Brynäs IF

726932 inlägg · 7960 ämnen

Brynäs IF - Skellefteå AIK den 3/12

1212527 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Skellefteå AIK den 3/12

Huge: Vi pratar solförmörkelse...

Men rent krasst så måste man se till produktionen kontra speltiden, speciellt förtroendet i PP precis som man ser till +/-. Vad jag menar är att en spelare som får mycket förtroende måste producera. Dackell och HAnsen har inte gjort det så jag tycker att det är dags att röra om i frytan lite.

Dixon och Somervuori har verkligen funkat bra tillsammans och får vi igång Nordan tillsammans med Kahnberg så skulle det vara väldigt positivt. Synd att man ska behöva sakna två spelartyper som är mer som stridsvagnar. Motståndarbackarna darrar ju inte av skräck när de ser Dackell eller Lauritzen komma mot dem.

Kommentera

Visst är murvlarna underbara när dom ska försöka skapa rubriker.
Modo gör enligt AB ett tveksamt mål där Näslund enligt deras "bildbevis" (som alltid är en suddig stillbild som inte säger ett skit...) skulle ha stått i målgården och stört Ridderwall i målet. Allt backas upp med indignerade kommentarer från djurgårdsspelare och tränare som minsann är tvärsäkra på att det inte borde ha dömts för mål.
Artikeln avslutas med att man frågar huvudvittnet själv, Ridderwall.
Som svarar att han inte alls blev störd och inte hade nåt att invända mot när domaren dömde för mål.
Går det att skjuta sig mer i foten som murvel?

Kommentera

GävleLasse: Tror inte att han missat nåt. Nordan hann ju knappt bli uppvärmd innan ljumskarna sa ifrån och nu var det första matchen han spelade sen dess. Jag håller det för högst osannolikt att CZ inte ens skulle ha reflekterat över att spela Nordan ihop med Kahna i PP.
Annars är det bara att beklaga och konstatera att även solen har fläckar.
Och att den här solfläcken isf måste betraktas som modell större...   :-)
Kommentera

Bissett19: Nej jag vill ha Hansen på blå..Annars blir det för lätt att göra mål, man måste ge SSK en ärlig chans ;)
Kommentera

Huge: Men den konstellationen här ju vi läktarcoacher velat ha länge... Hur kan Cz's "tränade" och "erfarna" tränarögon missat det???
Kommentera

Peja:

Jag vill se Kokko och Hieta på blå i minst 1.10 i varje PP.

Redigerad kommentar

Kommentera

GävleLasse: Svårt att säga hur mkt tur eller skicklighet det låg i "paniktaktiken". Låter lite osannolikt att CZ inte ens skulle ha funderat på att köra med Nordan och Kahnberg i samma PP-uppställning tidigare, särskilt med tanke på att dom spelat tillsammans i Frölunda.
Men jag tar alla varianter bara dom lyckas.
Man ska även komma ihåg att dom får spela tillsammans när matchen i princip är över, vilket klart underlättar vad gäller ex press att producera.
Men visst fan såg det intressant ut, för att inte säga skitbra...   :-)

Kommentera

GävleLasse: Det vore väl även önskvärt att ha någon annan än Hansen på blålinjen men det kanske vi får när Jonsson kommer tillbaka.
Kommentera

65selander:
Om du läser, "– Jag fortsätter nog"... Låter ju inte helt säkert! Bara hoppas att han gör rätt val! :DDDD!!!
Kommentera

65selander: Konstigt uttalande med tanke på den lilla speltid han fått i just PP.
Kommentera

zpith: Längre ner i artikeln så hittar man detta. Man får hoppas att han menar det också.
"– Jag fortsätter nog med den formationen i fortsättningen också. Jonas Nordquist är en utpräglad powerplayforward och var fullständigt lysande. Och Magnus Kahnberg är en bra avslutare, säger Niklas Czarnecki."
Kommentera

zpith: Ja det känns som att vi har två skaplga PP formationer

Dackell(?) Dixon Somervuori.
Kahnberg Nordan Silfverberg.

Personligen skulle jag vilja ha in en lite rappare spelare än Dackell i PP och låta Dackell sköta det defensiva arbetet i 5-5 och BP.

Kommentera

GävleLasse: Har vi tur så kanske han är smart o kör på samma PP femma nästa gång.. Men förmodligen så får vi se Molin stå o kladda med pucken som vanligt... Inget illa om Molin, men hade han bara släppt pucken snabbare så hade han varit mycket bättre i PP.
Kommentera

Huge:Rätt intressant att man kan läsa i aftonbladet om att den "nya" PP uppställningen inte var planerad utan man fick göra om i all hast när Molin blev magsjuk och Granis skridsko pajade...

Mer tur/tillfälligheter än bra coaching med andra ord.

Kommentera

70 Rodrigues: Härligt! Akut magsjuka smittar ju inte ett dugg. Hoppas att han smet in i SAIKs omklädningsrum...
Kommentera

GävleLasse: Ja det är svårt att vinna om man kör "dump & change-hockey".
Kommentera

Gusten: Ja de första minuterna i tredje såg inte bra ut. Men det var inte oväntat med tanke på att SAIK säkert fått höra ett och annat från Säcken. Starkt att återta kommandot genom att VÅGA fullfölja anfallen. Man har ju sett allt för många exempel på när man i princip prioriterat byte så man har bara dumpat ner pucken och bytt...
Kommentera

GävleLasse: "Sen är det  en sak som jag tycker är extra viktig att ta med sig från igår. Man slutade inte att spela hockey och backade hem och spelade på resultat. inför tredje perioden igår så var jag jättenervös att man skulle backa hem och åka på ett mål i arslet direkt sedan skulle perioden bli en lång pers. Men äntligen ÄNTLIGEN så fortsatte man att trampa med hög forchecking."

Före femte målet så var det väl precis det dom gjorde, backade hemåt alltså ... totalt nertryckta och nonchalanta. Efter 5-0 därmot var det fin fart på grabbarna.

4-6 poäng kommande två matcherna är fanimej ett måste. Burrr vilka matcher!

Kommentera

GävleLasse: Molin blev akut magsjuk så det var därför han utgick.
Kommentera

Hong Kong:Migrän ligger ju nära till hands när det gäller Molin
Kommentera

Hong Kong: Han är förmodligen skadad på ett eller annat sätt... Att bänka Molin känns rätt fel, med tanke på att han gjort ganska många bra matcher på slutet.
Kommentera

Peja: Ingen förklaring på varför Molin inte spelade mer än en period. Petad, Mora nästa?
Kommentera

Storhonken: Nordqvist var intressant som playmaker till höger. Han är spelskicklig och tar dessutom fler egna avslut än vad t.ex Molin gör. Och så har han bättre räckvidd, ja, han är betydligt mer svårläst.
Kommentera

GävleLasse: TIK har ju inte ens historia, i varje fall inte i fråga om framgångar!!
Kommentera

Peja: jag såg tyvärr inte matchen igår men att Molin
drar ner på tempot i pp stämmer absolut.
Kommentera

Trevlig match igår. Kul att Silfverberg och Kahnberg fick göra mål, Brynäs behöver fler än 'de vanliga' som producerar.

Var det bara jag som noterade att pucktempot i powerplay höjdes markant när Molin utgick? Han brukar ju stå och hålla i pucken i en evighet.
Kommentera

Tikinmyheart: Historia, och jag TROR INTE att en Tikare har mycket för att snacka historia med en Brynäsare.. det är ju det enda vi har menar jag. Vad har vi uppnått de senaste 8 åren typ  haha...

Kommentera

Man kan ju undra vad FBK tänkte när dom släppte Eero. Har dom en mormor till sportchef också? Deras nyförvärv har ju inte direkt levererat, trots en rejält högre lönebudget.

En annan rätt sjuk iakttagelse är att bara fyra lag i elitserien har plus i målstatistiken (BIF är en av dem). Är det ens möjligt?
Kommentera

20 Lindgren: asg
Kommentera

GävleLasse: E-on Arena den 19 feb 2008 19:00. Timrå IK-SAIK 8-0.

Ni är bara tvåa:)

Grattis till vinsten!
Kommentera

Huge:Sen är det  en sak som jag tycker är extra viktig att ta med sig från igår. Man slutade inte att spela hockey och backade hem och spelade på resultat. inför tredje perioden igår så var jag jättenervös att man skulle backa hem och åka på ett mål i arslet direkt sedan skulle perioden bli en lång pers.

Men äntligen ÄNTLIGEN så fortsatte man att trampa med hög forchecking.

Kommentera

Huge:Men det är fortfarande en fråga om att SPELA hockey. För mig är inte stå och böka med pucken o hörnen i offensiv zon hockey, precis lika lite som att slå sarg ut från egen zon.

Nej det var en scenförändring på anfallen. Det var ETT mål som var ett "Brynäsmål" 2-0 Men det var många mål igår som inte var vidare "Brynäska" utan mer viljemål.

precis SÅ spelar man hockey :)

Bara för att röra upp ditt rosa skimmer så vill jag nu påstå att det är BARA på grund av att Herman fick sparken. Nu slapp de honom ;)

Kommentera

sylf:
Med den lönen kan han nog köpa sina playboyskor och käk på pigalle själv..ge lite pengar till dom som är i behov istället(robin hood har talat)
Kommentera

GävleLasse: Jag tyckte Nordqvist igår uppvisade tendenser till att aspirera på den rollen också.
Kommentera

GävleLasse: “Tänk vad lätt det går när man spelar ishockey i 60 minuter…”

Felet Brynäs IF ofta gör är att man spelar ishockey i 65 minuter…
Kommentera

GävleLasse: "Tänk vad lätt det går när man spelar ishockey i 60 minuter..."

Tycker du inte att det snacket är att göra det lite väl enkelt för sig?
Vi spelade hockey i ca 45 minuter igår, som det kändes. Ok, vi får 1-0 turligt men sen är det dom som i stort sett äger första perioden och där kunde matchen mkt väl fått ett helt annat förlopp. Skillnaden mot många andra matcher är att vi får utdelning i rätt lägen och sen fullföljer matchen på ett bra sätt. Det kändes trots allt inte riktigt säkert förrän vi gör 3-0.
Det förtar dock inte vår egen insats som var mkt bra över hela linjen.
Vill bara visa på hur små marginalerna är och att flera förlust- eller kryssmatcher lika gärna hade kunnat gå åt andra hållet om marginalerna hade varit med oss även där, liksom dom var igår.
Isf kanske gårdagens vinst var ett "bevis" på att man till sist får marginalerna med sig efter en längre tids motstuds, mer än att vinsten var en belöning för att vi ex spelade bra från start igår. Vi har ju faktiskt spelat betydligt bättre i matchinledningarna många gånger tidigare utan att få vinna.

Kommentera

GävleLasse: Japp, igår spelade dom rak och enkel hockey utan en massa jävla krusiduller samt att alla jobbade för varandra vilket det har varit lite si och så med tidigare. Igår var viljan att vinna större än rädslan att förlora och nu gäller det som sagt att följa upp de två nästkommande matcherna med ett lika vägvinnande spel. PP var riktigt bra igår med platsväxlingar och intensiv skridskoåkning och framför allt mycket skott, låt vara att många missade målet men ändå. Det var också kul och se att tiden nere i sarghörnen hade kortats avsevärt, nu la dom in pucken nästan direkt och det resulterade också.
Kommentera

GävleLasse: Ja, en förlängning med Dixon är prio 1 för mormor. Nu när han hittat ett fruntimmer i stan kanske det går att lura på honom ett flerårskontrakt, ge honom en marknadsmässig lön, ett par playboyskor och gratis käk på pigalle! Han är verkligen vår förstecenter!
Kommentera

Där fick man äntligen litev valuta för entrépengen och soppakostnaden.
Märklig första period där Skellefteå var mycket bättre men Markan gjorde några idioträddningar och Brynäs gjorde mål på sin första målchans.
Silfverberg, Markan och Dixon i en nivå för sig. Kul att Kahnberg fick näta igen.
Kommentera

rackham: Tänk vad lätt det går när man spelar ishockey i 60 minuter...

Tokviktigt att följa upp denna kanoninsats med två vinster i de två kommande matcherna. Snacka om 6 poängsmatcher...

Förläng med Dixon, DÄR har vi vår förstecenter...

Kommentera

Nu börjar det likna nåt...

Kommentera

MarcusElving:
muahaha, ja passa dig du ;) ("Bäckisklassen" är helt ok att använda)

Redigerad kommentar

Kommentera

Horace76c: Haha! Vi säger rena Bäckisklassen då ;)
Kommentera

Har inte sett matchen idag, naturligtvis, när vi äntligen vinner..

Sjukt skönt och förmodligen så såg det bra ut på banan..

Det negativa är väl isåfall att CZ sitter säkert.. nu har han råd med 7 matcher utan 3 poängare utan några som helst problem..

Grattis brynäs, och grattis Kahnberg, skööönt!
Kommentera

Har inte sett matchen men oerhört skönt att vi lyckas ta tre poäng och göra en del mål. Väldigt viktigt då vi går in i ett viktit skede av Elitserien och en bra avslutning fram tills jul hade varit perfekt. Även bra att Dixon, Somervuori och Kokko fortsätter att producera. Skönt att Kahnberg gjorde mål igen.

Sedan är det väl bara att säga att Sundlöv gjort ett bra jobb när han tog hit Kokko. Statistiken talar ju sitt tydliga språk.

Petri Kokko 6 Matcher 1 Mål 4 Assist 5 Poäng +/- 4
Kommentera

Huss: "Ärligt talat så har Brynäs ett bättre offensivt manskap än ifjol och skall kunna prestera bättre än vad man hittills lyckats med."

Kanske beror på just det du pekar på: självförtroendet.
När dom (alltför?)  uppskruvade förväntningarna på det nya offensiva Brynäs inte riktigt infriades från start så kom också kritiken som ett brev på posten och det lite alltför snabbt, enligt min mening. Det tar tid att hitta rätt när man ska försöka gå från en striktare defensiv till en mer offensiv grundplan i sitt spel. När sen vår viktigaste spelare (Jonsson) går sönder så underlättar ju inte det processen direkt.
Enbart halva serien är spelad och vi är mer än väl med i racet så här långt.

Kommentera

MarcusElving:
Snälla använd inte "Foppa" och nåt samröre med brynäs i samma mening....
Kommentera

Huge:
Nu är det väl så att vi (ja jag skriver in mig själv där eftersaom jag är Uberneggot nummer 1) gnäller för att det finns nåt att gnälla på som oftast. Du verkar mest gnälla (eller få igång gnäll) för gnällandest skull.. :(
Kommentera

Huge: Stå på dej!
Kommentera

Har nyss kollat in målen i matchen! Och herrejävlar vilken passning av Kokko till Dixons 2-0! Rena Foppaklassen! :D

Dixon 3:a i skytteligan nu!
Kommentera

1212527 · »