Brynäs IF

727036 inlägg · 7960 ämnen

Backar

« · 1542130 · » Till forumet

Sv: Backar
Take44: Absolut. Men att han skulle ha varit så oerhört avgörande för var guldet skulle hamna håller jag inte riktigt med om.
Som Peja säger: det var LAGET som vann, kryddat med några riktiga toppar.
Dessutom var det väl så att förhandstipsen baserades på att Ekholm hade försvunnit men att det skulle komma nåt likvärdigt istället, om jag inte minns helt fel.
Så den allmänna uppfattningen hos många var ändå att vår backsida var akilleshälen ifjol.
Kommentera

Huge: Men då förstärktes den med Sveriges bästa back!
Kommentera

Huge: det är samt, men då fik vi oxå tillbaka en landslagback i Ekholm. Det har vi inte precis fått in nu.
Kommentera

arnio: haha skulle vara kul om man fick tipsa vår käre sportchef iaf :-)
Kommentera

70 Rodrigues: "att backsidan skulle bli våran akilleshäl var det många som som skrev om innan säsongen"

Samma sak skrevs innan fjolårets säsong också....

Kommentera

70 Rodrigues: "Så bara för att man inte har en jävla lista så har man inte rätt att uttala sig om Styrman kontra Bertilsson som spelare?"

Morsning. Har jag sagt det?
Går utmärkt att jämföra Styrman med vilken back som helst i Brynäs.
Men om man nu påstår att det finns klart bättre alternativ på marknaden så är det väl ett rimligt krav att man presenterar dessa alternativ, tycker du inte det?
Hur ska vi annars kunna jämföra Styrman med dessa alternativ hade du tänkt?
Kommentera

Anders Berg: " Eller, så kan du förklara hur Skellefteås "sämsta" back kommer att klara sig i Brynäs första backpar?"

Och vad säger att Styrman kommer att spela i förstafemman?
Det har du ju ingen aning om.
SAIK har enligt min mening ES bästa backuppsättning. I den konkurrensen säger det kanske inte så mkt att Styrman kommer att få mindre eller ingen istid alls.
Jag rankar Styrman i klass med DP nånstans, en helt Ok värvning.
Har svårt att se hur Sundlöv skulle kunna skaka fram en landslagsback som dessutom kan hyras/köpas för resten av säsongen.
Nu har vi dessutom en möjlighet att värva ytterligare en back om det kniper, efter att besked om NHL-säsongen har kommit.

Kommentera

Jeklund: "Har ingen koll alls på vilka spelare som är lediga, men jag nöjer mig inte med att tro att Styrman va det bästa man kunde få fram. Att du är så naiv (och då är jag snäll) är väl egentligen inget jag borde vara förvånad över."

Ok.
Du har ingen koll men vet ändå att det finns nåt bättre.
Låter ju logiskt.
Har väldigt svårt att se Sundlöv värva Styrman om det nu finns nåt som är ännu bättre.

Kommentera

Linus Wickman: Ja det är ju skönt att du vet hur ett lag ska ledas och byggas, synd att du inte styr skutan bara :-)

Här i Thailand skiner i alla fall solen och det är skönt att se att Brynäs ångar på, ha det gött boys..

Kommentera

Davey_22: det kan jag hålla med om, men sen finns det spelare som är mediokra och i stor sätt "spelar av" sina byten. Brukar få det intrycket av vissa spelare. Nordqvist m.m. Känns som det finns ett gäng såna som bara glider omkring som har fått löneökningar för att vi vann guldet, utan att de bidrog speciellt mycket. Måste bli ett hungrigare lag med yngre spelare. Ser gärna de la rose i Leksand och backen wikstrand i Mora. Trött på "talanger" som löf eller berglind som är medioker och kommer inte bli nå bättre. Rädd att många spelare är trött efter guldet och ingen vinsthunger finns. Det är nästan som den måste tvingas ut av de ledande i lager för att vissa spelare ska lägga manken till. Sen att sundlöv gör en felvärvning i franson och lägger mycket pengar på han och sedan värvar saiks niondeback och tror att han kan bäras oss till guld, gör läget inte bättre precis.
Kommentera

munkas: Hmmm... Styrman? Ingen värvning som man höjer på ögonbrynen för direkt. Ännu en chansning från Sundlöv? Jaag får känslan av att Sundlöv är en sån som tippar skrällar i alla matcher på tipskupongen och blir jätteglad när nån går in.
Vart finns de "säkra" värvningarna? Värvningar av spelare man kan förvänta sig att de kommer leverera. Nu säger nog många att det finns väl inga säkra värvningar men det handlar om sannolikhet. Precis som det är när det gäller tex tipset eller oddset.

Styrman tog inte chansen i SAIK. Har de högre krav på backarna än Sundlöv? Finns det andra anledningar bakom besultet SAIK tagit? Frågorna är många och värvningen känns som sagt var som en chansning...

Men men, man får ju ge honom några matcher.

Kommentera

Linus Wickman: De spelare du nämner är fantastiska spetsar att ha i ett lag.

Men det fruktansvärt hårda jobbet som t ex Granström,Ollas,Sunken mfl la ner i slutspelet ger utrymme för andra att glänsa. Granis gjorde ju faktist en del viktiga mål också.

Kommentera

Styrman känns ok tycker jag. I och med att lösningen gäller för resten av säsongen så hade man kanske viljat se någon mer rutinerad och stabil hantverkare.

Men det är spännande med unga spelare och man kan aldrig veta hur utvecklingskurvan ändras. Ska bli intressant att följa honom.

Kommentera

Peja: visst är det ett lag, men utan de som kan avgöra en match, så är det svårt att vinna.
Kommentera

70 Rodrigues:

Sluta gnäll nu för i helvete , det hade kunnat vara värre. Du hade kunnat vara leksing ..  SOM JAG ^^

Kommentera

70 Rodrigues: Det har du helt rätt i då det är två totalt olika spelstilar.

Skulle tro om jag inte är helt ute och cycklar att denna back har man tagit för sin "tolka det inte fel nu" allround skills följsam men inte så tacklingsvillig. Men jag väntar med att såga han  får se om han passar bättre i Brynäs lite virriga försvarsspel än mot SAIKS utan tanke försvarsspel. Saik är så otroligt fel balanserat hade dom haft ett lika bra försvar som anfall ja du då hade dom lekt hem denna serie. Men tur för oss så verkar inte herr Forsberg vara analytisk i sin tränarroll :)

Kommentera

Tväst: Nä, allt kan hända i ett slutspel, det håller jag med om. Visst ska vi ge Styrman chansen först att visa vad han går för. Det jag tycker är lite tråkigt är att ambitionen känns så låg när det gäller Brynäs. Vi är ju för fan regerande mästare och har för en gångs skull lite deg på kontot. Sluta upp med dessa chansningar och spänn musklerna lite!
Kommentera

Roger Ramkvist: Har svårt o se hur Styrman ens ska komma i närheten av Bertilssons tuffa o orädda spelstil?
Kommentera

70 Rodrigues: ja jag förstår oron men det måste finnas lite mer sans i kritiken.

Jag är inte rädd för att såga nån när jag tycker  det finns fog för det men varför inte låta han få ett 5-10 matcher innan man sågar han vid fotknölarna.

Sen om man ser detta med nyktert öga så vad har folk väntat sig att man ska värva mitt i säsongen helst då på lån säsongen ut tror inte vi kan få nån spelare i ES som har mkt speltid och är orginal i laget. Sen tycker folk att vi kunde värva en allsvenskback om vi tittat historiskt hur många av toppbackarna i allsvenskan har gått mitt under en säsong? ärligt talat kan jag inte komma på nån.

Visst det vore mumma att ta in en Timmonen  som NHL lockoutad spelare men Brynäs med flera andra klubbar har ju klargjort att kommer inte in några så länge säsongen där borta inte är inställd.

Jag hade nog personligt hellre tagit Arell än Styrman

Då jag tycker att Arell har en väldigt brantare utvecklingskurva än Styrman men jag kan ha otroligt fel i den analysen.

Men som sagt lite mer sans är det enda jag tycker man kan ha och låta killen få chansen att misslyckas eller lyckas.

Kommentera

Tväst:

OM...... vi nu skall anklaga Sundlöv för att va försiktig i överkant och inte hugga på alla stora berömda spelare (som ju inget hellre vill än att dra på sig Brynäströjan). Då kan vi ju höja ögonbrynen lite grann och jämföra med några andra konkurentlag.

Hur många miljoner har lag som: Malmö, Leksand, Frölunda, Linköping och nu senast Växjö för att nämna några exempel lagt ut på verksamheten UTAN att få så stora framgångar?

Det finns undantag, jag vet, MIF ett par gånger på 90-talet och även Frölunda köpte ihop ett bra lag som tillsammans med egna juniorer lyckades bra...... men det måste ses som undantagen i mängden.

Ibland räcker det inte med berömda namn på några av spelarnas ryggar för att resultatet skall bli bra.... 2012 års mästare är ett bra exempel på det, minns att vissa "experter" trodde Brynäs skulle åka ur ES. 

Kommentera

Tror folk kan lugna ner sig. Vi har snart en lockout här .. Bäckis och Lindbäck in ger oss den spets vi behöver
Kommentera

munkas:

Det är mååååånga detaljer som skall stämma för att man skall lyckas vinna över alla andra intresserade motståndarlag....... MEN, det jag tycker är lite märkligt är att för ca. ett år sen lät det precis likadant här på HS..... från många gånger samma skribenter.

Sparka hit o dit.... bänka oduglingar.... låna ut andra oduglingar (bl.a. Ironhook) det finns ett specielt citat som nog alla kan vid det här laget..... jag skall inte upprepa det ;-).

Nu är väl jag dömd att för evigt va en feg lallare??? MEN hade jag haft så totalt fel i min analys och min bedömning av lagets möjligheter så hade i.v.f. jag legat lite lågt nåt år eller två innan jag tog i med samma stora bokstäver. Men, vi är alla olika.....  lite märkligt tycker jag ändå att det är.

Kan det bero på dåligt minne? ;-)

Kommentera

Roger Ramkvist: Det glömmer man aldrig och man vill inte dit igen, just därför som många är oroliga, att backsidan skulle bli våran akilleshäl var det många som som skrev om innan säsongen o att det var konstigt att det inte värvades bättre.
Kommentera

Linus Wickman: Det var laget Brynäs som vann guldet, inte några enstaka spelare. Självklart stack somliga ut mer än andra, men så är det ju alltid i lag...
Kommentera

ja ni jag är mållös undrar hur många av er som var med i den riktigt mörka tiden under nästan hela 80 talet och större delen av 2000 talet. Man kan tro att vi har bytt lag med Timrå eller Aik eller för den delen har jag missat nått ligger vi under strecket ligger vi på en nerflyttningsplats?? hmm har ni glömt hur jävla svart dom mörka åren var som sagt jag är mållös.
Kommentera

Tväst: Japp, ett stort mirakel och nu lär det dröja till nästa, dock inte 13 år får vi väl hoppas :-)
Kommentera

Tväst: Förra säsongens SM-guld beror nog på en kombination av tur och ett bra mycket bättre lag än årets upplaga. Den här säsongen kommer det inte räcka med tur, stolpe in, ren röta, jätteflax mm. Laget är för dåligt helt enkelt. 
Kommentera

Tväst: bara att inse, att ändå andledningen att vi vann förra säsongen var att vi hade Johan Larsson, kroken, silfverberg, Ekholm, Svedberg och gundersen, Bertilsson och Andersen. Resten var ett gäng medelmåttor. Rhodin var väl i bra form med. Men annars var medelmåtterna kvar, lite bättre än normalt. Alla andra nämnda ovanför var andledningen att vi vann. Inte medelmåttorna som vann guldet. Nu finns bara kroken, gundersen ch Bertilsson kvar. Sundlöv har väl i stort sätt haft ett omöjligt jobb. Men bättre tycker jag att han kunde ha gjort.
Kommentera

Tväst: Nej, det var ju det sämsta lag Sundlöv ställt på isen, så givetvis ska vi vara glada.

Kommentera

munkas:

Jag tycker vi Brynäsare skall vara oerhört glada o nöjda över guldet vi fick i våras....... måste ju ha vart tidernas utslag av tur, stolpe in, ren röta, alla marginaler med, jätteflax m.m.

Att denna förening av medelmåttor o katastrofer både på och vid sida av plan lyckades bärga hem guldet till Gävle kan ju inte va nåt annat än ett stort mirakel?

Kommentera

70 Rodrigues: En medioker 9:e back med dåligt självförtroende, vilken spännande värvning. En stor jävla spottloska i ansiktet på fansen och Bertilsson från sportchefen. God jul!
Kommentera

Huge:

Personligen tycker jag Styrman är en chansning av stora mått, dels för att hans spel inte har varit särskilt övertygande men också för att han tidigare varit väldigt skadebenägen, skadebenägna backar tycker jag vi har nog erfarenhet av sedan tidigare.

Jag vet inte vilka Sundlöv valde mellan men är övertygad om att det finns ett antal i Allsvenskan som har ES-klausul och i min värld känns som bättre alternativ. Patrik Hersley i Leksand är en sådan kille.

Kommentera

Peja: Har för mig att den här Styrman var rätt ok både i Luleå och JVM..., så förhoppningsvis kan miljöombyte och istid med Franson eller Gunderson göra honom gott. Och han gick ju före Bertilsson i uttagningen till JVM så helt usel kan han ju inte vara... hoppas kan man ju alltid...
Kommentera

Peja:

Bertil var den jag hade störst förväntning på inför säsongsstarten, trodde att han skulle ta ett jättekliv i vinter. Så klart oerhört besviken på att han inte fick så många matcher att visa det på. 

Styrman...... med tanke på vad andra spelare har presterat efter miljöombyte  mer speltid, ökat förtroende och revanschlust så föredrar jag att ge han en chans att visa upp sig innan jag låter domedagsklockorna ringa.

Kommentera

Blåste man av alla slantarna på fyrverkeriet?

Att han ska fylla Bertils plats känns inte troligt alls, vet inte om man ska skratta eller gråta.

Hur tänker Sundlöv? Pengar bör finnas eller ska man spara ihop en buffert på bekostnad av truppen. 

För att förstärka upp med motsvarande vad man förlorat kan man väl ändå inte såga att dom gjort.

Kommentera

Huge: Så bara för att man inte har en jävla lista så har man inte rätt att uttala sig om Styrman kontra Bertilsson som spelare? Vad tycker du själv om Styrman, är det rätt man att ersätta Bertilsson, och det är helt ok att du svarar utan tillgång listhelvetet :-)
Kommentera

Huge: Har ingen koll alls på vilka spelare som är lediga, men jag nöjer mig inte med att tro att Styrman va det bästa man kunde få fram. Att du är så naiv (och då är jag snäll) är väl egentligen inget jag borde vara förvånad över.

Tycker du värvningen är godkänd?

Kommentera

BIF96: tyvärr så känns det så..
Kommentera

Jeklund: Ingen aning, det är därför som det ska bli intressant att få se din lista på tillgängliga spelare, så vi kan jämföra.
Kommentera

Jeklund: Jag tror att han är rätt man att styra upp det här.
Kommentera

Huge: Tror du på fullaste allvar att Styrman var det bästa alternativ som fanns tillgängligt på marknaden ?

Kommentera

Huge: Eller, så kan du förklara hur Skellefteås "sämsta" back kommer att klara sig i Brynäs första backpar?

Så ska jag svara på dina frågor; Det känns inte ett dugg vettigt att ersätta Bertilsson med Styrman - oavsett hur marknaden såg ut. Men med en jäkla massa tur så kan det falla väl ut!

Redigerad kommentar

Kommentera

Linus Wickman:kort säsong i år då alltså!!
Kommentera

En lite uppmaning: kan inte NÅN av alla som gnäller över den här och andra värvningar i allmänhet, för en gångs skull redovisa vilka alternativ Sundlöv haft att jobba med?
Då blir det ju mkt enklare att bedöma om Styrman känns vettig eller inte?
Ex vilka andra ES-backar som är lediga, vill röra på sig eller inte får istid i sina resp lag?
Sätt igång nu vetja, dags att komma upp med lite konkreta saker som backar upp ert eviga gnäll....

Kommentera

BIF96: Blir bara den här backen, om inte NHL ställs in, då kan de komma in en till.
Kommentera

Hoppas att de här inte är den sista backen som Brynäs värvar annars är de ju katastrof.
Kommentera

foppa78: saik fansen är mer än glad över att slippa styrman. De känns bra...
Kommentera

Varför ska vi ersätta Bertil med en som inte platsar i laget vi spöa i finalen förra säsongen? Vad ska krävas för att ribban ska höjas på värvningarna, en ny sportchef kanske?
Kommentera

Tycker alla är lite väääl kritiska mot Styrman här inne. Tror denna "nya back" överhypades litegranna, vem fan hade egentligen förväntat sig Timonen eller Hietanen!? Visst hade jag kanske också önskat mig en lite mer rutinerad, mer "klar" back, men det är åtminstone ingen avdankad finne eller...Dale Clarke.

Hoppas dock fortfarande på att Sundlöv ska våga ta in nån jävla NHL-back någon gång då det ju känns garanterat att det inte blir någon säsong. Det behövs verkligen, för värvningen av Styrman gör knappast vår backbesättning SM-finalmässig. Det var den inte med Bertil heller. Men någon sådan värvning lär ju aldrig ske.

Kommentera

BIF96: Sundlöv och Brynäs if skämmer ut sig igen fyfan!
Kommentera

« · 1542130 · »