Brynäs IF

724348 inlägg · 7957 ämnen

Boumedienne klar för Södertälje.

« · 613704 · » Till forumet


Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
JanT: Så vad tycker du att BIF ska göra idag? Du höll ju med om att BIF hade problem med målskyttet och en lösning till det kan vara att - värva en målskytt.
Med den historia av kvalplatser de senaste säsongerna och med ett, på papperet, lag som i år inte ser starkare ut än en 11:e plats samtidigt som lagen runt omkring oss förstärker och vi gör raka motsatsen och istället sparkar spelare. När är det kris?
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
JanT: Tja, Mora förstärker med NHL-meriterad center och vi breddar laget med Gellerstedt. Jag tror nog Mora kommer få en hel del mer nytta av sin gubbe än vad vi kommer få av våran...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: Fortsätta på den inslagna vägen och tänka långsiktigt. Visst kan målskyttet förbättras, men SÅ usla är vi inte. Mittenkonkurrenterna är inte mycket bättre till exempel.

Att laget på pappret inte håller för mer än en 11:e plats får verkligen stå för dig! En uppfattning som en överväldigande majoritet av landets hockeyskribenter inte håller med dig om. Tabelläget emotsäger även det din tes!

Om sedan motståndarnas nyförvärv är förstärkningar eller floppar återstår att se. Det har ju som bekant förekommit en hel del floppar så här långt .
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: Var inte kanadicken "ganska usel" för bara 5 min sedan?
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Att Brynäs fått en bra start på säsongen kan ju diskuteras.
De första fem (!) omgångarna var det bra poängutdelning.
Men trenden i de 13 senast omgångarna kan knappast
kallas för en bra start.

Tabellrad för fem första: 3 1 1 0 0
Tabellrad de 13 senaste: 3 0 0 2 8

Så större delen av säsongen har vi fått en
poängutdelning som en klar kvalseriekandidat.

Om det blir kvalserien, och man bara värvat spelare
från allsvenskan, så har ju alltid en tränare möjligheten
att säga ungefär: "Men se på spelartruppen, det fanns
inte så mycket annat att hoppas på med dessa spelare."
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
JanT: Målskyttet är uselt, det är bara att kolla på tabellen och matcherna. Vi skjuter klart minst av alla elitserielag.

Att jag innan serien tippade laget på 11:e plats står självklart för mig, alla står väl för sina tips? Var landets hockeyskribenter tippade laget på skiter jag fullständigt i men jag tror knappast majoriteten av dom hade BIF bland de åtta bästa. Tabelläget idag skiter jag också i, vi ligger två förluster från en kvalplats och det säger väl ingenting om var vi slutar efter 50 omgångar.

Vad man kan märka däremot är att Luleås förstärkningar knappast gör att dom kommer vara nere i träsket och kämpa, Bartecko är kung och Orszagh har inlett övertygande. DIF har börjat klättra i tabellen och har en spöklig förmåga att alltid ta sig till slutspel, oavsett vilket lag dom har. Södertälje förstärker laget med landslagsspelare och klättrar inte dom upp på slutspelsplats får Taavola gå, då blir 8:e platsen ändå inget problem. Mora är i en kämpig sits men Simons är duktig på att värva spelare som han kan få ut max av.

Summa sumarum, gör inte BIF något så kommer vi få det jäkligt svårt.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
JanT: Ironi? Har du hört talas om det. Det är ju klart som korvspad att Bedoin är mycket bättre spelare än t.ex Gellerstedt även om inte målskyttet är hans starka sida.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: Upplysningsvis har jag sammanställt 16 st experttips inför denna säsong. BIF har en snittrank på 7.

Att du fullständigt skiter i vad andra tycker får stå för dig själv, likaså att du konsekvent övervärderar våra motståndare och lika konsekvent undervärderar Brynäs IF.

Ironi är kul när det används på rätt sätt.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
JanT: Det är nog så krasst sett att Sundlöv har jagat spelare men ingen vill hit. Vem vill spela för ett lag som har så j-a gnälliga pissf****r till supportrar ;-)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
JanT: Så du menar att man ska snegla på vad kvällstidningarna tippar laget innan man själv törs torda sig på ett tips? Jag struntar fullständigt i var Expressen eller aftonblaskan tippade laget, det säger mig ingenting.
Innan säsongen så tippade jag laget på kvalplats med reservationen att vi kan undvika det om vi har tur med skador. Boork var väl inte så långt ifrån när hans uttalade målsättning var att slippa kvalspel, dvs plats 9-10.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: Jag kommenterade bara ditt felaktiga påstående att "majoriteten knappast har Brynäs.." Jag tycker att 16 st hockeyskribenter i vilket fall som helst har ett samlat kunnande som bör ge en viss fingervisning om de olika lagens spelstyrka.

65selander: Men inte har vi väl gnälliga supporters i BIF? Var har du fått det i från?
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
JanT: Man kan tycka det men ofta är det inte så. När vi tog guldet -99 t.ex var väl dom flesta tipsen att vi skulle missa slutspel och aftonbladets t.om att vi skulle åka ut.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Ganska intressant att följa diskussionen i forumet just nu.. Desperation var ordet =). Jag personligen ser hellre att Brynäs inte värvar någon alls istället för att göra som tex Mora. Dom värvar en kanadick som nyss fått sparken från Jokerit och HPK, chansning var ordet.. Klart Brynäs ska vara med och hugga på spelare som Bombom och Andreas Johansson om pengar finns men spar hellre pengarna tills nästa fönster istället för att kasta dom efter efter chansningar..

Ni kritiserar också Boork för att han värvar spelare som han tror på istället för utlänska spelare. Han har yttersta ansvar och är den som får ta skiten om det går år h-vete, är det inte då bättre att han får bästämma vilka spelare som han vill ha och som passar in i hans sätt att spela.
Ge Arboga killen en chans!

Vi ligger på slutspelsplats, var det inte här vi skulle ligga? Att vi skulle vara med i toppen trodde väl inte ens den naivaste brynäsasre...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
65selander: Amen, brother.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Zzz: Ja, alla vill att Brynäs ska vara med och hugga på spelare som BomBom. Det gör säkert Sundlöv också, men likförbaskat lyckas Brynäs aldrig signa någon storspelare för ens en säsong. Jag fattar inte hur alla andra klubbarna kan ha så mycket pengar att värva för jämfört med Brynäs. Är det olagligt med artistkontrakt i Gävleborg eller? Varför kan aldrig Brynäs värva en kille som Bartecko? Pengar är antagligen orasaken, men varför finns det aldrig pengar? För runt 10 år sen hade Brynäs råd med stjärnor och det var också då som det gick bra, med undantag 95/96.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Visst är det som du skriver, men att tex Bartecko valde Luleå hade nog mer med Lener att göra än om pengar.. Läste i aftonbladet att Färjestad hade erbjudit Anderas Johansson 300.000 kr i månaden, nu vet man ju inte om det stämmer men om det är så så kan naturligvis inte brynäs matcha det ekonomiskt. Men att Andreas Johansson är från Hofors och höll på Brynäs som ung kan vara Brynäs Lener i det faller =), om du förstår vad jag menar. Ett långskott men det är så Brynäs får konkurrera med storklubbarna + Hallin med guldbyxorna..
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke:

En liten inflik, tycker bara att du överskattar Simons värvaregenskaper.
Flertalet av hans nya utlänningar har varit rätt slätstrukna faktiskt
Inte speciellt många som jag skulle vilja se i Brynäs.
Kerman då möjligtvis.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Zzz:

"Ni kritiserar också"

Vilka ni ?
Är det den berömda kammen :-)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Zzz: Ja, det vore grymt om Johansson kom. Då skulle Brynäs få en storspelare dom kan leda laget...

Håller med om att de flesta av Moras nya är floppar. Dock känns Kerman och Tuokko intressanta. Men en sån som Eric Johansson är bara hypad!
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Makkan: Med tanke på dom förutsättningar Mora har så tycker jag Simons har lyckats bra. Inget annat lag (förutom Vilda Väsby då) har väl varit så nederlagstippat och som nykomling och den främlingslegion man är tycker jag Moras elitserieäventyr så här långt får mer än godkänt.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Svar från Sunlöv till Keb !!!!

Kan även hälsa från Micke Sundlöv (som är i norska Sarpsborg och tittar på landskamper där och spejar allmänt inför nästa säsong). Han ringde nyss till mej under fredagseftermiddan och förstod att jag nu var översvämmad av ilskna suppporters, angående just Boumedinne. Och därför ville Sundlöv förklara läget:
Micke berättade att Brynäs lagt bud på honom innan han stack till Schweiz och att han meddelat att SSK var det enda valet för honom nu när han flyttade hem. Inte minst av sociala skäl, paret Boumedienne har fått barn och ville hem helt enkelt, till stockholmsområdet.
Han hade även sagt att det var lönlöst för Brynäs att ens försöka få honom, han trivdes bra i Gävle före jul förra året men hade ingen tanke nu på att flytta hit igen. SSK - som dessutom är hans lag i hjärtat - var hans första och enda val.
Så alla brynäsfans måste förstå att det fanns inte en chans att få honom - och skälet var inte pengarna (då hade han givetvis stannat i Schweiz) utan mest beroende på just den sociala biten. Med boende, vänner och familj i övrigt kring just stockholmsområdet.

Hockeyhälsning från Keb Eriksson
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Han verkar ha gett upp kravet att kunna vinna titlar...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Okej då är det klart.. det blir inga fler nyförväv under det här fönstret. Frö hur ska Sundlöv kunna sköta förhandlingarna från Norge om han inte ens är på kontoret och kan se vad det kommer för "erbjudanden". *SUCK*
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
74Robban: Bom-Bom till SSK bekommer mig inget, ytterligare en back är inte direkt högst upp på min lista.

En sak som slår mig är dock. Är det helt smart att vår värvaransvarige är på scoutingresa i Norge under slutspurten av transferfönstret? Nu hade ju han iofs redan bestämt sig för att BIF inte skulle förstärka truppen men tänk om någonting intressant hade dykt upp? En målfarlig forward som BIF av olika anledningar hade kunnat värva. Då tycker jag att det låter smartare att vara kvar på kontoret och jobba än att vara på tur i Norge...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
74Robban: Tack för det inlägget, Robban! Det rätar ut en hel del frågetecken och lär tysta kritikerna för den här gången....
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: " Vad det är för spelartyp har jag ingen aning om, men förmodligen är han ganska usel eftersom han inte ens tar en ordinarie plats i NHL i år."

Men ändå tvekar du inte att kalla honom för en "förstärkning".
Även om det i Moras fall säkert stämmer... :-)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
74Robban: Det är bara att vänta till den 12:e december då. Det minsta man kan begära är väl att sportchefen ska vara på kontoret då, hoppas bara inte Sundlöv har planerat in en skidresa till alperna eller något...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Huge: Läs vidare. Det var ironi riktad mot JanT.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Huge: Bara för att understryka skämtet från min sida, eftersom det inte verkade gå hem (humor är tydligen inte min starka sida :)

I jämförelse mellan Moras och Brynäs förstärkning anser jag att Moras kommer göra det laget mycket större nytta. Jag tar det för givet att en 25-åring som spelat 53 NHL-matcher och sin övriga karriär i AHL/SM-Liiga är en mycket bättre hockeyspelare än en 26-åring med hela sin karriär i hockeyallsvenskan.

Det är väl inte en alltför kontroversiell tanke eller hur?
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke:

Tveksamt om Brynäs har bättre förutsättningar än Mora rent ekonomiskt.
Tror faktiskt inte det.
Det Mora har bättre än Brynäs, är väl att dom inte har en massa gamla meriter att släpa omkring på och kanske inte så gnälliga supportrar :-)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Makkan: Rent ekonomiskt så låg dom nog rätt så lika under Moras debutår. Det med bättre förutsättningar menade jag främst var det faktum att BIF har 45 års non-stop erfarenhet runt hela lagapparaten i högsta serien. Allt ifrån en spelartrupp med elitserierutin till organisationen kring nyförvärv osv osv.

Mora började från ruta ett och har klarat det riktigt bra. Ja, mycket bättre än BIF t.om...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: Nä, du har helt rätt. Och jag hade inte hunnit läsa igenom alla inlägg då jag svarade.
Tycker du har gott om humor.
Att tippa Brynäs på en elfteplats vittnar väl om det... ;-)))

Nu till allvaret:
Moras "förstärkning" (din anm) håller säkert högre klass om man ser till hans allmänna hockeykunnande sas: skott, hårdhet osv. Alltså rent konkreta saker. Kan inte komma på ngn bättre beskrivning.
Sen gäller det ju att kunna använda dessa kunskapter på ett bra sätt: kunna lära sig och komma in i ett nytt spelsystem i klubblagen samt att kunna behärska spelet i ES.
På denna punkt måste man ändå säga att en AS-spelare sannolikt har en fördel.
Visst tror jag att kanadicken i Mora jämförelsevis kommer att göra mer nytta för dom än vad Gellerstedt kanske kommer att göra för oss.
Men det beror nog också mkt på att Mora som lag betraktat är ett lite sämre lag än Brynäs, generellt sett.
Mao: lättare att "glänsa" och bli betraktad som en förstärkning i ett redan svagt lag....
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: "Då tycker jag att det låter smartare att vara kvar på kontoret och jobba än att vara på tur i Norge..."

Du menar på fullt allvar att om han inte sitter på en speciell stol så klarar Sundlöv inte att sköta sitt jobb...hmm...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Jag tycker att det är ganska symboliskt för klubben att sportchefen scoutar spelare i Norge istället för i Karjala Cup. Finns säket fynd i Norge, men det känns ändå som att det är för låga ambitioner i värvningarna...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
prosten: Han kanske tog med sig datorn, telefonlistorna, faxen, medarbetare å hela konkarongen till Sarpsborg och hade full koll under tiden han scoutade norska gutar från läktaren. Han är en upptagen man :)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Jag tycker att det är ganska symboliskt för klubben att sportchefen scoutar spelare i Norge istället för i Karjala Cup. Finns säket fynd i Norge, men det känns ändå som att det är för låga ambitioner i värvningarna...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Huge: Även jag betraktar Mora som ett sämre lag än BIF, innan säsongsstarten som det sämsta ES-laget faktiskt. Så jag blir ständigt förvånad för varje poäng dom tar och måste rannsaka mig själv, dom är faktiskt inte så dåliga, det skiljer bara 6 poäng, dom spelar jämnt mot topplagen osv.

Sedan är det nog rent "hockeykulturellt" (spelsystem, nytt land osv) svårare för en nordamerikan att acklimatisera sig till ES sas än för en allsvensk. Vad den allsvenska spelaren dock måste acklimatisera sig till ett mycket högre tempo (både på träning och under match), fler matcher och det faktum att han ofta går från att vara en högt uppskattad stöttespelare i ett kompisgäng till att vara en amatörmässig nykomling i tredje/fjärdelinen med inte så mycket istid. Om du förstår vad jag menar. Det är inte så lätt för en allsvensk spelare att bara komma upp till ES och tro att han passa in som fisken i vattnet.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Makkan: Jag har väl gnällt en del på gnällarna men nu när fönstret är öppet måste jag hålla med. Klart vi har bättre muskler än Mora, vi har en ny hall på gång, denna måste innnehålla ES spel nästa år. Därför är det viktigt med symbolhandlingar typ att stjärnspelare värvas.
LHC satsade vilt sista året i gamla hallen för att vara på G, detta borde gälla oss också
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Peja: Vill man gnälla och inte försöka förstå vad som ev ligger bakom, så kan man förstås tolka symboliken som du gör.

KC består till 100% av redan etablerade toppspelare som dessutom redan har kontrakt med sina resp klubbar. Dessa spelare vet man var man har och vad dom går för. Inga märkvärdigheter alltså.
Vad Sundlöv i dagsläget ska dit och göra fattar jag inte?
Lägga in en förfrågan om nästa säsong?
Det kan han väl isf göra närsomhelst under året, då kontakter är tillåtna.
Att åka till Norge och scouta tycker jag tvärt om verkligen visar på ambitioner att försöka vända på alla stenar i jakten på långsiktiga lösningar vad gäller spelare.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: Allvarligt så tror jag inte Sundlöfs placering på kartan spelar så stor roll gällande att kunna värva eller inte det är år 2005. Kan jag via mobilen koppla upp mig mot internet när jag sitter och skiter på utedasset i stugan 2 mil norr om Mora så nog kan Sundlöf hålla kontakt med agenter från sin placering i Norge.........eller? Faxnumret kan han kanske tom utantill vem vet?
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Huge: Jag fattar att alla i KC har kontrakt. Men till nästa säsong kanske Brynäs skulle kunna knyta åt sig någon och då vore det väl lämpligt som Sundlöv faktiskt hade sett spelaren spela? Live dessutom.
Och förresten så har väl alla i tex norska landslaget kontrakt med klubbar just nu också...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: "Det är inte så lätt för en allsvensk spelare att bara komma upp till ES och tro att han passa in som fisken i vattnet."

Nä, visst är det så.
Och det behöver inte ens vara en AS-spelare, om vi skall exemplifiera.
Titta bara på Simon Skoog. Som ändå har rutin från ES och har känt på hur det är.
Nu när SS förklarat hur han ser på sin korta sejour i Brynäs, så fattar man att det inte är så enkelt som många tror.
Vilket i sin tur ger mig en liten anledning att ge bassning åt dom som mer eller mindre häcklat Skoog och nu har svårt att dölja sin skadeglädje när denne försvunnit. Det hela är en trist historia och inget som ngn part är särskilt nöjd med.
Har lite svårt för folk som sparkar på en som ligger, sas.
Säger nog mer om den som sparkar än den som ligger.
Nu blev lösningen den bästa, och låt oss hoppas att han lyckas i Malmö och blir den ES-back som förmodligen finns därinne någonstans.
Fast om han skulle lyckas så vet man ju hur det skulle låta här på sidan:

"Hur fan kunde man släppa SS?
Jag visste ju att han hade kapacitet.
Djävla mormor..." :-)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Lunkan: Jag är nog gammalmodig av mig, men jag har svårt att föreställa mig att Sundlöv kan ha full koll på transfermarknaden under fönstrets sista skälvande timmar via sin mobil från Norge. Det skulle kännas bättre helt enkelt om han var på sitt kontor omgiven av sin stab med dataskärmar flimrande, telefoner ringande och faxar som spottar ut spelarerbjudanden :)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Peja: Det kommer ju flera turneringar innan nästa säsongs värvningar ska vara klara, så det är ju ingen panik ännu.
Nu valde mormor Norge denna gång. Ingen vet ju egentligen varför, men han kanske har mer koll redan nu på de som spelar i KC än de som lirar i Norge, vem vet...
Eller så har han noll koll och har hittat ngn norsk pike därborta... :-)
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: "Det skulle kännas bättre helt enkelt om han var på sitt kontor omgiven av sin stab med dataskärmar flimrande, telefoner ringande och faxar som spottar ut spelarerbjudanden :)"

Ja, det där lät lite gammalmodigt.
Kruxet är väl då vad som händer ifall mormor lyckas hitta ett bra nyförvärv?
En kurir på en löddrig springare måste ge sig av i sporrsträck med ett kontraktsförslag. När denne kommer fram har ju fönstret redan varit stängt ett bra tag...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Huge: Jag förstår vad du menar, och du förstår säkert vad jag menar också. Det bästa vore ändå om BIF hade folk på plats på båda KC och i Norge. Så kanske är fallet också, vad vet jag...
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Huge: Tja, nu spelar det ju ingen roll. Sundlöv har ju redan bestämt att det inte finns eller kommer komma några bra spelare.

Från Keb"Kan direkt säga dej (och andra brynäsare) att Micke har fullt koll på händelserna, om det skulle dyka upp nåt bra i allra sista minuten.
- Men det gör det inte, det finns inga bra spelare att få tag i, upprepade Micke på nytt till mej från Norge."

Om ngn annan klubb värvar ngt bra ikväll så sätter jag mig på första bästa plan upp till Norge och tar ett snack med mormor.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Peja: Ja, jag fattar vad du menar.
Att Sundlöv borde dela på sig... ;-)
Nä, men det är väl inte osannolikt att en intresserad sportchef har andra ögon där han inte själv kan vara närvarande.
Kanske Boorken tar KC när mormor nu goes west...?
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
micke: "Om ngn annan klubb värvar ngt bra ikväll så sätter jag mig på första bästa plan upp till Norge och tar ett snack med mormor."

Och om inte?
Kommer mormor hem och tar ett snack med dig då? :-)

Angående en s.k chansning att ta hit ett mer oprövat kort från ex Finland eller NHL/AHL så måste det vara en mkt svår avvägning.
Att ta hit ngn kan absolut ge en psykologisk kick till övriga spelare och hela laget som helhet.
Skulle chansningen däremot misslyckas (och de andra spelarna ser rätt snabbt vad den nya spelaren går för) så kan ju besvikelsen göra att moralen i laget sänks totalt och att det blir ännu sämre än vad det var innan.
Kommentera

Sv: Boumedienne klar för Södertälje.
Huge: Å så är Sundlöv i Norge och scoutar... När vi ändå är inne på osäkra kort.

Micke: Ja vi har 13 forwards idagsläget. Men Wahlberg har inte närvarat på gårdagens och dagens träningspass. Sen har vi många forwards som ligger löst rent prestationsmässigt. Almtorp, Bäckström, Spets för att nämna tre.
Kommentera

« · 613704 · »