Brynäs IF

730061 inlägg · 7961 ämnen

Alla Helvetes Kval

« · 2517253 · » Till forumet

Sv: Alla Helvetes Kval
KB: Brynäs: Hur många får man ha?
Låst ämne

nittontolv: Sponsorerna ger nog bonus vid avancemang så det bör man kunna knyta upp spelare med.
Låst ämne

Rodrigo: Däremot kan man fråga sig hur Alcén känner över situationen. Hans chef vägrar bekräfta förtroende för honom trots flera försök från media. Sen tar man in en gammal sportchef som ska ”assistera” honom i rollen. Han behöver hjälpen, men krävs en del prestige att acceptera att ens arbetsgivare inte litar på en.
Låst ämne

Sportnisse: Tröttmösselösning…
Nåja, recyclingen av spelare och tränare är väl förhoppningsvis ett miljövänligt alternativ?
Låst ämne

Lemp: Kan vara ett sätt att få honom att säga upp sig.
Låst ämne

Finns det ens några seriösa spelare som vill skriva på för en skämtklubb? Spelare som har potential i sig att växa och bli bättre har ju 0% chans att göra den resan i Brynäs. Spelare som redan är etablerade har mer vett än att skriva på och delta i denna charad. De enda som kommer är avdankade som inte får riktiga kontrakt på annat håll, de kommer dessutom få en överdriven lön för de är kompisar till Ove, Johan m.fl. Nästa år har alla sponsorer insett samma sak och sen är kk ett faktum.
Nu vet vi varför Bosse lämnade iaf, han kunde inte stå bakom detta beslut.
Fan vad irriterad jag är.
Låst ämne

Lemp: Kan ju vara så att Alcén får kicken och man tar in Masken istället. Vet inte vad som är värst egentligen.
Låst ämne

KB: ” Hur många sportchefer ska ni ha?”

Hur många lingon finns det i skogen?..
Låst ämne

dabif: Finns ju många spelare som senaste åren fått sin utveckling i just Brynäs. Varför skulle det inte gå menar du? Samuel Ersson, Adam & Jesper Boqvist, Johannesson. Oskar Lindblom dessutom. Köper inte det.
Köper dock att Brynäs börjar bli en skämtklubb. Det sköts ju verkligen pissdåligt uppe på kontoret.
Det jag hoppas på är att Ove går in som Ass. JUST NU och att man fyller på med någon annan/extra senare.
Låst ämne

Rodrigo: Sen kan man fråga sig vilka meriter masken har som tränare om han ska in i ledarstaben. Den enda erfarenheten han har egentligen är från division tre. Någon kompetens som tränare på högre nivå bör väl ändå vara minimikravet.
Låst ämne

Lemp: Nu har vi testat att köra med finnar - gick ju sådär…
BIF kanske tycker att det är dags att göra en George Costanza - om livet inte funkar, gör tvärtemot dina naturliga instinkter och se vad som händer - voila!! in med Masken som bevisligen gjort livet surt för många finnar… 😀
Låst ämne

Brynäs säsong 2023/2024 känns fan fräscht!!! Nytänkande och innovativt. Kan det bli 1an om 1 år tro??? 🤣🤣🤣

#alcenkvar
Låst ämne

Efter att ha smält detta ett tag:

Gällstedt : Känns helt ok/bra/spännande. Utan att egentligen känna till hans spelfilosofi. Men har skaffat sig erfarenhet och gjort en del bra resultat.

Molin: Mja. Älskar Ove, men här tror jag ekonomin varit en faktor, Ove är redan på payrollen och har dessutom meriter goda nog för att vara assisterande. Jag är på förhand helt ok med detta eftersom Gällstedt ändå känns ganska fräscht.

Masken: Här vet jag inte vilken roll han ska ha, men är på förhand inte positiv till detta oavsett roll. Möjligtvis att jag kan köpa detta om han under ett år ska fungera som mentor eller liknande till Alcén, övergångssportchef, kombinerat med nån slags tränarroll.
Låst ämne

Lemp: Det borde inte vara någon prestige öht i det. Alcén vet att han är en rookie, Brynäs vet det, och vi vet det. Är man ödmjuk och vill lära sig nya saker borde det snarare vara något Alcén VILL ha. I synnerhet efter det som hänt...
Låst ämne

Brynäsgubbe: OM det nu blir Gällstedt, Molin och masken så låter framförallt Gällstedt spännande. Molins hockeykunskaper kan nog ingen ifrågasätta och han är redan på lönelistan. Maskens roll att även stötta Alcén kan nog bli bra då han förmodligen har ett betydligt större kontaktnät.
Ingen wow-känsla men kan bli bra.
Låst ämne

Håller med de flesta här. Gällstedt känns helt ok! Inte det fräschaste, men ok. Larsson hade känts bättre än Molin (även om jag gillar Molin bättre som person). Masken känns som ett trött val.

Om kontrakten är korta och till för att köpa sig tid att bygga något nytt fräscht på längre sikt är jag fine. Förstår att vi inte kan plocka nästa Kenttä/Georgsson nu och förvänta oss snabba resultat. Men det måste vara avsikten att hitta sådana personer på längre sikt och fasa ut det gamla. Men det lär ju kontraktslängden visa när den blir offentlig. Inga jäkla fyraårskontrakt!

Vill ha en plan på medlemsmötet. Hur tänker man på sikt?

Näe, min första magkänsla är faktiskt inte särskilt bra, men hoppas att de vet vad de gör.
Låst ämne

Jösses, vad besviken jag är 😔
Låst ämne

JohnnyBotox:

Vadå hoppas de vet vad de gör? Det är ju samma personer som vi hoppades på förra säsongen som tagit detta beslut. Vi Brynäsare har så låg självkänsla att vi bara fortsätter hoppas istället för att driva verklig förändring…
Låst ämne

Samma blåögda stämning här inne som under alla år. Prövar man bara nytt så blir det bra. Gällstedt ska prövas i Brynäs o den chansningen har vi råd med.
Vi måste ju för fan ha någon som i nutid haft framgång i HA o kan det taktiska spelet som krävs där.

Sen hetsjakten på alcen är lika blåögd här inne.
O svedmans hantering om höken har rätt är ju så inihelvete oprofessionellt som det kan vara just nu.
Svedman har självklart minst lika mycket ansvar i resultatet som JA/EG.

Till Alcens försvar:
Brynäs har varit ett bottenlag, o bla Sanny har förmedlat att då kostar spelare mer att signa.
Så det är en anledning att vi kan ha fått ett bottenlag som kostar. Sen spelar scouting in - självklart!!!
Men.. ..tex året då HV åkte ut gick de ut med att nu ska vi värva oss ur detta läge. De var dock sena ut.
NU - vad sa Svedman o Bosse-bank under säsongen? Det finns pengar till värvning (så de inte ska få kritiken) men de har inte sagt att det finns pengar till det Alcen behövde.
Att Alcen letade rätt spelare tyder ju på rädslan att offra den lilla peng som fanns då bättre kan komma ut på marknaden. Då fick han inte förutsättningarna för att lyckas. Och var Alcen så extremt dålig så var det ju än värre att Svedman inte kunde identifiera detta o göra förändringar i tid.
Att klandra Alcen som man gör har inne hade bara varit legitimt om vi gått kraftigt i plus.
Svedman har självklart minst lika mycket ansvar i resultatet som JA/EG.
Låst ämne

xxx BIF xxx:

Håller med Svedman har det högst ansvaret för vårt resultat. Bosse Bank kände antagligen att Svedman var fel från första början men mäktade inte med den förändringen och väljer att hoppa av, kvar står Svedman och Cahling…
Låst ämne

Molla:
Och HA.
Låst ämne

xxx BIF xxx: Fast alla sa väl att det fanns pengar till värvningar under säsongen och Brynäs värvade ju Finlands VM-etta?

Med bra scouting hade man givetvis klivit in i säsongen med en bättre trupp. På grund av amatörmässig scouting förlitade sig klubben på att tränarna kunde hitta spelare och att Alcéns gamla lagkamrater skulle vilja komma tillbaka. Urvalet blev extremt begränsat.

Vi får se vad som händer nu, men gissningsvis blir det en kavalkad av gamla lagkamrater till Alcén och spelare som tränarna känner som värvas in.

Ingen i Brynäs organisation verkar ju vara beredd att lägga ner grovjobbet som krävs för att scouta fram spelare. Där tycker jag att Svedman och styrelsen har ett stort ansvar i den bemärkelsen att de måste ställa de kraven på sportcheferna.

Jag brukar gå på ganska många allsvenska matcher och har nog sett varenda SHL-sportchef förutom Alcén i arenorna. Till och med Abbott har jag sett, trots att de är hemmahörande extremt långt bort från den arenan. Samma sak när man kollar på tv-sändningarna, massa andra SHL-sportchefer och tränare kollar på matcher, men Brynäs sportchefer lyser med sin frånvaro.

Däremot verkar Brynäs sportchefer kolla på extremt många träningar i Gavlerinken…

Som sagt, det handlar om att göra grovjobbet, precis som för spelarna på isen. Man kan inte fuska till sig kunskap.
Låst ämne

Peja: Tycker Gällstedt känns spännande. Men istället för masken borde man satsa på en duktig scout
Låst ämne

Peja:
Men om allt det du beskriver är enda anledningen till att vi åkte ut - borde då inte Svedman tidigt, eller iaf då fönstret stängdes, agerat så vi kunde få ett bra SCs team?
Hur du än vrider o vänder på det kan du inte bortse från att Svedman hade ansvaret att identifiera och agera på delar inom organisationen där det inte fungerar.
Han kunde ju agera på tränarteamet.

Och som sagt - Alcens peng var nog begränsad för att kunna agera på spelare som andra tog in. Det är blåögt att tro att Alcen hade bra förutsättningar att lyckas o det är enda anledningen till att vi åkte ut - utan att peka fingret mot Svedman o hans ansvar!
Låst ämne

Min lillebror Jonas född Brynäsare somnade in 02:35 inatt 💔 Fuck Cancer! Var bara tvungen att få skriva det 💛🖤❤️2023 blev inget bra år..
Låst ämne

xxx BIF xxx: Fanns tydligen pengar till att leka med en jävla massa målvakter.
Låst ämne

pjåtor: Beklagar pjåtor 😢
Låst ämne

dabif: så din lösning var att ha VV kvar?
Låst ämne

pjåtor:usch fy, lider med dig ❤️❤️
Låst ämne

pjåtor: beklagar sorgen!
Låst ämne

xxx BIF xxx: Nej, korpenklass på scoutingen var inte den enda anledningen till att Brynäs åkte ur, men det var en väldigt stor anledning. Det omöjliggjorde ”Oskarshamns-värvningar”.

Alcén hade säkert en begränsad peng, men vilken sportchef förutom Nubben hade inte det? Jag såg inte Malmö gå loss på massa klasspelare under säsongen.
Låst ämne

pjåtor: Beklagar sorgen.
Låst ämne

pjåtor: fruktansvärt, lider med dig och din familj.

Sköt om dig och nära & kära.
Låst ämne

pjåtor: Beklagar verkligen sorgen Pjåtor . Det är en djävla sjukdom hoppas ni får all stöd å hjälp ni behöver .Så många styrkekramar som jag orkar skicka ❤🤗 .. Fuckcancer
Låst ämne

Peja:
Vilken scouting var dålig menar du?
Det var förläggningarna som var problemet.
Och störst problem var Palve - som alla argumenterade sig varma för. Vad stod du själv i palvefrågan förra året?
Hade vi bytt tränare så hade vi kunnat vara kvar.
Personligen var jag emot bytet länge - men när Molin ändrade spelet med vändningar från egen zon istället för burskydd inser jag hur fel Manner hade!
Låst ämne

pjåtor: Åh fy fan vad hemskt! Får beklaga sorgen!
Låst ämne

xxx BIF xxx: Det handlar inte om enskilda spelare (läs Palve). Det handlar om att ha rätt arbetsmetod som leder till rätt kunskaper. Vad jag menar med dålig scouting borde inte ens behöva motiveras vid det här laget. Det borde vara redan vara uppenbart för dig och alla andra som följer laget nära.

När det gäller förra säsongens silly season fanns det ett före och ett efter kriget i Ukraina. Så var det för alla klubbar. Den tråkiga och för många helt oväntade utvecklingen i Ukraina gjorde det till en mer svårbedömd silly season.

Nivån på SHL gick upp så pass mycket att många spelare som tidigare höll hög klass i ligan inte längre gjorde det. Brynäs utnyttjade situationen genom att ta in flera KHL-spelare som utan tvekan hade spelat kvar där om det inte vore för kriget.

Sen satsade Brynäs på fel hästar, men det är mycket svårare att hitta rätt hästar om grundkravet är att hästen antingen måste ha delat hästhage med sportchefen eller haft någon av tränarna som jockey.
Låst ämne

Molla: förstår vad du menar, men det är en svår balans mellan kontinuitet och "sparka alla". Svedman har gjort ett bra intryck på mig. Campese kändes mer som en snackepelle. Svedman har kom in i ett svårt läge efter kvalet och har inte varit på sin plats särskilt länge så tror inte att han hunnit få till den organisation han vill.

Svedman känns rätt, men det är ju inte säkert att det är så. Sedan finns det ju kontrakt att ta hänsyn till och han kan säkerligen inte offentligt säga exakt hur han tänker (om han t.ex. avser "fasa ut" Alcén så vore det ju korkat att säga det till oss medlemmar). Jag om det fortfarande är lika kaosigt efter 3-4 år med Svedman bör man nog tänka om, då han man definitivt fått sin chans.

Min poäng är att vi inte kan kasta ut hela styrelsen vartannat år och byta riktning, då kommer vi ju inte komma någonstans heller. Man får nog ha lite tålamod och låta de personer man tror är rätt få sin tid. T.ex. ett år som sportchef ger ju inget rättvist utfall då du troligtvis ärver 60-80% av en trupp första året.
Låst ämne

Peja:
Alldeles nyss var det scoutingen du kritiserade - men du kan inte säga vilken som var delar-scoutad, utan nu är det metoden som är fel.
Men kan du inte kritisera enskilda fel-scoutningar kan du väl inte kritisera metoden heller.
Klart du kan kritisera enskilda individer - hade vi inte förlängt med palve så hade den pengen funnits till att värva någon annan i den prisklassen o det hade lyft vårt spel garanterat.
Låst ämne

pjåtor: Beklagar sorgen...
Låst ämne

xxx BIF xxx: Brynäs urval bestod i stort sett bara av Alcéns gamla lagkamrater och spelare som tränarna haft förut. Dvs ingen scouting överhuvudtaget. Vad mer behöver du veta om hur scoutingens brister, när den överhuvudtaget inte existerade?

Ja, självklart kan man snacka om enskilda spelare, men de besluten var bara en konsekvens av en dysfunktionell struktur. Tror du själv att Brynäs råscoutade Suomela och andra potentiella toppcentrar och därefter kom fram till att det vore bättre att förlänga Palve?
Låst ämne

Peja:
Vilken spelar var du missnöjd med innan serien drog igång?
Låst ämne

Sen är det lätt att nu sitta och tycka saker och ting, vi vet ju inte ännu hur ledarstaben blir säkert. Bara rykten än så länge.

Samma med truppen, lätt att bli "carried away" och tänka att det blir som förra året iom rykten om förlängningar med våra gamla trötta spelare och hemvändare. Men om dessa utgör en stomme och vi kryddar med nytt och lovande så kanske det blir bra ut till slut. Får väl försöka ha lite is i magen och inte kritisera för hårt. Än...

Ölund, Rödin, Larsson, Kinnvall, Bertilsson är ju en ganska bra stomme i HA. Är väl mest när Lindbäck kommer på tal som denna stomme känns lite trött. Men om han fått ett skambud och det kommer in en yngre lovande målvakt och kompletterar så kanske det inte är så tokigt ändå.
Låst ämne

xxx BIF xxx: Jag har bara tid att följa SHL och HA. Förstår inte riktigt poängen med att älta vad olika personer här tyckte inför säsongen. Självklart föreslog jag flera HA-spelare, precis som en del andra personer gjorde. Lika självklart är det att vi hade föreslagit spelare från andra ligor om vi hade haft tiden att följa fler ligor, vilket exempelvis heltidsanställda sportchefer har om viljan finns.

Jag ställer liksom högre krav på folk som bokstavligen bara jobbar med hockey, men du kanske tycker att du, jag och andra borde ha lika mycket tid på scouting som två heltidsanställda sportchefer? Eller vad är din poäng…?

Tror att alla här inne har haft både rätt och fel med profetior om olika spelare.
Låst ämne

Peja:
Men om du inte kan kritisera enskilda spelare innan hur kan du så såga scoutingen?
Som sagt, Manner kanske hade ledarskapet men inte taktiken.
Vi tippades högre än vi kom - och det beror väl knappast på korpscoutning, å än mindre på metoden.
Ska du kritisera scoutingen lär du ge exempel på vad i den som var dålig.

Ge namn på div spelare kan vi ju alla göra o är bara lall lall - även Alcen kan ge andra namn han vill ha. Men de ska komma hit för rätt peng också.
Låst ämne

Peja:

"Sen satsade Brynäs på fel hästar, men det är mycket svårare att hitta rätt hästar om grundkravet är att hästen antingen måste ha delat hästhage med sportchefen eller haft någon av tränarna som jockey."

En klassiker. 👍
Låst ämne

pjåtor: Beklagar sorgen! ❤️
Låst ämne

pjåtor: Beklagar sorgen pjåtor 😢
Låst ämne

Peja: Har man inga svar byter man fokus.
Låst ämne

KulaShaker:
Sätraåsens adelsmärke?
Eller... där säger man inget alls...?
Låst ämne

« · 2517253 · »