1150x200-brynasbanner.jpg

Brynäs IF

SHL · 446510 inlägg · 7961 ämnen

En julsaga

Sv:En julsaga
BIF Kungen:
Några Camden Hells på någon av pubarna längs Holloway road när man vet att dagen ska krönas med en match på Emirates.. Godare än så blir aldrig öl och bättre än så blir aldrig livet.. ⚽️🍺🍻

Tigerhjärta: Prisvärd ”volym-öl”… Mycket öl för pengarna typ. Men inget extra… Inget speciellt…

Tigerhjärta: ” Säger bara Breznak! Mer öl för pengarna får man inte🍺 ”

Då skulle jag skjuta till några kronor. Eller avstå.

BIF Kungen: Säger bara Breznak! Mer öl för pengarna får man inte🍺

Stefan R 63: Du har en poäng där. Tycker Brynäs individuellt har en bra backuppsättning. Kinnvall magisk, Benn ett kanonförvärv. Cukste blir bara bättre, Lindstein lysande när han får lite tid (mindre så när han sätts under press, då kommer blindpassen), Larsen oslipad men en positiv överraskning osv. Sen har vi haft svårt att fungera som en enhet när motståndarna sätter press men 1) det har de flesta lag 2) tycker mer det är forwards som fallerar i positionsspelet där
Sen behöver special teams bli bättre, målvaktsfrågan lösas och en powerforward in. Sen är vi redo för slutspel.

JonteD: tjeckisk lager, now we’re talking, Staropramen och Zlatopramen, mina märken🍻🍻

{10375}: Ja nu håller man alla tummar och tår för att det är något annat som ligger bakom att inte Lindbäck var med (sportsligt) och att han varit ombytt i sin sista match i vår tröja.
All kärlek till Anders, men han håller inte på denna nivå längre.

Kanske pratats om tidigare men vad är dealen med FBK? Inte kan de plocka hem honom under säsongen?

Stabil match, det ska skilja mellan dessa lag och äntligen såg man det.

Glädjeämne i Claras presentation, kommer bara bli bättre och bättre. Kul om han kan få en sparringpartner som också vill framåt i karriären.

Peja: ”Ja, Rödin var riktigt bra mot Djurgården och även ikväll. En del verkar granska hans insatser som såna där "finn 5 fel"-bilder och bara leta efter alla fel han gör. ”
Tja, det går väl igen hos många här inne. Inte bara att leta fel hos Rödin, utan allt från Kvist till Alcen.

”Generellt sett vårdar Kvist pucken som katten vårdar garnnystan.” Ändå av ett helt lag som vann 6-1 så berömmer Gälla två spelare - och då är puckhanteringen ett av det just han gjorde bra. Konstigt att han då är klappkass enligt vissa alla andra matcher på just den punkten. Kvist har många år i SHL i bagaget, och överlevt på den rollspelare han är.
Så att han då i en 3de-4de lina i HA ska vara klappkass är ju en konstig åsikt.
Jag drar tydliga paralleller till tex Björk som kunde ta upp puck offensivt och ta kampen fysiskt defensivt och fick istid därefter, men fick skit i varje match här inne. Men han överlevde iaf sitt första år på andra sidan pölen och fick fortsatt faktiskt förtroende tom. Så en fråga man bör ställa sig här är - vilka har han historiskt lirat med och som har lyft honom i sitt spel?

”Däremot är det väl inget lyft för fjärdekedjan att få in Kvist istället för Noel Nordh.”
Det beror väl på. Den linan är dåliga defensivt och kan lätt bli nedtryckta ibland. Då kan kvist absolut fylla en funktion på Nordhs eller ffa Lindbloms bekostnad. Sen har den som isf får stå åt sidan mer potential att växa till något betydligt bättre om något år - men prio ett är väl att gå upp i år. Det kan bli kostsamt i ett slutspel att pria båda dessa sidor parallellt. Det beslutet/strategin måste Gälla & co ta luft för redan nu.

Gavve: Vi startar med att konstatera att Brynäs gjorde sex mycket snygga hockeymål igår.Kinnvalls assister tillsammans med Udds långa passning som öppnade upp hela Almtunas försvar mycket snyggt.
Några kommentarer till statistiken.
Har vi en målvakt i slutspelet som kommer upp i en räddningsprocent på 91-92% blir vi svår slagna.

Likaså om vi får ordning på både BP och PP nästan positivt att den statistiken är dålig vid denna tidpunkt på säsongen och vi trots det ligger i topp.
Dessa spelformer borde vi kunna rätta till under senare delen av säsongen och bli vassa i.
Speciellt BP med spelare som Ölund,Larsson,Benn och Bertilsson där borde vi kunna höja oss ordentligt och bli riktigt vassa.

Så sammantaget tycker inte jag det finns mycket att klaga på just nu
men kan väl konstatera att när våra konkurrenter kommer att förstärka sina lag måste vi göra detsamma vi har några luckor att fylla om vi tänker oss att gå upp.
Men jag vill påsta att vi har mindre sådana än våra konkurrenter just nu.

Lira: Hej! Vårt försvarsspel i mina ögon..
Vi blir passiva och för försiktiga i vår press ihop då med ett darrigt mv spel..( härligt att Clara steppat upp, risk finns att om han blir bättre o bättre att FBK tar hem honom, det gynnar oss kortsiktigt men inte långsiktigt)
I början kom vi snabbare hem i backcheck..tycker det slarvas från vissa håll med det nu.
När vi sätts under press, så har vissa av våra spelare svårt att värdera om man ska göra ett lätt spel ut från egen zon eller hela tiden vara konstruktiva. Alla våra spelare har inte den skickligheten att göra det.
BP är ett sorgebarn...
Jag tycker vi gjorde en väldigt bra match igår men jag tycket även att vår match mot DIF var dålig!!
Jag vill se en längre tid med kontinuitet i försvarsspelet.
Vi lever väldigt mycket på ett väldigt bra offensivt spel...men alla vet när det kommer till slutspel så är det mv spel . Försvarsspel..backcheck...BP o PP som avgör matcherna ..O jag tror inte Almtuna kommer att vara i ett slutspel...men tre friska poäng..;)

Mycket bra match idag! Brynäs två första perioder är prickfria. Ett blekt Almtuna fick smaka pisk…

Kinnvall SHL-klass…
Rödin härförare…
Billins varvar upp…
Ölund stark…
Kvist galet bra…
Clara nästan nolla…

Nu fick vi motståndet på hälarna tidigt men det oxå beroende på ett påslaget hemmalag. En av årets bättre insatser. Hoppas vi kan rida vidare på detta, behålla fokus och passa på att samla poäng nu när spelschemat öppnar möjlighet för det…

Attila: ja för alla landskamper har ju inte vart senior hockey på hög nivå

Lira: Håller helt med. Man ska ju också komma
Ihåg att detta är Claras första sejour i seniorhockey. Lika som vi inte kan ställa skyhöga krav på tex Linus Lindblom, kan vi inte göra det på Clara. Clara har presterat bra (med undantag för några insatser såklart..) men han ska ju inte vara särskilt mycket bättre än han varit heller.. ut med limpan och in med en stabil 1a och Clara som en grym reserv!

Stefan R 63:
Håller med dig delvis i dom två övre bitarna 👍😊

Mv, tycker Clara visat sin klass i senaste matcherna och visst har han släppt in några kassar men känns så oändligt mycket stabilare i allt som jag tycker mig ha sett, som någon här tidigare också påtalat, tryck från betydande sponsorer i Mv frågan har med stor sannolikhet gett oss en 1: keeper sov fortfarande växer och växer, känns störtskönt, kommer självklart tappa någon ”billig” puck, men han känns riktigt bra tycker i allafall jag 😅👍

Vad mer specifikt i försvarsspelet anser du vi brister mest?

Zappaholic: Det finns väl olika parametrar av kontinuitet...
2 p i snitt kontinuitet
Att vi har nästan alla spelare på plus ...kontinuitet
Mv spel...nä...
Försvarsspel...nä...

Så tänker jag iallafall...

Farsang: Min åsikt är att det går inte att leda en serie efter hälften av matcherna är spelade, utan någon form av kontinuitet. Vi gör flest mål och släpper in ganska få mål, bara Mora är bättre där.

Vad är det för kontinuitet du saknar? Du får nog förtydliga lite…

Lite mer statistik efter matchen då det var ett tag sedan.

Clara ligger nu mer 4a i GAA på 2.38. (Hugo Hävelid har stått för få matcher för att räknas in här). 2.19, 2.25 och 2.34 framför honom. Detta trots att han har strax under 90% i svs% (10a där).

Rödin och Kinnvall snittar båda 1p/match.

Greg Scott överlägsen etta i tekningsligan. 63.89, tvåan (Kruger) på 60.69 och trean på 57.77.

Brynäs fortsatt bra i +/-. Bara Anton Johannesson på minus, resten på plus (några som spelat få matcher på 0).

Vi gör oerhört mycket mål trots att vi inte har många spelare med extremt bra SG%. Indrasis på 22% är dock imponerande (4a). Sen har vi en hel del på 14-15%. Kan jämföras med Kyle Topping som har 30.95%!

Vi ligger 6a i PP på 24% och tredje sist i BP med 73.85%.

Av 72 stycken 2 minutare står Rödin för 11 av dem. Inte flest tvåor i ligan men väldigt högt upp i statistiken.

Vi ligger etta i GFA på 3,66 (mål per match i snitt). Och tvåa i GAA (mål mot oss) på 2.52. Bara Mora på 2.2 som ligger ovanför oss.

Tittar man på statistiken så ser det rätt bra ut (nej, allt är inte perfekt). Vilket är helt galet med tanke på hur vårt målvaktsspel sett ut. Att vi ligger tvåa i GAA är svårt att ta in med tanke på att vi inte har en enda målvakt på över 90% i svs%.

Farsang:
Han är en HET jävel och får han en smäll typ eller dyligt vill han gärna markera vilket naturligtvis inte alltid är ok, samtidigt vet också motståndarna detta och testar honom på just det, ibland går det emot men lika ofta går det med, så…

Lira: undra om han faktiskt är medveten om det?

Med tanke på att 7/10 av utvisningarna han drar på sig dem senaste åren är i offensiv zon dessutom.

Men Rödin är jävligt bra hälften av matcherna på en säsong ändå. Det håller jag med om.

parks: Precis så, det känns som han skulle få ut mer om han tänkte igenom vissa situationer istället.
Han har ju alla verktygen i övrigt.

parks:
I mina ögon är Rödin den som jobbar hårdast av alla, grymt skönt att han får näta ikväll och bygga lite självförtroende, en av våra absolut viktigaste spelare, visst, han kan ta en dålig utv. Ibland, tror dock att han är väl medveten om det tillkortakommandet, men det han tillför i inte minst arbetsinsats gör det förlåtet hur mycke som helst i min bik 😊👍

Zappaholic: som vanligt går man bara på poäng på både lag och spelare. Jag menar kontinuitet i spelet….

Ska ni göra det så ska vi ju aldrig klaga, vilket varenda jävel gör 😂

cog:
Trallalalalaa, 60 riktigt bra minuter, härligt att se, Öla 2+1 Blomman får näta, Kvist & Tärnström riktigt bra ikväll, Clara går från klarhet till klarher (så att säga 😅) 3 störtsköna poäng och det känns som att vi växlat upp, visst, inte bästa motståndet ikväll men riktigt fina besked, och Löven torskade 😅, min fredagskväll är fulländad 😎🤘

Peja: vem har sagt något om tekningar?

Gavve: Min känsla är att Rödin vill så mycket så han överarbetar vissa situationer och då blir det ibland fel.. När han får det att fungera är han ju en av allsvenskans bästa spelare..

Farsang: Du menar att ett lag som leder en serie efter 25 omgångar, snitttar 2p per match inte har någon kontinuitet?

Förstår inte riktigt hur du tänker nu?

Farsang: "Dem kämpar och sliter i varje byte och är otroligt OFTA den kedjan som biter sig fast i offensiv zon för att låta första kedjan kliva in och skjuta utanför mål."

Det där är bara din subjektiva upplevelse där du romantiserar deras prestationer. I verkligheten matchas fjärdekedjan oftast väldigt lite av Gällstedt just eftersom de inte lyckas bita sig fast i offensiv zon och fixa tekningar där. De har även en tendens att få spelvändingar mot sig. Oftast är Brynäs fjärdekedja den av matchens 8 kedjor som får minst istid.

Som man trott hela tiden så blir det Anton Rödvin och gänget mot Stoppels gubbar i finalen.

Peja: ja jag är ju inte dum (som du tror) och tror att Brynäs hade klarat sig på ett junis lag.

Men det inlägget du citerade från mig var ju att jag hyllade juniorerna samtidigt som jag tycker dem OTROLIGT rutinerade och högbetalda spelarna inte visar sin fulla potential.

Juniorerna är hungriga som satan hela tiden, med tanke på deras låga ålder och att dem inte har någon erfarenhet av Seniorhockey innan det här.

Dem kämpar och sliter i varje byte och är otroligt OFTA den kedjan som biter sig fast i offensiv zon för att låta första kedjan kliva in och skjuta utanför mål.

Visste att det är fjärdekedjans roll att göra precis det. Men det är också första kedjans roll att förvalta dem lägena som fjärde kedjan skapar åt dem.

Men till skillnad från att fjärdekedjan lyckas med sin roll så gör förstakedjan inte det med sin roll i just den spelsekvensen.

Sen att första kedjan gör mer mål i andra scenarion i matchen är såklart bra.

Nu lär jag vara upptagen ett tag Peja. Så svarar kanske senare. Eventuellt imorgon. Så du inte tror jag dissar dig ;)

Farsang: Rödin drar på sig fruktansvärt många utvisningar, det är en sak som är säkert. (Jag lägger ingen värdering i om de är onödiga eller ej här). Han har 11 stycken 2:or på egen hand vilket kanske inte låter som att det är jättemycket på 24 matcher (han har spelat i 23 av dem) .

Men om vi ska jämföra med de som ligger tvåa i Brynäsutvisningsligan (jag räknar bort matchstraffen här så att ni vet) är det Bertilsson och Billings med 6 stycken tvåor var. Och jag vet att Larsson och Kasper har fler utvisningsminuter men jag pratar alltså om antalet tvåor här. Att Rödin har ungefär lika många som tvåan och trean tillsammans är ju inte jättebra.

Farsang: Med tanke på att du skrev "Asså jag tycker det är rätt pinsamt att man knappt kan se någon prestations skillnad på Scott, Larsson Och Rödin jämfört med Ohlsson, Nordh och Lindblom" tidigare under matchen så är det tydligt att du inte ser de bra sakerna som Rödin och andra etablerade spelare gör.

Vi har en jäkla tur att spelare som Rödin, Larsson och Scott har valt att spela för Brynäs i Hockeyallsvenskan. Du må inte se någon skillnad på etablerade spelare och juniorer, men jag kan garantera att Brynäs inte hade varit ett topplag utan den stommen.

Jockster : ”hungrig” som jag skrev är samma som det du menar med vilja, men tyvärr blir den viljan för mycket ibland och Stjälper(stavningsförslag kanske) laget mer än det hjälper.

Ni får tycka vad ni vill. Men jag står fast vid min åsikt. Tråkigt för er om ni inte klarar av att det är så.

Farsang:
Rödin är den enda av top 6 forwards som faktiskt visat vilja de senaste matcherna när det gått trögt för laget!

Visst att han drog på.sig en onödig utvisning när det var 5 minuter kvar och ledning med 6 - 0 men är helt övertygad om att det inte skulle ha skett om det stod 2 - 2 i en semifinal mot Djurgården.

Erat: ja, är inte 38-åringarna med finns chansen. Men vet att de har fullgoda ersättningar på g.

Peja: Nix, hade blivit lika irriterad vem det än var. Anledningen att jag skriver om det är för att Rödin gör såna utvisningar 5-10 gånger oftare än alla andra

Erat: Förra säsongen föll Södertälje ihop helt när Videll blev skadad i slutspelet, men då var han deras överlägsna MVP. De spenderade i princip hela silly season på att minska Videll-beroendet och jag tycker att de har lyckats ganska bra med den saken. Det som SSK skulle behöva är att få igång Sebastian Dyk, det är en spelare med en väldigt hög kapacitet på den här nivå, men annars har de lyckats med det mesta.

Peja: Peter Andersson's Stråhle har det tufft nu.

Farsang: När Rödin hakar en spelare för att förhindra att denne avlossar skott från en bra position tänker du alltså att Rödin gör det eftersom han är frustrerad och inte eftersom han faktiskt försöker förhindra skottet? Den slutsatsen tror jag inte du hade dragit om någon annan spelare i samma situation.

Något säger mig att varenda utvisning som Rödin någonsin har tagit faller in under kategorin "frustrationsutvisningar" i din egen sortering.

Mattson: SSK är klart bättre än löven. Men det skulle vara intressant att se om dom skulle spela lika bra om inte Eriksson eller Videll är med. Två 38-åringar som ska orka spela en hel säsong + ett tufft slutspel.

cog: ” Snälla, snälla kan vi få en efterlängtad överkörning idag”
Jag tar på mig den här vänner, varsågoda!

Skämt åsido, fy satan vilken skön fredagsfeeling nu. Bra jobbat ALLA! 🖤💛❤️

Mattson: Udda att Karlskoga firade på engelska i omklädningsrummet. De har bara tre importspelare i truppen; två norrmän och en 22-årig tjeck som flyttade till Sverige när han var 15. Rimligtvis kan bokstavligen varenda spelare svenska.

Danne66: skönt att man inte är den enda som är helt ”dum i huvudet”

Alla vi vill att spelarna ska spela jämnt och stabilt i varje match. Men tydligen får man göra såna saker bara för att vi leder med 6-0.

Därför vi inte har kontinuitet

Peja: hur kan Rödin vara bakom backarna på blålinjen i tekning i offensiv zon? Han missar att ta pucken från backen och hakar han i frustration. ALLTSÅ en frustrations utvisning

Buddha: skönt! Löven har rätt dopade siffror om man tittar på poäng per match. 3 poäng mer än AIK som ligger 6a men 2 matcher mer spelade. Samma poäng som Mora med 2 matcher fler spelade också. Tycker det är rätt galet att Schilkey och Pooley tillsammans har -15 (-7 & -8) vilket är fler minus än vad resten av laget har tillsammans också (statistik från innan denna match).

Löven lever verkligen på att ha en duktig målvakt. 93%. Att de har 5 olika målvakter (4 som stått) säger ju en del om målvaktskaoset ifall Joona skulle bli skadad också.

Farsang: Precis. Ungefär min åsikt med.

Axelsson: han är nog inte schysst i huvvet efter Greves jävla huvudtackling i sista träningsmatchen! Jävla Albin Greve stäng av aset resten av tusentalet.

Farsang: Den första utvisningen kommer alltså i samband med en tekning där Rödin är positionerad bakom en motståndare och hakar denne när skottet är på väg att avlossas. Det kallar du för "frustrationsutvisning".......

Buddha: Björklöven är inget hinder. Ssk lirar i SHL nästa år.

xxx BIF xxx: Generellt sett vårdar Kvist pucken som katten vårdar garnnystan, men tycker han gjorde en ovanligt bra match ikväll. Det passar honom bättre att spela i fjärdekedjan där de inte försöker vara kreativa med pucken på samma sätt som tredjekedjan ändå verkar ha ambitionen att vara. Almtuna har en ganska klen backsida så det är inte så konstigt att han och många andraforwards lyckas bra i närkampsspelet i just den här matchen.

Däremot är det väl inget lyft för fjärdekedjan att få in Kvist istället för Noel Nordh.

« · 2615465 · »