Brynäs IF

730048 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Linköpings HC Torsdag 4/12-08

« · 1095748 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Linköpings HC Torsdag 4/12-08
Peja: 2p får man gå och lägga sig nöjd med :) Och om de finns nån moderator kan de gärna radera min ordväxling med sylf som blev på dagisnivå.
God Natt
Kommentera

RavenLord: Du trampade absolut inte på nån öm tå. Jag har inget till övers för AIK,Bajen(kanske lite då) och absolut inte DIF. Däremot är det massmedialt en katastrof, och då sjunker automatiskt intresset över hela landet. De är också, sen LIF försvann, en hygglig publikmagnet till Brynäs. Dessutom missar man chansen att se dom här nere 2-3 ggr per säsong.
Kommentera

Själv tycker jag gott och väl att man kan utöka serien något och sedan stänga den för gott. Jag tror att vi i längden skulle få se en roligare hockey och mindre desperata ageranden från lagen.
Kommentera

Hård: Absolut, då skulle dessutom fler klubbar satsa på egna produkter i större omfattning. 4 lag till vore lagom.
Kommentera

Hård: Hela Sverige vill utöka, alla klubbar.....Utom de proppmätta självgoda åsnorna från FBK och VF, som inbillar sig att dom är ledande i Europa, jämför sig själva med NYR och Detriot osv. Sicket bullshit!
Kommentera

Fan vad skönt med 2 pinnar mot LHC. Kyle Wanvig är ruggigt het, vilken jävla nytta han gör alltså. En av de bästa värvningarna av Sundlöv på länge. Han fyller sin roll i laget till 100%. Kul att han även fick stänka in en idag, det var en tidsfråga. WDW-kedjan börjar bli ett riktigt orosmoment för andra lag kan jag tänka mig.

Markström var fantastisk idag, Vilken JÄVLA räddning på Hlinkas skott. (Tror det var Hlinka) 96% räddningar idag.

Granis, Sandin, Dackell, Jonsson och Juuso förtjänar beröm också.

Lauritzen var pigg i benen också. haha har räknat upp hela laget snart, nej bra match från alla får jag väl säga.

Publiken är pinsam, obesegrade hemma 6 matcher i rad nu.
Kommentera

sylf: Stänga ES? ALDRIG!
Kommentera

Gusten: Vaddårå? Upp med AIK,MIF,Löven och MIK....
Kommentera

sylf: Frestande tanke att för alltid stänga ute leksand ... men njäää aldrig stänga ES ... ALDRIG!
Kommentera

Undrar om inte Morgan Johansson gjorde årets bästa domarinsats ikväll.
Sug på den Sylf...
Kommentera

Gusten: Håller md, har sagt det förut. Stäng inte serien. Vad finns det för mening för serierna under då? Nog för att man blir hjärtsjuk under en KS vända, nej ingen stängd serie.
Kommentera

65selander:
Ställer in mig i skaran jag med...stängd ES...hur kul skulle det vara (även om sjukvådern här i Gävleskulle uppskatta nedgången i hjärtinfarkter)
Kommentera

Horace76c:
Wanvig i GD:
"-Jag är inte så "smooth" hela tiden. Jag tappar balansen och kraschar in i saker. Men det kan vara effektivt också"

HAHAHA....skrattar gott här på morgonkvisten!!!
Kommentera

Horace76c: Stängd liga nej tack!
Kommentera

Härlig vinst i går!!

Tänk vad bra det går trots dålig coachning och felaktiga laguttagningar !!!

De som tror att Brynäs hade legat bättre till i tabellen om era råd hade följts av tränarna räck upp en hand !!

Stäng inte serien säger jag !
13 eller 14 lag vill jag se, 1 lag åker rätt ned/går upp 1 lag från elitserien får spela kvalserien.

Wingding vilken kille - han tror på hockeygudarna haha
Kommentera

arnio:
Vänta bara tills Djurgården åker ur, förmodligen i vår.
Så ska du se att det går väldigt fort att få 14 lag i elitserien!
En stängd liga vore katastrof och det kommer aldrig att funka.
Fördelen med en öppen liga är att man åker ur om man är för dålig.
Kolla på Kalle-Anka sporten basket där finns lag som är för dåliga men ändå är med.
Kommentera

Clubsport:

I Kalle Anka-sporten basket har man heller inte investerat i arenor i kvartsmiljardklassen...
Kommentera

Lunkan: Nä, håller med. Stängd liga inget bra, och vi lär aldrig få se det heller. Dessutom, hur skulle det påverka intresset för serien och vilja gå på matcherna. Stängd liga kanske fungerar i tätbefolkade länder/regioner. USA exempelvis är ju det inget problem. Men jämför man publik i förhållande till ortsbefolkning, så en ruskig dålig kvot i USA, jämfört med i Sverige.

Inte konstigt, men som sagt nog avgörande för hur ligasystemet kan vara uppbyggt.

-------------------------------------

Brynäs är just nu formlaget i stort format vad gäller boxplay spelet. En väldigt fin svit.
Kommentera

rackham:
Och du menar att bara för att man gjort det i hockeyn så ska man inte behöva riskera att åka ur?
Kommentera

MickeB:
Men vad tror du om att göra så att ett lag åker ur utan kval och ett hamnar i kvalserien? Det skulle göra att ett lag som åker ur alternativt satsar har det lättare att komma upp.
Mycket viktigt tror jag att klubbarna får en chans att ha en dyr trupp i alla fall en säsong nere i allsvenskan och belönas med en elitseriechans om de kan vinna serien.

När var Ove Molin så här bra sist? 1999?
Kommentera

arnio: Jag skulle vilja se en utökning till 14 lag, där det sista laget byter plats med vinnaren av Allsvenskan. Det näst sista laget kvalar mot fem Allsvenska lag, i kvalserie.

Med tolv lag som nu, tycker jag sammantaget att det är bra som det är. Risken och rädslan att åka ur präglar redan som det är mycket av hur spelet ser ut hos många av lagen. Så bra att de har en "andra chans" iaf, för annars vette tusan hur underhållningsvärdet skulle bli. Varningsklockarna ringer redan iaf, som det är, tycker jag.

Ja Molin, har fått en friare roll under Czarnecki. Detsamma Dackell. Mer defensiva roller under Boork, för de två. Molin har nog inte varit så här bra sedan säsongen 00/01.
Kommentera

Angående Molin m.fl. så var det mycket muskelbyggande som dominerade hockeyspelarnas träning mellan sent 90-tal och första halvan av 00-talet. Alltså mycket fokus på muskelmassa. Nu mer inriktad på smidighet och explosivitet. Molin är 5-6 kg lättare nu än för ett par tre år sedan.
Kommentera

Saxat ur Puckens krönika idag:

"Lagkapten var nämligen inte bra i den här matchen,"

Nä, Dackell var bedrövlig igår...

Ovanstående kommentar gör att man osökt kommer att tänka på stora hockeytänkare som Mylingen eller Munkas.
Ni vet, dom där två experterna som innan säsongen totalsågade både Dackell och Molin, som varande gamla gubbar som borde ha lagt av för länge sen...
Kommentera

Huge:
De sågar väl allt som har med Brynäs IF att göra??
Kommentera

claesw: Jo, jag vet.
Men ville bara ge ett litet exempel på deras framsynta och kunniga profetior, för den som kanske glömt hur det brukar låta härinne..
:-)
Kommentera

Clubsport:

Det finns ett intressant samband här.

- Nya arenor är ett sätt att skaffa sig nya muskler för att kunna konkurrera nationellt och INTERNATIONELLT.

- Nya arenor betyder uppbyggnad av en organisation som skall driva verksamheten.

- Nya arenor är en förutsättning för att erbjuda högklassig underhållning och komfort för besökarna.

Samtidigt innebär seriesystemet att det är viktigt att inte åka ur, det är tom viktigare än att vinna eftersom det har större ekonomisk och organisatorisk betydelse om du åker ur än om du vinner/går långt i slutspelet.

Spelet i svensk hockey blir där efter. Det-gäller-att-spela-safe-kulturen sitter i ryggmärgen. Det har skapat en ES-gegga som inte står sig i den INTERNATIONELLA konkurrensen. Se bara på svenska klubblags oerhårda svårigheter att vinna nåt på Europa-nivå.
Spelet vi möter är snabbt och hungrigt. Vi åker mest runt och håller i pucken i lågt tempo.

Och, det är det som är den mest intressanta aspekten... vi (svensk hockey) skulle behöva ett moratorium (stängd liga) för att under den tiden
våga utveckla svensk hockey framför allt när det gäller spel, organisation och ekonomi för att kunna ta täten i utvecklingen av hockeyn i Europa.

Alltså:
- Plocka upp de lag som kan vara med (resursmässigt) och utveckla svensk hockey när det gäller, spel, arenor, ekonomi och marknad m.m.
- Stäng ligan i säg 5 år.
- Gör sedan en utvärdering
- Bestäm fortsatt riktning

Som en liten gåva till AS kan man låta deras två främsta lag spela kval om SM mot lag 7-8 i ES... då får de lagen ett incitament att satsa för framtidens nya liga...

Va?
VA?

Är det inte bra! = )
Kommentera

MickeB: Molin har nog en bättre inställning nu också. Dels är det bra lagmoral, dels får han sin istid, dels inser han nog att han inte har många år kvar i elitserien. Han såg väl inte lika hungrig ut alla säsonger på sitt femårskontrakt om man säger så... Visst har en friare roll nu än under Boork men det var flera säsonger innan Boork som han också hade en ganska fri roll.

Angående träningen så känns det som att det är mer individuell träning nu... De som behöver bli starkare blir det, de som behöver bli explosivare blir det osv... Känner själv flera spelare på olika nivåer och deras träning är rätt olika, beroende på hur de vill spela och vad de behöver förbättra.
Kommentera

Peja: Japp, femårskontraktet ångrar nog Brynäs rejält i efterhand. Molin vet nu att han har oddsen emot sig. Den som innan säsongen helt säkert låg närmast pensionering i Sundlövs bok. Så inga problem för Molin att hitta bränsle nu för tiden.
Kommentera

MickeB: Undrar om inte Molin har planerat att lägga av efter den här säsongen? Han antydde inför säsongen att den mycket väl kunde bli hans sista, och det om något vore ju en extra bränslekälla... Lite som i senaste Rocky-filmen :)
Kommentera

Men Molins fina form, samtidigt som Lind och Danielsson har stora bekymmer med skador, talar för att Molin blir kvar även nästa säsong. Två stommespelare försvinner då troligen, vilket även det är bra, för Molins chanser
Kommentera

Peja: Ja, det har jag missat helt, att han antytt. Ja Lind vill jag ha bort iaf. För många får inte sluta samtidigt heller. Så hoppas han tänker om.
Kommentera

MickeB: Kanske... Men samtidigt blir ju nya spelare stommespelare med åren. Såna som Sundqvist och Hanse har trots allt varit här ett tag nu.
Kommentera

Peja: Spelare vars kontrakt går efter säsongen som jag hoppas får flerårskontrakt:

Lindbäck

Andersén
Carlsson
Hietanen
Sundqvist

Alcén
Granström
Sandin
Widing

Dixon och Wanvig vill jag se mer av först, eftersom de förmodligen är dyra.

Rödin, Silfverberg, Bertilsson och Thegel ska självklart ha A-lagskontrakt också. Hoppas även få se Anton P i laget nästa säsong...

Dackell tar nog ett år i taget :)
Kommentera

Peja: Jo absolut. Just de två du nämner är väl två fina "stommeexemplar". Men ser gärna att "gubbarna" fasas ut sakta men säkert. Gärna under en säsong än att det blir abrupt mellan två säsonger.
Kommentera

MickeB: Även under säsongen, menade jag.
Kommentera

Peja: Ja min "lista" ser väl snarlik ut. Men tror tyvärr att Brynäs får svårt att behålla Hietanen och Andersén. Åtminstone båda.
Kommentera

MickeB: "Men tror tyvärr att Brynäs får svårt att behålla Hietanen och Andersén. "

Varför då? Dom lär ju inte vara stekheta på marknaden?!
Kommentera

MickeB: Håller också med om att Pejas lista ser bra ut.

Ett tillägg: Dackell måste naturligtvis signas men där tror jag att det löser sig självmant, då han knappast lär gå till nån annan klubb så här pass sent i karriären.
Det är väl isf bara hans egen motivation som kan sätta stopp för vidare spel.

Sen tror jag att chansen att behålla både Hietanen och Andersén är rätt så stor.
Dom är fortfarande unga och under utveckling samt får mkt istid.
Där får man avsätta lite extra pengar vid förhandlingarna, så borde det gå att behålla dessa två.
En viktig faktor, när vi nu inte kan konkurrera med dom bästa lagen rent ekonomiskt, är att tränaren och laget i övrigt verkar funka djävligt bra tillsammans.
Sånt betyder nog mer än man tror vid kontraktsförhandlingar.
Kommentera

Huge: Vill även jag göra ett tillägg - glömde väl Sundström.

Man vet ju aldrig vad som händer med kontraktslösa spelare, vilka klubbar som är intresserade osv... Vem vet, Andersén kanske får ett kontrakt borta i Nordamerika och vill ta chansen, Sundqvist kanske får ett kontrakt utomlands och vill testa på det, och så vidare... Men jag hoppas att Brynäs kan ha kvar dessa.

Rent spontant hoppas jag att Brynäs - inom några år - är en klubb som klarar av att behålla sina bästa spelare och som egentligen inte behöver värva, utan istället flyttar upp egna killar som ersättare till de som man inte vill ha kvar.

Om det är något som Brynäs behöver som jag inte kan se att det går att hitta i juniorleden inom de närmaste åren så är det en defensiv back, en elak jävel som sprider skräck. Alexander Hellström vore en lämplig värvning där.
Kommentera

sylf: Jodu, dessa två är stekheta på marknaden. Men är väl inte direkt chockad över att inte du tycker det. Eller har sett varför.
Kommentera

MickeB: Sen ska man väl inte glömma att Hietanen var muntligt överens med Skellefteå innan Brynäs höjde budet... Så jag skulle tro att pengar är rätt viktigt för honom i förhandlingar.
Kommentera

Huge: Här är min lista. Rätt lika din och Peja.

Ja istid för främst Andersén är en viktig för Brynäs chans. Däremot Hietanen, kan nog få nästan lika mycke istid i ett "bättre" lag, med betydligt bättre pröjs, som kompenserar de tre fyra minuterna han får spela mindre, kanske.
Kommentera

Peja: Nä visst pengar betyder nog en hel del för honom. Samtidigt hörde jag av Sulku att Brynäs har fint rykte bland finländare, på det sätt de tar hand om sina spelare, som kanske gjorde att det vägde över för Brynäs.
Kommentera

MickeB: Jag vill inte ha kvar Nolander! Anton P skrev väl på för två innan den här eller är jag ute och cyklar? Svårt att hitta uppgifter om det. Han fick förresten mycket beröm för sin insats i senaste matchen (2-5-torsk mot Mora).
Kommentera

MickeB: Ja, men Brynäs ska väl främst satsa på unga svenska killar. Personligen skulle jag gärna se att man kollade mer i Tjeckoslovakien men självklart är bra spelare välkomna vartifrån de än kommer - skitsamma om de är från Finland eller Canada.
Kommentera

Peja: Persson enligt Brynäs hemsida har kontrakt t.o.m denna säsong.

Ja, Nolander en ganska oglamourös spelare. Men en "kommer till jobbet" varje dag, flexibel stabil, bra att ha i ett lagbygge, bakom de som ska dra ett tyngre lass.
Kommentera

MickeB: Som jag ser det ska Bertilsson in bland 7 backar nästa säsong (offra Svanberg) och försvaret får gärna förstärkas med en bjässe... Och vem ska man offra då om inte Nolander?
Kommentera

Peja: Bertilsson och Löf in, Svanberg ut. Ingen fysisk bjässe tror jag det blir, om inte Carlsson (halvbjässe) får den rollen mera. Åtta backar.
Kommentera

« · 1095748 · »