Brynäs IF

730531 inlägg · 7961 ämnen

A proposito de nada

« · 2788917 Till forumet

Sv: A proposito de nada
Brynäsgubbe: xGF har jag förstått bygger på statistik:

1 Dela in hela isen i ”pixlar”. (minirutor)
2 Titta på statistiken långt tillbaka hur ofta det blivit mål på skott från varje pixel/ruta
3 Summera sedan alla skott under aktuella matchen och väg in sannolikheten för resp pixel (enl punkt 2) som skott avlossats från i just denna match - och då får man xGF

Tror jag 🙂
Kommentera

Silly-surr: Abbotts julklapp till HV ? och ?stöld? från Brynäs
Va fan gäller det
Kommentera

Metalman: framtida Carolina Hurricanes rykten
Kommentera

Svensson_62: Exempel:
3 skott från 0,1 pixlar (10% av skott därifrån brukar gå in statistiskt sett) plus 2 skott från 0,4 pixlar under en match =>
(3 x 0,1) + (2 x 0,4) = 1,1 xGF

Tror jag 🙂
Kommentera

Tigerhjärta: Westfält istället för Vesel däremot kan jag köpa. Om nu homegrown temat skall ha prio.
Kommentera

Brynäsgubbe: Man får nog titta lite på det mer över tid för att det ska vara mer rättvist/exakt. Självklart är det kul att Brynäs (oftast) har högre xGF än motståndarna i matcherna men det är som sagt inte så att det säger allt. Tittar man på det över tid så tror jag det ligger ganska exakt (framförallt vid lika styrka, bra bp/pp kan sticka ut mer). Sen om Brynäs t.ex. har 2.5 i xGF och gör 3 mål så kan de nästa match ha 2.5 xGF och bara göra 2 mål och då är den ju "på 0" (2.5+2.5 = 5 mål). Det är ju svårt att göra 2.5 mål i en match :) Så ett 2.7 i xGF kan ju "bara" bli 2 mål ändå för att man inte nådde upp i 3. Därför kan det ju se ut som att den inte stämmer så ofta.

Sen finns det så klart lag som har dåliga målvakter (FBK första halvan av säsongen) som sticker ut negativt sett till att de släpper in många fler mål än förväntat. Eller Örebro som räddat mycket mer än förväntat. Och FBK har på senaste tiden haft resultat som mer speglar deras statistik och detsamma med Örebro som faller som en sten i tabellen (något jag och några andra har sagt borde hända om man tittar på statistiken).

Sen kommer det alltid finnas undantag. Men slår man ut alla lag i SHL på alla matcher när säsongen summeras tror jag man får ett ganska exakt resultat (bara en känsla och inte fakta alls).
Kommentera

Silfver: 50/50 för mig om Westfält är en uppgradering jämfört med Vesel. Vesel är nog billigare också.
Kommentera

Erat: Vilket forum hänger du på? Jag reggade mig på FBK:s forum här på Hockeysnack i början på september när serien började. Ingen har överhuvudtaget nämnt Silfverberg där under hela tiden, än mindre då påstått att han skulle ha "filmat".
Kommentera

janersa: Jag hänger inte på era forum och skulle aldrig göra det heller. Jag har bara läst kommentarer på diverse inlägg om matchen via FB/X osv
Kommentera

Erat: OK. Jag kan också muddra internet och hitta en massa korkade kommentarer på X, FB, Telegram, TikTok etc. om FBK från diverse olika individer som ogillar oss. Men vad är poängen med det?
Kommentera

Gavve: Ok Gavve, statistik är ju historia men av historien kan man ta lärdom och med någorlunda träffsäkerhet se in i framtiden eller hur?

Med det sagt, tror du vi vinner serien i år?

Slutspel är alltid slutspel och där är det svårt att tippa men enligt Svenska spel så är vi andrahands-favorit till guldet efter Färjestad vad tänker du om det?

Mastiga frågor jag vet men jag har börjat få lite hybris efter denna inledningen så jag är nyfiken på vad datan säger :)

Jag förutsätter då självklart att vi är förskonade från skador osv.
Kommentera

Soffdomaren: Om jag får säga vad jag tror så är det att det brukar ändå landa på målvakter i slutändan i ett slutspel. Källgren? Nja jag tror inte han är en direkt slutspelsmålis men jag kan ha fel! Ludde däremot tror jag kan sprattla lite mer och vinna matcher i ett slutspel.
Tror däremot vi har mer av slutspelsspelare i Bertilsson, Rödin, Larsson, Silfverberg osv. Säkert Oskar Lindblom med. Frågan är hur långt våra spelskickliga backar orkar ta det när det kommer till längre matchserier
Kommentera

JawKee: Källgren har varit slutspelsmålvakt och vunnit guld ju?
Kommentera

JawKee: Källgren var (observera VAR här) en ruskigt bra slutspelsmålvakt i Växjö.
1.74 GAA och 93% säsongen 20/21. (2.37 och 91.1% i grundserien).

Och detta betyder så klart inte att han kommer vara bra denna säsong. Men han har varit bra i slutspelet tidigare.
Kommentera

Huge:
Jag tycker det ser ut som att han tappar skäret. (Alltså inte filmning men det borde inte varit utvisning heller)
Kommentera

janersa: Hört talas om Twitter?
Kommentera

janersa: Här kanske? Många som svor över Silfverberg där.
Kommentera

JawKee: Källgren var ju stor spelande i hela slutspelet när han tog guld med Växjö
Kommentera

Gavve: Absolut har han varit det. Och han får gärna motbevisa mig. Jag utgår ifrån vad jag sett på isen och i underliggande stats denna säsong. Och vad jag sett hittills är att han tar det han ska och inte jätte mycket mer än så. Sen kan det förändras. Men hittills har Ludde haft en högre högstanivå. Slutspel är dock slutspel och något helt annat än grundserie.
Tycker dock absolut att vi har bättre målvakter än FBK.
Kommentera

Brynäsgubbe: Hittade också följande kommentar:
"Silverberg är riktigt bra alltså. Kul match på det stora hela. Bra domarnivå. En poäng är klart godkänt med manfallet."

Så här: Majoriteten av FBK-fans har respekt för Silfverberg och vet hur bra han är. Precis som majoriteten av BIF-fans förstår att uppskatta FBK:s toppspelare. Att det sedan finns inlägg på finnig tonårsnivå både hos er och hos oss får man överse med och inget att bry sig i. Själv tycker jag Silfverberg är en av SHL:s absolut bästa spelare som jag avundas er och gärna haft i vår laguppställning. Och någon filmare är han inte.
Kommentera

janersa: Den som söker, den finner. Det finns vissa kommentarsfält och forum som man ska hålla sig undan. Rötägg finns i alla led. Så jag håller med.
Kommentera

janersa: Tar inte ställning. Tror alla matchtrådar ser ut sådär i alla supporterforum.
Kommentera

« · 2788917