Brynäs IF

730607 inlägg · 7961 ämnen

Arenabygget

« · 547347 · » Till forumet

Sv: Arenabygget
mok: Brynäs IF och Leaf har på sig till 2006 och välja ett namn. Så namnet kanske dröjer tills 2006 innan det är spikat. Avtalet mellan Brynäs IF gäller från 2006 och tio år framåt, alltså till 2016.
Kommentera

Falken: Yes må vara men detta är väll det mest påtagliga för tillfället. Nästan så man hoppas dom väljer något annat namn.
Kommentera

mok: Jo, Läkerol Arena är i alla fall projektnamnet just nu och mycket tyder på att det just blir det namnet. Men jag förstår inte varför vissa har problem med namnet. Jag tycker att det är bra och har stora anknytningar till Gävle. Förstår inte vilket förslag som skulle kunna vara bättre.
Kommentera

Falken: Så sett är ju namnet bra att det finns anknytningar etc men tycker just namnet Läkerol Arena låter rätt trist.
Kommentera

mok: Jo, det är riktigt bra att det har riktigt anknytningar till Gävle. Men egentligen, hur många av dagens arenor har inte tråkiga namn?

Hur roligt låter Coop Arena, FM Mattsson Arena, E.ON Arena, Löfbergs Lila Arena, Globen och Ejendals Arena. För att nämna några.
Kommentera

Falken: Inget sagt om dom andra namnen men dom är bättre en del av dom men långt ifrån bra. Synd när man bygger bort dom "klassiska" namnen som man gör. Men marknaden fungerar ju tyvärr så. Bara att acceptera.
Kommentera

mok: Vilka är bättre och på vilket sätt är dom bättre?
Kommentera

Hong Kong: Orkar inte fördjupa mej i det mer men tag Kinnarps Arena som jag anse bättre för det låter helt enkelt inte lika trist sen att arenan e trist e ju en annan sak :)
Kommentera

Det var ju skönt att man hade fel i denna fråga. Men den totala tystnaden från BIF:s sida trots att deadlinen redan gått ut kunde ju inte få en att tro ngt annat.

Är det ingen som har hört hur det blir med C-hallen? Det var ju ett krav från kommunens sida att BIF skulle bygga en tredje hall bredvid B-hallen om dom köpte Gavlerinken.

F.ö kommer jag suga på denna karamell läänge.. :)
Kommentera

micke: Jag såg ett inslag på 4:ans regionala nyheter där det lovades från Leafs håll att "man skulle se till att Brynäs blev ett slagkraftigt lag", kan man tolka detta som att det nya avtalet även omfattar extra pengar till att förstärka truppen månntro. *håller mina tummar*
Kommentera

GävleLasse: Hm, sänds regionala (TV4) igen?
Kommentera

Falken: Jag antar att du har digitalbox...De regionala nyheterna går 18.05 på 4:an varje dag typ. Fast endast analogt. Jag vet det e jobbigt, man får nästan GÅ hela vägen till TV'n för å switcha ;)
Kommentera

GävleLasse: eller så kallas de lokala nyheter, men sak samma.
Kommentera

GävleLasse: Hehe, ok. Men angående att Leaf kanske skjuter till några slantar extra för att förstärka laget så är ju inte det så hemkst otroligt. Vet att någon från Brynäs håll gick ut i dom lokala tidningar och sa att dom i alla fall skulle försöka få någon extra slant.
Kommentera

Falken: Jo jag såg det jag med. Det ljusnade lite i horisonten tycker jag. Hoppas nu bara att marknadsavdelningen smider medans järnet är varmt nu och kör på utav h-e och inte lutar sig tillbaka å tycker att de varit sååå duktiga
Kommentera

Knogen:
Något jag tycker att alla som klagar på dessa "slipsnissar" och företag som har dom bästa platserna bör tänka på är att det är DOM till stor del betalar spelarnas löner, en klubb idag måste ha många och starka sponsorer för att få det att gå runt, för att du skall få in intäkterna så behövs det ett helhetskoncept, man vill gärna ha en fräsch arena, restaurang, VIP loger m.m.
Jag vet att detta är något det klankas på bland supportrar i ALLA lag, men GLÖM aldrig att "slippsnissarnas" pengar är lika mycket värda som dina.
I Timrå så brukar det diskuteras hejvillt om stålats sektionen, TIK vill få in mer sittplatser då det i regel ofta är dom som är slutsålda,medans "hardcore fansen" vill ha det som det är,,,men ser man det ur ett ekonomiskt perspektiv så är det nog bättre för klubben att få in 200-250 kronor på en "slipsnisse" än 100 kronor på en ståplats...då kan man ju kanske värva den där spelaren som så många kräver skall komma,,eller?

Bevara en del ståplats,,helt ok,,men dissa aldrig en slippsnisse, många ggr så har han/hon faktiskt stått på ståplats förr men sitter nu av olika anledningar.
Kommentera

GävleLasse: Jepp, en ny arena gör inte så att allt går automatiskt. Gäller att jobba på i bra stil nu.

Förresten, Regionala nyheterna om cirka tre minuter (19:10) på SVT. Ska se om det är något inslag om den nya arenan. Det måste väl det nästan vara.
Kommentera

Läkerol Arena som jag har fattat det. De nuvarande läktarna behålls som dom är. Ovanför långsidorna samt hörnen byggs loger (hur många? 42 st har jag hört). Sedan byggs nya sittplatsläktare ovanpå logerna överallt förutom kortsidan mot B-hallen.

Ska bli spännande att se en riktig presentation av arenan.
Kommentera

micke: trodde att de skulle bygga om allting eftersom att ståplatserna kommer att flytta sig.
Kommentera

AD: Jag bara kollade på ritningarna. Där verkar dagens läktare bestå, men ståplats kan man ju flytta ändå. Betongterassen (trappstegen) runt rinken är ju likadan runt hela rinken idag, på stå- , som på sittplats.

Hoppas även att dom bygger ett eget Hockey Hall of fame, Brynäs IF har ju en hel del att visa i montrar. Ett Brynäsmuseum (10 ggr bättre än dom hade i gamla Brynässhopen) skullle vara något. Jag skulle även uppskatta en garderob där man kan hänga av sig jackan. När jag tar bussen har jag jacka på mig och den behåller jag på i hallen eftersom det inte finns ngnstans att hänga den, det är synd för då ser ingen Brynäsmatchtröjan man bär under jackan...
Kommentera

GävleLasse:
"Som jag sa förut, ställa styrelsen till svars för det fatala misslyckandet med Arenaprojektet.

Innan vi ställer styrelsen till svars för det fatala misslyckandet så är det kanske bra om vi vet om det är ett fatalt misslyckande...
Hur definierar du ett fatalt misslyckande?"

Hur fatalt misslyckande på en skala mellan 1-10...?

Host, host.
Kommentera

micke: Var det bara jag som uppfattade att de på sporten TV 4 plus sa att arenan förmodligen skulle heta Läkerol Arena. Förmodligen. Jag får väl hoppas att det inte är ett förmodligen som gömmer sig bakom byggstartsdatumet också!! Skit samma vad arenan ska heta. Kör på nu! Innan kommun och huvudsponsorn hinner ångra sig ;). Naturligtvis så är det ett misslyckande att frågan har dröjt så här länge, då man har haft ett år (eller flera) på sig att jobba med detta. Men om det är fatalt eller inte vill jag inte fälla avgörandet på.
Kommentera

Anneli: Måste hänga på rackhams resonemang här. På vilket sätt är detta framsteg ett misslyckande? Runt ett år efter att planerna med en ny evenemangsarena på Alderholmen slopades så presenterar Brynäs ett nytt och, i mitt tycke, ett mycket bättre förslag. Det tar ju en del tid att planera ett projekt i denna storleksordning. Ta bara en sådan sak som de jättelika takstolarna, det är ju inte direkt så att Roland Henning tar bilen till ICA Maxi och köper dem. Allt från leverantörer till speditörer till hamnar måste planeras osv. Gläds åt dagens besked och låt det vara ett avstamp mot en ny era av Brynäs-framgångar.

-HF
Kommentera

Anneli: Jag fattar inte riktigt vad du menar. Var det en fråga riktat till mig?
Kommentera

HF: Det är som är ett misslyckande i denna fråga är ju den totala tystnad som rått från BIF:s sida. Deras första deadline gick ut för tre veckor sedan (enligt deras egna utsago) och sedan dess hörde man inte ett knyst från dem.

Att den nya arenan äntligen gick igenom är såklart ett stort plus, hoppas bara deras framtida relationer med media/supportrar fungerar också.

Det är alltså bristen på INFORMATION (som vanligt) gör just detta beslut så överraskande. Denna brist på information torde ju vara en brist på nånting annat i ledningen...
Kommentera

micke: "Denna brist på information torde ju vara en brist på nånting annat i ledningen..."

Eller så är det denna "brist på information" som gjort att affären har rotts i hamn. Vem vet.....
Är man inne i slutskedet av en förhandling är det ju oftast i just det läget som tystnaden brukar vara som mest påfallande. Och det gäller väl generellt inom företagsvärlden t.ex.
Och vad är det som säger att det är just Brynäs som isf skulle vara orsaken till denna "totala tystnad" ?
En kvalificerad gissning är väl snarare att det är motparten (Leaf) som velat hålla så mkt som möjligt hemligt in i det sista.
Inte minst pga den maximala PR-effekt man vill åstadkomma genom att gå ut med det hela vid ett gynnsamt och passande tillfälle.
Är man ett storföretag som ligger i slutförhandlingar kanske man inte vill att motparten börjar glappa med käften innan allt är klart.
Inte konstigare än att ett lag i alla lägen inte går ut och berättar exakt om vilka spelare man är intresserade av eller har på gång.
Mao: här har man avsiktligt avstått att informera pga hänsyn till läget.
Därmed inte sagt att informationen INTE kan förbättras i andra sammanhang...
Kommentera

Huge: SKITSNACK

Att man inte informerat hur det går i förhandlingarna i detta fall beror enbart på inkompetens från BIF:s ledning. Specielllt inte när man säger att deadline är i slutet av april och efter det datumet gått ut håller knäpp tyst.

Vidare misslyckades man med att hålla Läkerol Arena en hemlighet eftersom tidningarna gick ut med det långt innan presskonfererensen.

Så jävla lyckat blev det inte trots allt eller?
Kommentera

Brynäs har dålig ekonomi,och har haft det i många år.Vi kan ej mäta oss med HV,Frölunda eller FBK.Vad beror det på?Hv,Frölunda,FBK och Leksand m.f.,har sponsorer som år efter år pumpar in pengar,utan att kräva något tillbaka,mer än att få en plats på arenan,publiken strömmar till,nästan alltid slutsålt.Är det då styrelsen i Brynäs som agerar fel,eller är det sponsorena,publiken som uteblir,som är den felande länken till Brynäs ekonomiska läge.Tack,äntligen en ljuspunkt,att arenabygget kommer igång. Undrar varför det ej fanns fler sponsorer som ville sätta namnet på arenan.Tror nog att Brynäs har fått kämpat sig till detta avtal med Leaf.
Kommentera

micke:
Surströmmingssäsongen har väl inte börjat ännu, eller...?

"Att man inte informerat hur det går i förhandlingarna i detta fall beror enbart på inkompetens från BIF:s ledning. Specielllt inte när man säger att deadline är i slutet av april och efter det datumet gått ut håller knäpp tyst."

- Vilken information från förhandlingarna är det du saknar?

"Vidare misslyckades man med att hålla Läkerol Arena en hemlighet eftersom tidningarna gick ut med det långt innan presskonfererensen."

- Vilka är man? Brynäs, Skanska, Leaf, banken och/eller kommunen?

"Så jävla lyckat blev det inte trots allt eller?"

- Hur ser ett jävligt lyckat läge ut?
Kommentera

Stefan Canderyd: Hinner arenan bli klar innan säsongsstart 2006/2007?
Skanska med Canderyd i spetsen fixar jobbet!

Han fixade sommarpraktik åt mig 1990; året innan byggkrisen slog till.
Kommentera

micke: Säger som rackham: Vilken info var det du saknade?

"Specielllt inte när man säger att deadline är i slutet av april och efter det datumet gått ut håller knäpp tyst."

Hade deadline varit absolut sista datum för att komma överens, hade det inte funnits ngn anledning att hålla "knäpp tyst".
Nu hördes inget, vilket isf bara kunde tydas som att man fortsatte förhandla i konstruktiv anda.
Ngt annat tolkningsalternativ fanns väl inte, som jag ser det.

Att sponsorn och arenanamnet i slutändan ändå läckte ut är väl inget att säga om. Det är svårt att in i det sista hålla liknande saker hemliga.
Tycker ändå att man rätt länge lyckades hålla alla ovetande, sett till omständigheterna.

"Att man inte informerat hur det går i förhandlingarna i detta fall beror enbart på inkompetens från BIF:s ledning."

Hur kan du så kategoriskt lägga skulden på ledningen?
Satt du med i förhandlingarna?
Vad är det som säger att man inte lika gärna hade kommit överens om att inte yppa ngt innan allt var klart?
Kommentera

micke: Du verkar vara en sorglig dysterkvist...... Måste det ALLTID gnällas? Även när det blåser positiva vindar?
Kommentera

bradberry:

[Måste det ALLTID gnällas?]

Efter att ha läst här ett tag måste du väl ändå insett att så är fallet. ;)

Men som jag sa i ett tidigare inlägg så är ju beskedet om arenan ett ypperligt läge för ett avstamp mot nya ljusa tider. Se frammåt i stället för bakåt och se utmaningar i stället för problem. Nu närmar sig dessutom årsmötet och där finns det ju läge att forma en ny framtid. Det är bara att hoppas att det blir ett konstruktivt möte och inte en massa "huvuden skall rulla"-takter.

-HF
Kommentera

micke:
"Att man inte informerat hur det går i förhandlingarna i detta fall beror enbart på inkompetens från BIF:s ledning."
Det finns något som kallas förhandlingsetik, man kan inte informera allt om hur det går i en förhandling. Gör man så kan allt gå i stöpet, kanske inte alltid men den risken finns och hur hade det sett ut? Jo ingen ny arena!
Kommentera

72_Winblad:
Ja och hur tror du det låtit då om bif gått ut med berättat och avtalet skippas och ingen ny arena byggs .. då hade det blivit ett j.vla liv på alla gnällare här
Kommentera

WarhawK: Gnälla skall man annars så dör man eller om dom föredrar att kalla det "Konstruktiv kritik" ;-)
Kommentera

65selander:
hehe jo nu är vi ju inne på det känsliga ämnet .. konstruktiv kritik har jag inget emot , däremot alla som bara klagar för få klaga
Kommentera

Har sagt det förut och säger det igen: De personer som skriver negativa inlägg här på HS kommer alltid att göra det, fast det är positiva vibbar från brynäs och dess organisation. Dessa personer kommer att klaga och hitta saker att gnälla på fast vi än skulle vinna sm-guld....
Dessa människor har jag tappat tråden och lusten att bry mig om vad de skriver och debatterar..... Man har förlorat allt hopp om dessa personer....

Vila i Frid alla dessa hopplösa själar..... // Jesus från Härnta.......

(Marcus - Härnösand)
Kommentera

Mano03: Nog har du tappat tråden alltid
Kommentera

Gusten: Du e som du är du- Gusten.....

Åk hem å lägg dig igen !!

//Marcus
Kommentera

Mano03: "Åk hem å lägg dig igen !!"

Vad får dig att tro att jag inte redan är hemma? Alla är inte ute och cyklar som du.
Kommentera

Enligt Keb och i en krönika i dagens tidning så är det slut på pengar för Sundlöv. Har vi alltså så dålig ekonomi just nu att vi inte ens kan fylla laget. Jag hoppas verkligen att det inte stämmer. Men om det nu gör det får vi hålla tummarna för att Leaf ger oss en krona eller två.
Kommentera

Falken: Sundlöv får väl göra som alla andra: Be pappa om pengar. ;)
Kommentera

Falken: Tja enligt indikationerna ifrån Leaf's håll så skulle ju de se till att Brynäs var med om och slogs om guldet, å då krävs det pluringar.....
Kommentera

Gusten: Du är en rolig prick du - Gusten..... "Ironisk"
Kommentera

micke: Nej Micke, det blev fel då jag använde ditt namn i svaret. Jag var bara inne på ämnet Arena Bygget.
Kommentera

51 Roger: Du är lite inne på vad jag är inne på oxå.
Och HF, jag vet att detta inte är något litet projekt där Henning själv åker till Ica Maxi och handlar in takstolarna, men det vet ju styrelsen också om. Och har vetat från dag ett då arenan kom på tapeten. Men visst är det bra att det kommer igång. Bättre sent än aldrig som man säger. Jag hoppas ockå att man redan nu har sålt sig till en hel hög av olika evenemang, inomhus idrotter, koserter, melodifestivler osv. Dvs haft lite framförhållning, för tyvärr så planeras alla stora grejer väldigt långt i förväg och ska Läkerol Arena vara med och hugga där måste det ske idag eller helst redan igår. Det kan bli ett långt och kostsamt tomrum där emellan annars.
Kommentera

Anneli: Jag har en fundering angående arenaprojektet och tiden det har tagit, från första gången det pratades om projektet till att det nu har blivit klart. 

Har det tagit längre tid för Brynäs att ro projektet i hamn än vad det gjort för dom andra klubbarna?

För Mora vet jag att det gick undan, men det hängde väl på att Smidjegraven inte klarade elitseriestatus.

Någon som har koll på hur lång tid det tog för Jönköpin, Karlstad, Linköping osv?
Kommentera

Hong Kong: Kan säga att det lång tid för modo också att ro vårt arenaprojektet i hamn
Kommentera

Hong Kong: Jag kan inte svara dig på hur lång tid det har tagit för övriga klubbar men det jag menar med förseningen är från det datum då deadline gick ut för c.a en månad sedan och fram till nu. Då lät det som om hela bygget kunde bli ett år försenat om det inte kom igång genast. Dessutom så hade ju någon i styrelsen lovat att spaden skulle sättas i backen samma dag kvalet var klart. Jag låter väl lite luddig, men jag menar att de har haft minst ett år på sig att förhandla med kommun, sponsorer, entrepenörer osv. Jag är ute efter framförhållningen. Om de kände sig det minsta osäker på att hinna komma igång samma dag kvalet var klart så vore det bättre att inte "någon" hade lovat att första spadtaget skulle tas just då. Som jag förstod så handlade aldrig byggandets vara eller icke vara om huruvida Brynäs klarade kvalet eller inte så det borde ju inte ha stoppat planeringen. I företagsvärlden ska allt hända helst igår och jag vet hur det är att sitta med planering för framtiden. Om man inte vet vad som ska hända i höst så blir det väldigt svårt att budgetera den framtida ekonomin i företaget. Därför förstår jag också att det inte har varit ett lätt arbete för styrelsen. Men det är ju deras jobb, på gott och ont. (Dom kanske ska göra som jag, ta en paus, gå ut på hockeysnack och koppla av en stund från arbetet. ;))
Kommentera

« · 547347 · »