresslappen.

Goalkeeper Statistics Internal GAA-league of Bree-Nes Ajj Eff 2006-2007
Rk No Name GP GPI MIP SOG GA GAA SVS SVS% SO PIM
1 30 Daniel Sperrle 17 5 253.10 109 9 2.13 100 91.74 0 0
2 1 Robert Kristan 17 14 780.16 350 32 2.46 318 90.86 3 0

to 2006·09·21 Brynäs IF–HV 713 2–0 7 946 22 shots saved in the Robert Kristan shut-out game
ti 2006·09·26 Brynäs IF–IF Malmö Redhawks3 3–0 5 839 24
må 2006·10·02 Luleå HF–Brynäs IF3 0–4 3 879 32
lö 2007·01·06 Brynäs IF–IF Malmö Redhawks 3–0 5 907 21
to 2007·01·11 Brynäs IF–Skellefteå AIK 6–0 5 728 16
ti 2007·01·16 Brynäs IF–Frölunda HC 1–0 5 680 26
Kommentera

Huss: Det låter som en klok lista. Tyvärr tror jag att Sjödin ser sig själv som alltför viktig för laget för ta en time out. Men han har åldrats ordentligt under sommaren.

Stundtals spelar Brynäs riktigt bra hockey. Första perioden igår såg helt OK ut. Men när HV trampar avslöjas våra brister i tempot. Det blir inte bättre av felaktiga byten, puckar över sarg och att en del spelare inte kan hålla den berömda limpsaxen stängd. Ska man ha ens en teoretisk chans mot HV i Jönköping måste man ha alla spelare på isen.

På papperet är Brynäs i år snäppet bättre än förra säsongen, men relativt de andra lagen i elitserien är vi inte det. Tabellen ljuger som bekant aldrig. Den är vissrrligen enormt jämn och slutspelsplats är definitivt inom räckhåll, men konkurrensen som de platserna kommer att bli stenhård.
Kommentera

20 Lindgren manar till eftertanke: "Keep cool, my Babies!" quote Late Night-Conan O'Brien

Huge: Kliv in och styr upp oss! Annars är det risk för att tom Lindgren blir en Dystergren. :-(
Kommentera

Jajjen: "Boorks största (enda?) misstag var att tro på bredd."
Ja, fast ser den ut som HV's breda trupp skulle jag inte ha något emot det.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Bissett: 2315. lördagen suger as fett fortfarande trots kaffe, glass samt en skvätt Strega.
Kommentera

65selander:

PissLördan är fulländad.
Kommentera

65selander:
Jag ber om ursäkt :((
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Nu nås man av rapporten att SAIK vann också under full tid. Toppen lördag helt enkelt.
Kommentera

65selander:
uujh...!!! bäst o sprinta mot tranebergsbron o bygga barrikader...!!!

grogg i läkerol i tors
grogg på kholmen i går
du lär nog inte se mig på Linas...

rock on!
Kommentera

tjugo8: Se upp, snart kanske jag står och knackar på dörren. Är på väg in till Linas ;-)

Tur att det är litet uppehåll nu. Brynäs prata er samman nu och efter uppehållet så vill jag se ett nytt brynäs på isen. (BIF-FBK)
Kommentera

65selander:
ingenting kommer någonsin att överraska mig längre...
Kommentera

AVGÅ: ""Vi börjar riktigt bra i första, kanske med hjälp av deras ngt loja inställning."

HV 5 mål !
Brynäs 1 mål

Expertanalys?

Moahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !"

Inte bara medgångare, amatörpsykolog och spåkärring.
Du kan inte läsa innantill heller.

Gjorde HV 5 mål i första?
Kommentera

Jajjen:
Ja, tabellen ljuger ju inte... Det är nu klubben får visa sina ambitioner. Investera (nyförvärv) för att försöka att komma så nära det satta målet som möjligt eller tokrevidera det satta målet och kampera i bottenregionen!
Kommentera

65selander: HAHAHAHAHAHAHHAAHHAAHAHAHAHAHAHhahahahahah
Kommentera

tjugo8: Ang Molin, du tror inte "Nilla" skriver en insändare då?
Kommentera

känns tryggt inför nästa säsong...noterade att sunken är kontrakterad för den...:D

...däremot kan vi glömma ett år till m ove...hur gärna än den som sköter kontraktsläget här till höger vill...
Kommentera

Huss: Snygg (och rolig) räddning :-D
Kommentera

GävleLasse: Så är det ja, han är ju inte någon av slöa vakerna som kryddat Elitserien, käckare tjeck får man leta efter ;-)
Kommentera

Huss: Vad ska Brendl med en slovak till? Han är ju tjeck ;)
Kommentera

Jajjen: varför skall jag göra en analys?.. Det var ju DU som kom med påståendet att de andra lagen inte förstärkt alls...Jag tog fram ett exempel. Men visst finns det flera exempel... men varför skall jag göra jobbet åt dig...

Bevisa motsatsen istället. Du är ju den drivande i frågan
Kommentera

Huss: Låter som musik i mina öron!!

Huss for President!!!!
Kommentera

« · 937237 · »