Brynäs IF

727944 inlägg · 7962 ämnen

2007·11·03 HV 71–Brynäs IF

« · 937390 · » Till forumet

Sv: 2007·11·03 HV 71–Brynäs IF
sylf: Nu tycker jag att du är lite taskig mot Olle, trodde han hette Westerlind :-)
Kommentera

sylf: Visste du vem Brendl var för ett år sedan? Bara därför att du inte vet vilka spelarna i fråga är betyder det inte att de inte är toppspelare i elitserien. Eller går du och väntar på att Crosby och Ovechkin ska skriva på?
Kommentera

70 Rodrigues: Ytterst tveksamt om folk skulle vallfärda till LA om truppen hette Olle Kateter och Janos Struts.
Kommentera

sylf: garanterad? ingenting är garanterat i år, ja förutom HVs slutspelsplats då.
Förra året höll de faktiskt till i de nedre regionerna tills på sluttampen, de var mitt i en uppåtgåend trend ner slutspelet kom, därav finalplatsen.
Kommentera

rackham: Ankan, behöver du en kartläsare?
Kommentera

sylf:

Ja, kanske det.
Min kommentar rör det faktum att de sätter sprätt på alla pengar de kommer över.
Låter som ekonomiskt självmord...
Kommentera

70 Rodrigues:

Säkert, och samtidigt gäller det att ha en tanke om hur bygga ett bra lag.
Och viktigast av allt, hur laget skall kunna spela i ett slutspel för att vinna.

Vi har i bästa fall ett ok lag för transportsträckan från september till februari.
När det gäller på slutet behövs det ett tuffare och snabbare (samt ett mer spelande) lag!

Ankan - gillar specialsträckor
Kommentera

70 Rodrigues: Näe!
Kommentera

rackham: "De eldar för kråkorna i jakten på SM-guld..."

Finalist förra säsongen och en garanterad slutspelsplats i år....
Kommentera

sylf: Namnen jag och Peja skrev upp ÄR bättre än namnen vi har!!
Kommentera

Jajjen:

Ja, och sedan vet jag inte om det finns en direkt koppling mellan omsättning och pengar till spelartruppen.
Visst, bedriver föreningen en effektiv verksamhet så bör ju det finnas ett stort utrymme. Men kostnaderna är stora jämfört med konkurrenterna för närvarande skulle jag tro.
De övriga lagen med stor omsättning har dessutom de sportsliga resultaten med sig och det har skapat stora överskott år efter år (minskade skulder).
Linköping är väl laget som går mot strömmen när det gäller överskott, om jag kommer ihåg rätt.
De eldar för kråkorna i jakten på SM-guld...

Den gamla damen har ett gasa&bromsa-läge som kräver skickliga fötter att hantera om man inte skall åka av vägen...

Ankan - tänker som Grönholm
Kommentera

Jajjen: Amen!!
Kommentera

Jajjen: Fast hade det fungerat hade han och Boork varit geniala precis som det skrevs om i press (och här) på försäsongen och efter LHC matchen eller hur?
Det går fort i hockey...
Kommentera

rackham: Kan va så. Alltså: Många överbetalda dussinlirare + många spelare = inga stålars kvar. Den här jävla satsningen på bredd kan kosta Brynäs elitseriplatsen med andra ord. Ställer Sundlövs insats i ett helt nytt ljus.
Kommentera

Jajjen:

Sannolikt mycket pengar låsta i kontrakt där poäng/tusenlapp inte låter sig jämföras med lagen där uppe i toppen, tyvärr.
Plus världens största trupp då...

Städa Mormor!
Kommentera

munkas: Nej, verkligen inte. Men nu är det poängen som gäller ett tag framöver, om det innebär grishockey, fine.
Kommentera

munkas: MYCKET BRA har inte Brynäs spelat på åratal, det lär dröja nåra år till.
Kommentera

Huge: "Det viktigaste är att spelet börjat funka med det material vi redan har, och det har sett riktigt bra ut dom senaste 5 matcherna."

Nej, spelet har sett uselt ut. Fortsätter Brynäs ta poäng fast motståndarna är bättre så kommer det här att ordna sej. Men jag tror att läran om sannolikheter talar emot det scenariot.

"Tycker du att det gjorts "ingenting" bara för att man inte redan sparkat spelare och inhandlat dyra ersättare som ökar på en redan ansträngd ekonomi?!"

För ett par år sen hade jag också tvekat om ekonomin. Men vafan, idag tillhör vi det övre skiktet när det gäller vad ekonomin tillåter. Vi har betydligt bättre förutsättningar än t.ex. Skellefteå, SSK, Luleå, DIF och t.o.m. TIK om man tittar på omsättning = ekonomiskt utrymme. (Jag vet att Läkerolen kostar men höga kostnader genererar ännu större intäkter, precis som i Karlstad, Göteborg, Linköping osv. Det är därför omsättning är det enda vettiga måttet på ekonomisk status i idrottsvärlden.) För mej är det obegripligt att TIK kan ha ett koppel finska landslagspelare och vi har ett par norska (!) och en amerikan. Nåt fel äre! Antingen avlönar vi dussinlirarna för bra eller så köper vi världens dyraste isotejp. Brendl kan inte tjäna lika bra som Pärssinen, Hahl, Pyörälä, Tenkrat och Hedström tillsammans. (Förresten, jämför dom här lirarna med våra 5 bästa. Bredd sucks!) Finns det en spänn över - KÖÖÖÖP!

Peja: Ska man bedöma Brendl måste man ta hänsyn till vad man kunde ha fått istället för dom pengarna. Brendl är bra men han kan inte lyfta ett lag på dekis. Han kunde gjort succé i förra årets brynäslag där spelet flöt på men i dagens Brynäs behövs nåt annat än en spelare som visar gamnacke varje byte och kostar som en Tenkrat. När han värvades trodde dom ansvariga att Brynäs skulle bli ett topplag. Efter 17 omgångar törs man nog påstå att den bedömningen har gått åt h-vete.
Kommentera

Huss: Ja, men jag tycker ändå att det känns lite fel att välja orden "mycket bra" , om spelet de senaste matcherna. Spelet har absolut inte varit mycket bra.
Kommentera

munkas: Nja, riktigt så oförtjänta har väl poängen inte varit. Bortamatchen mot Mora var väl Brynäs klart värda att vinna, den ödestigra förlusten mot SSK också osv. Tur och oflyt jämnar ut sig i längden så poängen har man krigat till sig förtjänt trots att spelat varit ängsligt och stundtals virrigt i försvarszon. Framgång föder framgång, speciellt om han har en stabil trupp att luta sig mot (läs HV) och motgång föder motgång om man inte har det. Det är tyvärr ingen ovan situation laget befinner sig men de flesta hoppades nog att vi skulle upp ett snäpp i år men det var varken truppen kapabel till eller mentalt redo för. Till råga på allt är det den, med några få undantag, jämnaste serien på många, många år.
Kommentera

Huge:
"Tycker du att det gjorts "ingenting" bara för att man inte redan sparkat spelare och inhandlat dyra ersättare som ökar på en redan ansträngd ekonomi?
Det viktigaste är att spelet börjat funka med det material vi redan har, och det har sett riktigt bra ut dom senaste 5 matcherna. Plumpen mot HV ändrar inte på detta faktum, som jag ser det."

Jaså, du tycker spelet har sett riktigt bra ut de senaste 5 matcherna...., jag säger då det. Enligt min mening har Brynäs enbart haft en enorm jävla röta som skrapat ihop så pass mycket poäng i dessa matcher.
I hemmamatchen mot Mora vann man oförtjänt, 1 poäng hade varit rimligare då Mora var det bättre laget.
Mot DIF hade man tur att man ens fick 1 poäng, borde varit noll om man ser till chanserna. I senaste matchen mot Skellefteå var man allt annat än bra. Bergs-kedjan firade ju för bövelen julafton i brynäszonen och hade inte tomten i målet varit så fet hade det garanterat blivit torsk. Bortamatchen mot Timrå är väl egentligen den enda ljusglimten, spelmässigt. Till handlingarna skall det dock tilläggas att Timrås målvakt och backar bjöd på en handfull av målen...
Nä du, Huge. Det duger inte att sitta och hitta bortförklaringar när Brynäs förlorar för att sedan, helt onyanserat och färgblint, säga att spelet funkar bra, när man vinner oförtjänt.
Gå i korgen!
Kommentera

sylf: Den enda spelare som skulle kunna spetsa till en redan spetsig trupp är väl i så fall Knut-Henrik Spets. hihihi,hahahaha. Fattar ni?
Nä, förlåt. Nu ska jag gå tillbaka in i köket och kolla så repet sitter ordentligt runt bjälken och gasen från spisen är påsatt. Den 13:e måste allt vara klart...
Kommentera

Peja: Ondrej Kateter, Janis Sprukts, Olli Malmivaaaara, Mäenpäää etc etc. Va fan är det???? Skulle det där vara spelare som SPETSAR den redan befintliga truppen? Med spets måste ju menas såna som är bättre än de vi redan har. Typ Lars Jonsson eller A.Karlsson.
Kommentera

Peja,70Rodrigues:

Jag sammanställer eran namedroppinglista o mailar Sundlöv på en gång
.Men nåt måste vara fel,för ni lyckades få in en svensk bland alla dessa namn;)

Miika Wiikman,
Janis Sprukts,
 Kim Hirschovits,
Toumas Pihlman,
Jarkko Immonen,
 Lars Jonsson,
 Mikko Mäenpää 
Olli Malmivaara
Jani Rita,
Petr Sykora,
 Milan Bartek
Tony Salmelainen
Ville Leino
Tim Stapelton
Janne Pesonen
Hannes Hyvänen
Michal Bros
 Ondrej Katenas
Kommentera

Peja: Lägger till Miika Wiikman, Janis Sprukts, Kim Hirschovits, Toumas Pihlman, Jarkko Immonen, Lars Jonsson, Mikko Mäenpää och Olli Malmivaara på den listan. Men det är klart, efter säsongen kommer det att finnas många bra kontraktslösa spelare i ES också.
Kommentera

Peja: Saken är ju den att han inte lär få något bud, det är ju en spetsspelare :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Jani Rita, Petr Sykora, Milan Bartek och Tony Salmelainen är ju andra potentiella spetsspelare. Bartek skulle nog gå till BIF nu på direkten om han fick bud.
Kommentera

70 Rodrigues: Vill vi verkligen att Brendl slappnar av? :) Kan han det, eller blir han kliniskt död då?
Kommentera

Gusten: Tror att Brendl producerar mer på isen om han har några landsmän i laget. då blir den sociala biten lättare och man kan slappna av på ett helt annat sätt.
Kommentera

Gusten: Varför inte, kan ju knappast bli sämre?
Kommentera

70 Rodrigues: Slänger mig in spekulationerna jag också. Någon som känner till denna tjomme? Transatlant - check... Center - check.

Hur som helst verkar han brutit kontraktet alt. fått kicken från Lions
Kommentera

Peja: Här är en forwardsuppsättning jag vill se:

Brendl-Bros-Kratena. Vet du hur Michal Bros och Ondrej Katenas kontrakt ser ut med Kärpät?

Andra spelare i Finland som borde studeras kontrakt eller ej är:

Ville Leino
Tim Stapelton
Janne Pesonen
Hannes Hyvänen.
Kommentera

prosten: Sorry, glömde Spets, han står här på lappen :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Den enda av som som jag motsätter mig att dojja är; Sebastian Karlsson.
Annars så instämmer jag till fullo på din lista, speciellt det sista..!
Kommentera

70 Rodrigues: Nu får du bestämma dig, duger Spets eller inte...
Kommentera

Dessa spelare ska inte ha förlängt nästa säsong:

Daniel Johansson
Tommy Sjödin
Antti Hulkkonen
Ove Molin
Sebastian Karlsson
Micke Lind
Janne Hauthonen
Markus Korhonen
Daniel Sperrle

Dessa spelare måste ersättas med spelare som kan tillföra spetskompetens, det håller inte att breddvärva om man vill vara med och slåss med dom stora pojkarna. Sundlöv borde också ta sig en rejäl funderare om han är rätt man för sin post.
Kommentera

70 Rodrigues: Håller med!
Kommentera

DJ, Sundqvist, Hermansson, Spets och Hauthonen är spelare som inte tillför nämnvärt mycket. Tycker att man ska satsa på J Carlsson och Andersén, ingen av dom har gjort bort sig när dom fått spela, tvärtom, det är dom som har gått in med hjärta och både givit och tagit stryk. Finns ingen fingertoppskänsla i föreningen, tyvärr.
Kommentera

Tycker fokus ligger på fel spelar;

Ta tex Sjödin, Månsson mf.l hur mkt har dom tillfört hittills?
Jag har sagt det förr å säger det igen; Låt junisarna visa vad dom går för!!
Kommentera

Peja:
Utan Brendl hur många mål hade Lind gjort då?
Kommentera

Peja: Ja,men det krävs nog mer än att göra mål var 10:e match. Det kravet kan man ha på honom, det har han nog på sig själv också.
Kommentera

sylf: Brendl lyfter visst laget. Vad hade Brynäs offensiv varit utan honom? Ingenting. Det är bara Brendl och Lind som producerar, det krävs fler...
Kommentera

Huss: Hietanen är en medelmåttig back,Kankan likaså.Brendl bra,var 10:e match. Ingen av dom lyfter laget nämnvärt.Att ha som ambition att gå minst till semi och inte satsa på mer spetskompetens är ju nästan löjligt. Men jag kan förstå chansningen med Brendl, en sån som bär eller brister. När man däremot värvar centrar eller backar måste man nog vara mer säkra på sin sak.
Kommentera

sylf: Nåja, Hietanen, Kankan och Brendl är knappast andra klassens spelare men jag förstår ditt resonemang.

Almtorp mot Ask låter som ett byte jämnt av, men det är klart Almtorp växte på slutet.
Kommentera

sylf: Jag gillar Almtorp, men vette katten om jag vill ha ytterligare en tredjecenter. Då har vi 5 tredjecentrar och en andredito (Lind).
Kommentera

Vet inte om det redan avhandlats här inne men Almtorp är tydligen på väg till DIF...
Kommentera

Jompe: Man kanske bör ta sig en funderare på hur herr mormor fungerar som sportchef. Hans drömvärvning var ju Hutten och innan det sa han samma sak om Simon Skoog!! Sen har han bara släpat hit en massa andra sortering, Widing undantaget. Andra lag förstärker medan vi fyller på med samma gråa figurer som inte har någon som helst spetskompetens. Vi har ju inte ens riktiga målvakter.......
Kommentera

Huss: :-)
Kommentera

Huge: "Jag försöker resonera på ett realistiskt sätt och inte bara skrika på förstärkningar hit och dit, utan att titta på konsekvenserna och ifall det öht är möjligt."
Lustigt, jag trodde att även de som förordade förstärkningar också resonerade kring dessa men så blev man stämplad som en skrikande hysterisker ;-)
Kommentera

Huge: Ja, jag tycker faktiskt att det gjorts ingenting. Spelet har sett battre ut de senaste matcherna, inklusive forsta perioden mot HV. Det ar sant. Lika sant ar att vi ligger pa kvalserieplats, och hispig och nervost lagd som jag ar får jag for mig att något kanske borde goras. Men sen laste jag ditt inlagg och inser att allt ar under kontroll. Tack.
Kommentera

« · 937390 · »