Brynäs IF

727631 inlägg · 7961 ämnen

Brist på stämning i Läkerol Arena. Vad gör DU åt det?

« · 1622178 · » Till forumet

Sv: Brist på stämning i Läkerol Arena. Vad gör DU åt det?

Johan Norrström: "Nåja om öl vore ett så fantastiskt framgångsrecept, varför gapar då läktarna tomma,"

Ingen har väl heller påstått att en ökad ölförsäljning skulle vända alla siffror till plus och automatiskt fylla LA under 55 omgångar.
Som Peja säger: mer öl generar uppenbarligen mer pengar, så vad gnälls det över?
En ny bar ger alltså mer pengar vilket väl inte utesluter att man jobbar med andra ideer som ev är bättre och bredare?

"Jag tror nämligen inte att mer alkohol är svaret."

Tror nog inte ansvariga heller.
Men det kan iaf vara ett delsvar så gott som nåt annat...

Kommentera

atilla:

Minusresultatet 2013 låg om jag inte minns fel på 600000kr. Ingen katastrof naturligtvis. Det var väl mest 100års firandet och att man åkte ur slutspelet så tidigt som ställde till det.
Kommentera

Johan Norrström: "varför har klubben gått back två senaste säsongerna?"

Det är väl första säsongen på länge nu som vi går back? Inte gjorde vi det innan denna...?

Kommentera

Peja:

Nåja om öl vore ett så fantastiskt framgångsrecept, varför gapar då läktarna tomma, och varför har klubben gått back två senaste säsongerna? Jag tror och verkligen hoppas att klubben har bredare och bättre idéer för att locka tillbaka publik till Arenan. Jag tror nämligen inte att mer alkohol är svaret.
Kommentera

Johan Norrström: Ja när man vart på ett tiotal NHL matcher så slås man av hur illa ställt det är med kring aktiveteter i samband med matcherna här hemma.

Kommentera

Johan Norrström: Faktum är ju att många föredrar att dricka och kolla på hockey samtidigt. Ibland föredrar folk till och med att bara dricka på matcherna. Och faktum är att det ger Brynäs pengar. Och mer pengar = bättre lag på isen = fler på matcherna. Brynäs tjänar grova pengar på att sälja svindyr öl...
Kommentera

Lindström:

Så talar den som gett upp. ;)
Kommentera

tjugo8: Jag tycker det är skit det där med restauranger där man ska äta och kolla på hockey samtidigt. Sitta vid ett matbord hela matchen, va fan liksom. Nä det vore nice med nåt annat sätt att försöka dra in stålar eller sätt skiten i ett hörn istället.

Redigerad kommentar

Kommentera

Johan Norrström: Bara bra att det tas bort stolar då det ivf bara gapar tomt..

Kommentera

Skrubben:

Med all respekt så har du ingen aning om vilken utbildning jag har. Du bygger ju som vanligt ditt resonemang på att allt som klubben gör är rätt och riktigt. Om nu de ekonomiskt ansvariga är så kompetenta, hur kommer det sig då att klubben går med förlust? Ombyggnation kommer om jag minns riktigt kosta 1 miljon och över tid kommer det naturligtvis betala sig. Jag har inte heller påstått något annat. Däremot har jag svårt att tro att ännu en bar skulle innebära någon större tillströmning av publik. Åtminstone inte i den utsträckning som krävs för att börja visa plussiffror igen.
Kommentera

Johan Norrström: Alla tänker inte som du. Jag skulle aldrig gå på hockey för att sedan bli full, men det finns bevisligen folk som gör det och det är dom Brynäs vill utnyttja för att tjäna extra flis. Givetvis har man överlagt detta noga och då kommit fram till att detta kommer innebära vinst. Att påstå att du är mer ekonomiskt kunnig än dom som har det som yrke är pajaseri.
Kommentera

tjugo8:

Jag har ju redan uttryckt min åsikt när det gäller Skybaren. Förstår inte varför ännu en ölbar skulle locka mer publik till arenan? I grund och botten är det ju händelserna på isen som styr publikens vilja eller ovilja att gå och se Brynäs.
Kommentera

Linus Wickman: Brynäs tjänar stora pengar på barerna. Det skulle inte vara en attraktiv plats om man satt i ett hörn. Det är ju, som du säger, de sämsta platserna. Stök och oljud... visst, men brukar det verkligen förekomma så mycket sådant i samband med Brynäs hemmamatcher? Jag tycker egentligen inte att alkohol hör hemma i idrottsarenor, men inser (och respekterar) att andra tycker annorlunda och att klubbarna tjänar stora pengar på det.
Kommentera

tjugo8:Och eftersom baren är vid sittplatsen finns det en risk att dessa fulla personer stör personer som sitter brevid  den. Tror speciellt familjer och pensionärer inte vill vara i närheten att massa stök och oljud. Detta kommer knappast förbättra stämning eller locka folk till arenan. Finns annat som skulle varit bättre lösningar. 
Kommentera

Linus Wickman:

Eller hur...! Ja det tycks fan vara "hål i huvudet"...

vet hur det blir...folk blir för packade för att bry sig om matchen...än mindre bidra t ngn stämning...

Kommentera

tjugo8:Samt tar man bort några av de mest populära platserna i arenan, ist för att ta bort någon av hörnen som det sällan brukar sitta några. 
Kommentera

Rädd att det kommer se förjävligt ut

Får vibbar av Axa där ena (bägge?) långsidorna är upprivna av restauranger

Trodde Skybar skulle vara ovanför övre etaget...

Det här kan bli skit (eller också blir det bra...)

Kommentera

Gaastra: Hm, du har helt rätt!

Upptäckte att det fanns sådana i USA också.

Halva säsongen 1936 lirade ett Brooklyn Tigers i en amerikansk fotbollsliga men böt sedan till Rochester Tigers.

I NFL böt Brooklyn Dodgers 1944 namn till Brooklyn Tigers men redan 1945 flyttade man och böt igen. Och sedan har man fortsatt. Klubben har haft följande namn Brooklyn Dodgers - Brooklyn Tigers - Boston Yanks - New York Bulldogs - New York Yanks - Dallas Texans - Baltimore Colts - Indianapolis Colts

Helt klart är Brooklyn Tigers ett namn som lag bara har ett tag. Gissningsvis finns det sådana även i andra länder...innan de byter. 

Till Stadsdelen Bergnäset i Luleå och vägen från Luleå söderut kom man tidigare med färja men 1954 invigdes Bergnäsbron som i folkmun fick namnet Brooklyn Bridge, vilket gav Bergnäset namnet Brooklyn; stadsdelen är för övrigt inte alls New York-liknande med tvärgator etc. 

Men namnet Brooklyn Tigers är uppenbarligen bara under en period och alla byter sedan. Dags för Luleå-klubben att börja fundera på det!

Kommentera

Sven.Savage:

Brooklyn Tigers började Brynäs kallas för på typ 50- eller 60-talet och bakgrunden till det var tvärgatorna på stadsdelen Brynäs.

I början av 80-talet så var jag med att starta en supporterklubb för Brynäs i Gävle och då togs namnet Brooklyn Tigers. Denna klubb levde under ett antal år för att sedan gå i träda. Namnet upptogs igen av ny klubb.

Orginal klubben tog bland annat fram märket med fingret och texten runt "BIF are best fick the rest".

Så Bergnäsets AIK var knappast först i Sverige med namnet Brooklyn Tigers! Det var säkert Brynäsare i den klubben!

Kommentera

Salve: "Dessutom så byter Brooklyn Tigers namn till BSG (Brynäs Support Gävle). Ett klokt beslut enligt mig, mindre plast och mer seriöst."

Dessutom fint eftersom det finns ett annat Brooklyn Tigers, nämligen den mindre hockeyklubben i Luleå vid sidan av Luleå Hockey. I Brooklyn brukar de som inte får plats i Lulehockey spela om de inte vill lira i Asplöven eller något annat närliggande. Bland annat spelade Kalixpojken Viktor Fasth i Brooklyn Tigers medan han gick hockeygymnasiet i Luleå - han fick inte plats i Lulehockeys juniorlag där målvakterna står på kö!

Brynssupportrarna tog väl namnet Brooklyn Tigers 1997 medan Luleålaget Bergnäsets AIK böt namn till Brooklyn Tigers redan 1996 så det var väl bra att de som tog namnet senare släppte det nu.

I detta sammanhang får vi berömma oss att inte ha tjafsat om namnet under dessa 16 år. Tänk bara hur Gnaget och SkAIK bråkar om vilka som får kalla sig AIK!

Intressant silly för övrigt. Vi i Luleå fyllde ju på ganska snabbt men nu ser det ut att bli väldiga luckor ändå. Tycks som att båda Johan Fransson och Niklas Olausson kan gå till KHL nu och man riskerar ju alltid att Linus Klasen kan få ett erbjudande han inte kan motstå.

Personligen tror jag att i och med att man släppt spärren på max två transatlanter kan det/de lag som scoutar och köper bäst från andra sidan pölen bli de stora vinnarna för kommande säsong. Vilka har pengar och vilka kommer att köpa? De rika klubbarna i Sydbotten kan förstås bli svåra där. Äckligt nog hyllar Looben förändringen så bland Warulfvarne kan det få konsekvenser. Och kanske Växjö kör vidare och landar en AHL-femma? Det enda man säkert vet är att man vet inte säkert....

Redigerad kommentar

Kommentera

Dessutom så byter Brooklyn Tigers namn till BSG (Brynäs Support Gävle). Ett klokt beslut enligt mig, mindre plast och mer seriöst.
Kommentera

Aktiv ståplats införs på hemmastå inför nästa säsong. Ett bra steg.
Kommentera

tjugo8: Ja, det där med doften var en rätt underlig grej...
Lite klantigt att lägga in sådana frågor när det förstör helhetsintrycket.
Kommentera

Bra initiativ med undersökningarna, se nu till o svara o påverka

"Vi inom Brynäs IF arbetar ständigt för att utveckla och förbättra föreningens verksamhet. Nu söker vi just Dina åsikter.

Delta i vår publikundersökning genom att klicka på länken här under.

Genom att ni svarar på enkäten bidrar ni med användbar information som kan leda till förbättringar av evenemanget kring våra hemmamatcher."

Gillade frågorna;

- Den fysiska kontakten, t.ex. kramar, "high fives" och handslag, som uppstår med andra åskådare när Brynäs gör mål är positiv.

- Arenan har en unik doft

Startade denna tråd för några år sedan, tycker det blivit bättre senaste åren, mkt tack vare ståplats.

Kommentera

Lunkan: Håller inte med dig någonstans faktiskt..växjö är en väldigt härlig stad..
Kommentera

Gurra88: Jo jämfört med Växjö är det faktiskt det.
Kommentera

Lunkan: Det är ju å andra sidan inte Gävle heller
Kommentera

Lunkan: Jag tror inte att Holös har varit i Växjö heller faktist
Kommentera

Huge: Han har tänkt på plånboken end of story. Har du varit i Växjö? Det är inget ställe man spenderar längre tid än absolut nödvändigt i.
Kommentera

70 Rodrigues: Fattar vad du menar och jag tycker också att vi ska kunna gå vidare från kvarten men tycker bara att det inte går till helvete om man går till slutspel ;)
Kommentera

henke1: Jo jag vet att en del åker långt till matcherna. Vad jag menade var att det inte är någonting unikt för just Brynäs.
Kommentera

Peja: Men shit Peja, hold your horses, det är ingen som ska ta Brynäs ifrån dig o Gävle ;-)
Kommentera

henke1: Om man inte tar sig förbi kvarten så har det enligt mig gått åt helvete, man kan inte sitta nöjd som vissa gör o tycka att "det blev ju inte kvalserien iaf".
Kommentera

70 Rodrigues: Alla publiker vill se vinnande lag. Färjestads publiksiffror började genast sjunka när laget inte presterade. I Skellefteå har de ett mycket bättre lag än Brynäs men ändå mindre publik.

Brynäs är ett mittenlag i publikligan och ett mittenlag i tabellen. Jag tycker att det är klart acceptabelt. Ser inte varför det skulle bli bättre i typ Sthlm när AIK (som har 234234234234 gånger fler fans än Brynäs i Sthlmsområdet) inte har högre publiksiffror än Brynäs, och Bajen gick ju till och med i KK...
Kommentera

70 Rodrigues: "när det år efter år går åt helvete"?

Senast det gick åt helvete för oss var nog 07/08 med kvalseriespel.
Kommentera

arnio: Där har du det stora problemet, laget levererar inte! De hemmamatcher som bjudits i år skulle jag inte gå på om jag så fick betalt för det, så lite bjuds det på!
Kommentera

Peja: Jag åkte ändå från Göteborg och såg BIF i lördags!
Kommentera

Peja: Tyvärr så tror jag att det är så krasst som jag skrev i ett tidigare inlägg ang ekonomin + att Gävleborna vill se ett vinnande Brynäs, ett Brynäs som verkligen kan utmana de stora lagen. Man kan inte som förening kräva att folket ska betala dyra pengar för att komma till arenan när det år efter år går åt helvete, tyvärr så ser dom inte sambandet, Gävleborna är bortskämda.
Kommentera

Zzz: "Kanske enklare att ordna subventionerade resor från Stockholm till varje hemmamatch med lite extra tryck på lördagarna. Sälj dom udda sektionerna för 50kr + bussresa. Pengar kan man tjäna på merförsäljning."

Jag tror inte ens att gratis bussbiljett, gratis inträde och en öl skulle locka speciellt många från Stockholm till Läkerolen.

Vi har den publik vi har och intresset kommer inte att öka så länge inte laget presterar.
Kommentera

70 Rodrigues: Förmodligen ganska många. Men så är det väl i övriga arenor också. Folk åker från hela Ångermanland för att se Modo, från hela Värmland (och Norge) för att se Färjestad, och så vidare.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, men det låter "lite" orealistiskt att Brynäs skulle kunna locka fler åskådare än AIK i Stockholm.

Brynäs kom sjua i publikligan förra säsongen. Man kom före AIK, Luleå, Timrå, Skellefteå och Södertälje.

Nu ligger man sexa i publikligan. Före Modo, Skellefteå, Luleå, Växjö, Timrå och AIK.

Varför är Brynäs publiksiffror så dåliga i jämförelse med de andra lagens?

Både Skellefteå och AIK kom till semifinal förra säsongen, med lägre publiksiffror än Brynäs, så förstår inte riktigt varför det skulle vara omöjligt att åstadkomma något med Brynäs publiksiffror.
Kommentera

Peja:Hade varit intressant att få veta hur många Gävlebor kontra utsocknes som går på matcherna i Läkerolen??
Kommentera

Peja:Vad har det med saken att göra, Brynäsare går på Brynäsmatcher :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Kanske enklare att ordna subventionerade resor från Stockholm till varje hemmamatch med lite extra tryck på lördagarna. Sälj dom udda sektionerna för 50kr + bussresa. Pengar kan man tjäna på merförsäljning.

Redigerad kommentar

Kommentera

70 Rodrigues: Och det kryllar inte av AIK:are...?
Kommentera

Peja: Kryllar av Brynäsare i Stockholm med omnejd :-)
Kommentera

Gurra88: Exakt. Bajen hade väl ett publiksnitt i stil med Brynäs J20, men självklart hade stockholmarna vallfärdat för att se Brynäs.

Brynäs har förresten ca 1200 personer bättre publiksnitt än AIK.

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: En strategi att locka fler åskådare vore ju att börja vinna hemmamatcher. Men självklart är det "money talks" som styr när spelare väljer klubbar, inte om hallen är fullsatt eller inte.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1622178 · »