Brynäs IF

727618 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs Kvalserieklara redan den 19 december.

« · 803729 · » Till forumet

Sv: Brynäs Kvalserieklara redan den 19 december.
JanT:
Det är ingen ishockey på annandagen, annat än i JVM då.
ES spelar den 27dec samt den 29dec ( ons-fre den veckan)
Kommentera

70 Rodrigues: Se nu till att ni nockar DIF i morgon.
Lycka till!!
Kommentera

JanT: "Nästa säsong måste det dock till några storfräsare som scoutats väl för att vi på allvar skall börja klättra i tabellen. Nuvarande strategi tror jag inte räcker till mer än placering 5-8"

Det har jag och flera med mig sagt i 6 år!
Kommentera

JAA det är jätesmart att köpa bra spelare! Mormor vil ju bara köpa dåliga. ujuj.
Kommentera

JanT: "När det gäller motståndarlag så väljer jag att koncentrera mig på det negativa."

Way to go struts!
Kommentera

JanT: "Lagbygge är en svår konst. Så svår att det krävs en Boråsare"

Knappast! Det räcker med pengar, om man sen är Boråsare,Nigerian, Lesbisk eller vad som helst, spelar ingen roll.
Kommentera

timrå_ik: timrå kan ju få låna lite backar av er ni har ju set det blir över men det har inte vi ;) jag försöker få mig på bättre humör efter igår ;(
Kommentera

sylf: "eller vad som helst"

Typ banjolirare eller :-)
Kommentera

Metal Guru: Det är väl något av en icke-nyhet. Hade någon vid sina sinnens fulla bruk förväntat sig något annat?
Kommentera

Huss: Jag. Jag trodde på den här säsongen.
Kommentera

Metal Guru: "Nyheten" har iofs legat ute sen GD uppdaterade i natt.Det man kan ifrågasätta är ju att Svesse inte är proffsigare än så.Han bara ska hålla truten.Nu lär ju Nicklas få svara på många frågor om det under stundande Junior-VM.
Kommentera

Frisco: Vilket inte motsäger "Noll Bäckström säsongen 2007/2008". Är du säker på att du är vid dina sinnens fulla bruk? :-)
Kommentera

Bissett19: Kanske bara för att han VILL ha ännu mer fokus på "sin" spelare. En reklamkupp helt enkelt.

I och med denna nyhet så tycker jag att Brynäs tar in en etablerad center direkt. Man testar honom för resten av säsongen och förlänger om han gör bra ifrån sig. Skitenkelt.

Jag var inne på att centerspelet i framförallt PP skulle bli lidande nu när Boork nött med Bäckström i match efter match. Så nu står han där med brallorna nere.

Brynäs visa lite framförhållning nu åch värva!
Kommentera

GävleLasse: En rutinerad center vore bra men jag ser gärna någon av Patrikarna Berglund eller Zachrisson i Brynäs nästa år.
Kommentera

Huss: Nu har vi ju en "centertalang" som Brynäs valt att satsa på. Sebban Karlsson. Vi måste få in mer rutinerat folk innan man kan satsa på ännu fler "talanger"

Som det verkar nu så står allt och faller med en 19-åring....

Kan det ses som ett godkänt lagbygge?
Kommentera

JanT: "När det gäller motståndarlag så väljer jag att koncentrera mig på det negativa."

Och när det gäller Brynäs så vill du inte se det negativa.

Vad kallar man det? Var du informationskommisarie i det forna Östtyskland innan du flyttade till Banjobältet?
Kommentera

GävleLasse: Så du tycker inte att Hansen och Lind är rutinerade då?

Sen får du ta och bestämma dig ang Bäckis och hans betydelse för laget.
I höstas var det Brynäs som stod och föll med Bäckis.
Häromdan tyckte du att laget kommer att klara sig fint trots att Bäckis är borta.
Och nu är du åter tillbaka till att allt står och faller med en 19-åring.
Eftersom du spekulerade i JanT:s tidigare arbetsuppgifter, så undrar jag för balansens skull vilket ministerium du själv förestod, innan du blev orakel i Gävle?
Velighetsministeriet?
Kommentera

Zachrisson e uppfödd i Skå utanför Stockholm och spelade i Skå IK som ligger nu i DIV 2 ja e på alla Skås hemma matcher eftersom ja bor 1 mil i från och de pratas en del om honom där:) kul om han skulle börja i Brynäs:)
Kommentera

Huge: Bevisligen så hade jag fel. Det blev som jag befarat, att våra centrar inte fixade PP på ett tillfredställande sätt. Läs Boorkens analys och begrunda.

Jag hade förhoppningar om att några av de gamla skulle kliva fram, men så blev icke fallet.

Det skall bli högintressant att se matchen i morgon. En match som MÅSTE vinnas.
Kommentera

Huge: Och du är ordförande i förnekelsekommitén.
Kommentera

GävleLasse: Lite som Modo gjorde med Foppa menar du?
Nej, självklart inte men det vore yrkesfel av Sundlöv att inte försöka få någon av dessa unga herrar till Brynäs. Till nästa säsong vet vi väl bara att Karlsson och Hansen stannar. Tror en ung talang samt en meriterad center gör en bra kombination.
Kommentera

Huss: Då ser jag hellre att man kör på med två rutinerade centrar och minst två rutinerade defensiva backar...

Det beror lite på hur Lind gör, om han blir kvar eller inte. I så fall så ser jag helst att man skaffar två centrar och gör om Karlsson till ytterforward sen kan lind och hansen fokusera på att spela 0-0 i första hand.
Kommentera

GävleLasse: Beror iofs på vad man läser in i rutinerade men blir inte det motvikt åt andra hållet istället. Du gnäller på att Boork läggar alltför stort ansvar på ungtupparna Bäckström och Karlsson utan vill istället ha tre st 30+ på centerpositioner? Har vi inte varit där en gång?
Med tanke på Linds ljumskar så är det nog sista året för hans del. Hansen som defensiv general, det köper jag direkt, men jag vill gärna ha ett par unga centrar, varav Karlsson den ena, i 2a och 4e samt en riktig Surovy i första femman. Lägg då hellre pengarna på en riktig målskytt istället.
Två duktiga backar behövs också, gärna defensiva sådana, exempelvis Kronwall som Jompe förordat.
Men landets intressantaste backbesättning finns i Umeå, mängder av talanger som Lundgren, Hellström, Nevalainen, Andersson osv.
Avd. f.d. Brynäsjuniorer, där borde Mattias Karlsson vara intressant, både kraftfull och spelskicklig.
Kommentera

Huss: Bara för att man är rutinerad så behöver det inte betyda att man är 30+. Det finns många bra alternativ på centrar som är 27-28 år, spelare som mycket väl kan tillföra en hel del. Personligen så tror jag att det är väldigt vanskligt att satsa ungt på just centerpositionen då denne ofta behöver mest kunnande av alla positioner. Många tränare tar ut målvakterna första sedan centrarna och bygger varje femma utifrån denne.

När det gäller unga centrar så ser jag hellre att man ger Sebastian Eriksson en ärlig chans istället för att köpa in något halvfabrikat. Satsar man inte på sina egna juniorer och skaffar "talangerna" på annat håll så kan man lika grna lägga ner hela J20 verksamheten och göra som FBK. Köra J 18 och sedan slussa ut ungdomarna i olika div 1/allsvenska klubbar.
Kommentera

GävleLasse: Jo, men det var som jag skrev, det beror på vad man läser in i ordet rutinerad....
Problemet stavas väl pengar, rutinerade/meriterade centrar av klass i 27-28 års ålder kostar mkt pengar.
Sebastian Eriksson är onekligen en talang, men han är inte av samma kaliber som Berglund eller Zachrisson. Däremot bör han nästa år få pröva på hetluften, liksom Alcén gjort i år.
Kommentera

Huss: Tja, hur gör andra klubbar när de vill göra sitt lag bättre? Eldar under arslet på Marknadsavdelningen som gräver fram mer pengar.

Min gissning är att de är lite FÖR nöjda uppe på kansliet just nu. När de egentligen borta ha ökat verksamheten för att rida på vågen av den nya arenan. Det finns en stor risk att de tenderar att göra samma sak som efter SM-guldet 99. Luta sig tillbaka och tro att nu är det utstakat mot framgång.

Det skulle vara jävligt intressant om Brynäs kunde precisera sitt långsiktiga bygge lite mer. Mer luddigt än "långsiktigt" kan det inte bli.

- Om hur många år skall vi befinna oss topp 4?
-Hur många år skall det ta innan man kommer att se rejäla förändringar i "tänket" kring föreningen?
- Hu många år skall det ta innan man vågar sticka ut hakan och säga att i år går vi för guld?
Kommentera

Anger och Zachrisson får gärna komma hit:)
Kommentera

Huss: 2+1 av Berglund ikväll mot Schweizerostarna.Känns som om det blir Berglunds J-Vm då all bevakning kommer hamna på Bäckström/Bergfors.

Berglund i Brynäs 2007/2008?Ja tack!!

Kommentera

21olsson: Anger? Så att Boork kan sätta honom i frysboxen för primadonafasoner? Då är det enklare att åka ut och hämta Wahlberg *skratt*

Han står väl å rensar hängrännor eller nåt hemma i villan
Kommentera

GävleLasse: haha jo men anger va bra sin tid i Brynäs men iåfs så kanske inte han skulle va de nu men man vet aldrig:)
Kommentera

GävleLasse: Skulle iofs vara kul att se MÅnsson o Anger i samma  kedja.Tänk dej när Anger glider på en grilla o speglar sej i plexi,jävlar i havet vad han skulle få höra av Månsson då:))
Kommentera

Bissett19: Näe, Månsson är fullt upptagen med att få skäll av Sjödda efter att återigen åkt offside ;)
Kommentera

GävleLasse: "Och när det gäller Brynäs så vill du inte se det negativa."

Klart jag ser negativa saker i Brynäs IF, det finns mycket som kan förbättras. Instämmer exempelvis till fullo med din analys av lagbygget inför nästa säsong.

Det är bara det att jag inte tycker att det är speciellt intressant med allt fokus som läggs på det negativa som händer kring laget. En enda motgång utlöser med ens en storm av indignation och allmän pessimism hos ett flertal skribenter. Bedrövligt! Tänk om spelarna hade samma inställning som vissa härinne; "Fan nu förlorade vi igen, 10 poäng ner till strecket med 20 omgångar kvar att spela = KS direkt"

Återigen tycker jag att fokus skall ligga på det positiva runt Brynäs IF.

Vad gäller våra motståndarlag så är det således det omvända resonemanget som gäller............
Kommentera

JanT: Jag förstår inte varför du endast vill se det negativa som händer i andra lag, det är ju ändå de lagen som vi möter i match efter match.

Jag blir orolig när kontinuteten lyser med sin frånvaro. För en tid sedan så fjorde man om i laget för att köra så en tid och "ge det chansen", den chansen varade inte ens en match.

Nu i Bäckströms frånvaro om har man hoppats att Karlsson skall börja producera. Killen har aldrig gjort ett mål i ES och har TRE assist totalt i sin karriär. Honom skall man plötsligt köra i PP. Vad har man hoppats på? Mirakel?
Kommentera

GävleLasse: Har helt enkelt svårt för att höja motståndarlag till skyarna. Höjer hellre BIF till skyarna......;-)

Om vi ska dra lite paralleller mellan BIF och IF Elfsborg så befinner sig BIF nu i det läge som IFE gjorde under fjolårets säsong;

Ett utvecklingsbart lag med en fixstjärna som nådde en tabellplacering på den nedre halvan. Samtidigt stod en ny arena klar och omsättningen hade nått nya rekordnivåer. (vilket även Brynäs omsättning lär göra)

Vad göra?

Finns bara en sak att göra enligt mig; Investera i spelartruppen samtidigt som satsningen på utvecklingsbara spelare fortsätter fast i minskad omfattning. På hockeyspråk innebär detta att en välscoutad "miljonkedja" måste köpas in till nästa säsong. Vill BIF ta nästa steg i utvecklingen (=satsa på top4) håller det inte att förlänga med Lind/Casselståhl samt köpa in ett antal halvfabrikat från allsvenskan.
Kommentera

JanT: Dessvärre så kan du glömma att Brynäs skulle göra som Elfsborg. Elfsborg har AMBITIONER. Brynäs bygger "långsiktigt" utan att ha en långsiktigt plan. De tycker bara att det är skönt att slippa jobba mot ett satt mål inom en gripbar tidsperiod.

Att höja motståndarlag till skyarna?

Allt jag undrar över är varför du sitter i pekar på alla "floppar" bland värvningarna när du "glömmer" att peka på de värvningar som varit bra.

I så fall så kan du lika gärna sluta helt med att kommentera den saken.

Även jag sitter och ler skadeglatt när det går åt helvete för våra konkurrenter, men santidigt så funderar jag varför inte "den spelaren" hamnade i Brynäs. Ett exempel på en sån värvning var Mapletoft förra säsongen. En värvning som DU sågade direkt... Flopp?
Kommentera

GävleLasse: "I så fall så kan du lika gärna sluta helt med att kommentera den saken."

Jag gör det av ren och skär skadeglädje och tänker ingalunda sluta med det hela då det endast handlar om våra bittra konkurrenter. Har inga som helst planer på att vara konsekvent i detta fall!!!

Ser vidare ingen som helst anledning att sitta härinne och berömma Mats Hallin för en lyckad värvning när han misslyckades med desto flera.
Kommentera

GävleLasse: Sen undrar jag hur du kan påstå att BIF saknar ambitioner?

Hur i hela friden tror du att ett ES-lag kan vara kvar på banan utan ambitioner? Vad var det som byggde Läkerol Arena? Bakåtsträvande?
Kommentera

GävleLasse: Det tar ca 4-6 år att åstadkomma en kulturförändring i ett medelstort företag, ännu längre i ett större men i Brynäs fall borde det ta någonstans mellan 2-4 år (beroende på en mängd faktorer som personalomsättning m.m.). Men det handlar inte bara om "kansliet" utan det handlar om omgivningens uppfattning också, den tar ännu längre tid att förändra. Det är därför Engwall har en rejäl uppförsbacke framför sig.
Varför tror du man pratar om långsiktig satsning? Jo, föreningen måste vara i synk med laget, annars går det aldrig att medvetet sikta på guld.
Det är kvartsfinal som gäller i år och kanske nästa, därefter semi, sen får man se...
Kommentera

JanT: I så fall så tycker jag att Brynäs kan meddela dessa ambitioner till sina medlemmar. Allt de gått ut med är att de bygger långsiktigt...

Att du sväljer detta med hull och hår förvånar mig inte ett dugg. Att du sedan hoppas att Brynäs skall göra som Elfsborg, som om detta skulle vara något slags facit för hur man bygger. Hur många hemvändare av "hög" klass som "Svenssons" är på väg till Brynäs? Där har du anledningen till de ytterst temporära framgångarna för Elfsborg den här säsongen.

Jag är rädd att du kommer att bli besviken på nästa säsongs lagbygge...
Kommentera

GävleLasse: "Bevisligen så hade jag fel. Det blev som jag befarat, att våra centrar inte fixade PP på ett tillfredställande sätt. Läs Boorkens analys och begrunda."

Och vilka fick våra nya PP-grabbar möta?
Jaså, firma Nordström och Jönsson.
Du tycker inte att det är lite förhastat att såga dom efter en förlust mot FBK borta?
Kommentera

Huge: Det blir alltså samma visa ikväll?

6 Färjestads BK 32 matcher 30 mål insläppta 84,46%
7 Djurgårdens IF 31 mather 30 mål insläppta 83,24%
Kommentera

GävleLasse: "Nu i Bäckströms frånvaro om har man hoppats att Karlsson skall börja producera. Killen har aldrig gjort ett mål i ES och har TRE assist totalt i sin karriär. Honom skall man plötsligt köra i PP. Vad har man hoppats på? Mirakel?"

Kan inte låta bli att le åt den här kommentaren, som ju är klockren. Karlsson som point i PP mot Nordström och Jönsson, kan det gå på mer än ett sätt? Samtidigt tycker jag det är rätt--ge killen en chans. Han har haft defensiva uppgifter i både Frölunda och Brynäs och kommer aldrig att utvecklas om man inte ger honom ansvaret. Jag tror Sebban är skitglad för sina nya roll, även om den är tillfällig och även om det inte funkar klockrent. Har Boork någon fingerspetskänsla kvar efter gräsklipparmassakern har sagt till Karlsson att gå in, göra så gott han kan och ha kul.
Kommentera

Huss: Exactemente. Allt måste vara i synk, proffsighet och höga målsättningar på alla platser i organisationen annars funkar det inte. Tror som du att det kommer att ta ett par år innan alla sjunger från samma sångbok, som amerikanerna säger. Jag hör att delar av den administrativa personalen tycks befinna sig i någon slags fartblint tillstånd; det har ju hänt en del det senaste året eller så.
Kommentera

Jompe:

Vi i MoDo funderar på att köra Mattias Hellström i PP, han har just nu spelat 82 matcher i ES utan att lyckats göra ett enda mål...
Kommentera

Jompe: Staffan Kronwall då? Nu glömde du honom x 2...
Kommentera

Huss: Staffan Kronwall definitivt. Jag skulle vilja lägga till Yared Hagos. Går skitdåligt i AHL. Varför inte en nytändning i Brynäs nästa år?
Kommentera

Huss: Självklart. Staffan Kronwall. Får inte spela i USA, har spelat med oss, precis den backtyp vi behöver. Lär kosta en del, men fundera en sekund på vad det skulle kosta föreningen att harva genom hela den här säsongen med ett offensivt starkt med defensivt svagt försvar.
Kommentera

Jompe: Det är just det jag menar. Boork har i mitt tycke valt en totalt misslyckad period att göra sina "tester" och "ge chansen" rutiner till spelare.

Han och alla andra tränare vet om hur viktig just den här perioden strax före och några matcher efter jul är. Jag hade hellre sett att han Gett Hansen "Chansen" norrmannen har lite mer rutin och har även han fått sitta när det är powerplay. Jag vill minnas att det kom en hel del "skryt" från Brynäshåll om att Hansen minsann spelade både PP/BP i det norska landslaget. Han har ju gjort några mål åtminstone ;)
Kommentera

« · 803729 · »