Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009

« · 1188508 · » Till forumet

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
GävleLasse: Själv funderar jag på att blanda mig ett par hemgjorda maragritas till matchen i eftermiddag, receptet?

Arboga 10,2 med en sockerrand.
Kommentera

GävleLasse: "Spekulerar gör du ju knappast. för det måste man ha en åsikt"

Min åsikt är att du bara spekulerar när du påstår det...
Kommentera

rafalski: Haha... nej det är precis som med Brynäs. Det är inget som funkar men vi kör på som vanligt.

Skillnaden mellan mig och Huge är att jag slutade festa i går kväll.. Huge verkar ha fortsatt.
Kommentera

GävleLasse:

Inget är så uppfriskande på en lördagmorgen än ett klassiskt käbbel mellan Huge och Gävlelasse;-)
Kommentera

tompap71: Vart finns likheten mellan Dackel och Hermansson? De är högerskyttar, där har du likheten. I så fall är Sandin mer lik Dackell.
Kommentera

Huge: Spekulerar gör du ju knappast. för det måste man ha en åsikt
Kommentera

GävleLasse: "Om du nu inte har en åsikt utan hänvisar till tränarna.

Vad gör du här?"

Tja, säg det...

Spekular, som du och alla andra kanske?
Kommentera

Huge: Om du nu inte har en åsikt utan hänvisar till tränarna.

Vad gör du här?
Kommentera

GävleLasse: "Jag vill inte ha förklaringar, jag vill ha FÖRÄNDRINGAR!2

Och det har du fått iom att Herman går in i första femman.
Förklaringen får du om du tar kontakt med nån av tränarna.
Du sitter ju och undar hur fan dom tänker så därför trodde jag att du ville ha en förklaring.
Kommentera

GävleLasse: "Men OK, du litar blint på att de insatta och utbildade ALLTID får till det på en gång, i alla fall i Brynäs."

Läs om och läs rätt:
Jag litar (om inte blint så iaf djävligt mkt) på att de insatta och utbildade ALLTID är bättre lämpade att agera på ett sånt sätt att förutsättningarna för att man ska få till det, på en gång eller så fort som möjligt, är dom bästa.
Mao: låt expertisen ta ut laget och inte läktarcoacherna.
Spekulera gärna, men kom inte med tvärsäkra råd om vad som är bäst om du är läktarcoach.
Kommentera

tompap71: Logiken med att inte röra om hade jag köpt om laget fungerat.

För att ett lag skall ses som fungerande så räcker det inte med att man funkar defensivt, man måste även producera framåt. Det sistnämnda har lyst med sin frånvaro.

Tillfälligheter? Ja kanske men som tränare måste du försöka. Precis som när man tar ut målvakten även fast det är en försvinnande liten chans att man lyckas göra mål jämfört med risken att moståndarna gör mål i tom kasse. Men man försöker.
Kommentera

Huge: "Men som jag flera gånger uppmanat dig att göra: ta kontakt med nån av tränarna (kanske EFTER matchen) och be om en förklaring så är jag säker på att du kommer att få ett svar som känns vettigt, om du samtidigt får förklarat hur man tänkt och hur omständigheterna sett ut."

Jag vill inte ha förklaringar, jag vill ha FÖRÄNDRINGAR!
Kommentera

GävleLasse: Tar saken till rätt tråd.
Jag kan förstå tanken att inte röra om för mycket, och jag tycker inte "Hempa" är oduglig, men i andan att inte röra om så tycker jag att mitt förslag att ersätta en spelartyp med en liknande, låt gå för mindre erfaren, borde vara att röra om mindre än att som du påpekar, sätta in en gubbe direkt från frysboxen.
Kommentera

Huge: Så ditt svar blir en spekulation.

Men OK, du litar blint på att de insatta och utbildade ALLTID får till det på en gång, i alla fall i Brynäs.

Vad har man lyckats med i Brynäs den här säsongen som är så in i helvete bra att det är omöjligt att göra förändringar?

Om vi drar en parallell till JAS som ändå är konstruerat av "Insatta" och "utbildade" i saker och ting så gick det väl "sådär" i början...
Kommentera

GävleLasse: "Vad har du själv för teorier om att CZ stoppar in Hermansson rakt in i första linan från frysboxen?"

Hermansson har sett laddad ut på träningarna och förtjänar en chans?
Sjukläget, vet vi nåt om det?
Man kanske vill försöka behålla övrig femmor så intakta som möjligt och därför avstå att ta folk från ngn av dessa?
Finns många förklaringar.

Men som jag flera gånger uppmanat dig att göra: ta kontakt med nån av tränarna (kanske EFTER matchen) och be om en förklaring så är jag säker på att du kommer att få ett svar som känns vettigt, om du samtidigt får förklarat hur man tänkt och hur omständigheterna sett ut.
Och då slipper du sitta härinne och tvärsäkert kasta ur dig råd till de som verkligen vet vad dom sysslar med, nämligen våra utbildade och erfarna tränare.
Att du och andra sen sitter och spekulerar över hur laget borde se ut är en annan femma, men det är ngt iaf JAG aldrig varit speciellt intresserad av.
Kommentera

GävleLasse: I eftermiddag vill jag se att vi spelar som vi gjorde mot HV i första perioden, stenhård checking på deras backar . Granströms axel ska vara det sista dom ser innan dom slocknar, Kudroc ska som sista utpost ligga mitt i Färjestads slott.

I eftermiddag har vi chansen att bryta en mäktig hemmasvit och det rankar jag nästan lika högt som en slutspelsplats. Varglyan ska efter den här matchen framkalla ångest för hemmalaget.

Men först har frugan bestämt att vi ska åka och titta på en ny soffa, kan inte riktigt förstå varför jag ska med när hon ändå har vetorätt gällande modell och färgval.
Kommentera

GävleLasse: "Har du absolut ingen egen åsikt?"

Haha...
Att för det mesta anse att de som är insatta och utbildade i saker och ting har mest rätt är faktiskt också att ha en egen åsikt.
Eller menar du att den som oftast kritiserar de som är insatta och utbildade är den som har en egen åsikt?
Märkligt resonemang.
Tänk om det är tvärtom: att den som alltid gnäller är den som inte har en egen åsikt utan bara gnäller för att alla andra gör det?
Kommentera

Huge: Jag är alltid nyanserad. Nyanserad betyder inte "överens med Huge", även fast man skulle kunna tro det.

Vad har du själv för teorier om att CZ stoppar in Hermansson rakt in i första linan från frysboxen? Är formationerna SÅ perfekt sammansatta att det inte går att röra om i grytan?

OK, det kan vara ett lyckodrag. Men OM det blir det och det lossnar för första linan. Skall Dackell stanna på bänken då? För det går ju uppenbart inte att göra några som helst förändringar i formationerna, inte ens efter en slätstruken insats mot LHC.
Kommentera

GävleLasse: Se på F-n, dagen har kommit då jag håller med GävleLasse till fullo.

"Ge både Kahna och Aero MAXIMAL speltid i PP. Molin och Hansen samt Dackell kan fokusera på det de är bra på, defensiven.

Man har sett i många matcher att en del spelare är hetare än andra. GE MER Speltid.. Rödin har visat detta många matcher utan att bli belönad mer mer speltid medans spelare som är "etablerade" kan åka runt som i matchen igår."

klart heta spelare ska ges mer speltid, och att man inte plockat fram en ren PP femma med de värvade skarpskyttarna inblandade övergår mitt förstånd. Bara påhittet att sätta Hansen på blå måste ju få motståndarlagets coacher att garva tarmarna ur sig.
Kommentera

GävleLasse: "Och var finns nyansen i ditt evinnerliga försvar av precis ALLT brynäs gör och inte gör?"

Och var finns nyansen i ditt och många andras evinnerliga kritiserande av precis ALLT som Brynäs gör och inte gör?
Även om just du faktiskt kan vara nyanserad om du bara vill...
Kommentera

Huge: "När ska du sluta haka upp dig och börja skriva nyanserade inlägg?"

Och var finns nyansen i ditt evinnerliga försvar av precis ALLT brynäs gör och inte gör?

Har du absolut ingen egen åsikt?
Kommentera

Bissett19: Visst är Dackell duktig emellanåt men samtidigt så kör det bevisligen ihop sig emellanåt. Och det är då som Cz och Larsson måste våga göra förändringar. Att stå som två fågelholkar och tro att det släpper har visat sig vara väldigt fruktlöst i 9 fall av 10. Man ligger under med 2-0 och har dragit på sig utvisning efter utvisning en hel period.

Ner på folk, vaska om i kedjorna, gå ner på två backpar och KÖR. Du kan ge dig fan på att domaren kommer att betala tillbaka en del med några PP. Speciellt när man åker skridskor mot ett lag som börjar spela på resultat.
Kommentera

Fyra nyanser av brunt.

Se där, ett nyanserat inlägg!
Kommentera

Anders Berg:

1. Sparka alla
X. Plan C
2. We are all in a yellow submarine
Kommentera

Anders Berg: Det är nog snarare så att alla härinne undrar:

När ska du sluta haka upp dig och börja skriva nyanserade inlägg?
Kommentera

Alla här inne undrar: När ska Emil Sandin börja visa något och börja betala av på sitt långa kontrakt? Det ska jag tala om: I morgon!

Nu vet ni! =)

Kahna och Eero? Nej, de kommer inte att börja betala av överhuvudtaget. Men det gör inget, vi har andra som kan göra mål. Eero och Kahna värvades inte för att göra mål, de värvades på helt andra grunder och av helt andra orsaker.
Kommentera

GävleLasse: Om det nu hade varit så enkelt att bota deras måltorka, som att ge dom mer speltid i PP, tror du inte att CZ och Larsson kommit fram till och prövat den varianten för länge sen?
Att dom inte provat en så pass "simpel" lösning visar väl snarare på att man inte upplever måltorkan som nåt större problem så här långt.
Ärligt talat så vet inte jag heller hur pass allvarligt man ser på det här "problemet" och det är mkt möjligt att man rätt snart börjar försöka laborera mer med femmorna och hur dom ska formeras.
Kommentera

GävleLasse:
"Molin och Hansen samt Dackell kan fokusera på det de är bra på, defensiven."

Håller med angående Molin och Hansen,men inte Dackell,han tycker jag ofta tar in pucken fint i PP och har förmågan att sätta upp dom andra i lägen,och Dacke och hans händer är fantastiska just nu(frånsett igår)
Men att låta Molin spela PP är helt obegripligt...
Kommentera

GävleLasse: A M E N !!
Kommentera

arnio: Jag tycker att amn skall göra följande.

Ge både Kahna och Aero MAXIMAL speltid i PP. Molin och Hansen samt Dackell kan fokusera på det de är bra på, defensiven.

Man har sett i många matcher att en del spelare är hetare än andra. GE MER Speltid.. Rödin har visat detta många matcher utan att bli belönad mer mer speltid medans spelare som är "etablerade" kan åka runt som i matchen igår.

Som tränare måste du skicka signaler UNDER match inte stå och oja dig efter matchen.
Kommentera

GävleLasse: Klart att det finns krav med tycker du att vi NC ska göra då?
Sparka Kahna och Eero? ge dem minimalt med istid? Straffknull?

Tålamod Lasse tålamod! Kapacitet finns och helt plötsligt kan det lossna, Lauritzen har redan överträffat sig själv..
Kommentera

Huge: Kahnberg 23 skott 0 mål, Lauritzen 22 skott 4 mål... detta och en rejäl skillnad på lönechecken...

Med lön kommer KRAV, svårare än så är det inte.
Kommentera

Tommy: Sen vill jag påpeka att jag absolut inte har nåt emot ifall man ändrar lite i försöken att få igång våra målkungar.
Jag resonerar mest kring hur ansvariga kan tänkas resonera i ett dilemma som man har.
Kommentera

Vänta ni bara för snart får vi se:

Eero - Nordqvist - Kahnberg

leka med motståndarna.
Kommentera

Tommy: "Rätt intressant tanke att förväntade skarpskyttar får svårt i Brynäs på senare år."

Säger namnet Brendl dig något?
Undantaget som bekräftar regeln, kanske...
;-))
Krya på dig...
Kommentera

Huge: men vi kan väl enas om att vi har olika uppfattningar där så kan jag gå och ta min medicin nu :-)...
Och för er som undrar så ska jag bara försöka dämpa febern...inget allvarligare än så....
Kommentera

Huge: det borde vara ett problem för en ansvarig coach...inte just att de inte gör mål, men att laget gör för lite mål. med dem i främsta linjen
Kommentera

Huge: Nja, håller nog inte med om att det är så svårt att jämföra. Rätt intressant tanke att förväntade skarpskyttar får svårt i Brynäs på senare år. kan vara ett tecken på "skitnödighet".
Sen tror jag nog att man är medveten om att Nordquist kommer att röra runt i kedjorna när han väl är frisk, så förändringar får vi nog räkna med vare soig vi vill eller inte, vare sig det beror på ev. avsaknad av målskytte eller inte. men Nordquist kanske är tänkt som förstärkning till fjärdelinen, vad vet jag...
sen struntar iofs jag i vem som gör målen, men att dessa båda värvningar skulle spetsa till offensiven kan nog varken du eller jag blunda för och med tanke på att vi inte gör fler mål i år än så länge efter snart en femtedel av serien, så varför inte prova något annat ?...
Det är ju som du säger tur att vi inte är ES-coacher, man har inte hela bilden klar för sig, men så länge man hålkler sig inom anständighetens ramar så är det väl OK att teoretisera kring ämnet?
Kommentera

Tommy: "det kanske kan göras något för att få igång just målskyttet på dem."

Min personliga uppfattning är att man helt enkelt inte ser deras måltorka som nåt större problem utan att det mest är vi fans som gör det.
Kommentera

Tommy: Det är knappast en slump att Kahnberg och Somervouri har svårt att leverera i Brynäs. Eller att hela laget spelar "försiktigt". Frågan är när man ska börja ställa högre krav på laget/tränarna. Med seriens näst lägsta spelarbudget kan vi knappast begära mer just nu. Så länge Brynäs vinner (eller åtminstone undviker KS) får vi nog vara nöjda. När får Brynäs en ekonomi värdig Sveriges stoltaste hockeyförening?
Kommentera

Tommy: Jag skulle vilja påstå att mest handlar om tillfälligheter i kombination med att vi kanske har överskattat deras skarprättarförmåga när chansen kommer?
Och har man alltför stora förväntningar så behövs det inte många misstag för att fansen ska tappa tålamodet.
Jag tror absolut att man försöker hålla huvudet kallt och avvakta med att ändra alltför mkt.
Man gör säkert en avvägning om vad som är det bästa: att ändra med risk att förstöra det fina spel som femmorna presterat (oräknat målskyttet då), eller att prioritera jobbet med att få igång målskyttet hos våra två "skyttekungar" in spe.
Men visst är det en knepig situation och som sagt: när vet man när man ska agera och när man ska avvakta?
Tur man inte är ES-coach.
Ang Bicek så är det som du säger svårt att jämföra.
Olika förutsättningar vad gäller lag, medspelare, spelsystem etc.
Kommentera

Tommy: Enklast vore att dom fick dubblera i PP, inte köra med nån Hansen, Molin sendrag kedja då..
Kommentera

Huge: Jag tycker nog att de presterar spelmässigt framåt, men som sagt det kanske kan göras något för att få igång just målskyttet på dem.
Kommentera

Tommy: Hmm...ett "Värvades" för mycket....
Kommentera

Gurra88: "Tro mig, de är här för att göra mål."

Stämmer.
Och även för att i övrigt bidra till ett bättre offensivt spel.
Du har stirrat för mkt på det förstnämnda.
Kommentera

Huge: Det intressanta är vad som gör att de inte producerat än. Spelsystem, bristande förmåga, tillfälligheter?
Är det tillfälligheter så är det givetvis bara att vänta, men hur vet man egentligen det...innan det är onödigt sent?
Känns lite som när ex. Jiri Bicek värvades. Han förvantades producera en del, men förvandlades till en grovjobbare, värvades.
Visserligen en annan coach, men är kanske tankegångarna desamma?
Hängslen och svångrem på...
Brendl lyckades fortsätta producera i Brynäs, möjligtvis för att han tilläts göra det...
Kommentera

GävleLasse: "Men samtidigt så kan man gott ge dem kritik under vägen."

Kritik för vadå?
Att dom inte jobbar tillräckligt hårt för att hitta målet igen?
Tror du inte att dom är fullt medvetna om förväntningarna dom har på sig?
Och som jag sagt tidigare: bara för att dom värvats i avsikt att spetsa till offensiven så är inte just målskyttet det enda kravet, vilket många tycks tro.
Man kan jämföra lite med en spelare som Brendl.
Han var en utpräglad målskytt och levererade också mkt bra.
Dvs han var mer av en rollspelare och gavs rätt så fria tyglar i jobbet utöver det offensiva.
En sån roll har inte vare sig Kahna eller Eero utan dom tar även ett mkt större ansvar defensivt, som jag ser det.
Vilket följaktligen kan tänkas vara anledningen till att målskyttet till viss del blir lidande.
Ang femmornas komposition och andrafemman du talar om så har jag inga större synpunkter på den. Är övertygad om att CZ/Larsson måste ha ett vettigt motiv till varför man parar ihop vissa spelare med vissa.
Varför inte ta kontakt med nån av dom och fråga, du kanske får ett djävligt bra svar (även om du själv kanske inte håller med....) ;-)
Kommentera

Huge: Med ökad lönebudget så ökar kraven. Precis som Gurra skriver så var det precis samma sak förra säsongen utan dessa två herrar. Då gick man till slutspel för att åka ur direkt... slutar ambitionerna där eller?
Kommentera

Huge: Nu sa du ju samma sak igen. vänta halva säsongen innan man ifrågarsätter varför de inte gör mål, och formerar om laget? Låter oerhört puckat.

Tro mig, de är här för att göra mål. Man betalar inte betala 400 tusen i månaden ,eller vad de kan tänkas ha, totalt för två spelare som är "bra offensivt" men som inte hittar mål. Tror mig det finns bra mycket billigare lösningar för sånna killar.
Kommentera

GävleLasse: Det jag menar är att deras måltorka än så länge inte är nåt större bekymmer men om den fortsätter efter 25 omgångar så bör man börja fundera på att försöka lösa "problemet".
Men det beror också mkt på hur spelet i övrigt funkat.
Om det fortsätter som hittills,dvs att vi skapar mkt, kanske inte gör så många mål men ändå vinner matcher, så ser jag ingen större anledning till att börja ändra nämnvärt.
Kommentera

« · 1188508 · »