Brynäs IF

730032 inlägg · 7961 ämnen

Alla Helvetes Kval

« · 2518297 · » Till forumet

Sv: Alla Helvetes Kval
10272: Haha! Om ”att höfta” hade ett ansikte så vore det du!<3
Men kul att du delar med dig från dina insiders, otroligt generöst;))
Låst ämne

dabif: Apropå det där med ”klappkass match efter match” så kan man reflektera över följande:
Efter 14 omgångar hade vi erhållit 6 vinster och 8 förluster.
Veini hade startat 4 matcher varav samtliga var förluster. Limpan startade 10 matcher och 6 av dessa var vinster och 4 var förluster. Under denna tid så erhöll vi bl a 3 vinster i rad där Limpan noterade ca 94 % i och 96 % i två av matcherna (Örebro och Skellefteå). Veini startade i ytterligare 2 matcher som båda slutade i förluster.
Med detta vill jag säga två saker:
1. Det var ingen slump att Limpan fick spela fler matcher än Veini.
2. Limpan var verkligen inte klappkass i match efter match. Tvärtom startade han serien relativt bra men blev precis som hela laget mer osäker i sitt spel efter hand.

För egen del så tycker jag att det är uppenbart att Brynäs försvarsspel, eller egentligen bristen på ett sådant, är orsaken till att i stort sett samtliga målvakter vi sätter i målet misslyckas.
Men för att vara tydlig, jag tycker inte Lindbäck gjorde en bra säsong. Han får definitivt ta på sig några av förlusterna. Det finns dock många spelare i laget som får ta på sig några förluster. Lindbäck presterade i stort på ungefär samma nivå som övriga laget.
Låst ämne

Tigerhjärta: Höken tweetade detta i natt: "Så här kan alltså Brynäs grund inför HockeyAllsvenskan 23/24 se ut:

Lindbäck - X

Bertilsson - Kinnvall
Lindstein - X
X - X
X - X

Rödin - Scott - X
X - Larsson - X
Kvist - Ölund - X
Ljungcrantz - Blomqvist - Noel Nordh

Typ."

Rätt stabil grund får man ändå säga. För att vara i HA.
Låst ämne

KalleTeodor: Hela målvaktsituationen blev ju fel.
Man undrar ju hur det hade låtit om inte JA värvat Lindbäck, och VV hade fortsatt med sin "fina" form.
Jösses..

Sen min främsta kritik mot AL är framförallt att han släppte enklare puckar än Felix när Felix var som mest osäker. Och det var ju inte en gång..

Bara på rak arm såhär så är det väl 5 matcher som tappats pga detta.

Sen så är det med otroligt kluvna känslor man ser fram mot nästa säsong.
Gå upp är ju nästan svårare än att vinna SM guld.
Vinner man inte, tråkigt självklart.
Men man tappar ju inte hela laget som man riskerar i AS.

Nä fy fan. Det kommer bli samma om inte mer känslor nästa år. Pga att så mycket står på spel...
Låst ämne

Noterar att det är DIFs unga som driver laget framåt mot Löven. Lite som i seklets början när 33, Ironhook och Larsson drev laget mot guld.
Något för Masken/Svedman att tänka på.
Låst ämne

Silfver: Nu var Klasen skadad igår, men vet att när han varit hel så har dom även spelat 1 av Öhgren/Lekkerimäki/Östlund i varsin kedja, i början av säsongen körde dom ju alla 3 tillsammans. Tror även det är något att tänka på när man sätter ihop vårat lag, försök sprida ut våra yngre talanger så att dom faktiskt får chansen bredvid typ Rödin, Scott och Larsson (om dom två sistnämnda blir kvar)

Köra 2 rutinerade med 1 yngre helt enkelt!
Låst ämne

Silfver: Så är det!
Om det blir Gällstedt, Molin & Masken så är det som upplagt för att skapa en trygg miljö hos dem yngre! Dessa herrar är som gjutna för att utveckla yngre förmågor.
Skulle nog säga att det är deras herrars främsta styrkor!
Låst ämne

Silfver: Håller med om att Brynäs måste hitta bra unga spelare. Samtidigt kanske man inte ska ha för stora förhoppningar om att lyckas värva riktigt bra unga spelare utifrån, för SHL-klubbarna kommer ju rensa den marknaden.

Djurgården har en fantastisk ungdomsverksamhet och bra kullar nu. Brynäs har Lindstein och Nordh som kan bli riktigt bra.

Hadobas och Kangas i Västerås är två unga spelare som jag tror skulle kunna tillföra, men de skulle inte vara ledande spelare i ett allsvenskt topplag. Kanske Hadobas med maximal utveckling, men Kangas är mer av en energispelare, vilket också kommer att behövas i ett Brynäslag med många 30+are.

Valdemar Johansson och Nickl är två spelare som nog kan bli bra i framtiden, men annars kommer nog Brynäs behöva hitta lite "leftovers" i SHL-lag. Många av de som kom högt upp i Hockeyallsvenskans poängliga är ju ganska unga svenska spelare som inte riktigt platsat i SHL och behövt gå ner i HA för att få bra istid.
Låst ämne

Tigerhjärta:
Det är ingen nackdel att skapa miljö för yngre men det viktigaste, hur bra är det tränarteamet på HA-spel o skapa en bra gameplan att värva spelare emot?
Låst ämne

xxx BIF xxx: Det är ju helt omöjligt att säga.
Det enda vi vet om det blir den trion är att de är en trygghet för yngre genom sina erfarenheter.
Utöver det tror jag inte någon vet vad som komma skall från deras ledarskap.
Låst ämne

Tigerhjärta:

"Utöver det tror jag inte någon vet vad som komma skall från deras ledarskap."

Häng med lite nu, Tigern, det svänger ju!

"Tydlighet"
Det är det senaste ordet från Alcéns tombola.
Låst ämne

SuneMangs:
Är det helt klart att Strömgren inte blir kvar??
Låst ämne

willyyoung : Det enda som är klart är att vi har Rödin, Bertilsson och Kinnvall på kontrakt nästa säsong. Alla andra är fria att gå vart dessa behagar.
Låst ämne

Auchinleck: Mm, det stora arbetet med att analysera varför det gått så dåligt de senaste 5 åren mynnade alltså ut i att det inte varit tillräckligt tydligt att spelarna skulle vinna matcher…??
Ingenting om svag trupp, dåligt sammansatt trupp, tunn trupp, ingen konkurrens, spelsystem eller brist på vissa spelartyper?

Herregud….
Låst ämne

Kollade om intervjuen med Alcén för att försöka få lite mer hintar om hur laget kan formeras. Han nämner några kategorier, men hjälp mig fylla på med namn. Några uppfyller flera kategorier.

Behöver ha ”ett gäng spelare” som upplevt hela resan förut ”från första match i HA till en fjärde vinst i finalen”
- Chad Billins?
- Taylor Matson?
- Miles Powell?
- Tyler Vesel?
- Tyler Kelleher?

HA erfarna spelare som levererat under hela säsonger:
- Johan Persson?

Ett gäng Brynäsare som vi tycker om:
- Anton Rödin - KLAR
- Simon Bertilsson - KLAR
- Johannes Kinnvall – KLAR
- Johan Larsson?
- Anders Lindbäck?
- Greg Scott?
- Linus Ölund?
- Jacob Blomqvist?
- Sebastian Wännström?

Ungdomlig entusiasm:
- Alexander Ljungkrantz?
- Theo Lindstein?
- Noel Nordh?

Kanske spelare som är överkvalificerade för HA
- Jacob Silfverberg (troligvis inte)
Låst ämne

JohnnyBotox: Bra sammanställning!
”Kanske spelare som är överkvalificerade för HA”
Den meningen är ju jäkligt intressant. Om han inte syftar på typ Silfverberg, undra vad han då menar för exempel på spelare.
Låst ämne

Tigerhjärta: Johan Larsson är väl en sådan spelare.
Låst ämne

Tigerhjärta: han pratade ju såklart om Bertilsson..
Låst ämne

Luddf:
Som sagt, vissa spelare faller under flera kategorier. Blomqvist har t.ex. "gjort hela resan" och är "en brynäsare som de gillar" (antar jag..).

Larsson är "överkvalificerad HA" och "en brynäsare som de gillar".

Mest intressant är väl att vi ska ha "ett gäng" som gjort resan tidigare och det blir ju lätt att titta på HVs lag från 21/22 då. Men även Timrå 20/21 men där hittade jag inte så mycket intressant förutom Blomqvist. Ska vara Lööke då men han har kontrakt i Finland, vet inte om dessa kan brytas för spel i HA?

Är lite spänd på vilka som kan tänkas vara i kategorin "levererat i HA" samt "ungdomlig entusiasm" om vi tittar externt?
Låst ämne

JohnnyBotox: Edit: såg att det bara var på Lån nu

Lööke spelar ju i Björklöven?
Låst ämne

JohnnyBotox: Jag hoppas o tror att man är noggrannare i ha än man va i shl.Tänker då mest på att i tid börja agera om det går dåligt med den här skaran spelare du har räknat upp.
Låst ämne

Santeri Sulku vore spännande att testa i HA...
Låst ämne

JohnnyBotox: Han var väldigt lovande som ung men var det inte någon händelse med honom i Övik?
Låst ämne

JohnnyBotox: skulle spela i Modo denna säsong men hamnade i rättegång och jag vet inte vad som hände sen. Brynäs är nog sista klubben som borde testa Santeri med tanke på Berglund/Hedberg..
Låst ämne

Det har jag helt missat, någon annan som vet? Fortfarande lovande tror jag.

Edit: ok, tack, då ska vi nog inte ta honom...
Låst ämne

Ska vi tippa på ett par ungdomar som nyheter idag tro? Förlängningar med Lindstein och Ljungkrantz kanske?

Hur gör man med Nordh? Går väl i skolan och hade inte kontrakt förra säsongen, skriver man ett "riktigt" kontrakt med honom eller löper det på som tidigare?
Låst ämne

Tigerhjärta: ’Bra sammanställning!
”Kanske spelare som är överkvalificerade för HA”
Den meningen är ju jäkligt intressant. Om han inte syftar på typ Silfverberg, undra vad han då menar för exempel på spelare.’

Kanske försöka locka hem en spelare som Alex Nylander som inte riktigt slår igenom i NHL. Men producerar bra i AHL. Han kan behöva nytt avstamp likt Tima när han kom hit.
Låst ämne

Wesley: bra namn, har väl tidigare nämnts här åtminstone. Men bör väl nästan vara SHL för honom? Ingen relation till Brynäs heller (eller jo, farbror Peter då såklart..)

Lucas Carlsson är en överkvalificerad Brynäsare. JJ också.
Låst ämne

JohnnyBotox: "bra namn, har väl tidigare nämnts här åtminstone. Men bör väl nästan vara SHL för honom? Ingen relation till Brynäs heller (eller jo, farbror Peter då såklart..)

Lucas Carlsson är en överkvalificerad Brynäsare. JJ också."

Jag tänkte mer på det en tränare sa till mig en gång i tiden. Även fast man håller rätt nivå i divisionen man spelar i, så kan det ibland vara bra att kliva ned så man får chans att dominera också. Alex är en som som skulle behöva spela i HA för att kunna dominera. Han är väl från som samma junior kull som Tima? Tima tänkte väl att han skulle dominera i SHL, men riktigt så blev det ju inte.
Låst ämne

Wesley: Spelare som är på gränsen till NHL spelar generellt inte i hockeyallsvenskan. Bara en liten sak att tänka på.
Låst ämne

modomille: Kanske inte omöjligt att någon Brynäsare kan lockas hem, men någon med de meriterna som saknar koppling till Brynäs kan vi glömma.

Woods och Dickinson har ju varit väldigt bra i Modo den här säsongen. De var långt ifrån NHL-spelare.
Låst ämne

Peja: Ronnie Woods och Bruce Dickinson ? :)
Låst ämne

Peja: Apropå det.
Är det någon som hört något nytt rykte?
Låst ämne

Olesen klar för orskarshamn då gör han väl 30 mål där
Låst ämne

modomille: "Spelare som är på gränsen till NHL spelar generellt inte i hockeyallsvenskan. Bara en liten sak att tänka på."

Tror inte du förstår vad jag skriver.
Alexander har varit i Kanada och Usa sedan 2015 när han gick på College. Han har inte lyckats slå igenom i NHL. Han har åkt upp och ned mellan AHL och NHL under åren. Det är väldigt lång tid som tar på psyket och självförtroende.
Såna spelar behöver spela på en nivå där dom kan få dominera för att ta ev nästa steg. Dominera skulle han inte göra i SHL, men troligtvis i HA:

Finns flera Kanadicker och Amerikaner som har varit nere och vänt i HA, som har haft liknande bakgrund som Alex.
Låst ämne

Wesley: Nämn en förutom Dahlen som har gjort det. Spelare som snittar nästan en poäng per match i AHL spelar inte i HA så enkelt är det.
Låst ämne

modomille: Kan bara dra mig till minnes BengtÅke Gustafsson som efter en säsong i NHL med 75 poäng på 70 matcher litar ett år i dåvarande div1 hemma i Karlskoga , där snackar vi förstärkning för dåvarande Bofors IK
Låst ämne

modomille: "Nämn en förutom Dahlen som har gjort det. Spelare som snittar nästan en poäng per match i AHL spelar inte i HA så enkelt är det."

Fattar inte vad du snackar om. Ditt narrativ är helt annorlunda från mitt. Jag pratar om vad spelare bör göra ibland och vad vissa har gjort tidigare.

Du ville ha exempel på spelare. Jag ger dig en Ludvig Larsson som harvade i AHL och tog steget ned till Mora i HA, Värvades av Rögle i SHL. Har nu gjort ett par landskamper i säsongen 22/23
Låst ämne

Wesley: ? Så här skrev du "Finns flera Kanadicker och Amerikaner som har varit nere och vänt i HA, som har haft liknande bakgrund som Alex"

Så jag bad dig att nämna en förutom Dahlen som har gjort det. Ludvig Larsson platsade knappt i AHL så det är inte direkt ett exempel.
Låst ämne

modomille: "Så jag bad dig att nämna en förutom Dahlen som har gjort det. Ludvig Larsson platsade knappt i AHL så det är inte direkt ett exempel."

Ge dig nu! Eller lär dig och förstå
Låst ämne

Wesley: Hahaha..Vem ska förstå sa du?
Låst ämne

Wesley: Vad ska jag förstå? Du har ännu inte gett mig ett exempel på en spelare av Nylanders dignitet som har varit nere och vänt i HA.

Ludvig Larsson:
26 AHL matcher 4 poäng
0 NHL matcher
Alexander Nylander:
286 AHL matcher 178 poäng
90 NHL matcher 33 poäng
Låst ämne

Att Alcen kromar sig i media är direkt stötande, han har synts till mera efter uttåget än under hela sässen.

Vart är Brynäs självransakan?
Låst ämne

Lindström:
Tydlighet.
Låst ämne

modomille: Så jag bad dig att nämna en förutom Dahlen som har gjort det. Ludvig Larsson platsade knappt i AHL så det är inte direkt ett exempel.

Jag skiter väl i vad du ber mig om.
Låst ämne

Wesley: Men inte har du surnat till nu Wesley, är det så jobbigt att ha fel?
Låst ämne

modomille: "Men inte har du surnat till nu Wesley, är det så jobbigt att ha fel?"

Fel om vad? Om det jag skrev från början att det kan vara bra att spela i en liga ett tag där man kan få dominera för att få tillbaks självförtroende?
Det jag skrev innan du kom in och börja skriva om helt andra saker och provocera?
Låst ämne

IKO gick ut med Nick innan bif tackade av. Lite ofint gjort.

Nick ska få en stor roll där tydligen.
”– Det är helt olika världar från det som vi spelade i Brynäs och jag tror att det kommer passa mig väldigt bra. Jag skulle beskriva mig som stark på mål och har ett bra offensivt spel i mig”

Skulle inte förvåna mig om han blir en ledande spelare där.
Södertälje hade givit honom 100papp i månaden. Vad gav IKO tro?
Låst ämne

Brynäs forever 1912: Trodde att han var klar för SSK - men han valde SHL istället.
Låst ämne

modomille: Kenny Jönsson var hygglig. Tobias Enström, men han varvade ner (och spelade skadad stora delar).
Krüger, Vejdemo? Oavsett handlar det nästan alltid om spelare med klubbhjärta i slutet av karriären om det inte är som Vejdemo någon som dragits med rejäla skadeproblem..

Tambellini var en bra AHL-spelare, eller hade i alla fall bättre statistik än de flesta underifrån.

Annars är de de som är duktiga i serierna under AHL, men som inte riktigt blommat ut i AHL som provar. Typ Lash...
Låst ämne

« · 2518297 · »