Brynäs IF

727613 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - HV71 Torsdag 24/1-08

« · 972256 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - HV71 Torsdag 24/1-08
Jajjen: HV fuskar inte, dom behärskar det bara lite bättre än oss.
Förstår forfarande inte varför du är förvånad över att det lättare uppstår blottor bakåt när man väljer att satsa hårt framåt?
Kommentera

Huge: Det måste alltså vara antingen elller... Tänkte inte på det! (Jävla HV! Dom måste fuska!)
Kommentera

GävleLasse: “Noll profilering nere i Gävles centrala delar.” Och inte blev det mer sedan jag slutade visa matchtröjan på mina promenader upp och ned längs Kungsgatan matchdagar.
Ganska trött på att höra ungar skrika “Hata Brynäs!” och “Djurgårn!” på vägen till Idrottsvägen 7 och att få frågan “Hur gick det?” efter ännu en torsk.
Men fick man betalt för att gå 2*4 km som affischtavla vore det en annan sak…
Kommentera

Jajjen: "Hur kan det bli så uselt på en säsong?"
Om du inte kan se att du har svaret i ditt eget inlägg, ja då är det illa....

Full fart framåt ger öppningar bakåt.
Strikt 1-3-1 i en hel säsong ger trygghet bakåt men klent resultat framåt.

Lektion 1A i hockeyskolan...
Kommentera

20 Lindgren: “Där ligger vi långt borta.” När jag skriver om något hemma. Det var nog första gången på flera år jag var omedvetet rolig.
Kommentera

Om det nu inte räcker att se det med egna ögon så säger statistiken en hel del. Brynäs är effektivast av alla lag offensivt. Och vi har sämst Goalkeeping Efficiency av alla. Mao är vi jäkligt bra i anfallszon. Men i egen...

Nu mötte vi seriens bästa lag och det går inte att såga alltför mycket men fy fan vad illa det såg ut defensivt. Förra året var vi skitbra i egen zon. Hur kan det bli så uselt på en säsong? Målvakterna är usla men det är inte bara dom det beror på. Ingen vill ta ansvar för skitgörat. Det är därför Östblom snackar om att spela för laget. Det är fler än Brendl som vill glänsa.

Imorgon så här dags kan vi ligga på kvalplats. Hockey är skitkul!
Kommentera

Jompe: Och hur tråkigt är det att behöva läsa gatuskyltarna med “Läkerol arena”? Svar: ganska. “Läkerol Arena” skrivs med stort “A”! Man blir så trött…

Kinnarps Arena
medelschnitt 7007
kapacitet 7038
Jag vill också ha ett publiksnitt 31 gubbar under arenakapaciteten. Det är en groteskt stor goodwill i att repetitivt kunna presentera full hall. Där ligger vi långt borta. Nu har vi 120012/20≈6000.
Kommentera

GävleLasse: "Noll profilering nere i Gävles centrala delar. Noll profilering när man kommer in i Gävle på E4:an och Riks 80."

Så sant. Jag ringde flera gånger till näringslivschefen i Gävle kommun och påpekade att det kanske kunde vara en idé att ta ner skylten med "Ishall" och ersätta den med skylten "Läkerol Arena. Vill minns att den nya skylten kom upp inför Schlagerfestivalsjippot i LA.

Noll profilering full stop.
Kommentera

Huge: Ja, snacka om att plocka saker ur sitt sammanhang.
Kommentera

rackham: ""-Han har passerat zenit, det gjorde han redan i samband med VM 1992, säger Östblom till Expressen när han motiverar petningen av sin lagkapten."

Ännu ett vinklat och tillrättalagt påstående från töntmedia, enbart för att skapa rubriker.
Uttalandet om att Sjödda har passerat zenit är ett rent allmänt och fullt korrekt påstående, som egentligen inte har nåt samband med själva petningen.
Bänkningen beror på att Östblom för dagen anser att det finns 6 bättre backar. Inte speciellt kontroversiellt öht.
Nu får man dock intrycket att Östblom sedan länge (1992) har tyckt att Sjödda i princip borde ha lagt av för länge sen. Helst redan 1993.

Blir man trött eller blir man trött på töntmedia?
Kommentera

Bissett19: "7-2  på FBK"

Du glömde skriva att FBK saknade 8 ordinarie spelare den matchen ;)
Kommentera

Lunkan:

Nu tog du fram tre resultat sett över hela säsongen.
De tre matcherna jag tog fram är deras tre senaste hemmamatcher,alltså baserat på formen för tillfället.

"Tycker du vi är starka hemma?"

Starka är väl ett starkt ord;)
Men Brynäs har varit rätt stabila på hemmais efter den katastrofala inledningen på säsongen.
Kommentera

Bissett19: BIF har:
10-2 mot SSK
9-1 mot LHC
8-2 mot DIF
Tycker du vi är starka hemma?
Kommentera

Huge: Tillräckligt för att inse att vi i realiteten är MIL efter topplagen. Spelmässigt, ekonomiskt, organisatoriskt, publikt och i tabellen!
Kommentera

sylf: Ifjol var vi också 29 poäng efter HV, när vi sen fick möta dom i kvarten.
Där dom med nöd och näppe lyckades vinna en stenhård 7-matchersserie.
Vilket visar att när förutsättningarna är likadana för båda lagen, så skiljer det trots allt inte så mkt mellan toppen och dom andra.
Vilket var min poäng.

Du kan INTE din hockey.... :-)
Kommentera

Lunkan:

"Dom har ju inte varit lika starka hemma som vanligt denna säsong."

7-2  på FBK
5-0  på LHC
Det är väl iofs ganska imponerande,men däremellan så har man ju dippat mot SSK.
Dem har väl haft tendensen att slå topplagen o spela sämre mot lagen i de nedre regionerna,så vi får hoppas att den trenden håller i sej.

Men jag är optimist o tror vi tar dem imorrn.
Kommentera

sylf: jo många viktiga matcher blir det, hoppas det är lule som gör säsongens sämsta insats i morgon. Dom har ju inte varit lika starka hemma som vanligt denna säsong.
Kommentera

Lunkan: Vi hade gått ikapp DIF vid vinst mot TIK, istället gör vi 2 flata insatser, som vanligt när det gäller att klättra en bit. Vips är vi snart på kvalplats!

Visst är det viktigt i morgon, lika viktigt var det när vi mötte dom hemma och gjorde säsongens sämsta insats, hittills vill säga.
Kommentera

sylf: Trenden är den att vi äter ikapp DIF sånär som på en pinne sen faller vi tillbaka 5-6 pinnar mot dem osv så snart börjar vi knappa in igen!

Matchen i morgon känns hyffsat viktig. Lule blandar och ger dom med får hoppas dom har en dålig dag i morgon
Kommentera

Lunkan: Vänta en vecka, då lär vi inte ligga på nån slutspelsplats. Brynäs håller på att falla ihop igen.
Kommentera

sylf: Med tanke på förutsättningarna du målar "1 kanske 2 backar som skulle ta en plats i ett annat ES-lag" upp är det starkt att ligga på slutspelsplats....
Kommentera

sylf:

Har inte orkat läsa igenom, vilket med stor sannolikhet innebär en potentiell dublett, men...

"-Han har passerat zenit, det gjorde han redan i samband med VM 1992, säger Östblom till Expressen när han motiverar petningen av sin lagkapten."

Oooooolala, vilken sågning...
Kommentera

Hitman: "Vi är i realiteten inte så mkt sämre än topplagen"

Ja, ett uttalande som skulle kunna vara taget ur Monty python, Nilecity, Gökboet eller liknande. Vi är 29 poäng efter topplaget, har släppt in flest mål i hela serien, har inga målvakter, 1 kanske 2 backar som skulle ta en plats i ett annat ES-lag.

Huge kan sin hockey:-))
Kommentera

Huge: Brynäs har några bra spetsspelare, men de är för få.
Att en spelare som Mads Hansen spelar powerplay är ett stort svaghetstecken - i hur många andra elitserielag hade han platsat i andra PP-linan? Antagligen inget.
Och Sundqvist framför målvakten i PP känns inte heller speciellt bra... HV hade Jämtin/Törnberg/Ledin där igår, stor klasskillnad motför Sunkan.
Kommentera

GävleLasse:

Ja bävern Engwall ser jag gärna att man gör sig av med, bidrar inte med någonting.
Kommentera

Hitman: Hahahah
Kommentera

65selander: Äntligen!
Kommentera

Huge: Vi är i realiteten inte så mkt sämre än topplagen

Svar: Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Hitman: DJ är Mannheims problem nu.
Kommentera

Patrik L: Det klart att man som HV-supporter ser fram emot möten mot Brynäs, det innebär ju (mer eller mindre) säkra poäng.

Vi kanske inte har de som du nämner men vi har bl.a.:

Sjödin; äldst i ES. Bästa spelaren i ES (för typ 16 säsonger sen)...

Spets; den norska virvelvinden som antagligen inte kan åka skridskor utan att ha klubban som stöd. Det yttersta beviset för norska ligans låga klass

Angell; Backen som lindansar på marginalerna

Sperrle; Målvakten med den fönade Dennis the menace-frisyren. En av de bästa båsöppnarna i ES

Dackell; Speedfenomenet. Hinner nästan frysa fast i isen under förflyttning

Danne Johansson; Mannen som aldrig har utdelat en enda tackling i ES

Björn Danielsson; den enda spelaren i ES som har haft skydden klädda med kohud(?!)

Mads Hansen; ES mest intetsägande spelare
Kommentera

70 Rodrigues:

"Jag är bara så jävla förbannad"

Det var ju ovanligt......;)
Kommentera

Peja: Håller med ang backarna och PP. Rent generellt så är det dessutom ett fasligt gnällande på laget och kvaliten på spelarna. Vi är i realiteten inte så mkt sämre än topplagen och mkt handlar om psykologi.
Topplagen spelar med självförtroende i vetskapen om att man går till slutspel. Vi har fått kämpa för i stort sett det mesta och det sätter sina spår i spelet.
Det är bara att titta på fjolåret när vi gick till slutspel. I ett slutspel finns det bara positiva saker som kan hända sas, och då släpper alla krav på prestation som man har på sig under serielunken.
Kommentera

Patrik L: Brynäs har bra PP-backar i Brendl, Angell och Hietanen. Vad Brynäs saknar är en kille som skymmer motståndarmålvakten i första PP-femman och en playmaker i andra PP-femman.
Kommentera

Gusten: Jag är bara så jävla förbannad på hela skiten, inte fan vill jag att dom åker ur, för då skulle det ta 20 år innan dom var tillbaka igen. Brynäs är en korpförening både organisatoriskt och till viss del även sportsligt. Vad ska egentligen behöva hända för att folk ska haja det prekära läget Brynäs har befunnit sig i dom senaste 8 åren?
Kommentera

Gusten: Vi är många som komit med olika förslag till Brynäs. Men hittills har jag aldrig hört talas om någon som fått gehör. De är en exklusiv skara de därpå marknad. Ingen annan har en aaaaaning om hur man marknadsför ett elitserielag. Synd bara att de själva saknar den förmågan.

Sven Engwall togs in från GIF, vad hade han åstadkommit där? En Bäver iförd bygghjälm som rantade runt innan match. That's it...
Kommentera

Patrik L: Ja i Davidsson har ni en klasspelare. Och som har vart lojal och trygg poängplockare i många år.
Kommentera

GävleLasse: Okej, du menar alltså mer ett mjältbrandsbrev till kansliet och inte en 3:e plats i KS....då hajar jag :)

Men som jag förstått så har väldigt många framfört dessa tips angående profilering till ansvariga i Brynäs. Är dom lata, rädda eller dumma?
Kommentera

mattiaskarlgren:

Jönsson är väl iofs slut nu men Davidsson och Mårtensson är ES bästa forward. Självklart svårt att hitta så bra spelare, dom spelar oftast i NHL.

En spelande back går att hitta, titta på topp 5 i backarnas poängliga i ES:

Luoma toppar och Puistola och Åkerman är också med.

3/5 spelar i HV vilket är extremt bra men visst borde klassiska Brynäs kunna värva någon PP-back av klass ?
Kommentera

Gusten: Jag tror att gode tony övertolkade mina ord om att det "bästa" för klubben vore att åka ur. Sett ur ett organisatoriskt perspektiv så tror jag att ett rejält bakslag skulle få en positiv effekt. Sportsligt så vore det givetvis en katastrof.

Ser man på hur mycket folk som springer runt i korridorerna på kansliet så kan man undra om de verkligen betalar sig. Jag menar vi har en bred marknadsavdelning som kör på i samma hjulspår år efter år. Det "nytänkande" man åstadkommer är till 99% rena plankningar från andra föreningar. Fancorner är ett exempel på sånt. "Träffa Brynäs stjärnor heter det", som det är idag så har vi för få stjärnor i laget för att det skulle fylla en funktion. "Träffa Brendl", blir snart rätt tråkigt. Speciellt med tanke på att Brendl har en personlig utstrålning som mer liknar en 70-skylt på E4:an.

Noll profilering nere i Gävles centrala delar. Noll profilering när man kommer in i Gävle på E4:an och Riks 80.

Jag vill se billboards som skriker ut att du  kommer in i Brynäs-land nu.  Bäva masjävlar! ;)

Brynäs och Gävle Kommun måste sätta sig och bena ut hur man skall kunna marknadsföra sig TILLSAMMANS...
Kommentera

Patrik L: Håller faktiskt med dig. Men frågan är då vart man hittar en spelade back? Jönsson tycker jag precis som OÖ om TS att han passerat zenit. Jönsson är överreklamerad och det med råge.

Sen att Brynäs måste få in nått riktigt tungt nyförärv det fattar nog alla MEN vart hittar man dom? När dom väl finns tillgängliga så säger bara Sundlöv att vi har en bra trupp som den är..
Kommentera

Patrik L: "Hoppas ni klarar er kvar och gärna går till slutspel. Vore kul att få möta er igen!"

Ja, det tycker nog dom flesta av lagen på den övre halvan...
Fyra raka i kvarten och 35-1 i målskillnad kan göra mirakel för självförtroendet.
Kommentera

Som HV-supporter är det tragiskt att se hur er förening misskötts.
Då menar jag allt från nyförvärv till ekonomin.

Jag tycker ni har ett par sköna spelare i Widing, Månsson och Dackell men bredden och den yppersta klassen saknar ni.

Ni har ingen Davidsson, Mårtensson eller Jönsson.

Ni har ingen Åkerman, Mange Johansson eller liknande offensivt lagt PP-back.

Framförallt saknar ni en riktikgt bra målvakt!

Hoppas ni klarar er kvar och gärna går till slutspel. Vore kul att få möta er igen!
Kommentera

Nu börjar det likna något!
Först Johansson och sedan sjödin. Nu är det bara åtta små negerpojkar kvar...
Den gode Doffen verkar vara på krigsstigen så det är nog bara en tidsfråga innan Dacke också får ta på sig korvkepsen och grillvantarna.

-Han har passerat zenit, det gjorde han redan i samband med VM 1992
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Gusten:Amen
Kommentera

Gusten: Va menar du att Gävle inte har någon Ejendal...

Ramlar vi ut så är det finito, fins ingen Ejendal, ingen Percy. Klubben dör då.
Kommentera

70 Rodrigues: Hur fan kan ni önska att vi åker ur? Det är ju ganska uppenbart att inte Brynäs kommer ha samma "stöd" som Leksand har i AS. Hur ska vi ta oss upp igen med 2000 på läktarna i en nybyggd arena?
Kommentera

70 Rodrigues:
Ligger nåt i det. Vi här i Gävle behöver nog en riktig näsbränna för att vakna upp ur den dröm vi befinner oss i. Vi VAR en storklubb, men vi stirrar oss alldeles för blinda på flaggorna i taket och slår oss för bröstet. Fan till och med jag som inte fick uppleva den där tiden (har bara sett sen början -90) har gått med alldeles för stor tuppkam (tills för 4-5 år sen). Det är bara att inse att vi inte haft med toppen att göra sen 70-talet egentligen. Vi är inte bättre än så här och jag är rädd för att vi aldrig mer kommer blir en förening i FBK's eller HV's kaliber... :(
Kommentera

GävleLasse: "Som det ser ut idag så kommer det inte att bli några megastjärnor som värvas nästa säsong. De dåliga publiksiffrorna bäddar knappast för detta. Man får snarare satsa ungt och då helst från de egna leden. Därför är det viktigt att även våga testa sina unga spelare även fast läget i tabellen är illa"

Vilken surprise, så har det ju varit sedan 99. När kommer degen, det skylls på både det ena och det andra, men det är ALDRIG någon som tar tag i problemet. Jävla amatörförening. Håller med dig när du säger att det bästa som kan hända klubben är att vi åker ur ES så att det rensas ut på inkompetent folk. Brynäs IF är en fd storklubb, nu är den bara patetisk.
Kommentera

Bosse60: Wikegård hade en ganska bra analys på hockeykväll angående detta problem.

Som det är idag så lever ledningen för mycket i det förgångna istället för att visa framåtanda.

Jag håller med honom helt i det.

Visst, Läkerolen är utsmyckad i en anda där man lyfter fram sin ärorika historia, med rätta, för den är värdatt lyftas fram. Men man kan inte stanna där utan man måste framåt med. Det känns som om Brynäs marknadsavdelning har slut på idéer och kör på i gamla hjulspår. Man går runt i LA och ser alla bilder och snackar minnen, skitimpade över sg själva.... dessvärre är inte Gävleborna lika impade, speciellt inte efter att ha betalat för att se Brynäs vika ner sig i ett antal matcher.

Att december och januari är dåliga månader när det gäller publiktillströmningen är ju inget nytt fenomen. Men man kör med samma koncept som man gjort under de år jag har bott i Gävle.

- Noll profilering i Gävle, man tror tydligen att det som skrivs i Kebs spalt räcker för att fylla Läkerolen.

- Totala felsatsningar när det gäller rabatter under de "tröga" månaderna. Har man inte råd att se en match så lär man knappast ha råd att köpa TVÅ biljetter för att få en match gratis. Ironiskt nog så kommer gratismatchen efter man fått lönen i januari.

Istället skulle man ha sänkt biljettpriserna rejält. Man skulle även ha gjort ett souvenirpaket till jul. En "Brynäsjulklapp" där man exempelvis köper en tröja ellernågot liknande och får en matchbiljett på köpet. Min övertygelse är att en person som går gratis på match konsumerar mer pengar på matchen än en tom stol.

Ny marknadsavdelning - Nya idéer...
Kommentera

Hitman: Min analys säger att det är cntrarna det är fel på. Enligt spelsystemet så skall centern få puck tidigt av back, transportera pucken genom mittzonen/över röd och sedan värdera läget. Sedan dumpar han in pucken/passar en forward/tar in pucken själv.

Dessvärre så är våra centrar sällan spelbara när backen VILL passa. Han har då två "bättre" alternativ Antingen så  försöker han sig på en svår passning som oftast slutar i en icing eller så spelar han sin backkollega  med en sidledspassning.  Ibland så  försöker sig backen på de svårare alternativen att själv ta upp pucken över röd och dumpa, eller som Angell gjorde igår. Att ta upp pucken  till offensiv zon och själv försöka gör något kreativt med den.  Vid 2-2 så försökte han  sig på en lätt överlämning som skulle kunnat fungera om medspelaren varit alert. Tyvärr så var HV spelaren mer på alerten.

Det känns som  att vi har grymt svårt att hitta positionerna efter en omställning. Allt för många bra chanser till kontring missas och ännu värre, allt för många spelvändningar precis när laget håller på att ställa om till anfall görs. Oftast med ett mål i arslet.

När det gäller petningen av Sjödda så tycker jag att det är bra. Äntligen så har vi en tränare som vågar ta de obekväma besluten istället för att se till gamla meriter. Som det ser ut idag så kommer det inte att bli några megastjärnor som värvas nästa säsong. De dåliga publiksiffrorna bäddar knappast för detta. Man får snarare satsa ungt och då helst från de egna leden. Därför är det viktigt att även våga testa sina unga spelare även fast läget i tabellen är illa.
Kommentera

« · 972256 · »