Brynäs IF

728126 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF-Modo Hockey 17/11-12

« · 1535477 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11-12
Slajsarn: Säger som Peja: Fasth var inte enda anledningen, det är att förenkla sanningen. Utan ett bra försvar, som GP lyfte från AS-nivå, hade nog inte Fasth kunnat dominera lika mkt.
Kommentera

Huge: AIK's backar hade grym hjälp av Victor Fasth. Detta bevisas av den i det närmsta ofattbara boost som Fasth fick nä han skrev på för AIK. Dominerade i ES, blev förstekeeper i Tre Kronor. Det säger en hel del om hans bidrag till "Backarnas framgångar".

Kommentera

Slajsarn: "Rätt intressant att man helt plötsligt ger GP en massa cred för hans arbete i AIK när INGEN reflekterade över detta när det pågick"

Vill minnas att jag själv och även andra gav GP rätt mkt cred för AIK:s försvarsspel under hans tid i laget.
Så ditt svammel om att ingen reflekterade över det stämmer inte.

"Att man sedan i samma veva helt glömmer VEM om är den verkliga orsaken till AIK's framfart under 2 säsonger Nämligen ROGER MELIN."

Vi diskuterar GP och specifikt hans påverkan på AIK:s backspel, det innebär väl inte att man per automatik bortser från den stora påverkan som Melin hade överlag?
Det blir ju liksom lite konstigt om man ska ge Melin cred för det jobb som GP ska ha äran av....

Kommentera

Slajsarn: Fast hur ofta pratar man överhuvudtaget om assisterande tränare? Det är ju helt naturligt att huvudtränaren får mer credit när det går bra och mer skit när det går dåligt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rätt intressant att man helt plötsligt ger GP en massa cred för hans arbete i AIK när INGEN reflekterade över detta när det pågick. Det är så jävla typiskt att rövslickarna med Huge i spetsen öser beröm öven allt och alla så fort de anställs av Brynäs.

Att man sedan i samma veva helt glömmer VEM om är den verkliga orsaken till AIK's framfart under 2 säsonger Nämligen ROGER MELIN.

Han är en mästare i att få ett på pappret sämre lag höja sig flera snäpp.

Vi såg det i Brynäs 1999...

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88:

1) Brynäs vann inte guld bara tack vare Gunnar Persson, men vilka meriter tänker du egentligen dig att en backcoach i Elitserien kan ha om inte SM-guld räknas?

2) Vilka backcoacher i Elitserien anser du är bättre än Gunnar? Du måste ju kunna räkna upp flertalet om du inte anser att Gunnar är en av de bästa.

3) Jag hävdar fortfarande att Fasth inte var den enda anledningen till att AIK kom till semifinal. Det vore att förnekla sanningen alldeles för mycket.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88: herregud! Brynäs vinner och förlorar som ett lag. Alla är delaktiga från tredjecoach till samtliga spelare som beträtt isen.....
Kommentera

Peja: ja men då säger vi så. Vi vann guld tack vare Gunnar Persson, vilket innebär att åren av helvete efter guldet ska vara på hans samvete också? Sammantaget så vill jag inte kalla hans sejour här som lyckad.

du är nog den enda i hela hockeysverige som inte ser att AIK tog sig till slutspel p g a oraklet Fasth.

Det du nämner gör han inte till en av Sveriges bästa backcoacher. Vill du försöka igen?
Kommentera

arnio: det tror jag med. Frågan är hur länge man har råd att vänta
Kommentera

Gurra88: Du frågade vilka meriter han hade som assisterande coach. SM-guld är en merit. Han har även utvecklat många backar. AIK hade en snudd på allsvensk backuppsättning som kom till semifinal två säsonger i rad.

Och ja, det var delvis bra försvarsspel som tog AIK till semifinal. Alla som kan något om hockey inser dock att både försvars- och anfallsspel spelas över hela banan och att hela laget är involverat i båda delarna...
Kommentera

Gurra88: ok jag läste nu.....ironi var ordet.

Jaja, Brynäs spelar riktigt kasst och backsidan är skadesjuten, det är fakta. Om problemen är GPs, skadornas, Sundlövs, eller vad det nu kan vara är svårt att riktigt bevisa. Jag misstänker att Sundlöv väntar ut skadorna och även inväntar och ser hur det blir med NHL innan han agerar.
Kommentera

Peja: haha wow, vad övertygad jag blev. Ett guld under hans sejour här. Om man nu vill välja att hylla den assisterande tränaren för det guldet vilket låter väldigt märkligt.. Två slutspel med AIK. Så det var tack vare det fantastiska försvarsspel som tog dem dit? Inte för att man hade elitseriens bästa målvakt som stod på huvudet varje match? Testa igen, bättre kan du.
Kommentera

Gurra88: Gunnar var assisterande i Brynäs 97-04 samt i AIK de senaste två säsongerna som har varit totala succéer för deras del...
Kommentera

Det var flera av oss som var oroade över backsidan inför den här säsongen och att den var skadekänslig och nu ser vi resultatet, så det kommer ju inte som en överaskning direkt.
Kommentera

arnio: läs pejas svar lite längre ner så förstår du min ironi:)
Kommentera

Gurra88: "och jag har hört från många spelare att han är överskattad och att han är i Brynäs pga av svågerpolitiken."

Hört från många spelare.....snacka om insyn.
Kommentera

Gurra88: backcoachen värvades ju innan alla backskador. Vi ledde ju dessutom serien innan skadeeländet på backsidan satte käppar i hjulet.
Kommentera

Peja: vilka meriter som assisterande är det du syftar på? 2 raka slutspel med AIK?
Kommentera

Gurra88: Håller med om att han inte har varit lyckad som huvudtränare, men som assisterande tränare kan man inte klaga på hans lags resultat.
Kommentera

Peja: och jag har hört från många spelare att han är överskattad och att han är i Brynäs pga av svågerpolitiken.

Klart de ska vara tre om Tommy inte orkar med efter bragden från hans sida. Men för mig är GP sammankopplat med fiasko. Ser hellre en brynäsare med starka positiva vibbar likt Tommy Sjödin
Kommentera

Gurra88: Jag grundar det på att många spelare som jag har pratat med säger att Gunnar är den bästa backcoachen som de har haft. Och några av de spelarna har representerat ett antal ES-klubbar. Det finns inte jättemånga bra backcoacher i Elitserien. Brynäs var underbemannade i båset förra säsongen, därav försöket att värva Robertsson etc och därav rekryteringen av Gunnar. Det var heller ingen slump att Melin lämnade AIK pga Gozzis beslut att inte behålla Gunnar.

Nu kommer det självklara svaret bli att Brynäs underbemannade bås minsann lyckades vinna SM-guld förra säsongen. Ja, det kan gå att vara underbemannade under en viss tidsperiod, men sett över flera år hade nog arbetsbelastningen blivit för stor. Gunnar jobbar även med "morgondagens Brynäsare".
Kommentera

Peja: kanske bättre att fokusera på materialet då innan man tar hit en backcoach? Vad bygger du det på förresten? 2 slutspel med AIK med elitseriens bästa målvakt?
Kommentera

Gurra88: Gunnar är en av landets bästa backcoacher. Det är materialet som är för dåligt.
Kommentera

Huge: ja och sen efter uteblivet resultat efter år ett så kräver du ytterligare ett år för att kunna göra en rättvis bedömning. Brynäs kommer att vända sin dåliga trend eftersom vi har elitseriens bästa tränare. Men jag ser hellre en brinnande Tommy i båset än GP som är en medelmåtta.

Fullt medveten om att det inte hänger på pengarna, men hans månadslön kunde göra susen för att locka hit starkare namn på backsidan.

Du svarar som vanligt inte på frågor.. Var inte tränarens roll överdriven? Varför skulle han då inte klara av att ha ansvar för ett gäng backar?

Jag ser Tommys storhet, och givetvis ska han ha en tredjelänk om så önskas. Men det är ett steg bakåt att ta in GP.. Hoppas snarast på omstrukturering i båset gällande matchning.
Kommentera

Peja:

Kanske hade jag en förväntan att Löf skulle tagit nåt litet steg framåt efter ett ganska bra slutspel, men det kanske kommer. Med ordinarie lag och en mer måttlig förväntan på sig tror jag han kan bli en stabil 5-6 back.

Möjligt att även Sunken hamnat lite snett med vad man kan förvänta sig av honom..... när det räcker med en stabil defensiv inställning tror jag han närmar sig förra årets nivå.

Men svar på din fråga får egentligen bli att de flesta har presterat  ungefär    i nivå med sin kapacitet.

När vi kan ställa ordinarie uppställning + Cody på isen så tror jag det blir en helt annan stadga bakåt, ev. kan en ytterligare förstärkning i form av defensiv back behövas....... men det styrs ju även av hur länge den här Lockoutcirkusen skall pågå.

Kommentera

Zappaholic: Förstår din ex-fru.
Hon lessnade väl på att aldrig få sista ordet...   ;-))

Ärligt talat: vad är problemet?
Scrolla och hoppa över om det blir för tjatigtl, finns inget som hindrar nån att dra igång egna mer intressanta debatter, om man känner för det.
Och jag kan erkänna att jag har jävligt svårt för skribenter av gurras typ: enögda, tvärsäkra, onyanserade soffcoacher som tror att dom vet bättre än erfarna och skickliga yrkesmän.
Där har jag nolltolerans och vill inte gärna ge dom sista ordet, så är det bara.
Du får ta mina goda sidor med dom onda sas, thats life.
Förutsatt att du förstås tycker att jag HAR goda sidor också....   ;-))
Kommentera

Gurra88: "Men jag räknar också med att de som finns tar större kliv när det finns en tränare som har fokus på just backarna."

Och dessa kliv framåt kommer du att få se när GP fått chansen att jobba ett tag med ordinarie lag, istället för att så här långt ha tvingats plottra och kasta in juniorer.
Pinsamt att se din argumentation som verkar gå ut på att GP ska sparkas därför att han inte lyckats göra vårt försvar till ett gäng väl sammansvetsade Lidströmkopior på ett par månader.

Ditt ekonomiska argument håller heller inte måttet eftersom det knappast hängt på pengarna och att man därför tvingats välja mellan en ny back eller en backcoach.

Din argumentering toppas dock i dumhet när du hävdar att TJ inte skulle veta sitt eget bästa och borde sköta backcoachningen själv, trots att han själv uttryckligen haft önskemål om att få en backcoach, som dels avlastar hans ordinarie jobb så att han kan fokusera på en mer övergripande coachning under matcherna och där GP även är tänkt att utveckla och stötta främst våra yngre backar i deras arbete.

Det här är självklarheter för vilken normalbegåvad supporter som helst, men tydligen jävligt konstiga saker för dig.

Kommentera

Tväst: Vilken/vilka av Brynäs backar har egentligen underpresterat sett till sin kapacitet?
Kommentera

Zappaholic: Bra skrivet!! Saknar en funktion här som på t.ex FB där man kan dölja inlägg från valda personer
Kommentera

Gurra88:

Helheten skapar ju mijön där den enskilde skall uppträda, hälften av våra nuvarande backar är ju fortfarande att betrakta som 6-7de back i en ordinarie uppställning. Samtidigt är det ju säkert utvecklande att få så stort ansvar o speltid..... kan truppen ha gott av längre fram.

Cody har jag sett för lite för att ge mig på att bedöma...... men på tal om nonchalans...... Ekholm varvade ofta sitt stora spel med en nonchalant inställning. 

Ekonomi är inte min starka sida....... hur mycket kan en tredjecoach (GP) i Brynäs tjäna?....... kan väl inte bli så mycket till back för dom pengarna?

Kommentera

Tväst: Det gör det givetvis! Men jag räknar också med att de som finns tar större kliv när det finns en tränare som har fokus på just backarna. Han misslyckas bland annat med att få Cody att inte spela så nonchalant. Löf har tagit kliv tillbaka. m.m.. Tommy hade klarat det lika bra, eller förmodligen ännu bättre. Därmed hade det funnits pengar att lägga på en back..
Kommentera

Gurra88:

Så du vidhåller fortfarande att det inte spelar nån roll för resultatet VILKA backar man har att coacha??

En bra tränare gör stabila ESbackar av juniorer på nolltid menar du?

Ge GP ivf 10 omgångar med DP o SB i laget så får vi se. 

Tråkigt nog så är jag tveksam till om vi får se L J i Brynäsdräkten igen..... men hoppas kan man ju alltid.

Kommentera

Zappaholic: Många tycker att GP ser aktiv ut i båset, så även jag. Men eftersom försvaret ser ut som en hönsgården så kan man konstatera att han trampar vatten.. Kan liknas vid Huge som är väldigt aktiv här inne , men trots det så får han inte fram något överhuvudtaget .. Med andra ord, saknar det innehåll så spelar del ingen roll hur högt och ofta man skriker.
Kommentera

Huge: "TJ, som du ansåg var hjärnan bakom guldet ville ha GP som backcoach.
"Varför litar du helt plötsligt inte på TJ:s omdöme i det fallet, när du uppenbarligen ansåg att han var tillräckligt briljant och skicklig för att göra ett guldlag av det sämsta som Sundlöv nånsin ställt på isen?
Jag får inte ihop din logik, som vanligt."

Så skrev du för en timme sen, men ditt minne börjar kanske svika dig? Men jag upprepar. Han tog Brynäs till guld, men han överskattar GP som uträttat oerhört lite.. Slutspel med Sveriges bästa målvakt säger väldigt lite om vad GP uträttat med försvaret som inte på något sätt var spektakulärt. Är dock inte förvånad om vi får se en mer aktiv Tommy likt förra året.

"Om TJ nu inte hade ansett sig vara i behov av nån backcoach så hade han väl för fasiken inte rekommenderat GP öht utan fortsatt med samma koncept som tidigare."

Absolut eftersom han slet något oerhört föregående år. Men med GP:s oerhört svaga facit som känns det som ett felval. Men vänta här nu din trähatt. Tränarens roll är ju överdriven? varför ska det då behövas en ny backcoach när tränarens roll är överdriven, allt enligt oraklet Huge ??
Kommentera

Det var då ett ständigt tjat och ältande om vem som sagt vad, vem som är överflödig och gud vet allt. Det är makalöst ointressant för alla oss andra när ni försöker överträffa varandra.

Kan ni inte ta och maila varann så slipper vi andra detta kakofoniska gnäll av episka mått??

Huge, kan aldrig du en endaste gång bara lägga ner diskussionen utan att få sista ordet? Jag börjar undra om det inte är min ex-fru som döljer sig bakom ditt nick...

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88: "Intressant, så TJ är sportchef också, det va något nytt."

Det intressanta är väl att du inte kan läsa innantill.
Jag skrev att TJ uttryckligen ville ha en backcoach som avlastning, ett beslut som man förstås tog i samförstånd och efter att ha analyserat vilka spelare och ev assistenter i tränarstaben, som man ansett sig vara i behov av.
Eller tror du på fullt allvar att Sundlöv kör nån sorts enmansshow och värvar ihop spelare och ledare utan att rådfråga sin tränare?

"Jag litar på TJ:s omdöme om att GP är en bra kille, men där tar det stopp. Bara för att man är bra på att leda ett lag till guld själv betyder det ju inte automatiskt att man är bäst lämpad för att önska nya ledare till sitt lag?"

Har jag aldrig påstått heller, även TJ kan ta felbeslut.
Men nu gällde det DITT påstående om att GP är en onödig resurs och inget annat.
Och om nu Sundlöv, JL och TJ gemensamt kommit fram till att man behöver en backcoach som avlastning till huvudtränaren, så väljer jag att lite på deras omdöme än att lite på ditt sofflockssvammel nerifrån Småland nånstans.
Om TJ nu inte hade ansett sig vara i behov av nån backcoach så hade han väl för fasiken inte rekommenderat GP öht utan fortsatt med samma koncept som tidigare.
Ibland är du tamefan mer korkad än lovligt.

Kommentera

Gurra88: 2 raka slutspelsplatser*
Kommentera

Huge: Vem anser du vara hjärnan bakom guldet då? Czarnecki? Spelarna skulle vinna guld med vem som helst i båset? Haha.

"TJ, som du ansåg var hjärnan bakom guldet ville ha GP som backcoach."

Intressant, så TJ är sportchef också, det va något nytt.

Jag litar på TJ:s omdöme om att GP är en bra kille, men där tar det stopp. Bara för att man är bra på att leda ett lag till guld själv betyder det ju inte automatiskt att man är bäst lämpad för att önska nya ledare till sitt lag? Här har det blivit fel och det mesta är hönsgård. Ser hellre att GP kliver åt sidan och Tommy tar mer ansvar i matchningen likt förra året då han tog laget till guld. Eller är det din teori , är man bra på en sak är man bra på allt?

"Att ta ett nederlagstippat AIK till slutspel 2 år i rad, tycker jag faktiskt säger mer om GP:s kapacitet och hur pass nödvändig han är för sitt lags backar, än vad han gjorde som huvudtränare i Brynäs för 10 år sen."

Mm eller hur, för det var ju verkligen det fenomenala backspelet som tog AIK till 2 raka guld. Det är ju inte alls så att de hade elitseriens bästa målvakt som stog på huvudet i stort sätt varje match.. Nejnej.. Brynäs är ju inte sista föreningen han fick lämna p g a dåligt resultat.

Kommentera

Huge: kan vara det sämsta laget någonsin ställt på isen. En gissning precis som din där du trodde Jamie ram skulle bli ett utropstecken. Min gissning var uppbyggd på allt jag förklarat till dig tusen gånger. Bäst du kollar dina egna lik i garderoben först innan du ger dig på andra, blir liksom ganska tomma ord annars.
Kommentera

Gurra88: "Säger inte att han här värdelös, bara totalt onödig"

Intressant slutsats.
TJ, som du ansåg var hjärnan bakom guldet ville ha GP som backcoach.
Varför litar du helt plötsligt inte på TJ:s omdöme i det fallet, när du uppenbarligen ansåg att han var tillräckligt briljant och skicklig för att göra ett guldlag av det sämsta som Sundlöv nånsin ställt på isen?
Jag får inte ihop din logik, som vanligt.

Och ditt argument om att GP aldrig visat nåt i Brynäs säger väl det mesta om hur korkade dina resonamang är överlag.
GP var huvudtränare i en forntid då vi hade jätteproblem med det mesta.
Att basera sitt omdöme om hans nuvarande backcoachkunskaper på detta, är minst sag obegåvat.
Isf bör man väl som arnio är inne på, titta på vad han uträttat som backcoach innan han fick jobbet i Brynäs.
Att ta ett nederlagstippat AIK till slutspel 2 år i rad, tycker jag faktiskt säger mer om GP:s kapacitet och hur pass nödvändig han är för sitt lags backar, än vad han gjorde som huvudtränare i Brynäs för 10 år sen.

Redigerad kommentar

Kommentera

sylf: Ironi, morsning.
Han har isf haft 1 år på sig att förklara sin ironiska avsikt men istället trasslat in sig i en än mer obegåvad och felaktig förklaring som går ut på att det var TJ som mol allena var anledning till att vi tog guld. DET om något, är fånigt.
Kommentera

Huge: Det är et år sen Gurra skrev det där, säkerligen med en näve ironi. Men ändå kan du inte låta bli att nämna det i varje inlägg. Ser du inte hur fånigt det ser ut?
Kommentera

Gurra88: nu har ju ett gäng backar skadat sig och det gör ju GPs jobb lite svårare. Ska vi se svart eller vitt på saker och ting så kan du ju fundera på hur det ser ut för AIK sedan GP lämnat.
Kommentera

Lunkan: Haha, jo det kommer jag nog ihåg.
Var väl mer en analys grundad på nån sorts förhoppning i ett läge då vi verkligen hade ett svajigt lag och läget överlag såg väldigt osäkert ut, både när det gällde det sportsliga och organisatoriska, för att inte tala om ekonomin.
Min gissning den gången skiljer sig således inte så mkt från alla gissningar och förhoppningar som vi supportrar har inför en säsong, när det gäller enstaka spelare och hur dessa kan tänkas utvecklas och prestera i laget.

Gurraponken karaktäriserade ju ett helt lag som det sämsta Sundlöv nånsin ställt på isen, vilket jag anser vara ett försök till en mer grundlig och genomtänkt analys.
Speciellt när man tänker på att vårt lag inför fjolåret verkligen såg intressant och konkurrenskraftigt ut på papperet.

Kommentera

tror gp gör mycket för de unga backarna och han har säkert ett finger med i spelet gällande juniorlagens backar också. så onödig tror jag inte.
(både Bergqvist och nöstrebö har fått speltid i a-laget ex.).
Kommentera

Huge: Kommer du ihåg vem som skrev att Jamie Ram skulle bli årets utropstecken? Apropå trovärdighet.....
Kommentera

Huge:Du kan inte läsa innantill och saknar argument, (kanske beroende på ålder) därför borde du nog lägga ner din foumverksamhet.

" jag tror inte att en läktarcoach som bedömde fjolårets lag som det sämsta Sundlöv nånsin ställt på isen, är rätt person att avgöra vilken genomslagskraft GP:s närvaro i båset har på våra backar."

Han får springa hur många gånger han vill fram och tillbaka i båset, det verkar imponera på dig, så länge backspelet ser ut som fan så är ju resultatet ganska tydligt. Pengar har spillts på något som hade kunnat bli en bra backvärvning istället. Säger inte att han här värdelös, bara totalt onödig

Kommentera

Enaranger: en förklaring till förlusten senast är Honkens obegripliga tavlor, jag har då aldrig sett någonting liknande. Engångsföreteelse får vi hoppas....
Kommentera

Gurra88: Ärligt talat: jag tror inte att en läktarcoach som bedömde fjolårets lag som det sämsta Sundlöv nånsin ställt på isen, är rätt person att avgöra vilken genomslagskraft GP:s närvaro i båset har på våra backar.
Du har för all framtid diskvalificerat dig själv som någotsånär trovärdig analytiker härinne.
Kommentera

sniper: Man kan ha engangemang, men det säger absolut ingenting om vilken genomslagskraft det har. Hans ord kan vara luft.

Århundradets onödigaste värvning.

Kommentera

« · 1535477 · »