Brynäs IF

731186 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08

« · 986446 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - HV71 Måndag 18/2-08
Ove Myling: Det såg riktigt bra ut idag. Inför en fanatisk hemmapublik spelade Brynäs drömhockey som vi är så vana att se i Gävle. Stolpskotten och oturen avlöste dock varandra och HV kunde med maxflyt sätta två turmål. Sedan fegspelade serieledarna resten av matchen och kom undan med kniven på strupen. Den maximala otur Brynäs har för närvarande i en tabell som blåljuger har sällan skådats. Ja, möjligen ett par säsonger under 90-talet då..

Nä just ja, det där var Huges matchrapport efter två och en halv timme framför statistiksidan på swehockey.se. Vi andra dödliga, betalande hockeyentusiaster vittnade en sorglig tillställning där analyser är överflödiga. Sorgligt är också att läsa Huges fortsatta ordbajseri.
Kommentera

Ove Myling: Tror att han får spela tack vare alla slashing han utdelar varje match. Olov hoppas väl att någon av dem ska ta riktigt illa så att några motståndare blir skadade.

Ang. backarna; en av dem skulle du nog känna igen. Det är nämligen EN spelare som får spela utan visir... Dessutom känns han enkelt igen på åkstilen; leta bara efter en spelare som har klubban fast förankrad i en motståndare och åker därigenom snålskjuts.
Kommentera

Magico: Amen
Kommentera

Peja: Svarar mig själv.

"Mathias Månsson klev av planen i början av den tredje period knäskadad."

Källa: Gävle Nyhetsbyrå.

Så nej, Karlgren, Månsson blev inte petad...
Kommentera

Hitman: Jo han spelade väl mycket med Bissett i slutet av hans karriär...Tom som numera helt satsar på rodd.
Kommentera

www.gd.se/Article.jsp?article=126828 jaa ni det visar precis hur nyanserad vår tränare är, herregud !!!?!?!
Kommentera

Huge: Det är sant att Lind saknas. Anledningen till att han saknar så extremt mycket är ju att Brynäs centersida är kass, inte elitseriemässig, tyvärr. Om Brynäs hade haft fler bra centrar hade Linds frånvaro inte märkts lika mycket.

mattiaskarlgren: Anledningen till att forwards inte forecheckade idag var inte att de var slöa, det var taktiska direktiv. Det var ju uppenbart att Brynäs hade kommit överens om att i stort sett inte forechecka för att på så sätt stänga mittzon och hoppas på motståndarmisstag. En taktik som hade gått hem om Brynäs hade varit effektivare. Om Spets hade varit i laget hade inte han forecheckat mer än de som spelade...

Håller för övrigt med den användaren som sågade Danielsson. Han är så jävla dålig att jag knappt tror mina ögon. Jag vet inte vem som är sämst; Danielsson eller Östblom som låter sopan spela.
Kommentera

Peja: Okej, då misstog jag mig, ledsen.. dock så såg han mest besvärvad ut i andra perioden med att han fick tacklingar och inte åkte skridskor så antog att han blivit petad..
Kommentera

StoltBrynäsare: Men Doffen Östblom är nog j-a nöjd med hela sin tillvaro. Här kommer en kille helt utan erfarenhet och får ta över ett elitlag i hockey. Det är ju som en riktig amerikansk hjälte historia. Synd bara på det bittra slutet, där laget åker ur elitserien och Doffen får sparken och ersätts av Pär Djoos och Dackell.
Kommentera

StoltBrynäsare: Man kanske inte kan ha så stora krav på Brynäs, ja mena i de läge laget är blir man utklassad och hånad i Linköping i en match som Brynäs borde ha krigat mest och velat mest, verkar som att de inte finns någon i Brynäs som är villig att vända detta förutom Lassgård, bara en sånn sak.
Kommentera

Ove Myling: Ungefär lite mindre nöjd än Sundlöv. Herr Sundlöv har ju trots allt lyckats fixa en välbetald tjänst som sportchef i en av sveriges mest anrika klubbar utan att egentligen ha några kvalifikationer. Dessutom verkar han sitta säkert år efter år utan att egentligen lyckas med något och när det dessutom går riktigt dåligt är det inte han som tar smällen, det är istället alla tränare som har sparkats.

Åh, tänk den som ändå hade ett sånt jobb.
Kommentera

Magico: "Vi andra dödliga, betalande hockeyentusiaster vittnade en sorglig tillställning där analyser är överflödiga."

Den absolut sorgligaste tillställningen är när du öppnar munnen.
Kommer det nåt vettig ur densamma så är det ren och skär slump.
Kommentera

Såg i aftonblaskan att Thomas Rhodin färjestad går ut direkt i ppv efter förlusten och ber offentligt om ursäkt till publiken efter 1!!!! dålig match från deras sida, tänk om nån av brynäsarna hade k.k nog o göra de nån gång.
Kommentera

Magico: Ja, jag vet inte vilket som är värst. Att kolla på när Brynäs försöker spela ishockey eller läsa Huges inlägg på HS...

Jag fattar inte att man orkar leta efter ljusglimtar i en match där hemmalaget gör 0 mål, men det kanske är så framtiden ser ut. Snart får man väl glädjas över att överhuvudtaget få se några mål alls. Utvecklingen går verkligen framåt, bra jobbat Sundlöv!

Trots att Hv saknade sina tre bästa spelare hade man kunnat spela de två sista perioderna med byxorna kring anklarna och ändå lyckats vinna med 2-0. Nu sitter de och myser i bussen hem till Jönköping, pratar om hur snyggt det var när Melin tunnlade Nolander eller hur roligt det såg ut när gubben Sjödin försökte åka ikapp Thörnberg i egen Zon.

Brynäs IF...., jävla losers!
Kommentera

Huge: "Den absolut sorgligaste tillställningen är när du öppnar munnen.
Kommer det nåt vettig ur densamma så är det ren och skär slump."

Många med mig tycker att det absolut sorgligaste är när herr Huge trycker på "Skicka meddelande-knappen" här på HS. Då vet man att det inte är någon slump att ett totalt verklighetsfrämmande meddelande publiceras.
Kommentera

Ove Myling: "Ännu ett onyanserat inlägg av en gamnacke. Tonårsfasoner!" Ha ha ha ha ha
Kommentera

munkas: Det e ju det jag skriver. Det e ju liksom inte läge att spela defensivt nu. Nu måste man ju vinna för att slippa KS! Då kör Brynäs defensivt. det e ju nu man måstew chansa. Men, va fan, det spelar nog ingen roll. Mer viljelösa och uppgivna spelare har jag aldrig sett. Hur man sen spelar gör nog inte så mycket när varken viljan eller kunskapen finns!
Kommentera

Ove Myling: Många av spelarna vill ju, men de är för dåliga. Tänker på Sjödin, Molin, Danielsson etc.
Kommentera

Peja: För mig känns det som spelarna du nämner har gett upp. dom har liksom insett att dom e för dåliga och bara glider runt utan att uträtta något. Även om de yngre spelarna inte är jättemycket bättre känns det ändå rätt att satsa på dom. de har viljan och har karriären framför sig, inte bakom sig.
Kommentera

Peja: Det är klart att samtliga vill, annars vore de ju självplågare. Tyvärr är det väl helt enkelt så att laget är för dåligt samt att det helt har låst sig mentalt. Jag menar, t.ex. Mora har antagligen ett sämre lag på pappret men har ändå viljan/förmågan att kämpa till sig poäng.

Även om jag gillar Östbloms raka ledarstil är det kanske helt enkelt så att han inte har den rutinen som krävs i såna här lägen. Rutinerade tränare har ju trots allt lite mer verktyg i bagaget att ta fram. Laget märker ju självklart att han inte kan leda dem till segrar och då blir det ju uppgivet.

Återigen; Sundlöv är "the man with the masterplan"
Kommentera

Ove Myling: Offensiven har varit det enda som i stort sett funkat bra den senaste tiden. Alltså gäller det i nuläget att i första hand täppa till bakåt och börja i rätt ända. Får vi ordning på detta, vilket vi lyckades med idag, så kommer förhoppningsvis självförtroendet tillbaka igen. Det gäller bara att vi sätter chanserna och får en vinst, då kan det vända.
Att börja tokchansa med en offensiv vore vansinne i dagsläget.
Vad är det som säger att en tokoffensiv samtidigt skulle förbättra defensiven, när vi hittills inte ens varit tokoffensiva men ändå släppt till bakåt?
Din lysande idé är ju så urbota korkad att man baxnar, men jag är inte förvånad då den kommer från en totalt okunnig person.
Kommentera

Hitman: "Mora har antagligen ett sämre lag på pappret men har ändå viljan/förmågan att kämpa till sig poäng."

Fast jag tror att Mora har ett mer välkomponerat lag, med spelare som är som bäst när det gäller att kämpa sig till poäng. Meddans Brynäs har ett gäng medgångslirare.

Återigen blir ju slutsatsen att misslyckandet ligger hos värvningsansvarige; Guess who?
Kommentera

Huge: "Alltså gäller det i nuläget att i första hand täppa till bakåt och börja i rätt ända. Får vi ordning på detta, vilket vi lyckades med idag..."

Nu kan man kanske inte påstå att vi lyckades någe vidare eftersom vi förlorade matchen... Det blev trotsallt 0 poäng. Om man måste vinna matcher borde ju det offensiva spelet vara det viktigaste, gör man inga mål framåt så kan man ju faktiskt inte vinna, det borde även du kunna förstå...fast å andra sidan det kanske du inte gör.
Kommentera

Hitman: I stort en bra analys. Men tränarens roll tror jag inte ska överskattas just i det läge som nu råder. Det handlar ju trots allt om att försöka gå tillbaka till den lite mer defensiva spelstil som vi tidigare praktiserat och till det behövs det ju knappast några specialverktyg.
Spelarna är nog fullt medvetna om VAD som ska göras och HUR det ska genomföras. Men som du är inne på: det mentala spökar och har satt sig i huvudet.
Kommentera

Huge: "Men som du är inne på: det mentala spökar och har satt sig i huvudet." är det en diagnos som du fått hos en hjärnskrynklare om dig själv?
Kommentera

Huge: "Den absolut sorgligaste tillställningen är när du öppnar munnen.
Kommer det nåt vettig ur densamma så är det ren och skär slump."

Precis den kommentar jag väntade mig. Att du endast skriver dynga i dina sk analyser är välkänt av alla i forumet. Vissa skrattar åt dina korkade inlägg, andra blir förbannade. Och lika förutsägbar är du i dina "kvicka" ordväxlingar. Det blir spännande att läsa ditt svar på det här inlägget, om det kommer nåt. Huge kan spela på offerkortet också, vi får se.

Läggdags, jag siktar på nya inlägg efter torsdagsmatchen. Gå och lägg dig du också Huge, kanske vaknar du upp som Brynäsare.
Kommentera

Ove Myling: Om vi ska börja vinna matcher igen så gäller det att börja bakifrån och täppa till. Då kommer förhoppningsvis tryggheten och självförtroendet tillbaka, vilket i sin tur gynnar offensiven.
Vanligt enkel hockematematik på juniornivå.

Men om nu din lysande idé om att försöka spela ännu mer offensivt i nuläget hade varit lösningen, varför tror du att OÖ har missat detta?
Men han är väl förstås mkt mer okunnig på området än vad du är?

Och nej: jag förstår inte att du inte förstår det som vilken normalt intresserad och någorlunda hockeykunnig person förstår.
Kommentera

Huge: "Men om nu din lysande idé om att försöka spela ännu mer offensivt i nuläget hade varit lösningen, varför tror du att OÖ har missat detta?
Men han är väl förstås mkt mer okunnig på området än vad du är?"

Jo, doffen har ju varit riktigt lyckad...bra att du tog honom som exempel. Tycker du det han har gjort har funkat? har det givit mycket poäng?

Om något inte funkar kanske man ska ifrågasätta det.

Men du kör som vanligt ner huvudet i sanden och hoppas på mirakel och försvarar ett lag med målsättning att komma bland de 4 bästa, och som det skiljer målskillnad från att ligga sist.

Känns som det finns saker att ändra på, det kan tillochmed en underbegåvad se, men du som ligger längst ner på begåvningsstegen kan det inte
Kommentera

Huge: Varför har inte Östblom kommit på idén om att spela defensivt innan idag då om det är en sån lysande idé? Vem vet, då kanske Brynäs hade klarat av att släppa in 6 mål i Linköping som man gjorde i de två tidigare matcherna där nere den här säsongen.
Kommentera

Magico: " Att du endast skriver dynga i dina sk analyser är välkänt av alla i forumet"

"Alla" ??

Har du gjort en enkät bland dina svartmålande kompisar?
Intresseklubben antecknar.
Vore värre ifall du frågat bland dom som kan lite om hockey...
Kommentera

Huge: Känns på något vis att det här tåget, bara går åt ett håll nu.
Man sitter och letar efter saker som gått fel, saker som borde göras annorlunda. Framför tv:n är jag en expert. :)
Brynäs killarna vill säkert mycket, men det går ju riktigt åt fanders med allt just nu.

Jag vill verkligen inte se Brynäs i en kvalserie, än värre i allsvenskan.
Hoppet är ju som sagt det sista som sviker människan.
Men jag vet varken ut heller in längre...
Kommentera

Huge: "Vore värre ifall du frågat bland dom som kan lite om hockey..."

Och vilka är "dom" om man får fråga? Vore verkligen intressant att få veta?
Kommentera

Nej hörni, nu tycker jag att ni ska ta varandra i händerna och sjunga en sång. Något gävleborgskt kanske?
Kommentera

Ove Myling: "Om något inte funkar kanske man ska ifrågasätta det."

Precis.

Hittills så har vårt offensiva spel gjort att det blivit blottor bakåt med massor av chanser för motståndarna som följd.
Funkar tydligen inte.

I det läget föreslår du en tokoffensiv för att försöka vinna matcherna.

Förklara gärna hur du har tänkt att en tokoffensiv ska lösa problemet med defensiven, när ett bra försvarsspel är det som ligger till grund för en bra offensiv.
Kommentera

Ove Myling: "Och vilka är "dom" om man får fråga?"

Ja, du får gärna fråga....
Kommentera

Huge: Dina låtsaskompisar alltså!
Kommentera

Huge: "Förklara gärna hur du har tänkt att en tokoffensiv ska lösa problemet med defensiven,"
Ja nu råkar det vara en handful o,mgångar kvar och Brynäs MÅSTE vinna matcher för att ha en chans att klara sig undan kvalserien, eftersom lagen framför har fler poäng, det där är fakta och riktigt lätt att förstå.

Då är det inte särskilt smart att börja spela defensivt när man som sagt måste vinna, det är tydligen svårare att förstå. Ett bra bevis för det påståendet är att Brynäs gjorde 0 mål. Gör man 0 mål kan man inte vinna matcher, det e oxå fakta.

"när ett bra försvarsspel är det som ligger till grund för en bra offensiv."
Är det påståendet ett faktum enligt dig? Så du påstår att det finns inga lag som enbart har en bra offensiv eller enbart en bra defensiv? Så dum trodde jag inte att någon här inne var...

Brynäs är ju paradoxalt nog ett motbevis till det påståendet. Brynäs har ju en helt ok offensiv, tillochmed en bra offensiv, och samtidigt en usel defensiv. Hur förklarar du det?
Kommentera

65selander: Det enda man känner nu är smärta och djup tröstlöshet.

Kan inte annat an halla med. Nu ar det fritt fall, och det vantar stora och tunga fragor om ansvar att ta tag i langre fram i var.
Kommentera

Horace76c:

Respekt Kankan!
Har någon tidigare i Elitserien vågat gå fullt ut m Ward?

klar förlust dock, ward har grym räckvidd o slagkraft
...men jag tyckte att laget skärpte till sig e Markus ytterst modiga signal...
Kommentera

tjugo8:

Modo borta på Torsdag lär det inte bli några pinnar,men sen kommer ett antal matcher där vi bör ha chans att plocka poäng.

49
Frölunda HC (h) -
50 Södertälje SK (b) -
51 Skellefteå AIK (h) -
52 Djurgårdens IF (b) -
53 Mora IK (h) -

Att slippa kvalspel vore en fetbonus som det känns just nu....

Kommentera

Ni kommer klara er från kval! behöver inte vara oroliga, ni har ett så pass bra som kommer fixa detta skall ni se. som sagt ni har ågra rigtiga 6p matcher framför er och där har ni nog stor chans.
Kommentera

Bissett19:

Nån som kan länka till fighten mellan Kankan och Ward
Kommentera

mattias - 74:
svt har en bra bit av den...
känner inte till ngt annat för stunden...
Kommentera

Peja: BIF kan inte spela en tokdefensiv hockey,det har de ännu mindre material för. Kolla in Angell,Norlander och Sundqvist hur dessa herrar går bort sig eller tokstöter mellan offensiv blå och mittlinjen. Dom vill gärna glömma bort att dom är försvarare. Denna skitsäsong beror på att många spelare är sämre än förra året. Jag nämner gärna Danielsson,(min nya hackkyckling)Hermansson,SJÖDIN,Norlander.Flera andra spelare var redan dåliga i fjol och när man då värvar via SMS,ja då kan det inte bli bättre än så här.
Lättviktkedjan (Björne,Herman,Sundström) kommer att bli en katastrof i KS,där det är mindre lir och bara kötta.
Märkligt att inte vår formidable värvarchef inte kundeknyta till sig annat än folk i sin egen längd(klena midjets funkar inte längre).

Brendl skulle ha gjort 50 mål om han spelat i tex. HV.Nu har han lyckats göra många ändå i detta brögäng och därför är han också BIF:s bästa spelare hur än det går resten av säsongen.
I GD idag står det att BIF tigger pengar och bantar små och stora kostnader.
Här är ett tips: Avgå värvarSundlöv UTAN lön!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

Ove Myling: " "Förklara gärna hur du har tänkt att en tokoffensiv ska lösa problemet med defensiven,"
Ja nu råkar det vara en handful o,mgångar kvar och Brynäs MÅSTE vinna matcher för att ha en chans att klara sig undan kvalserien, eftersom lagen framför har fler poäng, det där är fakta och riktigt lätt att förstå."

Nä, det menar du inte?
Att vi måste börja vinna matcherna för att ha en chans?

För att i fortsättningen ha en chans att vinna matcherna så måste i första hand defensiven tätas till.
Vi har under en längre tid haft problem med ödmjukheten i spelet och har spelat lite för offensivt och på halvchans, främst vad gäller försvarsspelet.
Detta har resulterat i de spelvändningar och billiga mål vi åkt på. Jämför med fjolåret då vi spelade betydligt striktare i mittzon konsekvent serien igenom. Ngt av detta måste i dagsläget till för att kunna ha en grund att stå på och för att kunna ha nån som helst chans att dra fördel av den offensiv som du så helt riktigt påpekar ändå har varit bra.

Men att i nuläget förorda en tokoffensiv vore att börja i fel ände och skulle bara skapa ännu mer otrygghet i defensiven. Att i första hand täppa till bakåt och få tillbaka ngt av tryggheten är prio 1.
Vanlig enkel hockematematik och ngt som coacher och tränare ideligen tjatar om i dom här lägena.

""när ett bra försvarsspel är det som ligger till grund för en bra offensiv."
Är det påståendet ett faktum enligt dig?"

Inte bara ett faktum.
Det är en självklarhet.
Kommentera

Huge: Helt rätt Huge, det absolut viktigaste nu är att gå "back to basics", få trygghet i det defensiva spelet. Kommer vi till KS med den här Hawaiihockeyn så är vi fetrökta.

Nej nu gäller det att forma laget som en enhet och göra enkla grejer, jag ser hellre några 0-2 förluster nu och sen succesivt öppna luckorna framåt.

Missförstå mig inte, prio 1 är ju självklart att UNDVIKA KS, men risken är att vi skjuter från höften sista 8 matcherna och INTE räcker till ändå...då jävlar är det försent att hinna "stabilisera" sig när väl KS inleds.

Sen är det nog att föredra att OÖ bestämmer sig vem av Pest & Kolera som blir förstemålvakt...jag vill INTE se ett hattande i KS. Nej ge någon av slipsarna förtroende att misslyckas sista 8 omgångarna.

Sist men inte minst: FLEMING!!!!
Kommentera

Gusten: Ja, ngn tokoffensiv som bara rör till det ännu mer vill vi inte ha. Men det vill vår supercoach myling ha, men så ligger det ju också i hans intresse sas. Sämre spel och han kan forsätta gnälla.
Bra spel och han blir arbetslös.

Egentligen handlar det inte om några större förändringar utan om att bara vara lite mer ödmjuka och göra klart varje spelsituation.
Det har slarvats på dessa punkter vilket straffat sig.
Nu såg vi en klar förbättring igår och bortsett från Puckens sedvanliga svammel så håller jag med om hans matchanalys.

Men jag vet inte om Fleming skulle göra det så mkt bättre än OÖ.
Tycker trots allt att problemen rent spelmässigt inte är av samma karaktär som senast när han togs hit.
Då hade spelet på ett allvarligare sätt fallerat, men det är klart: en ny röst är alltid en ny röst.
Fortsätter det att gå dåligt och om gårdagens uppryckning bara var en dagslända, så lär man nog börja tänka i dina banor...
Kommentera

tjugo8:
"Respekt Kankan!
Har någon tidigare i Elitserien vågat gå fullt ut m Ward?"

Ja, helt rätt av han att stå upp... tror han insåg sitt misstag när han gick i klinch med Ward där men tog som sagt duktigt med stryk för laget fast han visste att han skulle få duktigt ont.. HEDER KANKAN!!!
(Kolla videon vilka jävla nävar Ward har) så skäms fan inte kankan..BRA JOBBAT!

Sen tränarfrågan... OÖ i all ära, men det spelar ingen roll hur mycket han markerar och ryar i båset tror jag, spelarna har inte den respekt för honom som man som spelare bör ha för sin tränare. Kommer (ex) Flemming in och gör samma sak med sin rutin och pondus tror jag t.o.m. dom allra tjurigaste i spelarstyret (sjödda och Däkke i synnerhet) att lyda hans pipa...
Det är vad jag tror.
Kommentera

« · 986446 · »