1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF vs Färjestad BK - Semifinalserie.

« · 1483864 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF vs Färjestad BK - Semifinalserie.

70 Rodrigues: Jag kunde inte komma in i HS under kvartsfinalspelet.

Anders har ju frågat mig efter varje förlust under hela säsongen vilka vi får i semin och nu kan jag ge ett svar.

Spydyig nä, skojjig kanske, informativ absolut.

Kommentera

70 Rodrigues: Vi vann 2 gånger på bortaplan mot ett bättre Frölunda. Än är inget kört.
Kommentera

Gurra88: En av match, av potentiellt 7. Var det någon som hade räknat med att vi skulle vinna 4 raka? Det här tar vi!
Kommentera

Huss Detta färjestad har inte särkskilt många styrkor i sitt lag förutom målvaksspelet. Vi förlorar på egen ineffektivitet inte för att FBK var bättre.
Kommentera

Huss: "Var det någon som hade räknat med att vi skulle vinna 4 raka?"

Ja, NU!

Kommentera

Gurra88: Jag är optimistisk då jag tycker att Brynäs spelar en fantastisk hockey, men tappar vi nästa match så börjar jag bli orolig. Vinner i på onsdag så tar vi det här är känslan,men förlorar vi så blir det oerhört tufft att vända på det....

Jag är nervös redan och det känns som att om vi går till final så har vi knäckt kanske de två svåraste nötterna redan....Dax för Honken nu kanske?

Kommentera

arnio: Exakt, vinnaren här är de som tar guldet och jag tror väldigt mycket på Brynäs, trots den snöpliga förlusten igår. Nyckelmatch imorgon....
Kommentera

Gurra88: "Detta Färjestad har inte särkskilt många styrkor i sitt lag förutom målvaksspelet. Vi förlorar på egen ineffektivitet inte för att FBK var bättre."

Igår ja, men det är väl inte första gången som det för dagen bättre laget har torskat pga ineffektivitet?

Bra målvaktsspel.
Bra försvarsspel där tunga backar gör det svårt för motståndarna att komma in på kassen, ett av våra problem igår.
Bra anfallsspel med flera giftiga forwards som är kvicka och målfarliga.
Där har du Färjestads kvaliteter.

Inte särskilt många styrkor?
Morsning...

Tror du på allvar att ett lag som varje säsong slåss om guldet inte skulle ha särskilt många styrkor?

Skillnaden igår och jämfört med tidigare säsonger är att VI nu har ett lag som kan matcha dom på allvar, frågan är om det räcker i en lång och tuff 7-matchersserie?
Kommer kreativitet, fart och offensivt spel att betvinga ett mer traditionellt gammalt svenskt spel med defensiven som grundupplägg?
Återstår att se.
Hur är det man brukar säga: med offensiv vinner man matcher, med defensiv vinner man titlar.
Låt oss hoppas att den devisen kommer på skam för en gångs skull...
Kommentera

Bissett_19: Jobbigt för Cehlin i Djurgården, blev väl även bänkad ett par gånger under Hardy.
Han kanske har tröttnat och vill spela lite rolig hockey nästa år, bara för Sundlöv att börja jobba på en signatur där.
Intressant läsning för övrigt i dagens Sportblad där gamla DIF-profiler försöker förklara lagets kräftgång den här säsongen.
Bara att hålla med: deras yngre spelare som varit lovande under ett par år har inte klarat att ta de kliv som krävs för att bli mer tongivande i sitt lag och därigenom även sätta press på de äldre att prestera bättre.
Nåt som vi själva har lyckats bra med, som tur är.
Kommentera

Publiksiffran var ingen höjdare igår men på fredag ska det sättas nytt publikrekord!
Kommentera

Silly season? Är ni redan klara med matchen?

Först: Med normalt flyt hade Fbk förlorat igår. Fbk är det slutliga beviset på att gud inte finns.

Sen: Brynäs måste sluta vara så jävla naiva. Lägg ner skiten med offensiv anfallshockey som spelidé. Sluta med tramset att leta passningar, vara kreativa och utmana motståndarna.

Se och lär av lag som Frölunda och mästarna på området, Fbk. Lägg 90% av träningstiden på styrspel och markeringsspelet i egen zon. Offensivt räcker det att utnyttja de slumplägen som alltid dyker upp under en match. Utnyttja domarnivån. Det betyder att i slutspel måste ni hålla i, låsa och stänga motståndarna. Om inte dagens spelare kan eller vill - värva såna spelare; starka 95-100-kilosbjässar som orkar hålla emot när motståndarna vill åka skridskor. Och lär er säkra hemåt med 3-4 spelare. Det är den hockey som Hockeysverige, domare och media, älskar och premierar.

Det är länge sen ett spelande lag tilläts vinna ett SM i ishockey. Det kommer inte hända i år heller.

Kommentera

Läste nånstans att folk var förbannade för att publiken buade åt Nihlstorp när han blev skadad. Publiken buade åt värmlänningen som mitt på isen skulle ge sej på Wännström, vilket inte syntes i TV eftersom Nihlstorp låg vid kortsidan. Det är intressant hur "sanningar" skapas i media. Och hur många som köper allt rakt av.
Kommentera

Ha. Min senaste kommentar blev snyggt kopierad i GD:s kommentarskolumn. Utgår royalties?

Kommentera

Jajjen: Jag förstår inte riktigt varför du dömer ut Brynäs spel i det här läget, faktiskt. Jag tror definitivt att Brynäs har en bra chans att slå ut FBK även om vi torskat en match där vi trots allt föll med minsta möjliga marginal. Fast du har ju förstås haft fel tidigare.
Kommentera

Huge: trevligt att få höra en färjestadfjollas åsikter.

Färjestad har inga styrkor som skrämmer mig. Vi mötte ett bättre lag i kvarten.. Men matcherna ska spelas, och med samma flyt som igår kan ni absolut vinna fler matcher.
Kommentera

Huge: Inte som jag imponeras av .. Sen skiter jag väl i att du runkar till deras försvarspel... Vi har redan slagit ut det värsta motståndet , och bryter vi tillbaka matchserien imorgon så kommer detta gå vägen
Kommentera

Gurra88: Och vad har det med sakfrågan att göra?
Färjestad är väl lik förbannat ett bra hockeylag som har flera styrkor.
Annars hade dom knappast dominerat svensk hockey under dom senaste 10 åren.
Att dom sen kanske inte spelar den roligaste hockeyn att titta på är en annan sak.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88: Ja, vi behöver "bara" vinna i morrn.....
FBK ingen styrka och många svagheter? Varför tror du dom vann igår, tur?
Dom vinner på ett bra försvar, bra målvakter, ett lag som VET hur man spelar slutspel. Många styrkor där i mina ögon, sen behöver dom bara peta in ett par skitmål så är segern hemma.
Kommentera

Huge: Visst, vi kan kalla det styrkor. De har trots allt rest sig från den tuffa inledningen (inga namn)

Absolut de har fördel av att ha spelat länge i stort sett varje år. Där Brynäs tvärtom kommer från år av slutspelsmissär. (inga namn)

Trots detta så är vi ett mycket bättre lag för stunden. Färjestad kan givetvis ha stolpe in hela semifinalsserien. Men nej, jag tror vi vänder och vinner..

Kommentera

Gurra88: Att Brynäs är ett så mycket bättre lag än Färjestad vete sjutton. Dert skillde 5 poäng på 55 matcher och då kan vi ha Färjestads inledning i åtanke. Skulle vi se till säg de sista 30 matcherna i serien så lär Färjestad ha gått bra mycket bättre än Brynäs...
Kommentera

Jajjen:
"Först: Med normalt flyt hade Fbk förlorat igår. Fbk är det slutliga beviset på att gud inte finns."
HAHahahaha!!! - Amen to that!!

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio:
Färjestad är (TYVÄRR!!) fortfarande ett jäkligt bra lag, men inte alls samma roliga och totaldominerande hockey nu som de senaste .... ja jag vet inte 10-15 åren.. utan defensivt (tråkiga måste jag säga) väldigt skickliga.
Det är ok att vinna matcher på det viset med även om vi som förespråkar en fartfylld och "glad" hockey tycker det är jäkligt trist.
Sen att man är trött på att dom vinner HELA TIDEN oavsett hur mycket bättre vi spelar gör ju inte att JAG stör mig mindre på dom direkt:(

Redigerad kommentar

Kommentera

Horace76c: Ja herregud vad har Färjestad för slutspelsstatistik på oss de senaste åren, 14-1? Vi är ofta nära väldigt nära men de finner på något underligt sätt alltid ett sätt att vinna. Att vi torskade i förlängning sist var ganska väntat då vi hade två OT vinster i ryggsäcken från kvartsfinalspelet men nästa OT då är det vår tur (känsla). Jag tror att det är helt fel att släppa vårt spel och försöka möta FBK med deras medicin, vi kör på sen får det bära eller brista. Tyvärr så har dom ett massivt mentalt övertag på oss och det gäller att via en vinst komma över den mentala spärren. PW är inte den stabilaste målisen som finns och vi måste bara knäcka honom ikväll, där ligger vår chans  och det måste nog ske i spel fem mot fem för PP verkar vara borttaget i semifinalen.
Kommentera

arnio: Det är två jämna lag, men Brynäs känns bättre. Jag har fortfarande min övertygelse om att Brynäs vänder och går vidare, men då lär de vinna idag, annars blir det vädigt tufft.

Gillar inte resonemanget som tex Wennerholm? skrev, OM man tar bort de första 11 omgångarna är FBK näst bäst i serien, det är fan det dummaste jag hört, ska vi bara räkna 44 omgångar då och bortse från lags formsvackor?

Kommentera

Honken:

Om Färjestad får fortsätta att haka och spelförstöra så vinner FBK även ikväll,men får Brynäs spela den hockey dom vill så tar vi dom.

Bra rutet av Mårts.
Kommentera

Bissett_19:
Ja, varför är jag inte förvånad om det här skulle bli sanning.... Klart som faen att inte Dansbandet kan få NÅN motstuds:(

http://www.nwt.se/sport/folj_fbk/article1080203.ece

Kommentera

Jaha, då var det semifinal 2:7 ikväll och det enda som räknas är seger. Att vända ett 0-2 underläge i matchserien tror jag nästintill är omöjligt. Ikväll handlar allting om effektivitet och att få PW ur balans genom ett snabbt mål, att skjut högt på plocksidan är det som gäller. Sen hoppas jag att domarna börjar att ta lite fler FBK utvisningar för sist var det ju bara löjligt.

Tips: 2-3

Må: Silfverberg, Gunderson och Granström.

Redigerad kommentar

Kommentera

Horace76c: Tror att det där endast är psykologisk krigsföring, jag tror inte att Nihlstorp står ikväll :-)
Kommentera

70 Rodrigues: En sak jag undrat över när det gäller Torpets ögonskada är vilken inverkan den "fältmässiga" reparationen av masken som gjordes i första perioden efter skottet på masken hade. Materialeren stog och bankade rejält på gallret som tydligen fått sig en smäll. Jag tror att vi hittar anledningen till att klubbspetsen kom in genom hålet där!

Kommentera

tobhund: 4-0 till Brynäs ikväll säger jag 2ggr Silver, Lasse J och Rhodin gör mål
Kommentera

tobhund: Ja, så kan det mycket väl vara, det har jag inte ens tänkt på. Apropå målvakter så vill jag se Honken i kassen ikväll, det är nu hans rutin kan fälla avgörandet, han är van att det brinner i knutarna, så jag hoppas o tror på Honken ikväll.
Kommentera

arnio: Tror också på seger i kväll. Vi kommer att vända detta!
Kommentera

70 Rodrigues: Håller med dig. Jag vill se Honken i kassen. Hans rutin i såna här situationer ska inte underskattas!
Kommentera

tobhund:
Samtidigt går det ju inte direkt att lasta Svedberg för nåt av målen i förra matchen...men håller med ändå faktiskt, Honken känns av nån anledning liite bättre..känsla bara..
Kommentera

Horace76c:Nihlstorp ser säkert suddigt. Släng in han i kassen bara.

För övrigt är det riktigt skönt att Mårts går ut så tydligt och kritiserardomare för att inte följa regelboken. När vi påpekade detta under matchen var vi ju bara gnälliga supporters enligt diverse forumtroll från andra lag. 

Det här visar bara hur kunniga vi brynäsare, och det sätter dumstruten på alla andra :-)

Kommentera

Horace76c: Mmmm, Svedberg kan inte lastas. Men även min känsla säger att Honken är ett säkrare val. Man geer FBK mindre möjligheter att provocera fram grejer t ex. Svedberg är mer lättstörd än Honken och FBK kommer inte att tveka att ta till smutsiga saker för att vinna. Minns förra året när man gick in för att skada Brynäsare. Om liknande saker sker i år gäller det att stämma i bäcken. Jag tror att FBK kommer att ändra lite på taktiken när deras hakande och slashande nu uppmärksammas mer i media. Det kan mycket väl bli så att de kommer att försöka mosa Silfver och Järnkrok.
Kommentera

Matchen på TV4 Sport ikväll, betyder det att vi måste dras med Niklas Wikegård?

Jobbigt i så fall!

Kommentera

MarcusElving:

Du måste dras med Perlskog om du har otur det är ett helvete. Jag kör webradion med ljud och Tv utan ljud. Sämre kommentator finns inte

Kommentera

fan va värdelöst att man inte som Brynäs Supporter i göteborg kan få en bortaståbiljett till matcherna i karlstad eftersom det går via Supporterklubben, kan ju säga att betyget är långt under godkänt för brooklyn tigers när man ska kontaka dom, helvete va sur jag är

Redigerad kommentar

Kommentera

Sebastian Wackfelt:
Är lite osäker på vårt PP nu i slutspelet...har inte gått så lysande va?  Sen har vi ju inte fått så många chanser kanske...är rädd för att det felaktiga målet vi fick i första matchen satt sig i ryggmärgen på domarkåren.
FBK hakar ju järnet, men låg ju precis på gränsen enligt domarna förra matchen och förutsättnignarna då.
Fortsätter vi åka så borde inte domarna kunna blunda i all evighet tycker jag, och då får vi förhoppningsvis kvitto på hur PPt ser ut...
(Börjar bli lite nervös nu känner jag)
Kommentera

mattias - 74:

Blir det inte väldigt mycket osynk mellan ljud och bild
när man kör med ljudet från webbradion?

Kommentera

Enaranger:

Han är Leksing,dom fattar inte att ljudet ligger 5-10 sekunder efter det som sker på isen=)
Kommentera

Färjestads BK-Brynäs IF, hur går det ikväll? Jag tippar 2-3.
Kommentera

Sebastian Wackfelt: Varför pratar du inte med BSKV?
Kommentera

70 Rodrigues:
4-1...nästa bortamatch kommer vi vinna, inte denna..:(
Kommentera

Horace76c: Stryk även ikväll (kanske stort), sen en krigarseger på fredag, förlust söndag. Därefter kan det ta slut i Gävle på tisdag. I varje fall är det färdigspelat senast skärtorsdag. Det är vad jag tror. Dystert, dystert...
Kommentera

Clarence:

Var det återigen en sån där morgon där du tänkte när du vaknade upp att:
-Jaha så var även denna dag förstörd?

Redigerad kommentar

Kommentera

Bissett_19: Och när Clarence väl vaknat och noterat att dan redan är förstörd så kommer hans fru in med lite frukost och undrar:

"Men lille Clarence, du ska väl inte ligga här i sängen och tjura när solen skiner så fint därute?"

Varpå Clarence muttrande svarar:

"Idag, ja........"
Kommentera

Horace76c: Ja 4-1 eller nåt i den stilen till laget utan styrkor
Kommentera

« · 1483864 · »