70 Rodrigues:
Ingen fara.
Jag tog det inte som någon kritik mot mig.
Men hela skulden kan inte läggas på Brynäs.
Om nu Lindholm sagt samma sak internt till Brynäs
som han gett sken av i media innan draften.
Om han däremot "flaggat" redan innan draften att
det finns risk att han lämnar, ja då blir ju saken en
annan.
Sen kan ju media själva ha tolkat saker och ting
på sitt sätt och gett en bild av att Lindholm varit
mer inne på att spela i Brynäs även denna säsong,
än vad han verkligen ha varit.
Men mellan maj och juni skedde en rätt stor omsvängning hos Lindholm.
Enaranger:
Ja, Silfverberg har annan agent - Patrik Aronsson. Lindholm har Peter Wallén.
Enaranger:
Om jag minns rätt var det lite samma visa med Jacob Josefsson -som då också representerades av Peter Wallén- i Djurgården för några år sedan. Där var under hela våren prat om att Josefsson skulle stanna i Dif för att framåt juli plötsligt ge besked om att han skulle dra till New Jersey.
Redigerad kommentar
förjävla tråkigt för bif. Hoppas för Elias att det går bra nu.
Nu känns det uppförsbacke innan säsongen ens startat. Om vi hade dåligt med spets förut...
Enaranger:
Inget AHL o han är helt klart rädd att detta är sista/enda chansen...hmmmm....
Lindholm har varit och besökt NHL-klubben i sommar. Och han flyttar till USA i slutet av augusti. Men om det inte fungerar och han vänder tillbaka – då är det Brynäs han vill till. – Helst skulle jag spela i båda lagen, men det går inte. Nu vill jag så klart lyckas med min dröm, men när NHL-karriären är slut så vill jag återvända till Brynäs om det finns möjlighet för det. Skulle det ske tidigare än så är det så klart Brynäs jag vill till, men nu åker jag över och gör mitt bästa med målet att kunna ta en plats i laget och få spela så mycket som möjligt, säger han
Bara jag som får vibbar att Sundlöv kommer avvakta och se vad som händer med Lindholm?
Rodrigo:
Ok!
Fö, inte ett knyst från Carolina om EL:s beslut...varken officiellt eller media...
Redan väntat beslut eller ingen big deal...?
Elias Lindholm öppnar för spel i AHL:
www.hockeysverige.se/article/14661195/ahl-ar-inget-daligt-alternativ
Rodrigo:
Spel i AHL ger inte mycket i lön.
En riktigt medioker elitserie-/SHL lön.
En lön som till och med Brynäs med lätthet kan bjuda över.
Om elitserien/SHL ska bli en liga att räkna med så ska
vi inte tappa spelare till AHL. Det behövs starkare
krafter i toppen av svensk hockey som kan sätta
emot NHL rejält, när det gäller övergångssummor
och villkor.
Nu är det på tok för billigt för NHL att plocka spelare
på spelare och sätta dem i AHL.
Elitserien/SHL ska inte var en mesig och lydig liga, enbart
till för att producera spelare till NHL, för knappt någon
ersättning alls.
Men varje gång någon försöker lägga fram förslag,
för att förhindra dräneringen av svensk hockey,
så gråter ett antal agenter ut i media om slavkontrakt.
Dags för en ny stark person inom svensk hockey,
a la Fagerlund, som inte är rädd för att be ett
antal gråtande agenter att "dra åt helvete".
Enaranger: I sådana fall är dom enda som borde lämna svensk hockey dom som kan gå in direkt i NHL och ta en plats. För spelare av samma spelartyp som Elias Lindholm blir det mycket svårt, med tanke på att man, för att få rätt utveckling, måste kunna gå in och platsa i första- eller andrakedjan. Egentligen skulle ett år i AHL inte vara så ovettigt för varken Lindholm, eller Carolina. I AHL får han spela på hög nivå men på mindre rink och därför bli mer van med det Nordamerikanska spelet. Skulle han däremot få harva runt i AHL i flera år, såsom Markström, skulle det väl vara en annan sak. Kan inte tänka mig att Lindholm, om han inte platsar i Carolina direkt, kommer spela i AHL mer än en säsong. Dessutom tror jag inte lönen är hans prio 1 just nu :) Han kommer ändå tjäna rätt bra med pengar i framtiden om han tar en plats i NHL.
Såklart känner man sig bitter som Brynäsfan att tappa en spelare till AHL och visst ser man att han hellre kommer hem om han inte tar en plats i NHL men jag tror inte det är så jävligt om han får spela lite i farmarligan.
Redigerad kommentar
Appropå Lindholm och de där 9 NHL matcherna man kan
spela, utan att första året på kontraktet räknas.
Men om han spelar hela säsongen i AHL, så lär väl det
första året på kontraktet räknas. Även om han spelar
högst 9 matcher i NHL?
Vill Carolina det i så fall?
För om inte första året på kontraktet räknas
förrän man spelat 9 matcher i NHL.
Hur kunde i så fall Rödin bli kontraktslös efter 2 säsonger
enbart med matcher i AHL?
Då borde han ju fortfarande ha varit inne och tragglat på
sitt första kontraktsår fortfarande?
Mattias Ekholm har inte heller spelat 9 NHL matcher totalt.
Är han också fortfarande inne på sitt första kontraktsår?
Fast i vinkevolten, liksom.
SH:Jo, det hade i alla fall det på Boorks tid. Jag pratade med honom om just detta och svårigheten att träff mål. Han tyckte att statistiken visade en felaktig bild. Jag höll med och sa att skotten på mål med ambitionen att göra mål var mycket färre.
Han höll med men sa att de ofta hade många bra skott utanför.
Nåt jag inte kan få ihop riktigt ;-)
Enaranger:
Spelar ingen roll om Elias väljer att komma hem eller spela i AHL efter 9 matcher, Carolina har möjlighet att räkna av första året i båda fall. Observera att jag skriver möjlighet, det sker alltså inte automatisk (såvida inte det beror på att spelaren gjorde mindre än tio NHL- matcher pga skada) utan det är en rättighet klubben har att välja om man vill göra eller inte. Det är dessutom tidsbegränsat till 18 och 19-åringar, fyller spelaren 20 under säsong eller senast 15 september efter färdigspelad säsong tas möjligheten bort.
Redigerad kommentar
Enaranger:
Kollade Rödin och Ekholm, vad gäller dem så fyllde de båda 20 under sitt första kontraktsår och föll därför för åldersgränsen när klubbarna har rätt att räkna bort första kontraktsåret.
Spelade bara 2 av 4 matcher pga skadan...
Jag vet en klubb som inte bangar för lite halvskadade spelare
Is Lindholm ready for the NHL?
The Canes drafted the Swede confident he could be in the lineup this year, at 18. Lindholm then injured a shoulder in the team’s prospects development camp in July, limiting his training and conditioning the rest of the summer.
Lindholm played two of the Canes’ four games in the Traverse City (Mich.) rookie tournament that ended Monday. General manger Jim Rutherford praised his play, saying Lindholm’s puck skills and vision on the ice were impressive.
But that competition was against other NHL rookies. Lindholm now goes into camp with guys, as Staal said, chomping at the bit.
Lindholm played first preseason game, but has been getting in a lot of conditioning work past two days. Not in lineup tonight.
My bad
Lindholm har alltså bara spelat i EN av Canes fyra försäsongsmatcher
Endast två matcher återstår (tors o fre) till The Show börjar.
Måste vara skadan som hindrar honom, för vill de bedöma honom bör han ju spela mer...coachen var väldigt nöjd m hans första match
Eller vad sägs om att han återvänder o skickar Nordan till fjärde kedjan...?
Redigerad kommentar
4 forwards fick lämna i dag, Elias kvar
Canes trupp just nu är 28 spelare
Elias skada hindrar honom att träna o spela fullt
70 Rodrigues:
Innan draften har jag inte i någon tidningsartikel lästa annat
än att Lindholm varit helt klar över att spela den kommande
säsongen i Brynäs.
Sen vet jag ju inte om han internt till Brynäs sagt något annat;
att han kanske ändå väljer att spela i NHL den här säsongen.
Men det blev en ganska stor skillnad på vad han sade i media
före draften, än vad som han uttalat efter draften.