Brynäs IF

726953 inlägg · 7960 ämnen

Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009

« · 1188002 Till forumet

Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
Funderar på klacken på lördag....
Nån som kommer och backar upp mig, styr upp det hela ....
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Brynäs IF 17/10 2009
A_x_e_l: Skall dit men kommer sitta på mitt feta arsle och skrika mig hes. Bröderna Martinsson (BSKV) dyker upp med polare vet jag i alla fall.
Kommentera

65selander: Var inne på bskv hemsida och läste i gästboken, var som du sa nammnet Martinsson som skulle dit.Kanske blir en rad med folk då.
Får försöka få med en flagga o vifta med om det mot förmodan skulle trilla in ett mål.Rösten vill man ju gärna ha kvar ett par år till....det värsta är att de har väl ölförsäljning där i arenan....eller det kanske det som är det bästa ;-)
Kommentera

I morgon så måste dom återgå till tempot och intensiteten från tidigare matcher. Börjar vi med högt tempo och hög forechecking så att vi får långa anfall så vinner vi., det är jag övertygad om. Tips. Vill gärna se att Rödin får mer istid, så fort han är på isen så rör han om i grytan och stressar motståndarförsvaret. Tips: 3-4
Kommentera

Vill se laget så här imorgon:

Målvakter:Markström(Läck)

1:a Bertilsson-Andersen Somervuori-Dixon-Dackell

2:a Hietanen-Sundqvist Rödin-Hansen-Lauritzen

3:e Kudroc-Nolander Molin-Granström-Kahnberg

4:e Sandin-Järnkrok-Silfverberg

Extra: Löf, Hermansson och Sundström
Kommentera

70 Rodrigues: Varför ska dom hela tiden ändra laget? Det blir ingen kontinutet och jag kan garantera dig att vi förlorar nästa match också med det laget.
Man kan inte ge för många unga chansen samtidigt. Det går inte, tyvärr.
Sen att man kanske ska röra om lite i kedjorna kan vara rätt MEN för att Brynäs återigen ska bli ett fruktat topplag så måste det finnas kontinutet i laget och kedjorna och ska dom då hålla på att byta inför nästan varje match för att en spelare inte gör en bra match är ju bara löjligt.

Kahnberg tex var inte bra igår men sen spelar han med en center som inte är en riktig playmaker, eller vad man ska säga. Han får inte dom här kanonlägena som han fått när han lirat i VF och gjort en massa mål. Frågan är då vem han ska spela med.. Kanske Granström eller Dixon, men dom två är ändå bättre bakåt än framåt och just nu (nordqivst skadad) så har inte Brynäs den center som är riktigt bra framåt (Mårtensson, Davidsson osv).

Sen så vill du ha upp Rödin i andra, visst en duktig spelare som inte riktigt fått chansen, eller ja, han har inte fått chansen alls knappt MEN jag tror tyvärr att han väger alldeles för lätt, än så länge i ES-sammanhang.

Sen har vi en kille som Silfverberg, vet inte riktigt vad supportrar ställer för krav på stackarn för han är inte en kille som gör 30 poäng på en säsong. Iaf inte i dagsläget.
Men för att göra en lång historia kort. Ändra inte i laget, jag vet att jag skrivit detta förut många gånger men varför är Hv71 så bra? Jo för att Davidsson, Jukka och Thörnberg lirat ihop i 3-4 säsonger.. Laine, Ledin osv har ju nu spelat försäsongen tillsammans och hela serien, då lär man känna varandra på isen och då går det bra.

Jag orkar egentligen inte skriva detta gång efter gång, efter gång men det är ju så självklart.
Kommentera

Det som förvånar mig allra mest är att man låter Somervuori och Kahnberg spela kvar i samma kedjor. De båda gör ett okej jobb, men att de behöver byta miljö för att få igång produktionen är inte så svårt att se..Kan ju handla om att byta plats på dom?

Ser hellre: Kahnberg jämte dixon

Dackell - Dixon - Kahnberg

Rödin - Granström - Somervuori

Lauritzen - Hansen - Molin

Silfverberg - Sundtröm - Sandin
Kommentera

mattiaskarlgren: Känns väl lite konstigt att jämföra elitseriens bästa första femma.. Klart ingen går in och pillar där. Och där går det ju hyfsat bra för alla fem?

Tror nog Hv ruskat om i femmorna, iallafall i de övriga om det visat sig att resultaten låst sig. Och vad har de för anledning att ändra i ett lag som vinner nästintill varje match?

När dessutom målproduktionen är maximal såhär långt..vad har dom gjort 41 mål tror ja?..

Det är lite skilda världar.

Två av våra bästa har stannat helt i målproduktion, även att de gör ett bra jobb, så måste man ju hitta en miljö för dom där det kan lossna..
Kommentera

Gurra88: Fast Brynäs har ju också nästan vunnit varenda match på sistone. Första bortaförlusten kommer efter x antal bortamatcher och givetvis tycker alla att Brynäs ska vaska om totalt i kedjorna, sumpa 5 spelare och köpa 25 nya.
Kommentera

Gurra88: Khanberg och Somervuori är ju bara för ledsamt, alla lag måste ha en eller två spelare som utmärker sig i målstatistiken och då menar jag positivt.
Kommentera

Peja:"Fast Brynäs har ju också nästan vunnit varenda match på sistone. Första bortaförlusten kommer efter x antal bortamatcher och givetvis tycker alla att Brynäs ska vaska om totalt i kedjorna, sumpa 5 spelare och köpa 25 nya."

Vart läste du det i min text?
Jag sa bara en anledning till varför inte Hv har nånsom helst anledning att byta. När de dessutom har ett ruggigt målsnitt hitills.

Vi gör alldeles för lite mål, trots att vi vunnit härliga segrar på slutet. OCh de killar som ska göra mål, gör inte mål. Därför kostar det ju inget att testa lite, hitta det ultimata.. Hansen och Lauritzen känns för mig riktigt fel jämte kahnberg..
Kommentera

Gurra88: Min teori om varför man inte ex flyttar på Kahn och Eero är följande:
Man ser inte målet att få igång deras målproduktion som ngt högprioriterat utan menar att det kommer av sig självt sas, bara man ger dom tid.
Plus att man aldrig sett dom som i första hand målkungar och som några jättefrälsare som ska ösa in mål a la Brendl.
Nä, jag tror att men är mkt nöjda med deras spel hittills och att dom kommit mkt bra in i laget.
Man är säkert oroliga för att harmonin och synkronisationen i femmorna ska rubbas vad gällre spelet i stort om man börjar flytta om spelare för mkt.
T.o.m en så pass liten ändring som att flytta enbart Kahna och Eero riskerar att förstöra det fina spel som deras femmor hittills ändå presterat.
Mao: man ser fortfarande det i grunden lite mer defensiva spelsätt vi har som prio 1 och man vill helt enkelt inte riskera att detta förstörs eller blir sämre.
Vore skillnad om man som mål hade haft att enbart få igång deras målskytte och inget annat och deras femmor samtidigt inte hade funkat alls rent spelmässigt.
Kommentera

Huge: Det är vad Cz sa ja, men det var väl egentligen bara du som trodde på. Klart de såg dom som de som ska ta över Widings målproduktion, samt att öka den ytterligare..

Men man får ju se lite vart de passar med.. Kahnberg passar inte med så defensiv center.. helt övertygad. Däremot Somervuori som spelade med defensiv center i färjestad.?.. Kostar ju inget att testa . Tror knappast det sabbar nån lagsammanhållning, isåfall är den inte stark .
Kommentera

Gurra88: Tipsa CZ vetja, du kanske har hittat nåt jätterevolutinerande som man inte redan tänkt på.
Som att ex låta dom båda byta plats...
Allt handlar om kompromisser för tränarna i såna här lägen.
Flyttar du på vissa spelare för att försöka få igång dessa spelares målskytte så riskerar du samtidigt att förstöra sammansättningen i femmorna och det fina spel som laget i stort ditintills hade presterat.
Frågan är alltså om det är värt att hela laget sammantagna prestation riskeras bara för att Kahna och Eero ska få göra några fler mål?
Lite hårddraget....
Kommentera

Färjestad har målvaktsproblem och även några viktiga spelare borta pga sjukdom.
Mkt skott i morrn och upp i intensitet så vore det väl fan om vi inte skulle få stopp på den jobbiga raden av förlustmatcher vi har i LLA.
Synd att man sitter på Råsunda och ser Gefle spela bort AIK från guldet imorrn men chanserna till vinst i Solna kanske är ungefär lika stora som i Karlstad så det kanske går på ett ut.
Som tur är finns det PVR som gör att man kan njuta av alla Brynäsmålen i efterhand... :-)
Kommentera

Huge: Det är ju inte det att de är totala främlingar, man ändrar ju i övrigt hipp som happ.. Och när du vill se Hermansson istället för Rödin, ja då är inte sammanhållningen nått problem helt plötsligt? Du säger emot dig själv som vanligt.

Med så små medel, och chansen att få igång två killar som mycket väl skulle kunna stå för varsitt mål varanna match åtmindståne ser jag som anledning nog att testa.
Kommentera

Huge:

23 raka segrar har FBK i LLA,nåt att bita i för BIF....
Kommentera

Huge: Både Kahnberg och Somervuori är värvade för att ge spets till offensiven. I och med att "spets" innebär produktion så är jag övertygad om att båda har förväntningar på sig från Brynäshåll.

Att ta ner pucken i hörnet och inte göra mål klarar ju bevisligen Brynäs utan deras hjälp. Men det ligger säkert upp emot en halv miljon/månad nedplöjt i dessa båda herrar så givetvis vinns det krav på dem, produktionskrav.
Kommentera

Gurra88: Vad har sammanhållningen med saken att göra?
Alla spelare klarar nog att ta en bänkning eller att bli flyttad till en annan femma.
Eller tror du att lagsammanhållningen skulle bli sämra ifall man flyttade på Kahna och/eller Eero?
Tror jag inte ett dugg på.
Det jag talar om och som du sammanblandar med sammanhållningen är lagsammansättningen och det är DEN som kan bli lidande, bara för att man efter 9 matcher ska försöka få igång en målproduktion som sannolikt ändå kommer igång bara man ger det mer tid.
Kommentera

GävleLasse: Ingen som har sagt nåt annat än att dom har förväntningar på sig och det SKA dom också ha, med den lön dom har.
Men frågan är om målskyttet kommer att lossna fortare om man hela tiden ältar problemet redan efter 9 omgångar?
Kom igen om det gått 25 omgångar och deras målstats är samma som idag...
Kommentera

Någon som vet varför Stisse inte skrivet krönikor på sistone?
Kommentera

Känns som ett konstigt resonemang att Bäckman inte är bra defensivt på ES-nivå bara därför att han inte är det på NHL-nivå. Hur många i elitserien skulle överhuvudtaget platsa i NHL? Inte många.
Kommentera

Peja: Exakt. Och att ex inte platsa bland backarna i ett lag där konkurrensen ibland kan vara mördande, innebär det att man automatiskt är värdelös bara för att man råkar hamna precis utanför det lag som tränaren valt att ta ut?
Knappast....
Kommentera

Huge:"Kom igen om det gått 25 omgångar och deras målstats är samma som idag"

Så man ska vänta till 25 omgången och har kahnberg inte gjort några mål då, ja då ska man ruska om i femmorna. Haha. du slutar aldrig att förvåna
Kommentera

Så här vill jag se laget mot FBK:
Inga ändringar på backsidan ellermålvaktsidan.
Men så här vill jag att det ska se ut i kedjorna:

1a:Dackell-Dixon-Kahnberg
2a:Somervouri-Granström-Lauritzen
3e:Molin-Hansen-Silfverberg
4e:Sandin-Sundström-Rödin
Kommentera

Pettisbif:
Dackell kommer inte vara med i matchen mot FBK.

Skulle då vilja ha dessa kedjor då även calle järnkrok har anslutit:

Kahnberg-Dixon-Somervouri - stark första line
Sandin-Granström-Sundström - funkade förra säsongen
Lauritzen-Hansen-Molin - funkade förra säsongen
Silfverberg-Järnkrok-Rödin - ren juniorkedja med mycket energi
Kommentera

Hur ser laget ut?
Vi har valt att vänta med laget. Klart är att Calle Järnkrok ansluter till laget. Vi vill försäkra oss om att vi har fullt lag eftersom Silfverberg vilade idag på träningen.
Kommentera

Skitstöveln: Han kanske är upptagen med bandy... Skämt åsido, han skriver bara matchkrönikor till matcher som han har sett live, tror jag. De skickar ju inte reportrar till alla bortamatcherna.
Kommentera

Huge: Så du menar att en spelare som plockar ut 200-250k i månaden som är värvad för att ge spetskompetens framåt skall behöva en halv säsong på sig för att börja producera? Nej, det köper inte jag. 10 max 15 matcher kan jag ge dem, men inte mer. Visst nu har nio matcher klarats av så de har ju ännu tid på sig kan man tycka. Men samtidigt så kan man gott ge dem kritik under vägen. Sen är det väl inte spelarna i fråga som den mesta av kritiken vänder sig utan til CZ som borde kunna röra om lite i laget för att hitta en optimal lösning. Andrakedjan tycker jag är felkomponerad. En defensiv center ihop med två spelare som tycker om att ha puck. Vem skall göra avsluten?

Kolla på förstakedjan där rollerna är ganska solklara med Dackell som kreatör, dixon som går på mål och en sniper i somervuori.
Kommentera

GävleLasse: Det jag menar är att deras måltorka än så länge inte är nåt större bekymmer men om den fortsätter efter 25 omgångar så bör man börja fundera på att försöka lösa "problemet".
Men det beror också mkt på hur spelet i övrigt funkat.
Om det fortsätter som hittills,dvs att vi skapar mkt, kanske inte gör så många mål men ändå vinner matcher, så ser jag ingen större anledning till att börja ändra nämnvärt.
Kommentera

Huge: Nu sa du ju samma sak igen. vänta halva säsongen innan man ifrågarsätter varför de inte gör mål, och formerar om laget? Låter oerhört puckat.

Tro mig, de är här för att göra mål. Man betalar inte betala 400 tusen i månaden ,eller vad de kan tänkas ha, totalt för två spelare som är "bra offensivt" men som inte hittar mål. Tror mig det finns bra mycket billigare lösningar för sånna killar.
Kommentera

Huge: Med ökad lönebudget så ökar kraven. Precis som Gurra skriver så var det precis samma sak förra säsongen utan dessa två herrar. Då gick man till slutspel för att åka ur direkt... slutar ambitionerna där eller?
Kommentera

GävleLasse: "Men samtidigt så kan man gott ge dem kritik under vägen."

Kritik för vadå?
Att dom inte jobbar tillräckligt hårt för att hitta målet igen?
Tror du inte att dom är fullt medvetna om förväntningarna dom har på sig?
Och som jag sagt tidigare: bara för att dom värvats i avsikt att spetsa till offensiven så är inte just målskyttet det enda kravet, vilket många tycks tro.
Man kan jämföra lite med en spelare som Brendl.
Han var en utpräglad målskytt och levererade också mkt bra.
Dvs han var mer av en rollspelare och gavs rätt så fria tyglar i jobbet utöver det offensiva.
En sån roll har inte vare sig Kahna eller Eero utan dom tar även ett mkt större ansvar defensivt, som jag ser det.
Vilket följaktligen kan tänkas vara anledningen till att målskyttet till viss del blir lidande.
Ang femmornas komposition och andrafemman du talar om så har jag inga större synpunkter på den. Är övertygad om att CZ/Larsson måste ha ett vettigt motiv till varför man parar ihop vissa spelare med vissa.
Varför inte ta kontakt med nån av dom och fråga, du kanske får ett djävligt bra svar (även om du själv kanske inte håller med....) ;-)
Kommentera

Huge: Det intressanta är vad som gör att de inte producerat än. Spelsystem, bristande förmåga, tillfälligheter?
Är det tillfälligheter så är det givetvis bara att vänta, men hur vet man egentligen det...innan det är onödigt sent?
Känns lite som när ex. Jiri Bicek värvades. Han förvantades producera en del, men förvandlades till en grovjobbare, värvades.
Visserligen en annan coach, men är kanske tankegångarna desamma?
Hängslen och svångrem på...
Brendl lyckades fortsätta producera i Brynäs, möjligtvis för att han tilläts göra det...
Kommentera

Gurra88: "Tro mig, de är här för att göra mål."

Stämmer.
Och även för att i övrigt bidra till ett bättre offensivt spel.
Du har stirrat för mkt på det förstnämnda.
Kommentera

Tommy: Hmm...ett "Värvades" för mycket....
Kommentera

Huge: Jag tycker nog att de presterar spelmässigt framåt, men som sagt det kanske kan göras något för att få igång just målskyttet på dem.
Kommentera

Tommy: Enklast vore att dom fick dubblera i PP, inte köra med nån Hansen, Molin sendrag kedja då..
Kommentera

Tommy: Jag skulle vilja påstå att mest handlar om tillfälligheter i kombination med att vi kanske har överskattat deras skarprättarförmåga när chansen kommer?
Och har man alltför stora förväntningar så behövs det inte många misstag för att fansen ska tappa tålamodet.
Jag tror absolut att man försöker hålla huvudet kallt och avvakta med att ändra alltför mkt.
Man gör säkert en avvägning om vad som är det bästa: att ändra med risk att förstöra det fina spel som femmorna presterat (oräknat målskyttet då), eller att prioritera jobbet med att få igång målskyttet hos våra två "skyttekungar" in spe.
Men visst är det en knepig situation och som sagt: när vet man när man ska agera och när man ska avvakta?
Tur man inte är ES-coach.
Ang Bicek så är det som du säger svårt att jämföra.
Olika förutsättningar vad gäller lag, medspelare, spelsystem etc.
Kommentera

Tommy: Det är knappast en slump att Kahnberg och Somervouri har svårt att leverera i Brynäs. Eller att hela laget spelar "försiktigt". Frågan är när man ska börja ställa högre krav på laget/tränarna. Med seriens näst lägsta spelarbudget kan vi knappast begära mer just nu. Så länge Brynäs vinner (eller åtminstone undviker KS) får vi nog vara nöjda. När får Brynäs en ekonomi värdig Sveriges stoltaste hockeyförening?
Kommentera

Tommy: "det kanske kan göras något för att få igång just målskyttet på dem."

Min personliga uppfattning är att man helt enkelt inte ser deras måltorka som nåt större problem utan att det mest är vi fans som gör det.
Kommentera

Huge: Nja, håller nog inte med om att det är så svårt att jämföra. Rätt intressant tanke att förväntade skarpskyttar får svårt i Brynäs på senare år. kan vara ett tecken på "skitnödighet".
Sen tror jag nog att man är medveten om att Nordquist kommer att röra runt i kedjorna när han väl är frisk, så förändringar får vi nog räkna med vare soig vi vill eller inte, vare sig det beror på ev. avsaknad av målskytte eller inte. men Nordquist kanske är tänkt som förstärkning till fjärdelinen, vad vet jag...
sen struntar iofs jag i vem som gör målen, men att dessa båda värvningar skulle spetsa till offensiven kan nog varken du eller jag blunda för och med tanke på att vi inte gör fler mål i år än så länge efter snart en femtedel av serien, så varför inte prova något annat ?...
Det är ju som du säger tur att vi inte är ES-coacher, man har inte hela bilden klar för sig, men så länge man hålkler sig inom anständighetens ramar så är det väl OK att teoretisera kring ämnet?
Kommentera

Huge: det borde vara ett problem för en ansvarig coach...inte just att de inte gör mål, men att laget gör för lite mål. med dem i främsta linjen
Kommentera

Huge: men vi kan väl enas om att vi har olika uppfattningar där så kan jag gå och ta min medicin nu :-)...
Och för er som undrar så ska jag bara försöka dämpa febern...inget allvarligare än så....
Kommentera

Tommy: "Rätt intressant tanke att förväntade skarpskyttar får svårt i Brynäs på senare år."

Säger namnet Brendl dig något?
Undantaget som bekräftar regeln, kanske...
;-))
Krya på dig...
Kommentera

Vänta ni bara för snart får vi se:

Eero - Nordqvist - Kahnberg

leka med motståndarna.
Kommentera

Tommy: Sen vill jag påpeka att jag absolut inte har nåt emot ifall man ändrar lite i försöken att få igång våra målkungar.
Jag resonerar mest kring hur ansvariga kan tänkas resonera i ett dilemma som man har.
Kommentera

Huge: Kahnberg 23 skott 0 mål, Lauritzen 22 skott 4 mål... detta och en rejäl skillnad på lönechecken...

Med lön kommer KRAV, svårare än så är det inte.
Kommentera

GävleLasse: Klart att det finns krav med tycker du att vi NC ska göra då?
Sparka Kahna och Eero? ge dem minimalt med istid? Straffknull?

Tålamod Lasse tålamod! Kapacitet finns och helt plötsligt kan det lossna, Lauritzen har redan överträffat sig själv..
Kommentera

arnio: Jag tycker att amn skall göra följande.

Ge både Kahna och Aero MAXIMAL speltid i PP. Molin och Hansen samt Dackell kan fokusera på det de är bra på, defensiven.

Man har sett i många matcher att en del spelare är hetare än andra. GE MER Speltid.. Rödin har visat detta många matcher utan att bli belönad mer mer speltid medans spelare som är "etablerade" kan åka runt som i matchen igår.

Som tränare måste du skicka signaler UNDER match inte stå och oja dig efter matchen.
Kommentera

GävleLasse: A M E N !!
Kommentera

« · 1188002