1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446553 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs 03-04

Sv: Brynäs 03-04
Makkan: Då slipper han ju bli skadad. ;)

Ford Prefect: Skall bli...
Håller på och storstädar, därav lite brist i koncentrationen. Inte blev det väl bättre när man slog på TV:n alldeles nyss.

Just nu på ViasatSport: Repris av hela matchen mellan Sverige och Sovjet från VM 1991.
Därefter Kanada-Vitryssland direkt. Heja Kopat! :-)

Härlig uppladdning inför kvällen, men hur skall det bli med städningen....?
Ack ja...

Halvtid på Brynäsdagen. Ingen som har hört något nytt från Shopen ?

Är det någon som vet när Henrik Petré ska opereras ? Han skulle väl göra samma ingrepp i knät som dom gjorde med Soling. Ska Brynäs vara lika taktiska som med Soling och vänta med operationen tills höstsäsongen börjar eller ?

Huge: Ta en till öl du. :D

Huge: "Hakklappen"??

Är det en dörrklapp som sitter på hakan?

Hak-lappen skall det förstås vara...

("Hak-lappen"?? En same med karakteristisk haka? :-))

bobbe:

Varsågod.

Makkan: Det går bra att snyta sig i hakklappen....

Huge: Så... poetiskt... Ni verkar i alla fall ha sällskap av varandra på vägen. Det hade ni i alla fall i under säsongen, både i botten och toppen, om du förstår.

Makkan: Prosit. Ta och snyt dig, tack.

bobbe: "Brynäsdagen" har hos många här på sidan alltid precis tagit slut. Alltså tycker man att det alltid är legitimt att klaga.
När dagen tagit slut inträder hos de flesta den eviga "Brynäsnatten"....
Att vara Brynäsare är för många en evig vandring i Dödsskuggans dal... :-)

KungMartin: sant det är devils han spelar i ....

bobbe:

Sköt erat eget simhudare.

Huge: När tar "Brynäsdagen" slut? Vid den tiden borde det vara legitimt att klaga... ;)

Huge: Man är lite kluven vad det gäller nyförvärv det är lite som att både ha kakan och äta upp den. Visst vill man se ett par riktigt heta namn nu samtidigt är ju silly season det enda spännande för en BIFare under vår/sommaren.

Mickes inlägg inger hopp det är en "lirare" jag litar på!

Keb är och förblir en svamlare, inte mycket matnyttigt i hans spalt. Men han är iaf intresserad och gör väl sitt bästa för klubben vi alla älskar och det ska han ha kredit för.

Ford Prefect: Visst fan, det är ju lördag idag.
Börjar bli dagvill.... :-)

Att börja klaga idag är fusk, du får vänta till i morgon isf...

Bright: Ditt senaste inlägg stämde till 100%, fast det måste ha varit den största öppna dörr som någonson slagits in.... :-)

Huge: Jag kan börja redan nu om du vill. ;)

Bright: Jadå, det har du rätt i. Jag övertolkade lite, ber om ursäkt för det.
Men faktum är att jag inte riktigt vill se fullt av överbetalda stjärnor i Brynäs. Jag vill se talanger som blommar ut hos oss, för då känns det mer som "våra" spelare. Att jag sen inte skulle tacka nej till Peter Forsberg är ju en annan sak... ;)

micke: Kul att du tittade in och lättade upp stämningen lite grann.
Finns det verkligen nyförvärv som skulle kunna få de värsta pessimisterna att dra på smilbanden, tror du? Fan tro´t... ;-)

Får jag gissa hur länge det dröjer efter lördag, tills det börjar klagas igen på att inget händer?

Söndag? :-)

Är det ingen som har kontakt med någon på Brynäsdagen i Brynässhopen som kan berätta vad som händer där ?

myra:

Bevis.....!!!!
Vi vill ha bevis....!!!!

Ford Prefect: Lägg märke till att jag skrev "större chans". Håll med om att bättre hockeyspelare har större förutsättningar att skapa ett bra lag än mindre bra hockeyspelare. Vilket inte innebär att de bättre spelarna ger 100 -procentig garanti för succé, det är jag också på det klara med.

Lilljanne: Du missförtod nog mig en aning gällande 90-talet och pengarna. Jag menar att sponsorsklimatet var bättre då och att vi därför kunde hänga med lite lättare. Isle of Man-upplägget, som var ngt nytt, bidrog också naturligtvis till att vi kunde få hit och behålla bra spelare. Annars stämmer det som du säger: I framtiden måste vi försöka få hit en eller ett par fixstjärnor för att hänga med. Detta kombinerat med den sedvanliga fingertoppskänslan i övriga värvningar är vad som gäller.

micke: Mina mungipor pekar, hör och häpna, oftast uppåt! Brynäs elitserielag har dock inte satt denna positiva riktning på mina smilband sen år 2000, dock. Men utlovar du trevliga, och sanna, nyheter kring Brynäs framöver så lovar jag att le som vårsolen även i takt med dem!

Bright: Jasså? Vad sägs om Brynäs anno 95/96, Malmö under ett par år för inte så länge sen och Linköping den gångna säsongen? Eller varför inte ta sig över Stora Pölen och titta på NY Rangers som floppar år efter år efter år...

Ford Prefect: Större chans att "svindyra stjärnor" flippar än floppar dock, bäste vän.

Ford Prefect: Troligtvis så... Är Mårtensson klar vill jag se ett officiellt bevis för det...

myra: Driver du med mig?

Lilljanne: Jag har för mig att Rafalski gjorde ett par landslagsmatcher året innan han kom till Brynäs. Vet inte varför, men det sitter ett par celler och envisas med det. Miettinen vet jag inte, spelade han i landslaget förra året? Larssons andra vända räknas inte tycker jag, han kom till Brynäs som en nobody första gången.
Janos då? Tog han plats i landslaget? Pushkov? Team Gävles vitryske målvakt?
Vi kan väl vara överens om att det var länge sen man värvade en svensk landslagsman, men också att de etablerade värvningarna inte alltid är så bra.
Jag instämmer med vad någon annan skrev tidigare: Jag ser hellre att man plockar in ett gäng spelare som är snäppet under stjärnstatus och som kan utvecklas, än att man värvar svindyra stjärnor som floppar.

lindberg: Trots att dom som lämnar inte har varit framträdande i år så måste ju de "ersättare" värvas vara som de spelarna en gång var, om vi ska ha något att göra i ES i nästa säsong och kunna bli etablerade igen, för just nu känns det inte som om vi är särskilt etablerade, trots att vi aldrig har startat en säsong i någon lägre serie... Men som sagt, kul med något som låter positivt, men än så länge låter det bara, hoppas bara att det blir reallitet i fallet också...

Hör och häpna men Tony Mårtensson är klar för brynääääs *weeeee* :)

micke: trevligt med lite positiva vibbar!
Man ska också ha i åtanke att de flesta av de spelare som hittills lämnat inte har varit de mest framträdande senaste säsongen. Bara att hoppas att vi kan få in ersättare som är bättre!

Huge: Du menade att Brynäs på 90-talet hade pengar och därför vann två SM. Det stämmer inte. Brynäs vann SM för att man köpt rätt, inte dyrt. Du kan se min text som en hyllning till dom ansvariga i Brynäs som med små medel gett oss åtminstone dom två senaste gulden och dessutom hållit oss kvar i Elitserien genom åren. Men det kommer att bli allt svårare att lyckas med den ekvationen i takt med att köpelag som ssk och lhc etablerar sej i ES. När också aik, bajen, kanske vik och saik, börjar satsa minskar utrymmet och marknaden för lag utan ekonomiskt stöd. Vi behöver mer stålars!

Strozzi: Självklart är det att föredra. Brynäs har scoutat och köpt mycket bra genom åren. Och billigt. Väldigt få "dussinlirare" som nån annan påstod. Men självklart minskar flopprisken med landslagsvärvningar. Framtiden tillhör lag som lhc. Det kan inte tiks säsong ändra på. Vi behöver mer stålars!

Ford Prefect: Scerban är den första jag också tänker på. Hur var det med Larssons andra vända i Brynäs? Miettinen i år? Tre stycken? Skulle vi lista alla spelare som kommit okända till Brynäs och blommat ut till elitserie- och landslagslirare kunde vi fylla GBn. Undrar hur det känns att vara frölundafan och kunna ta alla silly season-rykten på allvar? Vi behöver mer stålars!

Läs den här artikeln under länktips.
Så kan man också missa ett nyförvärv.

jorka: Spelar han inte i New Jesey Devils. Eller har han bytt.

65 Selander: Fan då var han nästan hemma hos mig :)

65 Selander: På väg söder ut ??

Ford Prefect: Norrena sågs för några minuter sedan ett par mil norr om Månkarbo ;)

micke: Jag klarar nog att stå ut ett tag till, bara det kommer små tips som tyder på att det inte blivit bortglömt. ;)

micke: Skönt o se en till som är positiv.. Du VET alltså att det jobbas på riktiga lirare?

Ford Prefect: Nog kom Rafalski direkt från collegeligan allt. Med rekommendation från Bissett och ni vet vem. Brynäs trademark har ju i alla år varit att vaska fram guldkornen från de lediga dussinlirarna, varför tror ni att det ska misslyckas denna gång?

Nog om de dussinlirare som värvats hittills... Jag vet några namn som är på gång som t.om skulle göra Brights mungipor att peka uppåt. Jag väljer att inte säga ngt nu utan säger istället som min vän "Jag lovar dig, går det här igenom så blir du inte besviken!".

Kom ihåg bara att deadlinen för nyförvärv inte är idag lördag utan ni får nog vänta lite längre på dem...

Strozzi: Raffalski spelar väl i NHL i Atlanta tror jag rätta mig o jag har fel....

Strozzi: Vet inte, men det är mycket möjligt, men jag har för mig att han hade spelat i landslaget. Amerikanerna brukar ju inte ha särskilt namnkunniga lag. Jag kan vara ute och cykla i det fallet dock.

Ford Prefect: Rafalski kom väl direkt från ett collegelag?

Lilljanne: Men Nicklas Anger,Kyrö Ove Mollin,allt vad smurf heter
är det ingen bra värvning ????

Strozzi: Grym scouting är vad jag anser att Brynäs saknat senaste åren. Anger är knappast resultat av scouting och inte Rafalski heller. Rudslätt följde med Melin. Återstår Soling.

Lilljanne: Skjuter från höften och nämner Bedrich Scerban. :)
Brian Rafalski var väl landslagback när han kom hit, och floppade. Tommy Westlund var en nobody som växte till ett NHL-kontrakt. Alltså; vad spelaren uträttat innan de byter klubb är en fingervisning om vad man kan ställa för krav, men ingen garanti. Se på Linköping...

Lilljanne: Det handlar inte om att bara få tag i redan etablerade spelare. Jag anser att det är mycket bättre att hitta en billig up-comer ist för en redan etablerad, mycket dyrare, spelare.. Dessa är oftast hungrigare. Tack vare en grym scouting av lirare har Brynäs klarat sig kvar i Elitserien..

Ex: Soling, Anger, Rudslätt, Rafalski osv

Lilljanne: Vet inte vart du syftar med ditt inlägg.
Brynäs har väl så gott som alltid haft filosofin att värva utvecklingsbara spelare eller spelare som ligger snäppet under landslagsklass. Har man fått chansen på något högvilt så har man ibland tagit denna, främst för att spelaren isf passat bra in i laget
(Sjödin, Djoos, Janne Larsson bl.a)

Denna filosofi har väl till viss del varit av nöden pga ditt påstående om "lågbudgetlag"

Det finns väl lag som värvat betydligt fler namnkunniga spelare
(vad är en namnkunnig spelare?) än vi, men som ändå lyckats sämre.

Huge: Om handlingskraften överger oss återstår bara allsvenskan.

Brynäs har alltid tillhört lågbudgetlagen. Källa: massmedia dom senaste 30 åren.

Bevis: Brynäs har inte värvat en riktigt namnkunnig spelare sen Krobbe Lundberg (mitten på 70-talet?).

Hemläxa: namnge dom spelare som varit etablerade landslagspelare när dom kommit till Brynäs. Etablerad landslagsspelare=5 A-landskamper säsongen innan övergången.

« · 274249 · »