1150x200-brynasbanner.jpg

Färjestad BK - Brynäs IF 2019-11-14

« · 2004824 · » Till forumet

Sv: Färjestad BK - Brynäs IF 2019-11-14
Är det inte hög tid att ge M Ersson chansen snart? Brynäs kan behöva hans fysiska spel, speciellt framför egen kasse.
Tycker att han förtjänar att visa vad han går för sen återkomsten. Visst att han har varit ojämn, men handen på hjärtat så finns det väl diverse andra backar som är "aningen" mediokra.
Så speciellt stor skillnad tror jag inte det blir om Ersson går in i 3dje backpar åtminstone.

Detta baseras ej på gårdagens match. Utan generellt.
Kommentera

KulaShaker: Förmodligen från en arg värmlänning som coachar från soffan som inte kan identifiera en blöja 2 ggr av 3
Kommentera

pekka85: Kommentar ang FBK-värvningen

Kommentera

Mattson: Som jag precis skrev i en bubbla. Vi har bytt solklara förluster mot hedersamma förluster. Är det ett steg framåt eller same, same but different? Samtidigt har vi kommit närmare dit vi vill men det krävs att laget tar ett par steg till. För att uppnå det så lär det behövas förstärkning.
Hur mycket förstärkning som behövs är kopplat till lagets nuvarande kapacitet samt tränarens förmåga att få ut det mesta av denna. Med en sämre tränare krävs mer kvalitet på spelarsidan som kompensation.
Kommentera

Jan Grismöbel: frågan är ju om Holmqvist är rätt som assisterande på SHL nivå?
Man skulle behålla sjödda som backcoach
Kommentera

Är så uppgiven över årets Brynäs . Har bara en undran , hur lååångt tålamod har dom med MS .??? Förr var dom snabba med att kicka coachen . Nu är det ren djäkla stolthet å dumhet som gör att MS är kvar . Över å ut !!
Kommentera

Peja:
Jag ska ej heller tjata om läsförståelse men det stod faktiskt ett frågetecken (?) men du bemöter det som om det stod ett utropstecken (!).
Sen om det var din jakt på möjlighet att vara hånfull eller ditt intellekt hör inte till forumet och är inget jag eller någon annan brys sig om.

Eftersom kriteriet var att motståndet ansågs vara bättre och därför var uddamålsförlusten hedersam.
Men anledningen till att det bara blev en uddamålsseger beror ju på omständigheter (resultatet skulle troligen bli annorlunda om de spelade ikväll igen) och därför var min fråga om alla förluster då ska anses hedersamma av ligans sämsta lag, då varje match är mot ett bättre motstånd och man förutsätter att laget spelar utifrån sin fulla potential, oavsett resultat.

Hedersam förlust sitter minst lika mycket i hur man kan ta och agerar efter en förlust anser jag, och i sånt fall mindre i resultatet, då resultat och prestation under 60 minuter inte alls behöver spegla matchbilden.
Kommentera

Mattson:Ser man till FBKs insats så var den långt ifrån en toppinsats. Typisk match i november där ett bottenlag som slåss för livet kan matcha ett topplag mitt i serielunken.....
Kommentera

Huge: " Trada Desch för att lösgöra pengar.
Då borde det räcka till både Leskinen eller nåt annat PLUS Boken om och när denne kommer hem."

Hur var det med det berömda tålamodet? Nu har ju JD varit skadad och spelat 1 match på typ en månad. Då helt plötsligt ska han få sparken?

Vad var det som felade i den här matchen kontra alla andra han inte fått något uträttat i? (förutom den ENDA match han gjort poäng i, varav ett mål var ett självmål)
Kommentera

munkas: Kollar in tabellen och det är en sorglig syn för alla brynäsare.

Växjö har börjat resan uppåt i tabellen och det troliga är att Brynäs står kvar på perrongen med mössan i handen.

Om det ska finnas en chans att slåss om en tiondeplats måste det bli 3-poäng imorgon. Annars får man slåss om en plats i ingenmansland. Vilken start på 3-årsplanen!

Iofs hade jag redan, långt innan serien började, förutspått att Brynäs skulle ligga 12:a efter första landslagsuppehållet och att man skulle klättra fram till jul genom att spela ett tajtare defensivt spel.

Blir otroligt intressant att se kommande matcher om det kan hända eller om man får revidera sitt tips.
Kommentera

Peja: Ser man matchen igår som en isolerad händelse bör man nog vara nöjd. Jämn match på bortaplan mot ett av seriens bästa lag. Men ser man på hela serien så här långt ser man ett taskigt mönster. När vi spelar bra förlorar vi ofta och när vi spelar dåligt förlorar vi alltid. Och inget tyder på att konceptet håller på att förändras.
Kommentera

ellis: Agree to disagree. Jag tycker att Färjestad har ett mycket bättre lag än Brynäs, det gäller både spelare och tränare.

Helt klart har Brynäs lite för många överbetalda spelare som man har gett nya flerårskontrakt när de varit i sitt livs form."Form is temporary class is permanent", brukar man säga, och det är givetvis just därför som man heller inte bör erbjuda Mannberg ett fett långtidskontrakt nu.

Tycker rent generellt att Brynäs har lite för många rollspelare, som i vissa fall har sina bästa år bakom sig. Det hade gynnat laget att fördela deras löner på några dyra spetsspelare och några billiga talanger.

Som tur är går många av de "sämsta" kontrakten ut efter den här säsongen. Det är arvet efter BZ som dagens lagbyggare fortfarande dras med, även om de inte gjort allt rätt själva heller.

Spetsspelare kommer Sundlöv kunna hitta till nästa säsong, men det är också viktigt att Brynäs åter igen blir attraktiva för de bästa allsvenska talangerna. Om Mattias Ekholm hade slagit igenom i Mora förra säsongen, så hade han knappast valt spel i Brynäs. Det är viktigt att få tillbaka den attraktionskraften.
Kommentera

ellis: Ja tycker du att Brynäs har minst lika bra spelare som FBK så överskattar du Brynäs, helt klart.
Kommentera

2064: Tyckte nästan det var parodiskt i första periodpausen när Mannberg blev tillfrågad om deras träning att komma ur egen zon snabbt och hans svar är att det inte funkar så bra. Sedan kommer MS inför starten av nästa period och får samma fråga, men han säger att det ser bra ut.

Nästan så man börjar gråta snart.
Kommentera

Peja: De har tusan inget namnkunnigare lag än Brynäs, spelare för spelare. Ändå får de ut nåt bra av sitt lag. Man kan fråga sig vad som alltid krånglar till sig för ett enligt mej minst likvärdigt Brynäs. Har vi, trots allt, överskattade spelare eller vad är det frågan om??
Kommentera

Sama: Och Sjödin fick foten för att spelet inte var tillräckligt fint trots att fick en del poäng. Sunken däremot... 2+1 för att spela bp matcherna igenom.
Kommentera

xxx BIF xxx: "Så då är alla förluster hedersamma för ligans sämsta lag? Och varje vinst en bragd?"

Nu ska jag inte tjata om läsförståelse men det var ju överhuvudtaget inte vad jag skrev. Det jag säger är att en uddamålsförlust efter en jämn bortamatch mot ligans bästa lag är att betrakta som en hedersam förlust i min bok.

Att du får det till att jag skulle skrivit att alla förluster är hedersamma är bara trams från din sida.
Kommentera

8399: Dom gav Roger Melin foten för 6 förluster på 8 matcher, och ett minst sagt ett kontroversiellt uttalande i Cmore intervjun där han säger "Tycker ändå vi gör säsongens bästa match hittills" efter 8-2 förlusten mot SAIK. Sundquist får vara kvar och erbjuds ett 2+1 kontrakt efter att i det stora hela har cashat in i genomsnitt 1 poäng per match efter en och en halv säsong som HC.
Kommentera

Peja: Det jag finner anmärkningsvärt är MS kritik av det som faktiskt fungerade, försvarsspelet. Att bara släppa in 2 mål borta mot FBK är riktigt bra men att vi fortfarande har ett uddlöst anfallsspel och bedrövligt pp går spårlöst förbi.
Kommentera

Zlatan i gatan vilken viktig match det är i morgon....
Kommentera

Peja:
Så då är alla förluster hedersamma för ligans sämsta lag? Och varje vinst en bragd?

Var det vi som var på hugget (2-1) eller de som inte höll måttet?
Kan bara spekuleras i detta.
Fakta är ytterligare en förlust!
Kommentera

Brynäsgubbe: Min åsikt är att Färjestad är ligans bästa lag. Om du slåss i botten av Premier League är liksom inte problemet om/att du torskar borta mot Manchester City och Liverpool heller.

Tycker laget har förtjänat kritik efter många av den här säsongens förluster, men inte igårkväll. Det var en hedersam förlust mot ett förbannat bra lag.
Kommentera

Brynäsgubbe:

Huvudet på spiken!

Lite som de eviga övertidsförlusterna föra säsongen.
De var också ”bara” ett mål ifrån i en förövrigt jämn match där vi hade otur att bara ta 1 poäng. Att det var tur vi fick med oss 1 poäng är också en syn på samma situation.
Men nej, man är ”nära” och då är det otur och inget problem i grunden, typ, vilket är ett grundläggande tankefel.

En enskild match gör ingen säsong. Det är summan av tillfälligheterna i alla dessa matcher som gör det. Och då spelar det ingen roll mot vem man tagit eller förlorat poäng emot. Det är summan av förlorade/tagna poäng som har betydelse.
När poängen uteblir måste man förbättra sannolikheten att tillfälligheterna öppnar sig lite oftare och att förutsättningarna för att utnyttja dessa tillfälligheter finns.
Inget konstigt, men ett invant omvänt tankemönster tycks gå i arv på sätraåsen som förblindar såväl förnuft och som ”fingertopps”-känsla.
Kommentera

Sama: Helt ok bortamatch absolut och sista minuterna var magnifika.
Sen är det ju lite så att det är en sak att strama åt och hålla nere siffrorna och en annan sak att faktiskt ta poäng.
Spelar vi om denna match 10 gånger så vinner nog FBK minst 8, ja så stor är skillnaden tyvärr men för oss var detta trots allt en insats på toppen av vår förmåga.
Kommentera

8399: Mm, låter på honom som att det var Valbo HC som gjorde en bra match mot forna Sovjet. Vilken mentalitet... Bugade Sunkan mot arenan när han åkte därifrån också?
Sen är ju frågan varför vi inte får ut mer av våra spetsspelare?
De är ju bra spelare i grunden.
Kommentera

pekka85: Håller med fullt ut! Var på matchen igår och vet inte om jag kanske var lite okoncentrerad men tyckte dom gjorde en väldigt bra match i Karlstad. Kan inte nog beröma Mannberg som i särklass är Brynäs bästa lirare i dagsläget!
Kommentera

ellis: "Klart som fan man ska vara. Hedersamma förluster ger ingen vinnare och kommer man ingen vart med."

Man skall väl aldrig vara nöjd efter en förlust? Sug på citatet igen,,

"- Att vi sitter och är jäkligt besvikna över att vi förlorar mot Färjestad borta visar ju att vi gjort mycket som är bra "
Kommentera

Peja: Hah. Det där är säkert samma mentalitet som Brynäs har, vilket är hela problemet med föreningen.
Kommentera

ellis: Tycker ändå det är klart bättre att förlora med 2-1 än att förlora med 12-0. Färjestad borta är ingen match där jag förväntar mig poäng. Det är förlusterna som exempelvis Oskarshamn borta som är riktigt illa.
Kommentera

Forsberg 1978: Fan vad trist och grått det är med vetskapen att inget bra kommer falla ur av den här säsongen - heller. Att inget händer hos ledningen överraskar i och för sig inte det minsta. Och vad ska egentligen göras? Vi vet ju redan nu att en spelare hit och dit inte kan förgylla det här laget, som ändå i sin helhet inte räcker till helt enkelt.
Kommentera

8399: Klart som fan man ska vara. Hedersamma förluster ger ingen vinnare och kommer man ingen vart med.
Kommentera

8399: Ja verkligen! Det märks på ambitionsnivån mellan Brynäs och FBK. Tog fan inte en vecka så har de signat en NHL-meriterad ersättare. Är vi så fattiga? Har vi dåligt med sponsorer? FBK, Rögle och HV har ju värvat kanonspelare fast de inte akut haft behovet. Vi blir snart avhängda om detta fortsätter. In med en klassforward och en toppback nu!! Håller inte med Norin/Lundgren där bak.
Kommentera

KulaShaker: Detta är årets citat än så länge, helt klart

"- Att vi sitter och är jäkligt besvikna över att vi förlorar mot Färjestad borta visar ju att vi gjort mycket som är bra "
Kommentera

8399: Kommer nog inte att hända något!

"Brynäs gjorde egentligen en ganska perfekt bortamatch...
Magnus Sundquist:
- Vi känner ju att vi kan vinna den här matchen
- Alla vet att det inte är lätt att spela här i Karlstad, och vi gör en av våra bästa bortamatcher på länge.
- Men det känns som nåt är på gång i laget ändå.
- Att vi sitter och är jäkligt besvikna över att vi förlorar mot Färjestad borta visar ju att vi gjort mycket som är bra "
Kommentera

lapad: Japp handlingsförlamningen fortsätter uppe på sätraåsen.....
Kommentera

lapad: Jag håller med och har sagt det hela tiden. Brynäs skulle ha letat ersättare direkt den dag Bogvist drog. Helt hål i huvudet att göra på detta vis och det sätter förstås även Jesper i en knivig situation om han måste ta ett beslut.
Nu är det ju bara för Brynäs ledning att se till att det blir förändringar i laget (då räknar jag både spelare och ledare som laget).
Agera nu!
Kommentera

8399: Som Brynässupporter är det nog bäst att skippa vattenflaskan.
Kommentera

Huge: Och Co Sundlöv/Dackell har verkligen lyckats med att bygga årets trupp inkl coacher? Men det är klart, vi har 3:års plan som kommer ändras till 10 års...men inte ens det skulle få vissa individer att inse misslyckandet.
Brynäs har tagit ynka 18 pinnar på 17 matcher. Fortsätter vi i samma takt så har vi passerat 50 poäng vilket räcker för att spela kval.
Nu kräver jag och en del andra förändringar i laget. Att sitta där och vänta på en spelare i 3-4 månader låter i mina öron vansinnigt. Vad är det som säger att Boqvist kommer att utföra mirakel?
Kommentera

Brynäsgubbe: Vattenflaskan är en god vän
Kommentera

Brynäs är ett varumärke.

Campese, dackell och sundlöv har två scenarios.

Lyckas eller misslyckas.

Det ena vänder trenden av ingrott dåligt förtroende för klubben, det andra kommer att verkligen att sänka det till botten efter alla kommunicerade planer. Det blir det ena eller det andra, svart eller vitt, 1a eller 0a,

Brynäs är ett varumärke, och det ska stå för något.
Det är inte bara kostnaden att få börja om i ha som står på spel. Det är betydligt mycket mer än så.

Här pratas det om att byta spelare för att frigöra pengar. Fel här och Brynäs fall blir extremt högt.

Campese bör gå ut ´och erkänn att han och Dacke insett sina misstag, öppna plånboken och rätta till dem. De kan inte sänka ribban nu, men inte heller riskera att misslyckas nå målen. De kommer att få floskla och komma med idiotiska undanflykter som gräver ner dem ännu djupare.
Ansvaret är deras, problemen ska lösas, Målen ska nås, kosta vad det kosta vill.
De ska se till att målen nås då det är deras ansvar, klubben lider inte, det gör de som har ansvaret och det regleras genom att inte rösta igenom någon ansvarsfrihet på årsmötet.
Kommentera

Hahahah, Sundquist hinner knappt öppna käften innan han säger hur BRA FÄRJESTAD ÄR. Precis vad fansen vill höra.

Innan det gått 40 sekunder har han sagt hur bra FBK är TRE GÅNGER.
Kommentera

Va säger ni nu?
Ska vi kicka en av våra topp 6 forwards för att frigöra pluring för att köpa en ny chansvärvning till topp 6, som nu troligen inte är ett dugg billigare än under sillyn?
Kommentera

Huge: det är ju bara det att du är så förbannat naiv säsong efter säsong..inga blir bra när vi har ett spel o en spelide som är vaddå??
Kommentera

8846: Trada Desch för att lösgöra pengar.
Då borde det räcka till både Leskinen eller nåt annat PLUS Boken om och när denne kommer hem.
Tycker en oinsatt läktarcoach som drar lite slutsatser av det Sundlöv sagt i värvningsfrågan....
Kommentera

Mannberg har gjort lika många mål som Scott och Rödin tillsammans, vem trodde det innan säsongen började.
Det behövs en tredje länk i 1a linan snarast, för att kunna få igång den linan. Spjutspets-teknologi a la NASA. Är inte ute efter att såga firma rödin och scott, utan dom behöver helt enkelt en spelare som håller liknande nivå som dom själva.

Jag jämför hur 1a linan kunde etablera tryck och hålla i pucken i anfallszon förra säsongen.(mycket tack vare Boqvist) Jag saknar dessa tendenser i samma omfattning hittills.

Efter 17 omgångar förra säsongen hade 1a linan gjort 17 mål. I år har den gjort 8 mål på 17 omgångar.
Hoppas att Brynäs finner en bra lösning på problematiken snart.
Vore väl själva fan om inte Devils kan ta bladet från munnen någon gång snart.
Kommentera

munkas: Tycker försvarsspelet och kämpainsatsen var bra mot FBK. MS gnällde på de individuella missarna som låg bakom FBKs 2-1. Men Marcus Nilsson är en hal jäkel så det är sånt som händer. Däremot hade jag gärna hört lite tuffare följdfrågor om han förväntade sig poäng när man bara gör ett mål och om de tränat hårt på special teams under uppehållet.
Det ser bättre ut än det erbarmliga fjolåret men att tro att vi är något annat än ett bottenlag vore fel.
OIK kommer tvärsist, sen står det mellan oss, LHC, Läxand och Malmö om platserna ovanför.
Kommentera

7981: Ja, förutsatt att han är frisk, självklart.
Ett lite ”lättare” motstånd än idag hade dessutom förmodligen varit bättre för Desch chanser att få lite medgång både spel- och självförtroendemässigt.
Kommentera

Skulle vilka vilja höra motiveringen varför Ersson är i frysboxen.
Finns ingen logik i hur Lundgren & Norin kan gå före han längre.
Tänk OM vi blivit av med Lundgren och hans saftiga lön & fått in en Melart typ istället..
Kommentera

Huge: tycker dock att han borde få chansen en eller ett par matcher till nu efter skadan. Kanske inte i 1a. Och är han helt kry i kroppen?
Kommentera

munkas: "Är det nån spelare som kommer till Brynäs som blir bättre?"

Ikonen, men det var ju under Bulans regi så du finner säkert en anledning till att bortförklara det...

Ps även Molin vad det barkar.
Ds
Kommentera

« · 2004824 · »