Brynäs IF

730593 inlägg · 7961 ämnen

Arenabygget

« · 547206 · » Till forumet

Sv: Arenabygget
aphac: Skända! Har du ingen känsla för kultur? Det är ett nödvändigt ont att sälja själen tyvärr. Delfinen, Scaniarinken, Gavlerinken...bra mycket snyggare än COOP, AXA och Läkerol tycker jag.
Kommentera

Underbart med arenabeskedet. Läkerol Arena är väl OK. Hade hoppats på Korsnäs Arena eller gärna Leaf Arena men lär väl kunna leva med Läkerol Arena.

Läkerol--målvaktens bästa halsskydd.

Sen konstaterar man ännu en gång hur dysterkvistarnas becksvarta prognoser kommit på skam. Gjorde en sökning på en av dysterkvistarnas kommentarer i arenafrågan. Man kan bara hoppas att en del skribenter lär sig att vänta och se innan man drar igång favorithobbyn, att smutskasta Brynäs.
Kommentera

Jompe: Stenbeck koncernen som äger Korsnäs gjorde väl klart tidigt att dom inte vill vara med och sedan så är väl Läkerol det starkaste varumärket för Malaco-Leaf.

Tänk om det hade blivit Malaco-Leaf Arena med Elefanten som fasadmärke...
Kommentera

65selander: På nåt sätt så faller "Tabelttasken" bra på tungan, kanske ett smeknamn för platsen där mycket glädje och nätrassel skall ske :)
Kommentera

Skönt som F.N att detta blev ett faktum!!!! I grevens tid minst sagt..... Sen får man ju tyvärr inte vara alltför positiv idag i alla fall. Sundlöv oroar lite. Eller mörkar han? Man kan ju hoppas på det senare....

"- Ingen brådska med nyförvärv" // "DJ ingår i planerna"// "Korhonen kvar"(mot sin vilja?)

Väljer att ändå mest glädjas en dag som denna. Ett historiskt beslut för Brynäs IF. Och nödvändigt för klubbens överlevnad på sikt i hockeyns finrum...
Kommentera

bradberry: Sundlöv har väl aldrig varit en person som gått ut med någon slags information i ett tidigt stadium. Det är bara att hoppas på det bästa.
Kommentera

GävleLasse: Jo det får man göra! Hade annars hoppats på den briljanta idén med en bytesaffär. Korhonen mot......typ........Mattiasson kanske?
Kommentera

65selander: Timrås publikkapacitet idag är 5800.
Kommentera

Hälge: Stämmer det var jag som inte räknade ihop sitt och stå
Kommentera

65selander: Kunde inte låta bli att lägga in denna fina bild.
Kommentera

Visst var det 11.00 presskonferensen skulle börja?
Kommentera

Falken: ivarjefall enligt tidningarna
Kommentera

GävleLasse:

Hade arenanamnet blivit Tablettasken så hade inte det varit Brynäs hemmaarena, det namnet är ju varit givet för Godis :-)
Kommentera

Enligt SR Gävleborg ska det vara 11.00 som presskonferensen börjar:

Sponsorfrågan löst för Brynäs

Det kommer att bli en Arena i Gävle. Brynäs har nu fått klara besked från en eller flera sponsorer om de tio miljoner som fattas för att starta bygget av Arenan. Och vad Radio Gävleborg erfar så är en av sponsorerna Leaf Malaco. Klockan 11 på fredag har Brynäs kallat till en presskonferens för att berätta mera.
Kommentera

Falken: Presskonferens nu på lokalnyheterna, Läkerol Arena arbetsnamn men det kan bli en namntävling enligt Wille som intervjuades.

-HF
Kommentera

HF: Säger som min gamla Skolfröken "Låt Stå" och som logga så tar man A:et från pastillen (se banner)
Kommentera

65selander: Om tio år har väl spelarna det på brösten också...hua.
Kommentera

Gusten: Nja har dom inte tagit bort klubbmärket ännu så lär dom inte göra det senare heller... Det som kan hända är väl att det blir mindre för att kunna trycka dit en modell större reklamblaffa
Kommentera

Gusten: Du menar att damhockeyn har tagit över då eller ;-)
Kommentera

65selander: vilken banner? det är fortfarande Boorken på bannern i den här gästboken, ivarjefall enligt min webläsare
Kommentera

AD: Strunt i vad jag sa, var tvungen att rensa alla cookies på datorn...
Kommentera

Jag kan ju säga att jag är rätt glad över att inte vara Brynäsare idag. Jag hade förmodligen gått i taket då när jag läst vissa kommentarer om nya arenan.

Jag är själv en supporter som vurmar mycket för kultur, det känner nog många moringar till vid det här laget. Utvecklingen inom ishockeyn, både på isen och på läktarna går åt ett håll som jag, som hockeysupporter och kulturvurmare inte riktigt kan tycka känns helt ok. Den största anledningen är att pengarna får styra över publiken. Nya faschionabla arenor byggs, den ena flottare än den andra. Glasinbyggda kuvöser för slipsnissarna på de bästa plaserna tränger den riktiga hockeypubliken (ståplatspubliken) allt längre bort. Dessa gnistrande palats får fantasifulla namn som Coop Forum arena, Sydkraft arena, Kinnarps arena, FM Mattsson arena mm mm. Ett tydligt bevis på att sporten ligger i klorna på Mammon numer.

Att som Brynäsare glatt kläcka ur sig saker i stil som "Nu kan vi äntligen begrava Gavlerinken", eller "Nästa säsong kan vi sjunga att Gavlerinken är död" får åtminstone mig att fundera över vilka slags supportrar det är frågan om. (En inte allt för vågad gissning är väl att det rör sig om de yngre i supporterskaran?) Hade jag, om jag varit Brynäsare, fått höra klacken glatt skandera över att Gavlerinken är död hade jag skämts som en hund.

Gavlerinken var en av svensk ishockeys sista klassiker. Att den gick i graven var ofrånkomligt. Så ser dagens ishockey ut tyvärr. Att jubla över det, och samtidigt vara supporter......nej, det går inte ihop i min sinnevärld.
Kommentera

Roland Henning och Leafs sponsorsansvarige på lokalradion om arenan nu.

-HF
Kommentera

HF: Information om arenan nu på Brynäs hemsida.
Kommentera

HF: Du får rapportera vad som sägs till oss som inte har möjligheten att lyssna.
Kommentera

72_Winblad: Det sas väl egentligen inte så mycket mer än vad som var tidigare kännt. De ville inte avslöja hur själva avtalet mellan parterna ser ut.

-Hf
Kommentera

72_Winblad: Aftonbladet har en blänkare om arenan. Man kan också rösta på vilken arena som har det fulaste namnet, så gå in och rösta.
Kommentera

Knogen: Det är klart att du som MIK-supporter helst av allt sett BIF spela kvar i en 40 år gammal islada.... Vad är det som säger att man tillhör den "riktiga hockeypubliken" bara för att matchen tillbringas på ståplats? Klart som korvspad att "money talks" i vår moderna värld! Hockey är underhållning numera. På gott och ont.
Kommentera

Gusten:Nya arenan ska väl bli mycket mer än en rink? Gavlerinken syftar bara på hockey, men den nya är ju en evenemangsarena.För att slippa detta med sponsorers namn så skulle väl "Gävle Arena" vara ett bättre namn.Då skulle man ju foga samman alla aktiviteter som går att ha där. Frågan är väl bara vad ev. huvudsponsorer skulle tycka om det? Malaco/Leaf kanske skulle få ett gott anseende om dom gick i spetsen för nått sånt här förslag.

PS: E.ON Arena är överlägset det fulaste namn på en arena hittills.
Det säger mig nada!!!!!!
Kommentera

JanT:

Varför skulle jag i egenskap av MIK-supporter vilja se just Brynäs i en gammal ishall? Jag vurmar som sagt för kultur, och därmed även lag med kultur. Att ni (ialla fall supportrarna av den gamla stammen) dessutom hyser ungefär samma känslor för ett visst blå-vitt lag gör inte att ni kommer längre ner på min lista.

Jag jublade inte direkt i högan sky åt att Mora Ishall byggdes om till FM Mattsson arena heller. Jag saknar gamla skitiga Smidjegrav där kulturen skrek från väggarna, och där man kunde få en ståplats på långsidan. Därmed inte sagt att jag tycker att man misslyckats med FMMA utifrån förutsättningarna.

"Vad är det som säger att man tillhör den "riktiga hockeypubliken" bara för att matchen tillbringas på ståplats?"

Det är klart att man inte kan säga så. Men min klara uppfattning är att det generellt finns fler hockeyvänner bland ståplatspubliken, medan folk som är ute på representation och annat ståhej sitter. Nu har ju även många av hockeyvännerna sett sig tvugna att skaffa sittplatser, eftersom de erbjuder de bästa platserna. Jag har själv de funderingarna, för platsens skull.

För mig är ishockey mycket mer än bara underrhållning, och det är därför jag motsätter mig masslakten av den hockeykultur som finns. Dit hör både slakten av gamla Smidjegrav och Gavlerinken.
Kommentera

Knogen: Det kallas utveckling...på gott och ont så har det även "drabbat" klassiska Gavlerinken. Men stora delar av Brynäs stolta historia har bevarats i både det skrivna språket och i bilder. Sen har vi ju tröjor och en uppsjö av atteraljer som bevarats. Jag hoppas verkligen att Brynäs tar tillfället i akt och ser till att de bygger ett ishockeymuseum i den nya arenan.

"Kroppen" kanske har en annan skepnad, men själen kommer ALLTID att finnas kvar på sin mytomspunna plats på Sätraåsen.
Kommentera

Är det bara jag som saknar en riktigt presentation av arena på typ Brynäs hemsida. Vill se ritningar, bilder, planerna och information om vad som kommer bli ett tillhåll för oss fans av Brynäs IF under många år framåt.
Kommentera

Falken: Det kommer nog i sinom tid.
Kommentera

Knogen: Jag kan till viss del hålla med dig, jag vurmar okså för att behålla traditionen. Men för den sakens skull så har jag varken stampat jordgolv hemma eller åker häst och vagn till jobbet..=)

Ny namnet ska givetvis vara:

nyA gavlerinken
Kommentera

Falken: Denna länk har postats tidigare: www.kommunikationshuset.se/Arenan-050428.asp

Finns en hel del bilder där.

-HF
Kommentera

HF: Tack för Länken!

En fråga. Hur mycket ska den rymma? På Aftonbladet står det 8200, har för mig att Stisse Åberg skrev 8200 eller 8300. Men på sidan du skicka står det 8500. Hmm.
Kommentera

HF:

Du menar vä LäckerMål Arena ;-)
Kommentera

Liiite löjligt namn på nya arenan tycker jag!
Hade passat bättre med Leaf Arena, men men ..
Kommentera

90Steen_: Vad är det som är löjligt i namnet Läkerol?
Det är ett starkt Varumärke som alla vet vad det är även ute i Världen
Kommentera

90Steen_: Spelar ingen roll egentligen VAD det heter. Bara sponsorn blir nöjd. Leaf är som det stod i artikeln en smula intetsägande och därför är det bättre att ha ett välkänt varumärke till namn.
Kommentera

GävleLasse: Ja, att utlysa en namntävling för att utse namnet på den nya arenan känns lite som att gå över ån efter vatten.
LA (Läkerol Arena) sitter som en smäck och är dessutom inarbetat och välbekant. Tror det blir svårt att hitta ngt som sponsorerna skulle tycka vara bättre.
Malaco Center ?
Ngt för LHC och Cloetta att bita i.... :-)
Kommentera

Huge: Isåfall skulle det passa bättre med Läkerol Event Center. Det gäller att tänka på att det inte bara är hockey som är Brynäs framtida inkomstkällor.
Kommentera

GävleLasse:

Tror det blidde en smärre fnurra i kommunikationen här. Jag inser också att man tyvärr måste haka på utvecklingen. Det är ett nödvändigt ont helt enkelt. Det jag störde mig på var att en del supportrar verkade jubla över att gamla Gavlerinken går i graven. Det är för mig ungefär som att säga "Jippi, nu får vi (ståplats-)supporters ÄNNU sämre och färre platser, och vi kommer förmodligen snart inte ha råd att gå på hockey överhuvudtaget. Dessutom försvinner en stor del av vår anrika klubbs kultur all världens väg. Hurra, hurra!".

Tyvärr tror jag att vi med alla nya arenors intåg börjar skymta en utveckling som liknar den i NHL. Svindyra platser till rika företag och ovanligt välbeställda fans. Mycket sidotrams som inte har med sporten att göra. En grandios cirkus som mer påminner om en showkväll än en idrottshögtid.

Jag är så pass gammeldags att jag tycker att en rink ska vara till för utförandet av sporten ishockey. Läktarna ska vara till för de som gillar att titta på sporten, och därmed basta.

Som det är idag äger rika företag de bästa platserna i arenorna, och de personer som sitter där njuter lika mycket över sin mellanöl och lövbit som de gör av hockeyn (i bästa fall). Dessutom är det ingen vågad gissning att många uppskattar de cheerleaders som skuttar runt i arenan mer än ishockeyn. Och det värsta av allt är att för att smörja slipsnissarna så plöjer man undan precis allt vad kultur heter. Och i bortskrapet återfinns även de som verkligen bryr sig om sporten.
Kommentera

Knogen: Men det du söker är ju själva hockeysjälen. Du får helt enkelt börja besöka någon av de många isladorna runt om i sverige. Det kanske blir div 1 hockey, men där får du precis det du efterlyser.

Den onda spiral som började med att man betalar spelare att spela för klubben har slutat i detta. Money talks.
Kommentera

Knogen: Det kommer varken att bli färre eller sämre ståplatser i nya arenan.
Kommentera

65selander:

Man har ju hört talas om Gävlefiskarna men att kalla arenan för Det läckra ålatemplet låter underligt.

[Gävlefiskarna kom från Gästrikland och Mälaren till ångermanlandskusten över sommaren troligtvis redan under tidig medeltid. Deras storhetstid började omkring 1600. De vistades sommartid i de så kallade gävlebohamnarna. Där fiskade de och delade villigt med sig av sina kunskaper till den inhemska fiskarbefolkningen som främst var bönder som fiskade till husbehov.

På 1700-talet kom Gävelfiskarna seglandes i sin haxar - båtar av galeastyp. Familjemedlemmar, tjänstefolk och husdjur följde med.

En av haxarna som hade destinationen Skeppsmaln hette Hoppet och var byggd i Gävle. Dess siste skeppare hette Erik Wilhelm Högberg (född 1856). Hoppet gjorde sin sista seglats 1874. Den såldes sedan till Framnäs såg i Örnsköldsvik.

Den andra haxens namn är okänt och den tredje haxen kan ha varit Dockan.Gävlefiskarna betalade arrende, "strand- och bodlega" till bönderna. På sommaren fiskade Gävelfiskarna strömming, sik och lax och på hösten seglade de hemåt med sin fångst. En haxe kunde rymma ungefär 600 tunnor saltströmming, surstömming och krampsill (soltorkad strömming). Om tillgången på ädelfisk var stor tog man också med rökt sik och insaltad lax. Den fisk som till slut kom till hemmahamnen Gävle räckte ibland till att levereras till Uppland, Dalarna och Västmanland.]
Kommentera

Grattis, av alla fula namn på arenor så har ni det absolut fulaste!
Till och med värre än Löfbergs Lila Arena. Men men, nu spelar ju det inte så stor roll trots allt =)
Kommentera

Robnaldo: Vet du något som vi inte vet?

Mig vetligen så är inte namnet klart.
Kommentera

Robnaldo: Vet du en sak. Nu är det Uutiset. Ungefär lika intressant som att läsa din åsikt :)
Kommentera

Hong Kong: Läkerol Arena.... se artikel
Kommentera

« · 547206 · »