Brynäs IF

727130 inlägg · 7960 ämnen

Brynäs IF-Timrå IK

« · 342985 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Timrå IK
Detta var självklart ingen orättvis seger för timrå. TIK sätter sina chanser som brynäs inte gör så enkelt är det. Att bif fick ett övertag på slutet var för att timrå trappade ner, tyvärr för mkt och bjöd in dem i matchen. Men att tik vann var inte orättvist. =), sätt era chanser brynäs så lagen får mötas i slutspelet, om ni tar er dit vill säga =)
Kommentera

Vill bara skriva på våran gb att jag SKÄMS som supporter till Brynäs över alla idioter som finns i Gävle som inte kan gå och stötta laget på hemmaplan ens... Såg matcehn på canal + igår och till min fasa så var det ca: 20 personer i klacken, 20 pers!?? Det måste vara ett skämt...
De personer som bor i Gävle och kunde se m,atchen igår live, kom int eoch säg att matchen spelades på en vardag och att vi mötte Timrå, då blir jag jävligt irriterad!! Är man med i supporterklubben (Brooklyn Tigers) så har man ansvar till spelarna, klubb samt resten av publiken att finnas till på alla hemmamatcher, minst! Men inte ens det klarar supporterklubben av, helt bedrövligt! Brynäs supportrarna i Gävle är ju sveriges sämsta publik men nu så verkar också brynä supporter klubb som en av svweriges sämsta klack... SkÄMS PÅ ER.....

Ni är inter Värda Brynäs i Gävle, det skulle vara bättre om Brynäs spelade i Uppsala, för det verkar var amer supportrar som vill stötta sitt lagh där än i Gävle...

Det finns inga ord på hur dåliga ni är i Gävle... Ni tar inte ert ansavr jäntemot oss andra brynäs supportrar ute i landet.....

Marcus Norberg//Supporter från Härnösand
Kommentera

Lothar:

Hade inte kunnat sagt det bättre själv..

När BIF gjorde mål och storflaggan skulle fram
" ursäkta du där nere skulle du kunna hjälpa mig att dra ner den här flaggan,,hallå,,,hallå !! "

Och till min fasa hör jag att ni skall bygga ny hall...varför då?
Kommentera

matsby: ang ny hall så är det för att vi skall kunna få EU bidrag som ni! :-))
Kommentera

65Selander:

Då har du missat något min lille vän, man kan inte bara ta bidraget, man måste skjuta till pengar själv oxå !

Hur mycket har ni samlat till ny hall då?
:-P
Kommentera

Lothar: jag är så förbannad över alla idioter som finns i Gävle som inte stöttar Brynäs fullt ut att jag skrev ett antal fel i mitt senaste inlägg. Jag är fortfarande besviken, arg och upprörd. Är det någon som bor i Gävle och någon som är med i supporterklubben som kan försvara sig ang erat stora misstag att inte var apå plats igår kväll. Ingen vill höra bortförklarningar som att vi mötte timrå, matchen spelades på en vardag och att matchen gick på tv, inget sådant vill vi höra. Blir de det så skriv ingenting över huvud taget...
Kommentera

Gavlerinken: Håller med angående Laitinen, vid 2-0 blev han enkelt borttacklad vid gav Timråspelaren fritt fram, 3-2 gjorde han själv och vid 1-0 tror jag han vr på isen och ger mig fan på att han var inne på 4-2 målet också. Pekkalavarning !!
Kommentera

rafalski: Ja en sak kan jag säga i alla fall. Timrå var inte bra igår...
Kommentera

0-1 får Kyrö ta på sig som förlorar tekningen solklart in i skottsektorn. 0-2 får Laitinen ock Karhu dela på. Laitinen som blir borttacklad och Karhu som släpper första stolpen. Men Karhu måste ju också få göra ett misstag ibland. 2-3 får D.Johansson tå på sig som fipplar med pucken bakom eget mål, men även Laitinen som åker ifrån situationen och ställer sig framför mål när han hade chansen att trycka upp timråspelaren mot sargen.

Vill ge ett stort + till Lill-Daniel som visar framfötterna i match efter match (dom han får spela) och med lite flyt (det som Brynäs inte har) hade gjort hattrick igår. Ge den pojken istid även när vi är skadefria så kommer han bli oerhört bra.
Kommentera

Gavlerinken: Anger är inte matchens lirare i någon kategori... Jämför man Solings agerande med Angers, så visar Soling 200% mer än Anger. Tycker inte Anger skapar mycket heller, han FÅR lägen, som han missar kapitalt, klara lägen som han förra året hade satt enkelt...

Nej, matchens lirare är som nämnt Nicklas Danielsson, och Miettinen var också rätt pigg. Anger borde sitta på bänken, och Soling borde få spela från start, och Nicklas Danielsson borde få förnyat förtroende i 1:a...
Då kanske det blir lite jävlar anamma, för det visar inte Anger mycket av, visar bara missnöje och ilska över att det går dåligt, han bör bita ihop och kämpa och visa att han förtjänar det förtroende som GP av någon underlig anledning fortsätter att ge honom, match efter match... Soling biter ihop och kämpar iallafall, och ger tacklingar...
Kommentera

Lothar: Jag bor i Gävle kanske är jag en av dessa idioter...Jag ska till Leksand imorgon och stötta laget vad ska du göra själv ?
Förstår att folk blir lite less dem möta sama jävla lag gång på gång som är mede i dess Derbygrupper som är helt åt helvete...Sen att Klacken är värdelös i Gavlerinken om de nu kan kallas för en klack är knappast nytt...Vem fan vill stå i den barnaskaran och tråka med i ALLA 3 Ramsor som de har.
Kommentera

RavenLord:
Särskilt om dessa "jävla lag" är bättre än er och spöar er va?

Var glad att du inte är i derby gruppen med FBK, DIF Hv71 m.m
då kanske ni skulle ligga ännu mera nere iträsket..eller?
Kommentera

matsby:
Bra match igår, dominans av 100 Tikare på ståplats. Om inte vi hade varit där så hande man kunnat tro att det var en begravning man var på.

- tystare publik får man leta efter. 2-2 och Brynäsa hade häng på 3-2 och det enda man hörde var spridda applåder. Skärpning!!
Kommentera

Anledningen till att dom torskar matchen är att dom inte är tillräckligt kyliga i avsluten, dom får gummiklubba så fort dom närmar sig Kapanen, dom gör honom onödigt bra. Sen gör dom misstaget att dom räknar fel i både anfalls och försvarszon samt att dom börjar backa hem och ligga alldeles för långt ifrån Timråspelarna efter 2-2 målet. Snacket om marginaler och tur eller rättvisa håller inte, det är sånt man inte får utan skapar åt sig själv. Nu får vi hoppas att dom har lärt sig att det är hårt jobb som gäller i 60 min, det är dödsdömt att backa hem, det straffar sig alltid och särskilt när det gäller Brynäs. Det enda som gäller i morgon är 3 poäng, inget annat. Jobba alla 60 min oavsett ledning eller underläge, in med folk och ge/ta stryk.Dom lär få möta ett heltaggat Leksand och då går det inte att gå in med en skridsko på isen.
Kommentera

RavenLord: oki, då kan jag fråga i vilken stad du bor i, hmm jo Gävle! Vilken stad bor jag i, hmm, jo Härnösand... Vad är det lättaste stället att transpotera sig ifrån,hmm jo Gävle!
Samt så jobbar jag nästan varje dag så jag kan inte åka ner på sådana matcher. Sen så kan jag säga dig att utan de personer som står i klacken gör ett bra jobb (de som står där) men det är sådana personer som du som ser till att andra personer drar sig från klacken genom att baktala dem som barnrumpor etc..

Väx upp någon gång och börja ställ dig också i klacekn och gör lite nytta där i hallen nån gång. Du är säkert en person som sitter och klagar över spelet istället för att stötta och skrika fram dem.

Du är en sån person som inte förtjänar ett lag i Gävle....
Kommentera

Ang publiksiffran så har väl Gävleborna tröttnat på hedersamma förluster, man får den publik man förtjänar verkar det som. 3500 är skandalöst dåligt.
Kommentera

Tommy Sjödin efter gårdagens torsk: Otroligt att det kan bli så här. Vi pratade inför matchen om att ha tålamod och att trampa på i 60 min. Det är speciellt viktigit mot Timrå, men vi förlorar igen.Vi skulle gå in framför Kimmo Kapanen och störa, men det gjorde vi inte tillräckligt mycket.
Kommentera

70 Rodrigues: Kanske inte så konstigt att grabbarna stressar upp sig en aning när Kapanen varit vägg i de 2 senaste fighterna. Huvudsaken är iaf att man skapar chanser.
Om det nu vore så att man skapar sin egen tur genom hårt arbete och spelövertag, varför hade vi då inte denna tur igår?
Tesen stämmer för det mesta, men som synes inte alltid.
Faktum är ju att vi gjorde en bra match, var värda åtminstone 2p, men torskar på ett riktigt slumpmål.
Bara att jobba på mot masarna i morgon, det kan nog bli en riktig nagelbitare. Tur man skall på julbord i morgon eftermiddag.
Eller har dom webbradio på Ulriksdals Wärdshus, månntro? :-)
Kommentera

Huge: Själv är jag på en 30-års skiva imorgon som börjar kl 15:00 :-) Men va fan det finns ju mobiltelefon.
Kommentera

70 Rodrigues: 30-årsskiva. Du börjar likna 65Selander mer och mer:-)
Kommentera

Huge: Det stämmer tydligen inte när det gäller Brynäs men å andra sidan så känns det alltid så när det gäller Brynäs. Brynäs IF är är undantaget som bekräftar regeln, förutom när det gäller att tappa spelet dom sista 2 min i många matcher. Jag vill se att kylan i avsluten infinner sig snart, det är förbannat jobbigt med hedersamma förluster, hade man fått poäng för sådana så hade vi legat 4:a vid det här laget.
Kommentera

Huge: 3-2 var ingen slumpmål. Det var frukten av slarvigt, rent av korkat, backspel.
Kommentera

70 Rodrigues: Förmodligen är det väl likadant för alla lags supportrar: man har för det mesta bara koll på sitt eget lag i dessa situationer, och kanske glömmer bort att alla andra lag också råkar ut för samma sak då och då. Tycker ändå inte att man skall överdriva det hela. På rak arm kan jag bara komma på 2 matcher: Frölunda hemma och nu denna mot Timrå. Mot Frölunda kunde man nog inte beskylla grabbarna för att ha backat hem iaf. Var det inte en spelvändning som gjorde att vi släppte till deras 2-1? Den matchen var ju också jämn rakt igenom.
Man får se det som att ngn högre makt testar våra och grabbarnas tålamod... :-)
Kommentera

Huge: Mot Frölunda backade dom definitivt hem, och det sa ju även GP men han visste inte varför dom backade hem.
Kommentera

Ford Prefect: Dom situationerna som föregick målet, uppkommer ju ett otal gånger under en match, utan att det händer någonting.
Danne försökte
rensa, men pucken tog på Söderströms skridsko och han fick den med sig runt målet. Mkt möjligt att Danne borde ha försökt dribbla sig ur läget, men vad hade man då sagt om det också blivit mål?
Oavsett vad man tycker om agerandet hos Danne, var väl målet i sig ändå slumpbetonat. Var det överhuvudtaget ens en målchans?
Om det varit frukten av ett bastant spelövertag med ideliga målchanser, hade man mer kunnat accepterat ett mål i baken.
Till och med ett skitmål likt det dom fick....
Kommentera

Huge: Försökte rensa? Han spelade ju ner pucken bakom mål istället för att lyfta den ur zonen.
Och nej, det var ingen riktig målchans. Det var ett turmål, men situationen hade aldrig uppstått om inte Johansson spelat tilllbaka ner bakom mål.
Kommentera

Ford Prefect: Luleå har skrivit kontrakt med den Slovakiske OS-backen Jaroslav Obsut, poäng bästa back i Vancouvers farmalag Manitoba, 5 mål och 6 ass på 21 matcher.
Kommentera

BP har idag,till skillnad från klipp å klistra Keb,en bra artikel angående Brynäs.Laget har till 95 % bevisat att man är det bajslag som många här vetat sen i höstas.Hissen i tabellen går fort nu och den kommer inte att gå upp igen.Allt det dom gjorde bra i inledningen gör man inte alls längre.Kämpandet över hela matcher är som bortblåst,rädslan att förlora är större än viljan att vinna.Kunnandet är inte heller tillräckligt för att vinna matcher på en skridsko.Det faktum att publiken också sviker beror enbart på att laget självt sviker gång på gång.Folk skulle komma i mycket högre utsträckning om laget bjöd till i varje match,kämpade och visade att man åtminstonde VILL vinna.Man får den publik man förtjänar.Ser man på trenden Brynäs har så är det nu det ska ageras,förstärka,byta spelare,tränare etc.Annars kan dom lika gärna skita i det.precis som förra säsongen.

Huge:tänk om inte om/kanske/möjligen osv inte fanns !!
Kommentera

sylf: Tjusigt inlägg, det där. Man har till 95 procent bevisat att man är ett bajslag. Är det 95 procent bevis eller 95 procent bajs? Brynäs IF är inget bajslag. Om Du tycker att de är det fattar jag faktiskt inte varför Du ens bemödar Dig att skriva här. Är den här GB:en ett forum där Du hivar av Dig alla frustrationer och besvikelser här i livet?

Att publiken inte kommer är lagets fel. Hur vet Du det, om man får fråga? Att säga att hade laget spelat bättre hade folket kommit håller inte. Titta på många andra ES-klubbar. Lagen ligger sämre till men folk kommer och hojtar ändå. Jag tror att Gävlepubliken är bortskämd, tar Brynäs för givet

Brynäs ska byta spelar och tränare nu. Har Du varit i ide senaste året? Budget, ekonomi, miljonunderskott. Hallå?

Jag är inte nöjd med förlusten igår. Men steget därifrån till att börja kalla Brynäs IF för skitlag är enormt långt. Byt klubb, om Du tycker allt är så värdelöst med Brynäs.

Går man in på de andra ES-klubbarnas GB här på Sportsnack ser man att fans och supporters står upp för sin klubb ÄVEN när det går dåligt. Här, däremot, innebär dåliga matcher att det är helt OK att häva ur sig precis vad som helst. Kritik är helt OK, men detta bottenlösa knarrande blir man ju bara trött på.

Alltså--skärpning, knarrgökar. Bara trist att läsa er. Stöd klubben när det går dåligt. Det är då den behöver stöd.
Kommentera

Jompe: Bra inlägg jompe. Det är såna personer som Sylf som gör att det blir mindre och mindre publik på brynäs matcherna, arga, färglösa och bistra personer som bara häver ur sig dumheter.
Skärp er alla ni som kallar er för brynäs supportrars och häver ur er dummare och dummare kommentarer varje gång det går tungt för brynäs nån match. Våga gå på matcherna och stötta spelarna istället...
Kommentera

Lothar: Jag klagar som satan när de spelar dåligt och jag ställer krav på laget de är helt sant...Jag står i klacken ibland och känner mig som på dagis.
Enda klack jag ställermig i är närjag gårpå SAIK för för är det inte enbart 14isar och de har lite egna ramsor.
Och växa upp ska int du snacka om som tidigare var på Modos sida och skämde ut dig.
Gävleborna ärbortskämda det hålle jag med om och tror att det skulle inte spelat så stor roll va för stad de varit från om de haft den historia de har med alla framgångar på 70-Talet osv
Jag går på så många matcher jag har tid med och pengar till....
Kommentera

Jompe: Här kommer återigen segerreceptet för i morgon: Jobba i alla 60 min, gå in framför dom båda målen och ge/ta stryk, det ska göra ont att spela hockey, har man inte mer än 10 blåmärken efter en match, så har man inte jobbat ordentligt anser jag. Sen måste dom ligga tätt, tätt på knätoffsarna i morgon, dom ska inte få en chans att få upp tempo och skridskoåkning, det ska skjutas mycket från alla möjliga och omöjliga vinklar, men det kräver att det finns folk framför mål som sagt, varenda skott på mål är en potentiell målchans. Chansa aldrig i egen zon, utan lägg ut lätta puckar i mittzon, forechecka högt upp i banan matchen igenom, ledning eller ej. Sen måste GP visa vem fan det är som bestämmer, intervju efter intervju har han inte en aning om varför spelarna uppträder som dom gör, oavsett om man heter Sjödin eller A Andersson så är det GP:s ord som gäller. annars så kan man sitta på bänken och titta på anser jag. Följer brynäs detta otroligt proffsiga recept så vinner dom enkelt i morgon. FULL FART FRAMÅT, HÅLL TÄTT BAKÅT!!!!!
Kommentera

matsby:Detva ej lagen i gruppen jag klagade på utan att man har Derbygrupper...Lägg ner det helt,och hur fan kan man kalla det Derbygrupp och inte ens ha de 2 lagen som står för Elitseriens största och messt klassiska Derby ihop ??? dvs Brynäs och Leksand
Kommentera

Lothar: Det är några här(inkl jag själv) som skriver negativa inlägg om Brynäs, men det betyder inte att man inte är på plats i Gavlerinken match efter match och hejar fram laget.Vet inte hur många mil det blir sammanlagt varje säsong sträckan Stockholm-Gävle T/R, men åtskilliga mil blir det.Alla är som tur är inte stölpta i samma form, alla har vi olika personligheter och uttrycker oss och visar känslor på olika sätt, visa gör det på ett mindre hetsigt sätt sen finns det vissa som gör det på ett sätt så att man kan tro att det är världens undergång man diskuterar. Tänk vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte och uttryckte sig likadant. Alla måste få sin röst hörd oavsett om det är Rodrigues eller Huge som gör det :-)
Kommentera

RavenLord: ang det som jag skre vpå Modos hemsida så anser jag att jag själv inte skämde ut mig, det får står för dig samt dom.
Jag avskyr Modoiter, det var därför jag skrev så där på deras gb.
Sen ang att du tycker att brynäs klacken är enbart 14:isar, som du skriver, för det försata så finns det en genomsnitt på kanske 23/24 år där (de matcher som jag själv har stått där) och det är såna som du och Sylf som gör att jag, Tony m.fl här blir väldigt irriterade på personer som er att ni bara gnäller och gnäller, och ju sämre det går för brynäs så mindre stöd ska de ha.... Tänkt om snälla du, du är bara patetisk...
Om man är en sann Brynäsare så ska man ha rätt att ställa frågor, kritisera men inte överdriva som jag tycker att du gör...
Kommentera

70 Rodrigues: Det är sant Tony, det är sant....
Blir bara så¨irriterad över vissa supportrar som bor i Gävle som skiter i Brynäs.... Personer som du , Tony, m.fl personer som åker flera mil, tur och retur för att se Brynäs gör det riktigt bra. Men de supporter som bore i samma stad och har chans att se våra spelare 1-2 ggr per vecka, dom är bedrövliga. Dom ska Skämmas. Supportraran som åker från Norrland, Sthl, Linköping, Småland m.m de ska ha ett stort credit för att de ställer upp för Brynäs.....
Kommentera

Lothar:>>>[f]Jag avskyr Modoiter[/f]

Vad är supporterkultur för dig? Att slåss efter matchen?
Kommentera

Frisco: Du vet inte hur det är att växa upp mellan Ö-vik och Timrå samt så tycker jag Modoiterna är sveriges sämsta publik (de skriker bara på domaren där man rör modo spelarna, de är grinollar samt så är de så kaxiga anf Foppa, näslund m.fl)...
Kommentera

70 Rodrigues: Jag vet att jag klagade enormt på dig förra säsongen i början när jag gick med i dåvarande Hockeysnack och kalla dig medgångs-supporter men vet bättre nu :)
Trodde då att du var en dryg 08a som följde laget via text Tv ungefär och tyckte då att du inte hade så stor rätt att klaga...Men fan du åker ju som sagt flera mil för att se laget spela det är mer än va jag gör som har nå 100Meter att knalla till rinken.

Lothar - Som hängiven supporter ställer man kravoch man klagar och skäller medans de ej så hängivna rycker på axlarna och säger att e var en hedersamförlust trots allt och de löser sig nog och kör huvudet i en snödriva (Nordisk Struts)
Kommentera

RavenLord: Man behöver ju inte överdriva med att klaga och skälla...
Kommentera

RavenLord: Som sagt, det blir åtskilliga mil samt många tusenlappar som man lägger ner på sitt älskade Brynäs varje säsong. Finns fortfarande vissa som anser att jag är en medgångssupporter, det kan dom få tycka om dom mår bättre av det. Jag vet vad jag gör och känner för klubben, så vill folk få ut sin ångest o desperation genom att kalla mig för det så må det va hänt.Tycker bara att det är patetiskt.
Kommentera

Lothar: Som sagts förut - det finns inget framtid för Brynäs och elitseriehockey i Gävle. Hockeyintresset är större i Växjö, Oskarshamn, Halmstad och andra hockeymetropoler. Det är större chans att träffa en stockholmare eller göteborgare i Gavlerinken än en gävlebo. Parallellt med Stötta Brynäs-kampanjen är det dags att starta en Flytta Brynäs-kampanj. Jag tror på Eskilstuna. Är det nån som har numret till kommunalrådet?
Kommentera

Jompe: "Sums it all up" - som dom säger i Staterna
Kommentera

Jompe: Bra skrivet Jompe...har själv tänkt i dom banorna, men du lyckas lite bättre att få det på pränt.

Men det är väl en perfekt bild av en "äkta" Brynäsare. Står i det första ledet oavsett hur det går. Skriker och gnäller enormt mycket när det går dåligt. Tycker laget, tränarna, Gävlefolket, ismaskinen och Gavleån är den största pesten på jorden i motgång. Men hyllar laget till skyarna i medgång.

Framgång föder supportrar, motgång prövar dom!!!!
Kommentera

Lilljanne: Kan till viss del hålla med dig. Men många av lagen du nämner är sk "poplag" som alltid dyker upp i olika sporter. Hur såg det ut i Malmö i början på 90-talet och hur ser det ut nu?! Det är få lag som håller i längden, även om dom har sina dalgångar. Brynäs och Leksand är två av dom i hockey. Bajen i fotboll.
Kommentera

Jompe: Hur jag vet att inte publiken kommer ? Flera orsaker,dels att laget inte vinner,att laget har alldeles för många matcher där den rätta indställningen saknas.Visst kanske Gävlepubliken är bortskämd,men då får man väl hitta sätt att få dom tillbaka.Kanske börja med att ha rätt inställning tex.Ge publiken valuta för pengarna.

jag är inte heller nöjd med förlusten igår,inte heller den mot Modo,LHC,de 2 tidigare hemma mot TIK,alla dom blivit nollade i osv.Därav anledningen att jag kallar dom skitlag.När klubben sagt att man skall leda svensk hockeys utveckling,och de senaste åren gått kräftgång,då tycker jag att det är skit.

Agera: Att göra nånting över huvud taget för att få en vinnande trend igen.Om det sen är att byta isso på klubborna eller sparka rolbakillen är egentligen ointressant.Men snart måste nåt hända för att få fart på laget.Att tex laget har dålig inställning till matcherna måste ju bero på nåt ?

Att man blir besviken när dom förlorar kan te sig på många sätt,en del blir förbannade och en del rycker på axlarna.
vad jag gör för att stötta ? tja,betalar medlemsavg,biljetter,köper souvenirer,lägger pengar i Rodrigues boll...
Kommentera

sylf: Åker till Gävle och Gavlerinken, inte att förglömma!!!
Kommentera

70 Rodrigues: Ingick i biljetter :-) bensinpengarna får ju inte klubben del av.Även om man många ggr tycker dom borde pröjsa soppan hem :-)
Kommentera

Ford Prefect: Första och andra året Timrå var tillbaka i Eliten var det uppenbart att domarna dömde lite styggare mot oss än mot våra berömda motståndare-Djurgården, Färjestad...
Ove Molin-(Porslin...kul!) brukade snacka med zebrorna på ett sätt som antydde "vi är ett klassiskt hockeylag som har vunnit X SM-guld, menar du att regelboken gäller oss också?
Åsså blev han sådär jävla svart i hela ansiktet som bara Ove Porslin kan!
Det handlade oftast om nån larvig utvisning...

Fast å andra sidan kunde det hända att domaren dömde utvisning för Timrå, då åkte Huss, (alltså Timrå-Huss!) in och snackade, snarare muttrade med domaren, och vips blev utvisningen upphävd, fast å andra sidan är det ju samma grej, Hussen var ju som en Brynäsare fortfarande för domarna.

Seriöst finns det ett problem i bedömningen av fina och fula lag,
fina lag är dom klassiska, fula lag är dom nya...
Kommentera

orion: Fast jag tror inte riktigt på det där. Jag tror inte att domarna behandlar lagen olika.
Och dessutom: Timrå-Huss? Vem är det? ;)
Kommentera

« · 342985 · »