Brynäs IF

728071 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs- HV 71 2014-10-25

1635773 · » Till forumet

Sv: Brynäs- HV 71 2014-10-25
Bifbiffen: Haha..ok,men bra. Med din logik ska man ju t ex inte försöka skjuta när man har öppet mål. Man kan ju missa !
Kommentera

Davey_22: Om han har koll på sin klubba så absolut. Men nu blir det istället en riktigt målvaktstavla. Nej tack. du get mig inget av värde:)
Kommentera

Bifbiffen: Hur ska du ha det ? Ska han dit med klubban eller inte? Som sagt,rätt tänkt..fel resultat.

Nu diskuterar jag inte detta mer här. Vill du fortsätta får du PM:a mig.

Kommentera

Davey_22: Så sant. Visa mig den målvakt på toppnivå som INTE skulle försöka det Gistedt gör: bryta en puckbana som går genom målgården. Biffen lever visst kvar i 50-talet då målvakterna möjligtvis agerade passivt i såna här lägen och släppte igenom allt som passerade målgården. Funkar inte så i dagens moderna hockey, nu ska målvakterna vara mer aktiva runt kassen.
Kommentera

Davey_22: Fel igen, han vinklar klubban så att den snarare blir en fara än en tillgång i sitatuinen. Han har ingen koll på vad han gör. Lägg ner att gå i försvarställning då. Helt onödigt. Skönt att han är borta 
Kommentera

Bifbiffen: Som Huge var inne på : Han agerar rätt men utgången blir fel. Shit happens. Det är ju faktiskt ingen som säger att Gistedt gjort det särskilt bra.

Hur som helst,vi är nog alla glada att få tillbaks våran tilltänkta andramålvakt JJ.

Hoppas han är kry och taggad nu.

Kommentera

Davey_22: Att styra in den i eget mål låter bättre? Har man ingen koll så ska han inte in där. Men det hade blivit mål oavsett då killen inte kan förflytta sig i sidled. Den sopan. Men kan vi släppa exbrynäsren nu? Som aldrig mer får smutsa ner våra färger
Kommentera

Bifbiffen: Ja,att låta en puck glida fritt genom slottet i BP när man har möjligheten att bryta låter ju som en utmärkt plan. Okunskapen är det du själv som står för. 

Kommentera

Huge: HAHA. Nej, har han ingen koll, då ska han fan inte sticka in klubban där utan förbereda sig på nästa situation. 

Nä som du säger, jag ska inte fabulera om vad som kunnat hända. Bara att konstatera att det hade blivit mål oavsett då han fuskat med sidledsförflyttningsträningen.

Kommentera

Davey_22: Skulle kalla det ren okunskap att inte se skillnaden på de båda målvakternas insatser och då är det inte mycket anledning att diskutera med en sådan:)
Kommentera

Bifbiffen: Spelar ingen roll hur mkt kontroll du har på din klubba (vilket Gistedt hade) om pucken får en oväntad/oturlig studs.
Gistedt agerade rätt, resultat blev den här gången tyvärr fel.
Du fabulerar och antar saker utifrån saker som SKULLE kunna hända OM Gistedt bara hade släppt pucken genom målgården. Meningslös argumentation, visar bara att du har noll koll.
Kommentera

Bifbiffen: Nä,nu tycker jag kanske inte att kallas "helgalen" är så farligt, men det blir snabbt ganska ointressant att diskutera med nån som inte kan applicera "let's agree to disagree".
Kommentera

Huge: Har man inte koll på sin egen klubba ska man inte in där och pilla kort och gott. Men å andra sidan, men hans usla sidledsförflyttningar hade det blivit mål oavsett.
Kommentera

Bifbiffen: Konstaterar bara att du med bravur ger uttrycket "Läst men inte förstått" ett ansikte.
Kommentera

Huge: Ja det blev ju en målchans och mål tackvare att sopan inte har koll på sin egen klubba. Är det bättre att styra pucken i eget mål än att släppa förbi pucken? Han gör inget medvetet vid situationen, han har hel enkelt inte koll.

Oerhört skönt att slippa se honom i en Brynäströja igen!

Kommentera

Davey_22: Jasså. Är det regler likt Lundbergs skolan? Det där bryr jag mig ganska lite om:) Om det så är rutan som gäller. 
Kommentera

SnowKing: Nej helgalen glömde eventuellt utropstecknet:)
Kommentera

Bifbiffen: Ofarlig puck?
I stort sett alla puckar som slås in framför mål betraktas som farliga och potentiella målchanser. Gistedt gör rätt som försöker styra undan pucken med vinklat blad, ren otur att den studsar via honom själv och i mål.
Att släppa igenom passet/skottet hade isf varit ett större fel.
Kommentera

Bifbiffen: Starka ord från en Rookie här på forumet. Tagga ner..
Kommentera

Bifbiffen:

"Helgalen" ??? Det var ganska stora ord? Här cirkulerar många olika omdömen på forumet...... visst kan jag tycka att här förekommer en del märkliga åsikter, men helgalen? Eller är det så att du skämtade och glömde smilyn? ;-)

Kommentera

Davey_22: Starky lämnade en dålig retur. I övrigt kan han inte belastas för övriga mål. Gistedt styr in en ofarlig puck i mål samt är urusel i 2 sidledsförflyttningar. Så jo du är helgalen.

Kommentera

Peja: Nej. Jag tycker dock att han än en gång visade mot HV borta att han inte håller på denna nivå. Hade Starky fått stanna i matchen HV hemma är jag övertygad att vi knipit minst en poäng
Kommentera

Bifbiffen: "Du är lika helgalen som Starkys retur är det värsta."

Det där är ju knappast ett hållbart sätt argumentera på. Jag har full respekt för din åsikt angående målvaktsfrågan,även om jag kan tycka att du kanske går igång lite väl mycket. Båda gjorde ganska så klena insatser.

Bara till att hoppas att vår gode Starky spikar igen imorn och visar sin rätta nivå.

Kommentera

Huge: Ja,i min värld känns inte skillnaden särskilt milsvid mellan deras insaster.

Ja,junisarna har gjort en del riktigt taskiga markeringsjobb på sistone,där måste de de nästan samtliga steppa upp och lära sig fort.

Kommentera

Bifbiffen: Du får det att låta som att Starkbaum och Gistedt har fått lika mycket istid sedan Gistedt anslöt. Så har det ju definitivt inte varit om man ser till fakta.
Kommentera

Davey_22: Mkt bra analyserat.
Lustigt att biffen gnäller på att Gistedt kryper ihop i målet när Starky gör likadant utan att få nån kritik.
Som du säger: Tedenbys skott är nästan otagbart, i övrigt jämnt skägg vad gäller missar målisarna emellan.
Dessutom märkligt hur lite kritik våra junisar får för brister i defensiven. Relativt ofta dom bommat och sen får backarna försöka rädda upp.
Kommentera

Bifbiffen: Vadå "Gistedt behandlats likvärdigt"?
Starky blev utbytt 2 ggr för att han sett halvseg ut men även för att få till en förändring och försöka väcka laget. Sen kan han själv dessutom ha begärt byte, kändes iaf så mot HV därnere. Och vad har TJ då för val?
Sundlöv?
Kommentera

Davey_22: Du är lika helgalen som Starkys retur är det värsta.
Kommentera

Bifbiffen: Jag tycker Starky släpper en helgalen retur på första och att han sjunker för djupt in i kassen på andra målet,som dock Andersén borde lastas mest för p g a pucktapp på blålinjen.

Gistedt gör väl kanske nån tavla mer,men för mig personligen är det irrelevant om den ena bara är snäppet mindre kass än den andra. Jag kräver mer av Starky dessutom.

Så ser jag på det.

Kommentera

Davey_22: Det är Starkys fel vid friläget? 

Och du tycker kanske även att Starky borde plockat Tedenbys projektil i krysset?

Du föredrar kanske hellre en som styr in puckarna i mål eller inte lärt sig att stänga isen vid sidledsförflyttning?

Kommentera

Peja: Då menar jag givetvis att juniormålvakten vaktat båset tills eventuell skada eller liknande på Starkbaum. Nu kom Gistedt och behandlats likvärdigt med Starkbaum av nån konstig anledning. Hade köpt det om Gistedt endast vore båsöppnare och vid eventuella skador, nu blev det mer än så.
Kommentera

Tycker nog Starky,Gistedt och försvarsspelet i allmänhet var lika kassa mot Hv. Väldigt synd,för det kändes som en kväll där Hv faktiskt inte var sådär heta,med normalt fokus hade vi tagit 3 poäng.

Kommentera

Bifbiffen: Det är ändå stor skillnad mellan Gistedt och någon som var tilltänkt andramålvakt i J20-laget. Gistedt kanske inte håller SHL-klass, men han håller hög allsvensk klass och det gör definitivt inte vilken J20-målvakt som helst. Det var bättre att värva Gistedt än att riskera att totalt knäcka en ung kille som inte är i närheten av att vara redo för spel på SHL-nivå. 

Har Tommy bytt ut Starkbaum eller har han bytt ut sig själv?  
Kommentera

Peja: Det innebär ju inte att man måste ge honom istid i onödan. Tycker vi fick svar ganska tidigt vad vi kan förvänta oss av den grabben.

Köra fullt ut på Starky och flytta upp juniorkeepern som ren båsöppnare. All respekt mot dig och Gistedt. Men kan faktiskt inte se att han hade gjort det sämre:)

Kommentera

Bifbiffen: Det var nödvändigt att få in en målvakt när både JJ och Sandström var borta. Det fanns nog inte överdrivet många målvakter som accepterade ett så kort kontrakt. Brynäs tredje bästa juniorkeeper är definitivt sämre än Gistedt, med all respekt för den grabben...

Redigerad kommentar

Kommentera

Huss: Starky är en toppmålvakt i SHL. Men visst har han gjort en del märkligt, men går inte att jämföra med Gistedt. tråkigt när man i princip vet att vad som helst kan gå i mål, blir om inte annat psykiskt jobbigt för övriga laget.

Angående Gistedts självförtroende så stämmer det givetvis, därför borde Gistedt inte värvats från första början.

För övrigt är Sandström mer spännande än Johansson anser jag.

Kommentera

Huss: Frågan är ju vad det är som gjort att försvaret helt tappat, som du säger, vi jobbade riktigt bra de första 8-9 matcherna och nu är förvirringen total.
Kommentera

Huss: Sitter det inte väldigt många högt på plocksidan... har ingen statistik bara en fundering. Och var inte det något Honken fick kritik för? Finns det nåt samband...? Ner för tidigt?

I övrigt håller jag med om försvarsspelet, när de sex ordinarie är på plats funkar det. Tyckte t o m Sunken var ok i lördag, och var väl inte inne på nåt bakåt heller... 

Kommentera

Bifbiffen: Men så blir det när TJ inte litar på sina keeper och han under press stressar fram ett galet beslut. Någon matchcoach har TJ aldrig varit.
Kommentera

Bifbiffen: Det såg inte bra ut för Gistedt nej, men han bedöms i ljuset av de jättetavlor som han lyckats orsaka under sina framträdanden. Detta är en kille som fullständigt tappat självförtroendet och det syns.
Vad jag säger är att Starky knappast briljerat, snarare tvärtom. Han har släppt in en del riktigt underliga puckar som inte har det minsta med markeringsmissar i försvaret att göra heller.

Ser fram emot Johansson/Sandström + någon av våra NHL/AHL keepers nästa år.

Kommentera

Huge: Bytet senast var helt befängt. Där tappade vi en match vi likaväl kunnat vinna.

Kommentera

Huss: Exakt. Har man inte förmågan att se det strukturella problemet (försvarsarbetet överlag) så är det bekvämt att leta nån enskild syndabock, då slipper man försöka tänka så mkt...
Borde räcka att undra ex över varför Starky blivit utbytt 2 ggr inom relativt kort tid?
Även han behöver ett stabilt försvarsspel framför sig, nåt som i än högre grad gäller en inlånad AS-målvakt som fått lite istid och i övrigt haft begränsade förutsättningar i förberedelseväg.
Kommentera

Huss: Men herregud. Så du anser att situationerna i HV matchens ens går att jämföra? Kolla igen rekomenderar jag dig då
Kommentera

Huge: Jag kan hålla med om att Gistedts insats sablas ner lite väl hårt i jämfört med Starkys. Försvarsmekanism troligtvis, vi ville inte tro på att vår förstakeeper kan vara så svajig som han faktiskt varit (bortsett från de första 4-5 matcherna).
Det som är riktigt oroande är att försvarsarbetet är lika förvirrat som under de senaste två TJ-åren. Förvirrat, puckstirrande och utan tanke, det som såg så bra ut de första 8-9 omgångarna.

Kommentera

Huge:Han gör rätt som håller stolpen, men ska också vara snabbare över för att täcka en större yta. Men sidledsförflyttningar verkar inte vara Gistedts grej. Vad nu som är hans grej kan man fråga sig. 

Roligt att han har "otur" på alla mål enligt dig.. Han är helt enkelt urusel och därför är det skönt att han fortsätter i BIK. 

Kommentera

Bifbiffen: Holzapfel trycker sig in på första stolpen på första målet Gistedt släpper in.
Hur tycker du isf annars att han skulle ha agerat, för att i första hand täcka första stolpen?
Chansa på pass och lämna ett jättehål för Holzapfel att sätta pucken i?
Hur du kan få hans agerand till pinsamt visar ju bara på din enorma okunskap om hockey i allmänhet och målvaktsspelet i synnerhet.
Tredje målet ser mer ut som ett misslyckat avslut som istället blir till nåt av en fösning, som ställer Gistedt. Han hade nog förväntat sig en vassare avslutning och i såna lägen tenderar ingripandena att se  taffliga och tafatta ut.

Tredje målet är en oturlig studs som brukar ske typ 1 på 200.
Är nog snarare så att dina s.k analyser av situationerna är betydligt värre katastrofer än de ingripanden Gistedt stod för.

Kommentera

Huge: Helt riktigt. Missade ett mål, men det stämmer, inget jättebra ingripande. Men det handlar om 1 mål. Gistedt agerar pinsamt på alla 3 sina mål. Även i bortamatchen mot HV agerar han slips när jag var på plats.

På första målet är Gistedt absolut inte chanslös, men med tanke på att han kryper ihop och lämnar i stort sätt öppet mål trots att han gjort förflyttningen gör det oerhört enkelt för Hv att göra sitt fjärde.

Gistedts andra målet behöver inga kommentarer mer än - KATASTROF. 

Tredje målet är en sidledsförflyttning han ska klara av med tanke på att avslutet kommer mitt i målet. Hade varit en annan sak om avslutet kommit i krysset.

Som du säger, ett tveksamt ingripande från Starky. Men vi får också en 2-1 ledning trots detta misstag. Sen 2 efterföljande svåra mål för Starky och att byta ut honom var totalt idiotiskt när man vet att man har en slips som back-up.

Med Starky i målet har vi iallafall chansen att vinna matcher. Tack och lov skickas Gistedt till Värmland nu där han hör hemma. ÄNTLIGEN:)

Kommentera

Bifbiffen: Pinsamt enögd analys, om du påstår dig kunna nåt om hockey.
Är du Modoit?
Starkbaum släpper en jävligt billig retur på ettan.
Står lite väl långt in målet på tvåan och är väl i stort sett chanslös på trean.

Vid fyran måste Gistedt först täcka förstastolpen när Holzapfel bryter in och hinner sen inte över till andra sidan när passet kommer till målskytten, som återigen är helt omarkerad av puckstirrande hemmabackar. Målvakten i stort sett chanslös.

Femman är en oturlig studs där Gistedt försöker styra undan passet genom målgården, som alla målvakter försöker och ska göra i liknande lägen.
Shit happens, kunde lika gärna ha hänt Starkbaum.

Återigen puckstirrande försvar vid sexan och Gistedt tvingas till en sidledsförflyttning men hinner inte riktigt få ned sitt högra benskydd och pucken slinker in efter isen.

Pinsamt hur du totalt bortser från Starkys tveksamma ingripanden men katastrobetecknar samma saker när Gistedt håller i spaden.

Kommentera

mattiaskarlgren: Fast om du jämför de båda målvakternas 3 insläppta mål i senaste matchen så är det hästlängde på kvalitén

Starkbaum lämnas ensam efter försvarstabbe med ett efterföljande vasst avslut

Tedenby sätter också ett mål klockrent i krysset, ganska otagbart om du frågar mig. Tredje minns jag dock inte.

Gistedt gör ett självmål, kryper ihop som en 12-åring på ett och håller inte nere benskyddet på en sidledsförflyttning där  skottet kommer mitt i målet. 3 dåliga insatser. Hans osäkerhet sprider sig också till hela laget.

Han är katastrof och skönt att slippa se honom i Brynäs mer.

Kommentera

Bifbiffen: Förlåt mig om jag kanske tog i överord som Gud.

Men något man lätt kan irritera sig på här inne är att vissa spelare i ena sekunden är "Gud, hjälte, underbar, fantastisk osv" och tio sekunder senare kan vara "kass, världelös, jävla idiot" osv.

Vissa spelare håller helt enkelt inte måttet just nu men samtidigt kanske personer ska tänka efter en samt två gånger innan man öppnar käften och spyr galla.

Det är för många personer som sitter och spyr galla över för många SMÅ saker. Värdsliga saker.

Nej Gistedt kanske inte är någon tio-poängare, men tar man in en sådan spelare i en trupp är det för att man tror på honom. Inte för att man vet att han kommer göra dåliga matcher.

Det är väl för fan bara titta på Starkbaum de senaste två matcherna.
Jag skulle kunna vara jävligt, jävligt snäll och säga att han får ta på sig fyra-fem mål då han släpper billiga returer, inte tar lätta puckar osv.
Nu får han dock ta på sig fyra-fem mål men samtidigt är det inte lätt då vårt försvar inte håller SHL-klass just nu.
Så Gistedt har inte varit sämre än tex Starkbaum.
Det är bara det att det är väldigt lätt att hitta en syndabock bakom dagens datorskärmar.
Kommentera

1635773 · »