Brynäs IF

727992 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs- Rögle 2017-02-23

« · 1803395 · » Till forumet

Sv: Brynäs- Rögle 2017-02-23
Peja: Vi har åttonde högsta publiksnitt men sedan varierar även kostnaderna som klubbarna har för arenorna. DIF, Frölunda och Malmö må ha högre publiksnitt men vad jag hört höga hallhyror och inga intäkter för kiosker, restauranger och barer. Allt är komplext men såklart att HV och FBK ligger bra till.
Kommentera

Enaranger: Jag tror att shl-klubbarna kommer få förlita sig på tv-intäkter i ännu högre utsträckning i framtiden. Oavsett om vi talar om Brynäs eller Färjestad. Snart kommer vi se nya generationer fans där allt färre är uppvuxna med att se matcher på plats, de är vana med tv och kommer säkert fortsätta med det också. Det tycker jag märks tydligt i diskussioner, många begriper ju inte att de missar detaljer i spelet från tv-soffan, det ser jag som ett tecken på att de knappt har sett matcher på plats.
Kommentera

Nu får ni som inte anser att Brynäs ekonomi är viktig blunda
och hålla för öronen. För här kommer lite mer om publiksiffrorna.

10 matcher under 5000 åskådare.
2017-01-19 Brynäs-Örebro 3602 (7798)
2016-10-18 Brynäs-Rögle 3813 (7587)
2016-10-06 Brynäs-Luleå 3917 (7483)
2017-01-31 Brynäs-Skellefteå 4196 (7204)
2016-12-20 Brynäs-Karlskrona 4284 (7116)
2017-02-23 Brynäs-Rögle 4510 (6890)
2016-10-01 Brynäs-Linköping 4517 (6883)
2016-11-22 Brynäs-Örebro 4522 (6878)
2016-11-18 Brynäs-Linköping 4576 (6824)
2016-12-01 Brynäs-Skellefteå 4910 (6490)

Plus ytterligare 6 matcher under budgeterat publiksnitt.
2017-01-05 Brynäs-Färjestad 5011
2016-10-22 Brynäs-Malmö 5084
2017-01-07 Brynäs-Växjö 5123
2017-01-28 Brynäs-Malmö 5336
2016-10-27 Brynäs-HV71 5372
2017-02-04 Brynäs-Luleå 5623

16 av 24 matcher under budgeterat publiksnitt.
Det vill säga 2 av 3 hemmamatcher.

Bara 8 matcher över budgeterat publiksnitt
2016-12-26 Brynäs-HV71 6316
2016-12-03 Brynäs-Växjö 6533
2016-12-10 Brynäs-Färjestad 6712
2016-09-23 Brynäs-Frölunda 7132
2016-11-12 Brynäs-Djurgården 7158
2017-01-14 Brynäs-Djurgården 7604
2016-10-13 Brynäs-Leksand 7909
2017-02-16 Brynäs-Leksand 7909

Jag skriver om publiksiffrorna för att jag vill att Brynäs
även i framtiden ska ha råd med lika många bra spelare
som vi har i truppen nu. Om publikunderlaget inte finns.
Ja då måste andra inkomster till, eller andra utgifter
minskas. Och tillslut kommer det innebära sänkt budget
för spelartruppen. För man kan inte använda pengar som
inte finns.

Siffran inom parenteser visar vilken publiksiffra som
krävs i en annan match för att kompensera upp till
det budgeterade publiksnittet. Så varje bottennapp
måste kompenseras med en väldigt hög publiksiffra
i en annan match. Men tyvärr är det för få matcher
som drar så många åskådare. Men får vi bara bort
bottennappen som drar 4500 eller under. Då ökar
chanserna att klara budgeterat publiksnitt betydligt.

Om Färjestad kan ha över 6000 i snitt.
Varför skulle inte vi kunna ha det?

Får vi bara bort inställningen att man väljer
att gå på matcherna för att man vill se ett
visst motståndarlag och i stället väljer att
gå på matcherna för att se sitt eget lag.
Då bör det vara möjligt att ha ett snitt i nivå
med vad Färjestad har.
Kommentera

Huge: Nä, jag spekulerar och gissar aldrig. Jag spår i kaffesump. Vad står det om Jensens skada på text-tv förresten?
Kommentera

bradberry:

Dansk har jag hört. Verkar kunna röra om i grytan.
KHL nästa?
Kommentera

Pressman: hur vet du de?
Kommentera

Brynäsgubbe: Bör väl förhoppningsvis dyka upp nån info från träningen kl.11.
Kommentera

bradberry:Antagligen ok, annars hade vi hört något.
Kommentera

munkas: Gävletidningarna kanske är i full gång med att snoka reda på hur det står till med Jensen istf att bara spekulera och gissa, som du brukar göra kring det mesta när du inte har nån aning om hur det verkligen ligger till...
Kommentera

bradberry: Han är ok.
Kommentera

bradberry: Jag har precis slängt i lite räkskal i en kaffesump. Vänta lite så ska jag se vad jag hittar ang Jensen. Gävletidningarna har fria aktiviteter på fredagsförmiddagarna så det kommer nog ingen rapport därifrån innan lunch iaf.
Kommentera

Jenssen????

Någon...?
Kommentera

Peja: Hade jag varit Mannbergs mamma hade jag haft svår ångest varje match. Han flyger omkring som en vante lite hur som helst. Karln verkar vara gjord av antimateria. Han kan eventuellt bli den första som tacklas över plexiglaset, det höga på kortsidan....Hualigen!.
Kommentera

Peja: Och hade inte alla matcher gått på tv så hade Brynäs fått betydligt mindre tv-pengar. Går inte att tänka så.
Kommentera

Steenm: Problemet är att Brynäs också trott på större intresse för laget. Kanske är ledningen som är korkad som har för stora ambitioner? Hur ska en ointressant liten förening med sån liten fanbase kunna konkurrera i publikväg med spännande lag som FBK?

/stockholmare med 11 resor till Gävle under säsongen, hittills
Kommentera

Steenm:
Hur bearbetar man någon som är svårflirtad?
Kommentera

Brynäsgubbe: Härlig vinst!
Kommentera

mk: Guldåret blev det 94 poäng om jag minns rätt. Så 11/12.
Kommentera

Steenm: 4500 mot Rögle en torsdag är absolut inte dåligt. Vårat totala snitt på runt 5400 är väl inte så jäkla tokigt heller egentligen.

Men det ger oss 8:e plats i publikligan. Hade varit underbart att klättra litegrann där bara.
Kommentera

Enaranger: 90% av dina inlägg handlar om publiksnittet. Dessutom i smalspalt vilket gör det olidligt att läsa. Bryr du dig ens om själva hockeyn, eller är det bara gnäll på publiken som gäller?

4 500 mot Rögle en torsdag dagen innan lön är inget att skämmas för. Visst har det varit ett par bottennapp rent publikmässigt denna säsong, men ingen katastrof. Vi lär hamna på ett snitt kring 5 500, vilket ändå får ses som godkänt med dagens tv-landskap.

Sedan har ju publiken i Gävle varit svårflörtad i urminnes tider, det är samma med fotbollen. Men att hålla på att raljera att "staden inte förtjänar Brynäs" är ju bara löjligt.
Kommentera

Peja: Det är nog huvudorsaken. Men Jönköping, Karlstad, Leksand och Linköping verkar vara mer benägna att gå ändå.

Brynäs prestationer på isen är ju högst jämförbara med Hv71 och LHC. Fbk är ett lag som spelar rätt trist hockey och är inget topplag, men har ändå ett snitt över 6000.

I Leksands fall kan man ju alltid säga att det finns inte mycket annat att göra, men de har ju tv-apparater där också.

Jag slår inte på "Gävle förtjänar inte Brynäs"-trumman. Men jag tycker att snittet borde kunna vara högre sett till hur laget presterat.

Kanske är det så enkelt som det brukar diskuteras, biten om hur det ser ut med sysselsättning/ekonomi.
Kommentera

Enaranger: Många klubbar brottas med samma problematik. Jag tror att det hade varit 6000+ ikväll om matchen inte hade gått på tv. Det bekvämaste och billigaste alternativet lockar många.
Kommentera

Bratwursten :

Det är inte en bra siffra med tanke
på hur Brynäs spelat den senaste
tiden. Eller är det bara motståndarna
som drar gävleborna till arenan?
Det lockar inte att se och stötta sitt
eget lag?

Ska Brynäs i en framtid kunna klara
det publiksnitt som krävs för att ha
råd med nuvarande lönebudget.
Då måste publiksiffrorna under
5000 på tisdagar och torsdagar
bort. Oavsett motstånd.

Brynäs har inte spelare och ett spel
den senaste tiden som borde locka
den egna befolkningen att se dem
på plats?
Kommentera

Enaranger: 4500 pers mot Rögle en vardag är en relativt bra siffra faktiskt.
Kommentera

Vi vinner och vinner.
Både borta och hemma.
Vi har ett flertal juniorer som producerar
på ett fantastiskt sätt, och som dessutom
kommer från Gävle.
Vi gör massor med mål.
Det var en hel vecka sedan vi spelade
på hemmaplan senast.

Men ändå så verkar inte folket i Gävle
vara speciellt intresserade. Samma låga
publiksiffra på en vardagsmatch som
det allt som oftast är. Vad ska krävas
för att det ska vara 5000-5500 på
en tisdag eller torsdag?

Tyvärr verkar det i Gävle inte finnas
tillräckligt publikunderlag för att ha
det snitt som behövs för att i längden
ha råd med nuvarande lönebudget.

Enda räddningen blir att hålla sig kvar
även nästa säsong, till varje pris, för
att sen kunna ligga kvar på samma
lönebudget som nu, när TV-pengarna
ökar rejält. De konkurrenter som har
publikintäkter enligt budget, kommer
då att kunna öka sin lönebudget rejält.

Tråkigt att behöva vara negativ när
vi bara vinner och vinner. Men den
skrala publiktillströmmningen är
ju ett rejält problem i längden.

Vad var gävlebornas ursäkt den
här gången till att inte gå på
matchen?
Kommentera

Davey85: status på Jensen är en given fråga. Det var lika efter förra matchen då Rautio klev av. Först satt kommentatorn och funderade högt vad som hänt Rautio och sa att det måste vi försöka få koll på. Men i intervjun efter match kom inte en fråga om varför han klev av
Kommentera

Carlo: Alltså vad är det för folk på de där presskonferenserna? Hur kan man undvika att ställa en fråga om statusen på Jensen?

Istället ska man försöka få rubriker genom att få Sjödda och Eldebrink att diskutera Åslins matchstraff.
Kommentera

Chris11: Med tanke på vilken typ av skada Zaborsky har, så kommer han säkert att kunna spela. Frågan är bara i vilket skick han är i. Skulle kunna bli så att han kan spela men att Brynäs bedömer att han inte kan gå för fullt och därför bedömer att han inte platsar. Jag känner spelare som har haft svåra axelskador och spelat matcher utan att kunna skjuta slagskott, tex... Men vi får väl se, ju bättre skick han kommer i, ju bättre för alla.
Kommentera

honken21: Det var ju minst sagt anmärkningsvärt att Brynäs signade upp Mannberg på flerårskontrakt... I min värld skriver man flerårskontrakt med potentiella stommespelare och/eller toppspelare och där är inte Mannberg.
Kommentera

Peja: OM han nu kommer tillbaka till slutspelet. Det vet vi inte ännu
Kommentera

Leonardo: Zaborsky känns som en intressant slutspelsjoker, men å andra sidan behöver han nog en ganska stor roll för att få ut sitt kunnande. Frågan är om Bulan kan ge en matchotränad Zaborsky den rollen, om andra spelare levererar. Men om de andra av olika orsaker inte levererar finns inget att förlora på att kasta in jokern...
Kommentera

Peja: rädd att du har rätt, men det vore ju katastrof. Känns dumt att han sitter på kontrakt. Utlåning nästa säsong? (När Bulan är off) Tar onödig plats.

Är väldigt impad av Broman också! Häftig spelare med sin storlek, grym potential.

Instämmer om Ikonen, han spelar enkelt och har kvalité i passningarna. En fin tillgång. Skulle kanske passa ihop med bröderna.
Kommentera

Chris11: Westerholmarna och Blomqvist är en bra kedja. Mycket puck i anfallszonen
Kommentera

Skrubben: Ja, Ikonen är ju hur pucksäker som helst. Det är nog bara en tidsfråga innan motståndarnas box kommer pressa honom hårdare, men det ser jag fram emot, för då kommer nog Gunde få det lilla utrymmet som han trots allt behöver för att få igenom sina skott mer än fallet är nu.
Kommentera

moment22: Jag har följt J20 under säsongen och det syntes tydligt att Ölund var en SHL-spelare redan under säsongsinledningen. Det var synd att Brynäs inte gav honom en ärlig chans tidigare, det kostade antagligen honom en JVM-plats.
Asklöf är mer överraskande då han inte såg lika redo ut i J20, samtidigt som jag alltid är lite extra skeptisk till så små spelares möjligheter att etablera sig på seniornivå i så unga år. Ofta krävs det lite längre tid för att de ska komma ikapp fysiskt (och därmed skaffa sig själva förutsättningar att lyckas på seniornivå), men Asklöfs spel i SHL är en fantastiskt fin överraskning.
Det är ju uppenbart att Asklöf har tempot, skridskoåkningen, skickligheten och faktiskt även närkampsspelet som krävs i SHL. Han håller helt enkelt klassen rakt igenom. Säkert inte den starkaste kroppen men närkampstekniken finns där.
Nu måste BZ förstås signa upp våra succéjuniorer så att de inte hamnar i någon annan SHL-klubb.
Kommentera

Man måste återigen ge hatten av till Bz för värvningen av Ikonen. En oerhört tunn marknad och han lyckas ändå skrapa fram en spelare som får ordentlig fart på vårt PP. Jag var försiktigt optimistisk när värvningen först blev offentlig, och nu efter ett par matcher måste jag säga att jag är helt klart överraskad. Han blir definitivt välbehövlig för att ge oss en så bred spets som möjligt inför slutspelet.
Kommentera

Chris11: Bulan verkar ju verkligen gilla Mannberg, och det finns ju även folk här inne som anser att han är en av ligans bästa defensiva forwards (för mig oklart varför om man studerar hans spel...). Tror helt ärligt att Mannberg går före Asklöf, Bokvist och kanske även fler forwards.
Kommentera

Powerfade: mannberg vill jag inte se röken av när Johnson och paille är tillbaka. Om mannberg ens är med på bänken så är det skandal
Kommentera

Pettisbif: byt plats på Paille och Ikonen så ser det bra ut.
Kommentera

Pettisbif:
Lindblom-Jensen-Clark
Paille-Westerholm-Westerholm
Blomqvist-Granis-Johnson
Boqvist-Ölund-Ikonen

Ett stort hot från alla kedjor. Tvillingarna kommer vakna i slutspelet
Kommentera

Pettisbif: Ja det hoppas man ju, men jag har en känsla av att man inte kommer att bänka POW....vibbarna säger det....att störa juniskedjan vore tjänstefel, som är vår bästa kedja efter Jensenkedjan....tänk sen om Zaborsky också kommer därtill...ujuj
Kommentera

moment22:
Herregud vad tyst det var idag, som vanligt tänkte jag säga. Men mer än vanligt. Graven stämning....

Övrigt om matchen. När boqvist, paille och johnson är med igen så vill jag se dessa kedjor. Tar för givet att man bänkar pow och mannberg sen att man kör Alcén som extra i bp.

Clark - Jensen - Lindblom
Paille - PaW - Johnson
Ikonen - Granström - Blomqvist
Asklöf - Ölund - Boqvist
Alcén
Kommentera

Peja: Det har han förtjänat:) Konstaterar också att Ölund nu är trea i juniorernas poängliga, känns så jävla kul att egna juniorer tar för sig så bra!!
Kommentera

moment22: och ikväll kom han upp i speltiden som innebär automatiskt rookiekontrakt.
Kommentera

Asklöfs produktion är rätt sjuk egentligen, snittar 0,53 poäng / match med 7,17 i genomsnittlig istid!
Kommentera

75/76: + 92
76/77: + 96
77/78: + 42
Kommentera

Brynäsgubbe: När hade Brynäs mer än 83 poäng då💪💪
Kommentera

Davey85: Verkar som det är ett obligatorium för oss att få nåt att grubbla över efter en match (Jensen nu)... I övrigt ser jag det så här. Sex matcher kvar. Våra två kvartsfinalhot ska i hälften av de matcherna ta in tre poäng åt gången på oss för att gå förbi i tabellen. Ska inte få ske. Dock bör vi nog knycka åtminstone ett par poäng i de här två närmaste bortamatcherna för att det ska kännas betryggande. För de ger sig tyvärr inte så lätt där under strecket.
Kommentera

Brynäsgubbe: 91/92 hade vi +33 :)
Kommentera

« · 1803395 · »