1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 733052 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs J20

Sv:Brynäs J20

ante08:

J20 vann med 5-4, J18 vet jag inte.

Någon som vet hur J20 och J18 matchen slutade mot Skellefteå idag?

Någon som vet om bambuser.com fortfarande visar Brynäs matcher och vet om dom sänder träningsmatchen mot Skellefteå imorgon?

Lika mkt poäng som Jacke o Kroken, tillsammans 2008-2009...
Karriärer tar olika riktningar...

Huss: Det blev seger till slut i alla fall. Alltid gott att slå FHC även om det krävdes förlängning...

Carl Lejonkräk: Fredric Larsson är den typen, blev överraskande draftad också men han har en del att jobba med om Elitserien är målet. Göransson och Westlund hetare kandidater.

Vuollerim: Genomklappning även i J-20, 3-0 till 3-3 på två minuter. Får inte hända...

Carl Lejonkräk: 2-3 i slutet på andra...

Peja: Har vi nån stor stark back på G underifrån, någon som kan bli en defensiv back i A-laget på sikt?

Vuollerim: Känns som att det börjar bli dags för Axman & Brodecki att få chansen i några ES-matcher.

3-0 ledning efter halva matchen mot FHC borta.... Laget ser ut att lyfta sig efter en medioker match borta mot FBK igår...

I somras gick ju Brynäsbacken Fredric Larsson i draften som 111de spelaren. 
Djoos gick ju "bara" 195a i draften. Visst man plockar spelare man tror har stor chans att ta plats i NHL i framtiden och Djoos anses väl lite för liten för NHL men Djoos spelar ändå i både JVM och Elitserien.  Hur bra är Larsson? Nått för Brynäs A-laget nästa säs??  aldrig sätt han spela så jag har ingen aning där :P 

Huge: "Nä, det här drar ner mitt betyg på Bäckis en aning, han är för stor för att behöva hålla på med sånt här."

Ja synd, han hade chans att bli en legend. Men nu valde han fel tröjnummer.. Fan också

Spinningswede:99 är väl antalet knätacklingar Fanny har delat ut så jag förstår att han inte vill yppa den siffran

Gurra88: Visar bara att även en knätacklande hockeyspelare som inte kan räkna till 100, heller inte har nån fingertoppskänsla eller vet vad saken gäller...

Huge: Sanny ställer sig i ledet till de som tycker det är jävligt löjligt att kritisera någon bara för ett tröjnummer.. 

Huge: Så bara för att man är en kreativ speluppläggare så är man en Gretzky.. Jag tycker du hånar en av de största.. Fy fan vilket svin.. Du är typ 50 va och så respektlös..

"Gretzkyjämförelsen med Lauritzen är en bildlig sådan, det fattar alla utom du. "

Bäckström har 99, ett nummer på ryggen, i övrigt inga som helst jämförelser med Gretzky. Det fattar alla utom du. 

Spinningswede: Nåt som inte stämmer med Fannys Twitter.
Tror inte att han kan räkna till 98, än mindre till 100.....
:-)

Redigerad kommentar

Gurra88: Haha, dina fåniga argument blir mer och mer komiska. Gretzkyjämförelsen med Lauritzen är en bildlig sådan, det fattar alla utom du. Den hänvisar till att vi har en egen "Gretzky" (kreativ speluppläggare) i laget.
Att man ens ska behöva förklara det, är i sig än mer komiskt....

Spinningswede: Haha, gillar inte Fanny.. Men humor har han ju helt klart:)

Gurra88:
"@Sannylindstrom: När jag räknar till 100 så räknar jag 98 två gånger. Vågar inte säga siffran emellan för den är så helig."

Huge: Det är respektlöst att ha #99 som svensk i KHL, men det är helt okej att kalla en medelmåttig elitseriespelare för Gretzky?

Ska jag vara helt ärlig så tror jag Gretzky hellre förknippas med Bäckström än med Lauritzen.

Mittzon: Är väl ingen som hånat Bäckis heller, lite kritik är allt jag hört så här långt.
Sen förstår jag inte varför du tar i så byxorna spricker och börjar yra om brist på självständighet när det ställs krav på lite respekt för NHL, som trots allt är Bäckis arbetsgivare. Han spelar i NHL, har haft NHL som sitt mål i livet och är nu äntligen där och del av cirkusen sas.
Då tycker jag faktiskt att han borde ha anammat lite av hur det funkar därborta, när det ex gäller såna här saker.
Han behöver inte acceptera upplägget, räcker att respektera det.
Jag menar, vad är motivet till att helt i onödan riskera att dra på sig en massa gliringar (både allvarligt menade och med glimten i ögat sas) från lagkamrater och motspelare när han kommer hem igen, känns bara onödigt på nåt sätt.
Det hade hedrat honom mer om han bara tackat nej till nr 99 och valt nåt annat nummer.
Då hade han än mer stigit i graderna hos det flesta, från den fina position han redan befinner sig i...

Huge: Vad får dej att tro att jag gillar det?

Den stora skillnaden är att ingen blir hånad om man bryter den normen, den är alltså frivillig. Har man mage att ta på sej tröja nummer 99 får man skit, t.o.m. av svenska hockeysupportar. Den typ av röstboskap som i ett större perspektiv är en fara för vår självständighet.

Mittzon: Isf kan du väl fråga dig själv hur stolt du är eftersom jag antar att du inte haft nåt emot att vi hissat ett gäng spelartröjor i taket i LA.
Den seden är faktiskt en av "normerna" vi hämtat från USA och NHL.....

Huge: Om man hämtar sina normer från USA, hur självständig och stolt är man då?

Mittzon:

Allt som retar NHL och dess anhängare tycker jag är bra.

Därför tycker jag att det snarast möjligt också bör finnas
en spelare med nr 99 i varje elitserielag.

Mittzon: Man kan vara stolt svensk OCH ha lite fingertoppskänsla. Det ena utesluter väl inte det andra?

Huge: Vems normer är det du hänvisar till? Varför "bör" vi tycka som amerikanerna? Och ännu värre, varför "bör" vi dissa de som inte följer deras normer? Jag är stolt över att vara svensk och självständig. Jag önskar att flera vore det.

Zappaholic: Haha, det där sista kan jag iofs hålla med om.
Man saknar ju inte självkritik helt och hållet....
;-)

Stratan: Det skulle faktiskt inte förvåna mig om det är sant. :)

Jag tänker såhär:

Bäckis som brukar vara ödmjukheten personifierad skulle väl inte välja 99 själv.

KHL och dess klubbar som gärna stciker upp mot NHL finner det nog rätt kul att använda 99:an (lite kalla kriget).

Bäckis ville ha en out-klausul i sitt kontrakt med Dynamo för att kunna gå till Brynäs om HL släpper in lockoutade spelare. Deras motkrav blev att han spelade i tröja 99 (bara för att väcka uppmärksamhet och reta NHL).

Japp, där har ni det, så nu kan ni sluta tjafsa om det ;)

Redigerad kommentar

Huge: Vad har fingertoppskänsla med saken att göra? Sen var det en usel liknelse, din begravningsanekdot.

Jag har en annan liknelse, få se om du gillar den:

"Huge BÖR hålla tyst ibland, men han KAN inte"

:-)

Huge: Så vad är skillnaden? Att fotbollen har andra sett att hylla sina spelare? Oerhört smalt argument.

Roligast är endå denna kommentar:
"Nä, det här drar ner mitt betyg på Bäckis en aning, han är för stor för att behöva hålla på med sånt här."

Hahaha.. Ditt betyg på Bäckis dras mer pga av ett nummerval? Är du helt jävla galen?

Man har byggt en jättestruts av en kolibri fjäder med denna nonsens om Bäckström.

Alla som tycker det är förfärligt att han tagit tröja nr 99 i KHL laget Dynamo Moskova tycker alltså lika som Pettersson på Hockeysverige mannen som har så många bokstäver att inte ens det svenska alphabetet räcker till.

Om Bäckström varit först med att ta 99 hade jag förståt eran förfäran lite mer, men det finns redan 2 st i KHL som har den. Han är inte ens först vart var eran jävla klagan då???

Sen tycker jag det är löjligt att NHL har bestämmt att tröjan aldrig skall användas mer, det finns tre lag som kan höja den i taket det är Oilers,Kings,Rangers, jag tycker inte ens att Blues ska ha den i taket.

Då får man göra lika dant med Orrs, Hull, Esposito osv..och i europa så får väl KLM kjedjans nummer förbjudas. Ni hör ju hur jävla idiotiskt det låter!!

Mittzon: Skillnad på "inte kan" och "inte bör".
Man "kan" skratta på en begravning men bör inte göra det.
Lite så jag och säkert dom flesta med lite fingertoppskänsla ser på saken.
Undrar förresten VARFÖR Bäckis valt just nr 99?

Ingen Greztkydyrkare har ännu motiverat varför nr 99 inte kan användas av en ishockeyspelare. Det närmaste nån har kommit är ”för att NHL säger det”. Svenskar i allmänhet och hockeyintresserade i synnerhet måste sluta svälja allt som kommer från Nordamerika och börja tänka själva. Det är illa nog att Internationella hockeyförbundet och domarkåren ger kanadensisk hockey alla möjliga fördelar.

Det bästa som lockouten kan föra med sej är att KHL gör ett gott intryck på Bäckis m.fl. så att ligan blir ett seriöst alternativ till NHL. Sen kan transatlanterna spela sin skithockey med sej själva istället.

foppa78: Ja, han var fridlyst under rätt många år, och fick ett målpass även om han sätt i båset. Men en viss talang hade han.

Huge: Fast om NHL väljer att pensionera ett tröjnummer så betyder det inte per automatik att resten av hockeyvärlden också behöver pensionera det numret...

Huge: Jag tycker Peter Forsberg var i sina bästa stunder bättre än Gretzky! Gretzky var ju för fan fridlyst när han spelade!

#99 må vara fridlyst i NHL men nu spelar Bäckis i KHL så vad fan är problemet det är så jävla löjligt att det ska bli tjafs om att han använder detta nummer!

SH: Jämförelsen med fotbollen haltar kraftigt pga det du är inne på: man har aldrig haft som tradition att pensionera tröjnummer. Tvärtom, man kan istället se det som en "tradition" eller hedersbevis att ex nr 10 bärs av lagets toppforward. Mao: ett omvänt sätt att hedra framförallt Pele, världens kanske störste fotbollsspelare, även om man idag kanske skulle valt ngn annan.
Argumenten som försvarar Bäckis val pulvriseras, ett efter ett.
Snart finns inget av dom kvar, mer än typ: "ja, men JAG tycker ju att Lemieaux är bättre än Gretzky!!!!!"
Pinsamt....

SH: Visst är det så. Men de som är för att man inte ska få använda #99 borde ju vara så konsekventa att de blir irriterade när #10 används inom fotbollen

Gurra88: Gretzky var/är en av de bästa genom tiderna, den bäste? Nja i mina ögon finns en knippe ryssar som med samma förutsättningar hade kunnat nå samma framgångar. MEN, Gretzkys nr är pensionerat och skyddat i NHL, en liga och organisation som är en klubb för inbördes beundran. Nu har Bäckis valt att ta hans gamla nr, i en liga på andra sidan jorden, i en liga som NHL skiter fullständigt i, som dom gör med allt utanför Nordamerika. Varför skulle det vara ett problem? Hade han gjort det i Nhl hade det varit en annan sak, men nu? Dessutom skulle det inte förvåna om det finns nummer som är skyddade i KHL som används i NHL.

Gurra88: Fotboll på landslagsnivå blir lite sned jämförelse då man i stort sett alltid använder 1-11 till startelvan. Blir lite mindre att välja på då... Undantaget är väl Argentina som ett tag körde med bokstavsordning på sina, Ardiles hade ju 1 i flera turneringar. Kanske nåt för hockeyn att ta efter...:)

Fridlyser man några tröjnummer överhuvudtaget inom fotbollen ens i klubbarna...? Någon som känner till något fall?

Gurra88:
Skulle nog faktiskt ställa mig i ledet med dom som tycker att det var onödigt att ta #99 i den här frågan.
Ingen fråga hela min världsbild står och faller på dock.
Som Huge säger så får han nog lite onödig badwill på detta sätt.

Sen som sidonotering anser jag att #66 skall vara heligare då han i mina ögon var större än #99...hade han fått vara frisk så hade inte #99 haft lika många rekord.

Huge: Ger dig en chans till att svara

Det är väl dessutom en tolkningsfråga vem man anser vara bäst i världen genom tiderna? Jag t ex tycker lemieux inte är långt efter. Men inte fan är hans nummer bortplockat? Jag kan förstå att han är helig där borta. Men nu snackar vi om en svensk, i en rysk liga. Kom igen, nog för att du gillar tjafsa, men kom med något bättre.

Tycker du att Fotbollsspelare saknar fingertoppskänsla som tar samma nummer som de största Fotbollslegendarena genom tiderna. ( Pelé och Maradona )

Huss: Gretzky är otvivelaktig den störste spelare som funnit, bara att titta på hans meriter i världens bästa liga. Ett oändligt antal rekord som ingen ens är i närheten av.
NHL har pensionerat nr 99, det är det ENDA tröjnummer som SAMTLIGA lag i NHL har valt att inte använda.
Visst, det finns andra nr som vissa drar fram (77, 66 osv) och som andra spelare använder både i och utanför NHL. Men då har det lag som gjort numret "klassiskt" sas, valt att själva tillåta att numret används senare och i framtiden.
Det är en stor skillnad, tycker jag.
Om man som objektiv hockeysupporter med lite känsla för historik och traditioner inte kan hålla med om att en viss kritik mot Bäckis faktiskt är befogad i det här fallet, då tycker jag att det är lite illa.
Bäckis hade mkt enkelt kunna undvika den badwill han sannolikt har dragit på sig, inte minst från sin arbetsgivare, NHL.
Klart att dom inte kan göra så mkt mer än att kanske tycka att det är lite pinsamt och aningslöst gjort av Bäckis, men det tycker jag borde ha räckt som motiv för att Bäckis skulle ha avstått och iställer valt ett annat nummer som innehåller siffran "9".
Har kollat Dynamos laguppställning och dessa nummer är isf lediga:

29, 39, 49 59, 69, 79 89, 90, 92, 93, 96, 97 och 98.

Du som iaf är en vettig skribent måste väl ändå hålla med om att det finns visst fog för kritiken mot Bäckis?

Gurra88: KHL*

Gurra88: Precis, varför skulle tröja nr 99 vara helig? Helt obegripligt faktiskt...

mattias - 74: ja du skrev ju att inget haft numret på 13 år.. Jag kan förstå att det är pensionerat i NHL även att jag tycker det är något löjligt. Men att en svensk inte ska kunna ha det i NHL är ju helt galet.. Du har för övrigt inte kommenterat hur irriterad du blir att folk använder nummer 10 i fotbollsvärlden?

« · 1585022 · »